اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عکس: افزایش استفاده ایرانی ها از ماهواره


تصاویری از افزایش استفاده از ماهواره را مشاهده می کنید.


ویدیو مرتبط :
نسل جدید ماهواره ها برای افزایش سرعت اینترنت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش استفاده از ماهواره در تهران



اخبار,اخبار اجتماعی ,مصرف ماهواره

 نتایج نظرسنجی ایسپا درباره‌ی مصرف ماهواره نشان می‌دهد که افزایش استفاده از ماهواره در عین عدم اعتماد به آن اتفاق افتاده است.

 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی، بررسی دیدگاه مردم نسبت به شبکه‌های ماهواره‌ای، اعتماد به آن و میزان استفاده از آن را به طور روندی مورد بررسی قرار می‌دهد.

بر این اساس ایسپا در آخرین نظرسنجی ملی خود که ماه جاری (آذرماه 94) انجام پذیرفته است نیز بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

نمونه آماری در این نظرسنجی از کل کشور شامل مراکز استان‌ها، شهرهای درجه 2 و روستاها انتخاب شده اند. نظرسنجی مذکور به صورت نمونه‌گیری چندمرحله‌ای و با حجم نمونه 4390 نفر انجام پذیرفت. حدود 51 درصد نمونه مرد و 49 درصد زن بوده‌اند. 3/ 34 درصد پاسخگویان در رده سنی 18 تا 29 سال، 8/ 41 درصد در رده سنی 30 تا 49 سال و 9/ 23 درصد در رده سنی 50 سال و بالاتر قرار گرفته‌اند.

میانگین سنی پاسخگویان 38 سال، کمترین سن 18 و بیشترین سن 80 سال بوده است. نزدیک به 40 درصد پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی و مابقی دارای تحصیلات دیپلم و پایین‌تر از آن بوده‌اند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، حدود 38 درصد مردم کشور اعلام کرده‌اند که از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند.

نتایج ایسپا نشان می‌دهد 40 درصد مردم ساکن شهرها و 32 درصد مردم روستاها اعلام کرده اند که از شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند. 46 درصد جوانان کشور (18 تا 29 ساله) از شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند در حالی که این میزان برای افراد میانسال (30 تا 49 سال) برابر با 38 درصد و برای افراد بالای 50 سال برابر با 25 درصد است.

47 درصد کسانی که تحصیلات آکادمیک دارند و 33 درصد کسانی که فاقد تحصیلات آکادمیک هستند از ماهواره استفاده می کنند.

اما نتایج نظرسنجی ایسپا حاکی از آن است که حدود 44 درصد تهرانی‌ها اعلام کرده‌اند که از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. مقایسه یافته‌های نظرسنجی ایسپا با سایر نظرسنجی‌هایی که در طول سال‌های قبل توسط این مرکز انجام گرفته است نشان می دهد میزان رجوع مردم تهران به شبکه های ماهواره ای نسبت به دو سال قبل افزایش یافته است.

استفاده مردم تهران از ماهواره حدفاصل سال‌های 1378 تا 1388 روند کاملاً صعودی و در سال‌های 1388 تا 1392 روند نامنظمی را پشت سر گذاشته است اما از سال 1392 تاکنون میزان استفاده افزایش یافته است.

بررسی روند اعتماد مردم به شبکه های ماهواره ای طبق نظرسنجی های ایسپا نشان می دهد افزایش میزان رجوع مردم به شبکه های ماهواره ای منجر به افزایش اعتماد به این شبکه ها نشده است چرا که در آذر 94 فقط 11 درصد مردم اعلام کرده‌اند از بین رسانه‌ها، بیشترین اعتماد را به شبکه‌های ماهواره ای دارند. میزان اعتماد شهروندان تهرانی به شبکه‌های ماهواره‌ای 13 درصد بوده است به عبارت دیگر فقط 13 درصد مردم تهران اعلام کرده اند از بین رسانه های موجود به شبکه‌های ماهواره‌ای بیشترین اعتماد را دارند.

پژوهش روندی نظرسنجی‌های ایسپا نشان می دهد در حالی که میزان استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در حدفاصل سال‌های 1389 تا 1391 افزایش پیدا کرده است، به موزات آن استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان منبع اصلی کسب خبر و همچنین اعتماد به این شبکه‌ها کاهش پیدا کرده است. بر اساس این داده ها و شواهد تجربی شاید بتوان گفت استفاده زیاد از شبکه‌های ماهواره‌ای الزاماً به معنای اعتماد به این شبکه‌ها نیست چرا که نتایج، همزمان با افزایش استفاده، هم کاهش اعتماد و هم کاهش رجوع برای کسب خبر از طریق این شبکه‌ها را نشان می‌دهد.

نکته دیگری که از تحلیل نظرسنجی های ایسپا حاصل شده است این است که هر جا اعتماد به صدا و سیما کاهش پیدا کند رجوع(نه لزوماً اعتماد) به شبکه‌های ماهواره‌ای افزایش پیدا می‌کند. در سال 1394 اعتماد مردم به صدا و سیما نسبت به سال 1391 کاهش پیدا کرده که این قضیه منجر به استفاده بیشتر از شبکه‌های ماهواره‌ای شده است.


  اخبار  اجتماعی  -  ایسنا