اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عکس؛ پل خواجو


پل بابا رکن الدین یا پل خواجو، در شهر اصفهان و بر روی رودخانه زاینده‌رود در شرق سی وسه پل قرار دارد.

































ویدیو مرتبط :
پل خواجو اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پل تاریخی «خواجو» ترک خورد! +عکس


پل تاریخی خواجو در حالی به نم نشست که سرپرست اداره میراث فرهنگی اصفهان از تخریب بخشی از دیواره پل خواجو و مرمت سریع آن توسط گروه مرمت این اداره کل سخن می گوید. با این‌حال کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی وضعیت پل خواجو را نابسامان دانستند.

خبرگزاری میراث فرهنگی: پل تاریخی خواجو در حالی به نم نشست که سرپرست اداره میراث فرهنگی اصفهان از تخریب بخشی از دیواره پل خواجو و مرمت سریع آن توسط گروه مرمت این اداره کل سخن می گوید. با این‌حال کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی وضعیت پل خواجو را نابسامان دانستند.
 


 پل خواجو یکی از پل‌های شهر اصفهان است که بر رودخانه زاینده رود احداث شده، این پل از بناهای تاریخی دوران شاه عباس دوم صفوی است که در سال 1060 هجری بنا شده است.
 


نم و رطوبت شدید بر دیواره های پل تاریخی خواجو

«شاهین سپنتا» فعال میراث‌فرهنگی در این باره می‌گوید: «پل تاریخی خواجو با وضعیت نابسامانی مواجه شده، میزان تَرک‌های فعال بر بدنه این پل تاریخی روز به روز افزایش پیدا می‌کند. چنانچه به‌نظر می‌رسد دیوارهای آجری این پل در حال فرو ریختن است.»
 


میزان تخریب‌ها که در اثر آتش افروزی و دیوار نویسی بوجود آمده کاملا آشکار است

این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، مدت زیادی از نوسازی بخش‌هایی از پل خواجو نمی‌گذرد که این پل تاریخی دچار نم کشیدگی و نفوذ آب های سطحی شده است. بماند که نمای ظاهری پل به‌دلیل دیوارنویسی‌های فراوان و آتشافروزی رهگذاران جلوه‌ای ناخوشایند پیدا کرده است.
 



ریزش آجرهای پل خواجو به دلیل عوامل انسانی و جوی

درحالی، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و اداره کل میراث‌فرهنگی اصفهان مرتب گزارش‌هایی از مرمت پل خواجو  منتشر می‌کنند که سپنتا تاکید می‌کند که آثار تاریخی اصفهان افزون بر مرمت مداوم توسط تیم‌های مرمت نیازمند مراقبت‌های دائمی هستند تا از آسیب‌هایی که به‌واسطه پدیده های آب و هوایی، آسیب رسانی توسط افراد ناآگاه و فرسایش مداوم بنا بوجود می‌آید،جلوگیری شود. اما  هیچ اقدام حفاظتی فیزیکی از این بناها از جمله پل خواجو صورت نمی‌گیرد و وضعیت این آثار تاریخی روز به روز نگران کننده‌تر می‌شود.