اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عیدانه قرائتی به مروجان نماز


رئیس ستاد اقامه نماز در نامه‌ای غیراداری خطاب به همکارانش به مناسبت عید نوروز گفت: ممکن است در میان بستگان افرادی نسبت به نماز تارک یا کاهل یا جاهل باشند، در این فرصت با آموزش و تذکرات رابطه آن‌ها را با خدا تقویت کنید.

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد اقامه نماز در نامه‌ای غیراداری خطاب به همکارانش به مناسبت عید نوروز گفت: ممکن است در میان بستگان افرادی نسبت به نماز تارک یا کاهل یا جاهل باشند، در این فرصت با آموزش و تذکرات رابطه آن‌ها را با خدا تقویت کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز به مناسبت در پیش‌بودن ایام عید نوروز نامه‌ای غیر اداری برای همکارانش در ستاد اقامه نماز به رشته تحریر در آورده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

نامه‌ای غیراداری به همکاران و دوست شما

سلام علیکم

ایام عید و همه اعیاد بر شما مبارک باد

افرادی هستند که از همه فرصت‌ها استفاده می‌کنند و افرادی که فرصت‌ها را از دست می‌دهند، ما از کدام هستیم؟

عید نوروز، هوای مطلوب، تعطیلات، مهمانی، صله رحم، لباس نو، سفر و سیاحت، فرصت‌های مهمی است.

شما همکار عزیز در طول سال به کارهای تربیتی رسمی و شناخته شده مشغولید، می‌توانید از این فرصت‌ها کارهای غیر رسمی ولی گاهی عمیق‌تر از رسمی در لابلای تفریح و دید و بازدید انجام دهیم، از جمله :

1- از افراد محبوب و متمکن فامیل بخواهیم دور از چشم دیگران جلسه‌ای خصوصی برگزار و بعضی از مشکلات فامیل را حل کنیم و برای آنان اگر می‌توانید به نوعی ایجاد اشتغال کنید و اگر در میان آنان کسی زندان است برای آزادی او تدبیری کنید.

2- نوجوانانی که در درس ضعیف و نگران امتحانات دو ماه دیگر آنان هستیم را خصوصی دعوت کنیم و تحصیل کردگان فامیل ( فرهنگیان- دانشجویان ) لحظاتی دروس مشکل آنان را کمک و برای امتحانات آنان را از نگرانی بیرون آوریم.

3- اگر در میان فامیل کدورتی است و افرادی با یکدیگر قهر هستند از طریق افراد محبوب یا مهمانی ویژه و یا هر راهی که می‌شود تلاش کنیم که آنان را آشتی دهیم.

4- در لابلای دید و بازدیدها برای افراد بی‌همسر تدبیر و مشورتی شود که بهترین واسطه‌گری در اسلام واسطه‌گری در امر ازدواج است.

5- در بسیاری از جلسات به اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است انتقاداتی وارد شود که ما باید اولاً دقت کنیم که انتقاد نابجاست یا بجا، اگر انتقاد صحیح است اشکالات را توجیه نکنیم زیرا توجیه لغزش‌ها حماقت است.

ولی وجود اشکال هم دلیلی بر کنارگیری از مسئولیت‌ها نیست، زیرا انقلاب ما کودتای گروهی خاص نبوده بلکه قیام صدها هزار شهید و جانباز و اسیر بوده و نادیده گرفتن این همه سرمایه خیانت است و وظیفه ماست که از ضعف‌ها بکاهیم و نارسایی‌ها را تکمیل کنیم، کوتاه سخن اینکه:

توجیه اشتباه حماقت است.

تضعیف خیانت است.

تکمیل رسالت است.

6- در دید و بازدیدها به منکراتی می‌رسیم که افراد صاحب نفوذ باید رسالت خود را انجام دهند.

7- در دید و بازدیدها ممکن است به سئوالاتی برسیم که می‌توانیم آن سئوال یا اشکال را یادداشت کنیم و بعداً با تماس با فرهیختگان پاسخ را دریافت و شبهه پیش آمده را حل کنیم.

