اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عکس: پایان 12 سال مناقشه‌ ایران و غرب


عاقبت پس از 12 سال مذاکره، پرونده هسته‌ای ایران با رویکرد جدید دولت روحانی با توافق ایران و 5+1 بر سر برنامه اقدام جامع مشترک به پایان رسید؛ این برنامه سندی سیاسی و بین‌المللی شامل 100 صفحه متن اصلی و پنج ضمیمه است که طی 22 ماه مذاکره فشرده و جدی به دست آمد.


ویدیو مرتبط :
نگاهی بر جامعه شناسی علم مناقشه برانگیز در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان 12 سال مناقشه بر سر پرونده ادعایی پی.ام.دی ایران/ قطعنامه 1+5 با اجماع تصویب شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

شورای حکام پرونده ادعایی ابعاد احتمالی نظامی «پی.ام.دی» را پس از 12 سال مناقشه بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با اجماع بست و قطعنامه 1+5 در این زمینه با اجماع تصویب شد.

در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی 1+5 برای بستن پرونده پی ام دی به اتفاق آرا تصویب شد.

پرونده ادعایی موسوم به پی.ام. دی مجموعه ای از ادعاهای بدون مدرک در خصوص فعالیت های هسته ای ایران است که سالهاست توسط برخی کشورهای غربی تکرار می شود اما گزارش اخیر «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، بی اساس بودن آن را نشان داد و شورای حکام آژانس نیز با اجماع و تصویب قطعنامه ای، این پرونده را مختومه اعلام کرد.


«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود روز سه شنبه خطاب به شورای حکام اعلام کرد: آژانس مدرکی دال بر اقدام ایران برای ساخت وسیله انفجاری هسته ای پس از سال 2009 نیافته است.


در این بیانیه که متن آن در سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده آمده است: آژانس هیچ مدرک معتبری دال بر فعالیت های مربوط به ساخت وسیله هسته ای انفجاری در ایران پس از سال 2009 در دست ندارد.


همچنین آژانس هیچ مدرک معتبری دال بر انحراف مواد هسته ای در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران(پی ام دی) پیدا نکرده است.


آژانس بین المللی انرژی اتمی 167 عضو و شورای حکام 35 عضو دارد که هر کدام یک حق رای دارند.


آرژانتین ، استرالیا ، بلاروس ، برزیل ، کانادا ، شیلی ، چین ، مصر، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، غنا ، هندوستان ، ایرلند ، ژاپن ، کره جنوبی ، لاتویا(لتونی) ، مالزی ، مکزیک ، نامیبیا ، نیوزلند ، نیجریه ، پاکستان ، پاراگوئه ، فیلیپین ، روسیه ، عربستان سعودی ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، سوئیس ، مقدونیه ، ترکیه ، انگلیس ، آمریکا و اروگوئه، 35 عضو شورای حکام برای دوره سال 16-2015 هستند.


ریاست کنونی شورای حکام را سفیر و نماینده برزیل برعهده دارد، دو سفیر و نماینده آلمان و لتونی معاونان وی هستند و آلمان به نمایندگی از اعضای 1+5 قطعنامه این گروه را برای بستن پرونده پی ام دی قرائت کرد.


«ورسیو آنتونیو وینهاس» سفیر و نماینده برزیل برای دوره (16-2015 میلادی) رئیس این شورا است. «فردریش دائوبل» سفیر و نماینده آلمان در آژانس و «باهتیجورز هاسانز» نماینده لتونی هم معاونان وی هستند.


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 29 مهرماه امسال در نامه ای به آقای روحانی رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسی های دقیق و مسئولانه برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.


در نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: اقدام در مورد نوسازی کارخانه اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد و معامله اورانیوم غنی شده موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراین باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.


در این نامه آمده است که دو مورد یاد شده ، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا