اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عکس؛ حمام دوره قاجاریه اردبیل در حال تخریب


حمام ملاهادی یا حاج محسن در کوچه ملاهادی اردبیل واقع شده است و متعلق به دوره قاجاریه می باشد. متاسفانه این روزها شاهد مرگ این حمام تاریخی و تخریب آن و تجمع معتادان و اراذل و اوباش در آن هستیم.

خبرگزاری مهر:  حمام ملاهادی یا حاج محسن در کوچه ملاهادی اردبیل واقع شده است و متعلق به دوره قاجاریه می باشد. متاسفانه این روزها شاهد مرگ این حمام تاریخی و تخریب آن و تجمع معتادان و اراذل و اوباش در آن هستیم.































ویدیو مرتبط :
سبک شناسی خط نستعلیق در دوره قاجاریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یخدان دوره قاجاریه در رفسنجان +عکس


یخدان دوره قاجاریه در ‌روستای عباس‌آباد حاجی نگین گردشگری شهرستان رفسنجان میزبان ایرانگردان و جهانگردان است.

خبرگزاری فارس: روستای عباس‌آباد حاجی در چهار کیلومتری مرکز شهر رفسنجان واقع شده و تقریبا متصل به شهر است و این روستا در مسیر جاده رفسنجان داوران قرار دارد.

خانه‌ای قدیمی در این روستا وجود دارد که توجه افراد را به خود جلب می‌کند، درب خانه را زدیم و‌ مردی تقریبا 50 ساله درب را به روی ما باز کرد ...

فضایی قدیمی به چشم خورد، برج بلندی در باغی بزرگ متصل به این خانه اما با دیواری جدا شده و درب کوچک قرمز رنگ خودنمایی می‌کرد.

یخدان دوره قاجاریه نگین گردشگری رفسنجان/قفلی که 47 سال باز نشده

وارد خانه شدم‌ 2 طبقه بود، طبقه اول نگهبان خانه سکونت داشت و طبقه دوم راه پله‌هایی قدیمی و خطرناکی داشت، درب کوچکی باز هم جلب توجه می‌کرد که روی آن تاریخی نوشته بود 1346.

نگهبان می‌گفت: این درب از همین تاریخی که روی آن نوشته تا‌کنون باز نشده یعنی 47 سال، خانه در حال تخریب بود و بیش از 100 ساله به نظر می‌رسید و گچ‌بری‌های آن در حال ریزش بود و راه پله‌ها هم امنیت نداشت و فریاد می‌زد که نیاز به مرمت دارد.

از این خانه به سمت بیرون رفتم در خیابان اصلی یک اثر تاریخی زیبا به چشم می‌خورد، یخدان‌، مکان تاریخی و زیبای دیگری در این روستا بود که بسیار زیبا بازسازی‌ شده بود و همچون عروسی زیبا در روستا چشم‌نوازی می‌کرد.

یخدان عباس‌آباد همان مکان معروفی است که بازدیدکنندگان زیادی دارد و گردشگران داخلی و خارجی زیادی از این مکان تاریخی بازدید می‌کنند.

یخدان عباس‌آباد میراثی گرانبها از گذشتگان است

عباس فتحی نماینده میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری در رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یخدان عباس‌آباد حاجی در سده 12 هجری قمری بنا شده و مربوط به دوران قاجاریه است.

وی تصریح کرد: این یخدان دارای حصار بلند به ارتفاع 12 متر در خیابان اصلی روستا واقع شده است.

یخدان دوره قاجاریه نگین گردشگری رفسنجان/قفلی که 47 سال باز نشده

فتحی عنوان کرد: یخدان‌ها چاله‌هایی هستند که در گذشته به منظور نگه‌داری یخ از زمستان تا اواخر فصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

وی خاطر‌نشان کرد: ارزش یخدان‌ها نسبت به مدت زمان طولانی در نگه‌داری بوده و به نوعی گنجی برای مردمان زمان خود محسوب می‌شدند.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در رفسنجان گفت: سازه یخدان، چاله یخ به عمق 10 تا 15 متر و دیوار و حصار به ارتفاع 10 تا 12 متر، پلان دایره‌ای و پوششی از خشت، ملات‌، رس و به صورت گنبدی بلند است که نمادی از معماری گذشتگان به شمار می‌رود.

یخدان دوره قاجاریه نگین گردشگری رفسنجان/قفلی که 47 سال باز نشده

دهیار روستای عباس‌آباد حاجی رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: روستای عباس‌آباد حاجی در حال حاضر سه هزار و 300 نفر جمعیت دارد و بیش از یک‌هزار خانوار در این روستا زندگی می‌کنند.

حمیدرضا قلی‌زاده تصریح کرد: خانه قدیمی روستا متعلق به مرحوم محمدحسین امینیان از وراث حاج‌آقا‌علی بانی بزرگترین خانه خشتی دنیاست که قدمتی 100 ساله دارد.

وی افزود: این خانه در حال تخریب است اما ورثه امینیان نسبت به مرمت و یا در اختیار میراث فرهنگی قرار دادن قدمی بر نداشتند.

کمبود مدرسه در روستا

دهیار روستای عباس‌آباد حاجی رفسنجان با بیان اینکه بیشتر خانوارهای روستا جوان هستند و هر کدام تعدادی فرزند دبستانی دارند، افزود: این روستا دبستان پسرانه ندارد و ساکنان روستا مجبور هستند فرزندان خود را به مدارس داخل شهر یا روستاهای اطراف بفرستند که این امر سختی‌های خودش را دارد.

11 هزار متر زیر‌سازی و آسفالت معابر

دهیار روستای عباس‌آباد حاجی ادامه داد: وسعت روستا حدود 54 کیلومتر است و با توجه به بودجه کم، آسفالت ضعیفی در معابر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر چه در توان دهیاری باشد برای ساماندهی وضعیت آسفالت استفاده می‌شود که در همین راستا سال‌جاری 11 هزار متر زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت در حال انجام است و 400 میلیون تومان برآورد هزینه شده است.

قلی‌زاده افزود: از دیگر نیازهای جوانان روستا، سالن ورزشی است که اوقات فراغت خود را به جای بیکار نشستن به سالن‌های ورزشی بروند‌.

وی گفت: زمین چمن روستا حدود 30 سال پیش‌ از سوی خیران ایجاد شده و تنها مکان ورزشی جوانان روستا به شمار می‌رود.

یخدان دوره قاجاریه نگین گردشگری رفسنجان/قفلی که 47 سال باز نشده

دهیار عباس‌آباد حاجی ادامه داد: روستای ما با افتخار به خود می‌بالد که هفت شهید والامقام تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده و چشمان اهالی روستا منتظر یک نفر جاویدالاثر هستند.

وی یادآور شد: وجود یک زن شهیده در روستا که در کنگره بزرگ حج در جریان برائت از مشرکان به شهادت رسید از دیگر افتخارات روستای عباس‌آباد حاجی رفسنجان است.

قلی‌زاده به پایگاه شهید خدادادی روستا اشاره کرد و گفت: این پایگاه با بیش از 300 نفر عضو فعال در ایجاد امنیت برای روستا تلاش می‌کند.