8- ممکن است در میان بستگان افرادی نسبت به نماز تارک یا کاهل یا جاهل باشند، از این فرصت با آموزش و تذکرات رابطه آن‌ها را با خدا تقویت کنید.

9- در میان صدها هزار سفر سعی کنیم به مسافرین، در راه مانده (ابن سبیل) کمک کنیم و گاهی از خادمین در جاده (پلیس - هلال احمر- اورژانس و ...) حتی‌االمقدور اگر می‌شود با کلمه‌ای تشکر کنید.

10- در میان این دید و بازدیدها به بستگان ضعیف و گمنام توجه بیشتری کنیم و حتی می‌توان     کمک‌های خود را به اسم عیدی به آن‌ها برسانیم.

همکار عزیز ده‌ها نمونه کار مفید را می‌توان در لابلای دید و بازدیدها انجام داد و چون انجام این کار براساس بخشنامه و اجبار و شرح وظیفه نیست و فقط برای خداست، حتماً از نصرت‌ها و امدادهای الهی بهره‌مند خواهیم شد، زیرا خداوند وعده داده که «ان تنصرو الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» و یقین بدانیم که وعده الهی حتمی است.

دوست و ارادتمند و همکار شما

محسن قرائتی


ویدیو مرتبط :
قرائتی / نماز نافله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قرائتی: مسافران نماز را در کانکس نخوانند


رئیس ستاد اقامه نماز گفت: همان گونه که باطل باید محو شود، حق باید نمایان شود، باید تابلو نماز در جاده‌ها را برجسته کنیم یا هنگام نماز اذان از مساجد بین‌راهی پخش شود، نماز را در کانکس نخوانید، بلکه بیرون بیایید و در فضای آزاد بخوانید، چون گاهی همین ریاکردن و خواندن نماز در جلوی دیدگان مردم ثواب دارد، گاهی اوقات باید اعمال را علنی انجام داد، باید جسارت و جرائت داشت.

خبرگزاری فارس: نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و نمایندگان سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، استانداری تهران، شهرداری تهران، راهنمایی و رانندگی، هلال احمر، صداوسیما و میراث فرهنگی در سالن اجتماعات ستاد اقامه نماز صبح امروز (دوشنبه 19 اسفند ماه جاری) در ستاد اقامه نماز برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه حدود نیم میلیون نفر به کار خدمات‌رسانی به شهروندان در ایام نوروز در قالب هلال احمر، راهنمایی و رانندگی و ... مشغول به فعالیت هستند، خواستار اهتمام آن‌ها به اقامه نماز در این ایام شد و گفت: در کنار خدماتی که ارائه می‌دهید، جهت قبله را مشخص کنید، کاری کنید که پرسنل شما نماز از ذهنش نرود، نماز هیاهو می‌خواهد، وقتی رسول خادم در مسابقات کشتی در آمریکا قهرمان شد، سجده شکر کرد و به همه دنیا نشان داد، این اثر سجده شکر او را نه آقای قرائتی و نه همه ائمه جماعت نمی‌توانند داشته باشند.

*فوتبالیست‌ها نماز را در زمین چمن بخوانند

وی با اشاره به اینکه چرا فوتبالیست‌ها نماز را در چمن در حضور تماشاگران نمی‌خواهند، در حالی که اقامه نماز باید با هیاهو باشد نه اینکه نماز در گوشه‌ای از رختکن خوانده شود، افزود: این اقامه نماز است که می‌تواند تنهی عن الفحشا و منکر باشد و تحول در فرد ایجاد کند، مسأله نماز را جدی بگیرید، نماز پرچم اسلام است، امام حسین(ع) می‌توانست در روز عاشورا نماز را در خیمه بخواند، اما آمد در وسط میدان اقامه کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه اقامه نمازمان باید حسینی باشد، ابراز داشت: همان گونه که باطل باید محو شود، حق باید نمایان شود، باید تابلو نماز در جاده‌ها را برجسته کنیم یا هنگام نماز اذان از مساجد بین‌راهی پخش شود، نماز را در کانکس نخوانید، بلکه بیرون بیایید و در فضای آزاد بخوانید، چون گاهی همین ریاکردن و خواندن نماز در جلوی دیدگان مردم ثواب دارد، گاهی اوقات باید اعمال را علنی انجام داد، باید جسارت و جرائت داشت.

