اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک


«نمایشگاه هفت اقلیم؛ جغرافیا به روایت نسخ خطی کتابخانه و موزه ملی ملک» بر اساس وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک،در موزه ملک گشایش یافت.

خبرگزاری ایرنا: «نمایشگاه هفت اقلیم؛ جغرافیا به روایت نسخ خطی کتابخانه و موزه ملی ملک» بر اساس وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک،در موزه ملک گشایش یافت.

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک

عکس: نمایشگاه هفت اقلیم در موزه ملک


ویدیو مرتبط :
نمایشگاه دائمی عکس های محمد نوری در باغ موزه فین کاشان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمایشگاه «هفت آینه» در موزه ملک افتتاح شد



 

نمایشگاه «هفت آینه» در موزه ملک افتتاح شد

 

 

نمایشگاه هفت آینه در موزه ملك؛ تلفیقی از روایت، تصویر، صدا و آثار موزه ای است، با موضوع سوره مباركه «فاتحهٔ الكتاب» كه براساس ویژگی های ساختاری و مفهومی این سوره و تاثیر آن بر ادبیات فارسی شکل گرفته است.

 

نمایشگاه چندرسانه ای «هفت آینه» همزمان با میلاد مبارک امام حسن مجتبی(ع) در روز چهارشنبه سوم شهریور با نمایش فیلمی از محمدرضا اصلانی و بخشی از آثار موزه ای در کتابخانه و موزه ملی ملک افتتاح شد.

 

به گزارش روابط عمومی كتابخانه و موزه ملی ملک، این نمایشگاه که تلفیقی از روایت، تصویر، صدا و آثار موزه ای است، با موضوع سوره مباركه «فاتحهٔ الكتاب» و براساس ویژگی های ساختاری و مفهومی این سوره و تاثیر آن بر ادبیات فارسی شکل گرفته است.

 

در این نمایشگاه ترکیبی، فیلمی کوتاه با عنوان «کلمه» به نمایش درآمده است. این فیلم ساخته محمدرضا اصلانی، فیلمساز و شاعر بوده و اولین فیلم از سری سیزده گانه «منطق الطیر» است.

 

همچنین هفت نمونه از كتابت سوره حمد از هفت قرآن نفیس خطی متعلق به مؤسسه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده كه هفت قاری مختلف آن را می خوانند و بر هر تصویر صدای یكی از قاریانی چون عبدالباسط، منشاوی، محمد انور و... و همچنین صدای بهروز رضوی كه متن و روایت مرتبط با این سوره را می خواند، روی تصاویر گذاشته شده و بازدیدكنندگان می توانند در مقابل هر تابلو، به وسیله هدفون این صداها را در كنار افكت های صوتی پس زمینه، بشنوند.

 

تابلوهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه، تصاویر بزرگ شده از صفحات هفت قرآن خطی نفیس از جمله قرآن به كتابت عبدالله الرنانی سال ۱۲۲۱ ه.ق ، قرآن به كتابت محمدتقی اصفهانی سال۱۲۵۲ ه.ق و ... می باشد.

 

از میان این هفت نسخه قرآن نفیس، سه نسخه اصلی شامل نسخه بدون رقم، نسخه به كتابت عبدالله الرنانی و نسخه به كتابت زین العابدین اصفهانی (اشرف الكتاب) در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

 

اصلانی در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه درباره فیلم «کلمه» گفت: «این فیلم در سال ۸۰ ساخته شده و اولین فیلم از مجموعه سیزده فیلمی است كه برای شبكه یك سیما ساخته ام. این مجموعه بیشتر به نقاشی و خط، نقاشی ایرانی و نقاشی جهان، از نقاشی چین گرفته تا نقاشی رنسانس و نقاشی مدرن می پردازد. همچنین برخی ریزبافت ها نیز در میان تصاویر فیلم دیده می شود. مسئله اصلی این فیلم، مسئله خوانش است. در این فیلم به دلیل این که اولین فیلم از یک مجموعه بود، از متن آغاز انجیل و متن آغازین نزول قرآن یعنی با «در ابتدا كلمه بود» و «بخوان به نام پروردگار» بهره گرفته ام. در بخش های دیگری از این مجموعه، متن هایی از سهروردی، عطار و دیگران هست كه آقای انور آن ها را خوانده است.»

