اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عیدی نامیمون مسافران به طبیعت



 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی , زباله

 نوروز نزدیک است. مسافرت ها در این ایام به اوج خود می‌رسد. مردم ایران در روزهای بهاری با طبیعت همراه شده و زمان بیشتری را در آن سپری می‌کنند. همراه با افزایش مسافرت‌ها تولید زباله نیز افزایش می‌یابد. زباله‌هایی که در دل طبیعت رها می‌شود و رنگ کریه به جنگل‌ها، ساحل‌ها، دشت‌ها و ... می‌دهد. این زباله‌ها که بخش غالب آن پلاستیکی است، صدها سال طول می‌کشد که تجزیه شوند. از طرفی دپوی زباله‌ها بدون تفکیک نوع زباله در شهرهای مختلف ایران بیش از پیش موجبات آلودگی طبیعت را فراهم کرده است و در این ایام به معضلی تبدیل خواهد شد.

تنها 7 درصد زباله های کشور تفکیک می شود
استان های شمالی به دلیل داشتن هوایی مساعد برای گذراندن تعطیلات همیشه مسافران زیادی را جذب می‌کند. دریا، جنگل و کوه سه نقطه قوت این استان‌ها برای توریسم محسوب می‌شود. حال باتوجه به همین خیل مسافران، آلودگی‌های زیست محیطی نیز در این استان‌ها نسبت به نقاط دیگر کشور بیشتر است. به گفته محمدجواد سروش، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تراکم بالای جمعیت در استان‌های شمالی و حساسیت‌های اکوسیستم خشکی و آبی این بخش از کشور و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی پتانسیل آلودگی در استان‌های شمالی را به ویژه در منابع آب و خاک بسیار بالا دانست.

 

از میزان زباله‌های تولید شده در استان‌های شمالی فقط 3 درصد زباله‌ها به طور بهداشتی دفن می‌شود و از میان کل زباله‌های کشور حدود 7 درصد آن تفکیک می‎شود. به گزارش مهر، محمدجواد سروش با تاکید بر اینکه بافت اجتماعی استان‌های شمالی، سیستم مدیریتی متفاوت برای مدیریت پسماند این استان‌ها می‌طلبد گفت: بررسی نحوه مدیریت پسماند در سایر کشورها نیز نشان می‌دهد که با توجه به شرایط کشورها، مدیریت‌ها هم بسیار متفاوت است.

 

به طور نمونه در استرالیا با توجه به شرایط زمین ۷۰ درصد پسماند دفن و ۳۰ درصد به صورت بازیافت، در ایتالیا ۵۴ درصد دفن، ۱۲ درصد بازیافت و ۳۳ درصد کمپوست، در ژاپن تنها ۳ درصد دفن، ۱۷ درصد بازیافت مواد و ۷۴ درصد بازیافت انرژی، در سوییس ۱ درصد دفن، ۳۳ درصد بازیافت مواد، ۵۰ درصد بازیافت انرژی و ۱۶ درصد کمپوست، در آمریکا ۵۴ درصد دفن، ۲۴ درصد بازیافت مواد، ۱۴ درصد بازیافت انرژی و ۸ درصد بازیافت کمپوست هست. وی افزود: آمار جهانی نشان می دهد متوسط سرانه تولید پسماندهای عادی در بخش شهرنشینی جهان، ۱ کیلو و ۱۹ صدم است که در کشورهای پیشرفته به رغم مدیریت جامع برای کاهش پسماند باز هم شاهد رقمی بالاتر از میانگین جهانی هستیم به گونه ای که در آمریکا این رقم بر ای هر فرد شهرنشین ۲.۵ کیلوگرم، در آلمان به ۲.۱۱ کیلوگرم، در استرالیا به ۲.۲۳، در ژاپن به ۱.۷۳ می رسد.

 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اما در کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه این رقم با کاهش مواجه است به گونه ای که حتی پایین تر از میانگین جهانی است. به طور نمونه در هند این میزان به ۰.۳۴ و در پاکستان به ۰.۸۴ می رسد و این نشان می دهد که در این کشورها روش ها و نظام های بسیار سیستماتیکی از ابتدا تا انتها وجود دارد و مدیریت کاهش تولید پسماند و زباله به خوبی انجام می شود. مدیریت علمی که مطابق با شرایط فرهنگی، اقتصادی و اقلیم است.