*نگاه به نماز نگاه رسمی و اداری نباشد

وی با اشاره به اینکه برخی افراد برای اقامه نماز خاکستری هستند و در صورت شرایط به نماز خواندن می‌پردازند، ادامه داد: برای افراد بی‌انگیزه انگیزه ایجاد کنید، نگاه به نماز نگاه رسمی و اداری نباشد، من خودم را در این زمینه مقصر می‌دانم و توبه می‌کنم و از خدا عذرخواهی می‌کنم که بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی این دومین یا سومین عیدی است که به یاد نماز افتاده‌ایم، در حالی که پارسال 40 روز قبل از عید مسأله پسته مطرح شد و همه در مورد آن حرف زدند و خداوند غفلت ما را ببخشاید.

*برپایی نماز در 2602 نمازخانه و 410 مسجد بین‌راهی در ایام نوروز


در ادامه نمایندگان سازمان‌ها به ارائه گزارش‌هایی در خصوص اقدامات در دست اجرای خود برای طرح جهادی اقامه نماز پرداختند.

سیدعلایی معاون توسعه مدیریت و منابع و رئیس ستاد اقامه نماز وزارت راه‌ و شهرسازی با اشاره به اختصاص 5 میلیارد تومان برای احداث، بهینه سازی و تجهیز مساجد ریلی کشور، گفت: در دو هزار و 602 نمازخانه و 410 باب مسجد بین راهی امسال پذیرای مسافران نمازگزار خواهند بود.

*برگزاری نماز در سه نقطه از برج میلاد/ 16 ایستگاه شهری برای ترویج نماز در ایام نوروز

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، قائم مقام معاونت اجتماعی- فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در تمامی ورودی‌های شهر تهران تمهیدات لازم برای اقامه باشکوه نماز اول وقت در نظر گرفته شده است، بیان داشت: با توجه به حضور بیش از هفت میلیون مسافر در ایام نوروز در تهران،‌ 100 امام جماعت به امر اقامه نماز در ورودی‌های شهر تهران می‌پردازند، همچنین 16 ایستگاه شهری برای ترویج امر نماز در مناطق شمالی،‌جنوبی، شرقی و غربی در نظر گرفته شده است که آستان مقدس امامزاده صالح(ع)، حضرت عبدالعظیم(ع) و حرم امام خمینی(ره) از جمله آن‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در سه نقطه از برج میلاد نماز جماعت در ایام نوروز برگزار می‌شود،‌ ادامه داد: در روز سزدهم فروردین که روز طبیعت است، با توجه به اینکه در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا(س) هستیم، برنامه‌هایی برای تعظیم شعائر فاطمی در نظر گرفته شده است، چرا که معتقدیم یکی از مؤلفه‌های مردم در ایام نوروز تکریم و تعظیم ایام فاطمیه است، با این وجود طبق برنامه قرار است که 18 مؤذن در حرم امام خمینی(ره) در ایام نوروز به صورت زنده اذان بگویند.

همچنین در این مراسم از پوستر طرح جهادی اقامه نماز در ایام نوروز رونمایی شد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام قرائتی در ابتدای سخنانش به ذکر چند خاطره از تبلیغ و اقامه نماز پرداخت که در ادامه به یکی از آن‌ها اشاره می‌شود:

*اقامه نماز توسط یک دختر یازده ساله در اتوبوس!

یک وقتی ما در ستاد نماز نوشتیم آقازاده‌ها، دخترخانم‌ها، شیرین‌ترین نمازی که خواندید برای ما بنویسید. یک دختر یازده ساله یک نامه نوشت، همه ما بُهتمان زد، دختر یازده ساله ما ریش‌سفیدها را به تواضع و کرنش واداشت، نوشت که ستاد اقامه نماز، شیرین‌ترین نمازی که خواندم این است.