 

وی درباره ارتباط فیلم «کلمه» با نمایشگاه «هفت آینه» گفت: «از آن جا كه این فیلم به خوشنویسی و همچنین به كلام الهی پرداخته، برای این نمایشگاه مناسب دیده شده است.»

 

همچنین دبیری نژاد، مدیر موزه وطراح نمایشگاه نحوه شکل گیری این نمایشگاه را این گونه توضیح داد: «طبق وقف نامه حاج آقا ملك، ما موظفیم که در میلاد پنج تن(ع)، پنج جشن برگزار كنیم. به این دلیل تصمیم گرفتیم كه این فرصت ها را به فرصت های موزه ای تبدیل كنیم؛ همان طور كه نظر واقف بوده و در راستای همان چیزهایی كه وی می خواسته است. درواقع ایده از این جا شروع شد كه ابتدا تصمیم گرفتیم تصاویر نسخ قرآنی موزه را به نمایش بگذاریم و در مراحل بعد تصمیم گرفته شد که تصاویر صفحات سوره حمد این قرآن ها به نمایش درآیند. سپس خواستیم بازتاب و بازخورد این سوره و مفاهیم آن را در ادبیات تاریخی و عرفانی بررسی كنیم. همچنین سراغ اشخاص مختلف رفتیم و از آن ها درباره برداشتشان از این سوره و حس و تجربه آن ها هنگام شنیدن آن سوال کردیم و هركس به شعر یا متنی اشاره كرد و مجموعه این ها را كه همه از جایی چون منابع مختلف ادبی نشئت می گرفت، كنار هم گذاشتیم و به این دلیل که سوره حمد هفت آیه بود، برای ما هفت باكس ایجاد شد و هفت آینه تشكیل داد كه این هفت آینه درواقع فرصتی است كه هركس حس و تجربه خود را از این سوره در این آینه ها ببیند و بازتاب دهد.»

 

دبیری نژاد گفت: «اشعار به کار رفته در تابلوها، از متونی چون تفسیر كشف الاسرار میبدی، تفسیر طبری، ترجمه های مختلف قرآن و همچنین از گلستان، حافظ، مولانا و خواجه عبدالله انصاری كه هركدام شباهت ها، ارتباط ها و بازخوردهایی با سوره حمد داشتند، انتخاب شد. مجموعه این ارتباط ها به ما این پكیج ها را داد و برای این كه تنوعی ایجاد شود، یك چهار دیواری ایجاد كردیم كه یك وجه آن روایت، یك وجه تصویر، یك وجه صدا و یك وجه دیگر آن آثار موزه ای است. حال شما می توانید این تجربه را داشته باشید كه در مقابل یك تابلو بایستید و مجموعه داده ها را در كنار افكت های صوتی دریافت كنید و برای لحظاتی از فضای اطرافتان جدا شده و در یك اتمسفر صوتی قرار بگیرید كه بتوانید برداشت مختص خودتان را داشته باشید؛ همین طور در تصاویر و وجوه دیگر.»

 

وی درباره انتخاب فیلم «کلمه» برای این نمایشگاه گفت: «من این فیلم را قبلا دیده بودم و حس كردم دقیقا با چیزی كه ما می خواهیم قرابت دارد. به این ترتیب یك وجه از این نمایشگاه را برای فیلم «منطق الطیر» به روایت آقای اصلانی درنظر گرفتیم. ما در پی آن هستیم كه لحظه ای تمركز ایجاد كنیم، یك محمل برای تذكر كه به آدم ها فقط این اجازه را بدهد كه به خودشان یادآوری كنند، جدای از همه كلیشه ها، و بتوانند یك حس داشته باشند و برای ما همین كه بازدیدكننده یك كلمه، یك جمله یا یك شعر از این نمایشگاه در ذهنش مانده باشد كفایت می كند و فكر می كنیم كه جوابمان را گرفته ایم.»

 

نمایشگاه «هفت آینه» با حضور جمعی از موزه داران، هنرمندان، كتابداران، مسئولان مراكز فرهنگی هنری، مسئولان آستان قدس رضوی و خبرنگاران در روز چهارشنبه سوم شهریور همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) همراه با پذیرایی افطار از حاضران افتتاح شد.

 

این نمایشگاه تا تاریخ ۱۵ مهرماه در محل نمایشگاه موقت موزه ملك واقع در خیابان امام خمینی برپا خواهد بود..... / خبرگزارى ایلنا