هر ایرانی روزانه 710 گرم زباله تولید می کند
تولید زباله در ایران برای هر نفر در روز معادل 710 گرم است که این مقدار برای کل جمعیت کشور بالغ بر 57 میلیون کیلوگرم است. این در حالی است که بر اساس آمار این عدد 50 درصد کمتر از کشورهای توسعه یافته است، با این وجود 48 هزار تن پسماند روزانه در کشور داریم. محمدجواد سروش در ادامه گفت: وقتی به آمارها بر می‌گردیم می بینیم که در کشور ما از این میزان زباله تولیدی تنها ۷ درصد تفکیک می شود و با توجه به ارزش بالای پسماند، حدود ۲۲ درصد هم بازیافت زباله داریم. امروزه تولید کمپوست در شرایط هوازی به دلیل اثرات نامطلوبی که بر جای می گذارد کاملا منتفی شده است و تولید کمپوست به صورت بی هوازی و با استفاده از تکنولوژی های جدید صورت می پذیرد. هم اکنون تنها زباله‌های عفونی و ویژه در دنیا سوزانده می شود و حجم عظیمی از زباله ها به صورت بازیافت به چرخه اقتصادی بازگردانده می شود.


استان های شمالی در خطر
به گزارش مهر، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه جامع مدیریت پسماند کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور به صورت مشترک در حال تهیه و تدوین است، گفت: به دلیل اهمیت موضوع پسماند، در برنامه ششم توسعه و سیاست گذاری های کلان نیز نگاهی ویژه به این موضوع وجود دارد. با توجه به روند صعودی میزان زباله تولیدی روزانه در استان های شمالی کشور بر اثر تردد گردشگران به این استان ها و افزایش هزینه های مادی و معنوی این موضوع برای استان های شمالی، ضروری است تصمیماتی ویژه در این خصوص اتخاذ شود.

 

تصمیماتی بدون انجام ارزیابی زیست محیطی و جانمایی اصولی در دولت گذشته برای مراکز مدیریت پسماند در استان های شمالی اخذ شده است که اکنون مشکلات حقوقی برای سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید ایجاد کرده است ولی به دلیل اهمیت موضوع مدیریت پسماند و افزایش آسیب های این معضل بر محیط زیست و سلامت و بهداشت مردم باید راهکار و تصمیماتی برای رفع این مشکلات و آغاز به کار واحدها اتخاذ شود. ابتکار افزود: با توجه به معضل بزرگ پسماند کشور، ضروری است مشوق های متفاوت و قابل توجهی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این حوزه در نظر گرفته شود و در همین راستا نیز مکاتباتی با وزیر اقتصاد و دارایی صورت گرفته است.

 

الزامی است فرهنگ سازی و اقدامات مدیریتی در خصوص تفکیک و بازیافت پسماند در اولویت برنامه ریزی های مرتبط با این حوزه قرار گیرد. کشورهای اروپایی سوزاندن هر نوع زباله بازیافتی را ممنوع کرده‌اند و در بسیاری از کشورها کاغذ تا هفت بار مورد بازیافت قرار می گیرد و پس از هفت بار بازیافت، تبدیل به شانه تخم مرغ و امثالهم می شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه قرار است به زودی میثاق نامه ای با حضور وی، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، استانداران استان های شمالی به منظور پاکسازی جنگل های شمالی کشور امضاء شود، افزود: این اقدام در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در راستای حفظ اراضی جنگلی کشور از آسیب ها و تخریب ها است.