گفت در اتوبوس داشتم می‌رفتم یک مرتبه دیدم خورشید دارد غروب می‌کند یادم آمد نماز نخواندم، به بابایم گفتم نماز نخواندم، گفت خوب باید بخوانی، حالا که اینجا توی جاده است و بیابان، گفت برویم به راننده بگوییم نگه‌دار، گفت راننده به خاطر یک بچه دختر نگه نمی‌دارد، گفت التماسش می‌کنیم، گفت نگه نمی‌دارد، گفت تو به او بگو، گفت گفتم نگه نمی‌دارد، بنشین. حالا بعداً قضا می‌کنی.

دختر دید خورشید غروب نکرده است و گفت بابا خواهش می‌کنم، پدر عصبانی شد، دختر گفت که آقاجان می‌شود امروز شما دخالت نکنی؟ امروز اجازه بده من تصمیم بگیرم، گفت خوب هر غلطی می‌خواهی بکن.

می‌گفت ساکی داشتیم، زیپ ساک را باز کرد، یک شیشه آب در آورد، زیرِ صندلی اتوبوس هم یک سطل بود، آن سطل را هم آورد بیرون، دستِ کوچولو، شیشه کوچولو، سطل کوچولو، شروع کرد وسط اتوبوس وضو گرفت، قرآن یک آیه دارد، می‌گوید کسانی که برای خدا حرکت کنند مهرش را در دل‌ها می گذاریم، به شرطی که اخلاص داشته باشد، نخواسته باشد خودنمایی کند، شیرین کاری کند، واقعاً دلش برای نماز بسوزد، پُز نمی‌خواهد بدهد. «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا»(مریم/96) یعنی کسی که ایمان دارد، «وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» کارهایش هم صالح است، کسی که ایمان دارد، کارش هم شایسته است، «سَیَجْعَلُ لَهُمْ الرَّحْمَانُ وُدًّا»، «وُدّ» یعنی مودت، مودتش را در دل‌ها می‌گذاریم.

شاگرد شوفر نگاه کرد دید دختر وسط اتوبوس نشسته دارد وضو می‌گیرد، گفت دختر چه می‌کنی؟ گفت آقا من وضو می‌گیرم ولی سعی می‌کنم آب به اتوبوس نچکد، می‌خواهم روی صندلی نشسته نماز بخوانم. شاگرد شوفر یک خورده نگاهش کرد و چیزی به او نگفت. به راننده گفت: عباس آقا، راننده، ببین این دارد وضو می‌گیرد، راننده هم همین طور که جاده را می‌دید در آینه هم دختر را می‌دید، هی جاده را می‌دید، آینه را می‌دید، مهر دختر در دل راننده هم نشست، گفت: دختر عزیزم می‌خواهی نماز بخوانی؟

 من می‌ایستم، ماشین را کنار کشید، گفت: نماز بخوان آقاجان، آفرین، چه شوفرهای خوبی داریم، دختر می‌گفت وقتی اتوبوس ایستاد من پیاده شدم و شروع کردم الله اکبر، یک مرتبه اتوبوسی‌ها نگاه کردند، او گفت من هم نخواندم، من هم نخواندم، او گفت ببین چه دختر با همتی، چه غیرتی، چه همتی، چه اراده‌ای، چه صلابتی، آفرین، همین دختر روز قیامت حجت است، خواهند گفت این دختر اراده کرد ماشین ایستاد، می‌گفت یکی یکی آن‌هایی هم که نخوانده بودند ایستادند، گفت: یک مرتبه دیدم پشت سرم یک عده زیادی دارند نماز می‌خوانند. گفت: شیرین‌ترین نماز من این بود که دیدم لازم نیست امام فقط امام خمینی باشد، منِ بچه یازده ساله هم می‌توانم در فضای خودم امام باشم.