تهران، مرکز پرورش و تقویت موش
اسماعیل کهرم ، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» می گوید: تولید زباله ها در کشور فقط مربوط به مسافران نیست. با نگاهی در فصول دیگر به شهرهای شمالی می توان به خوبی از زباله های رها شده در محیط این استان ها آگاه شد. کارهای زیادی برای جلوگیری و فرهنگسازی عدم تولید زباله صورت گرفته است. از جمله پخش پلاستیک ها و بروشورها در بین مسافران نوروزی که به سمت شمال می روند. کهرم می گوید: یک پلاستیک بین 600 تا 1200 سال طول می کشد که تجزیه شود. در شهرهای بزرگ که مردمی به ظاهر تحصیل کرده دارند تولیدات زباله بیشتر است. بنابراین این بر عهده شهرداری ها و استانداری ها است به آموزش افراد بپردازند چرا که ما در هر زمینه ای نیاز به نظم داریم. وی در ارتباط با زباله ریختن مسافران در ایام نوروز می گوید: جریمه هایی برای رانندگانی که از خودرو خود زباله بیرون می ریزند در نظر گرفته شده است.

 

بالغ بر 70 هفتاد هزار تومن. در کشور های مختلف نیز جرایمی را برای افراد که زباله های زیادی تولید می کنند در نظر می گیرند به طور مثال در کشور آلمان اگر میزان زباله از حدی بیشتر باشد، فرد بر اساس قانون جریمه خواهد شد. متاسفانه در منطقه یک تهران که گران قیمت‌ترین قسمت تهران نیز است، بیشتر زباله ها در جوی ها رها می شود. در این منطقه که 90 درصد سفارت ها نیز وجود دارد به گونه ای موجب شرمساری نیز است. به همین دلیل این منطقه مرکز پرورش و تقویت موش ها شده است.

 اخبار اجتماعی  -  ابتکار 


ویدیو مرتبط :
نماهنگ فیتیله - عیدی طبیعت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طبیعت شلال دان میزبان مسافران نوروزی


طبیعت سحرانگیز گردنه زیبای شلال دان در مسیر جاده ارتباطی گچساران به شیراز میزبان هزاران نفر از گردشگران نوروزی است.

خبرگزاری ایرنا: طبیعت سحرانگیز گردنه زیبای شلال دان در مسیر جاده ارتباطی گچساران به شیراز میزبان هزاران نفر از گردشگران نوروزی است.

چشم اندازهای طبیعی منطقه شلال دان از توابع شهرستان باشت این مکان را به نگین مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد برای پذیرای هزاران مسافر نوروزی تبدیل کرده است.

وجود تپه های پوشیده از جنگل ، دره ها،طبیعت بکر، درختان سر به آسمان کشیده بلوط، بادام، هوای مطبوع و دلپذیر بهاری، علفزارها و گل های زرد و قرمز سفره ای از خوان بی انتهای خداوندی در این خطه است که هر چشم مشتاقی را حیران می کند.

طبیعت شلال دان میزبان مسافران نوروزی

سایه سار درختان، چمن سبز مخمل گونه، بلندای کوه های اطراف این دشت وسیع جلوه های طبیعت بکر و دست نخورده و هوای بهاری یادآور از نیایش طبیعت با خداوند عالم است.

بارش باران بهاری در چند روز اخیر زیبایی های این منطقه را دو چندان کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: منطقه گردشگری شلال دون میزبان بیشترین مهمان نوروزی در بین جاذبه های طبیعی این استان است.

محمود باقری تعداد گردشگران اقامتی در منطقه شلال دون را 13 هزار و 500 نفر ذکر کرد.

وی بیان کرد: قرار داشتن در جاده ارتباطی شیراز به گچساران، هوای دلپذیر بهاری، طبیعت سرسبز و چشم نواز این منطقه از عوامل استقبال گردشگران از این منطقه است.

فرماندار باشت گفت: احداث مخازن آب، سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن و واحدهای فروش محصولات غذایی از امکانات موجود این منطقه است.

سید موسی حسینی افزود: برنامه ریزی لازم برای تامین بهداشت، امنیت، امداد و نجات و نظارت بر نحوه ارایه کالا و خدمات به صورت مطلوبی برای رفاه حال شهروندان و مسافران نوروزی با مشارکت ستادهای نوروزی این شهرستان به صورت مطلوبی در حال اجراست.

گردنه شلال دان در پنج کیلومتری شهر باشت و 100 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.