اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عوامل خطرساز سبک زندگی جوانان تهرانی


یک آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: براساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که 60 درصد از جوانان تهرانی به دلیل سبک زندگی خود باعث بروز مشکلات مختلف برای خانواده ها و خودشان می شوند.

 خبرگزاری مهر: یک آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: براساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که 60 درصد از جوانان تهرانی به دلیل سبک زندگی خود باعث بروز مشکلات مختلف برای خانواده ها و خودشان می شوند.

دکتر مجید ابهری با بیان این مطلب افزود: این پژوهش توسط گروه رفتار شناسی بنیاد تحکیم خانواده بین 3 هزار و 500 نفر از جوانان تهرانی از مناطق مختلف جغرافیایی در طیف سنی 16 تا 25 سال و جوانان شهرستانی از شهرهای شیراز ، اصفهان و رشت انجام شده است.

به گفته وی، موتور سواری ریسک آمیز،  ورزشهای غیر متعارف مثل هارپو و پرش از ارتفاع، رانندگیهای غیر متعارف، ریسک بروز سانحه، تصادف و حادثه را تقویت می کند.

این متخصص علوم رفتاری با اشاره به اینکه بررسی آمار افراد حادثه دیده به اورژانسهای بیمارستانها، این نظریه را تائید کرده است گفت:همچنین براساس تحقیق انجام شده،  35 تا 40 درصد افراد شهرستانی نیز دارای رفتارهای مشابه اند که به علت سبک زندگی شهرستانها خطرات کمتری آنها را تهدید می کند.

ابهری افزود: حضور در شبکه های اجتماعی و وبگردی یکی از علت های اساسی انتخاب سبک زندگی خطرناک برای جوانان است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: شنا در مناطق ممنوعه، کوهنوردی بدون آشنایی با فنون این ورزش و حضور مربیان و شوخی های غیر منطقی باعث می شود جوانان آسیبهای بیشتری را تحمل کنند.

به گفته وی، در این میان نقش خانواده ها، دوستان و همسالان اولین جایگاه در ترسیم سبک زندگی را داشته و بدنبال آن نیز نهادهای فرهنگی و اجتماعی مانند وزارت ورزش و جوانان ، آموزش و پرورش و سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی در جایگاه اصلاح سبک زندگی برای جوانان و ارائه روشهای دور از خطر نقش مهمی دارند .

ابهری فزود: همچنین صدا و سیما به عنوان یکی از ابزار پر کردن اوقات فراغت همراه با سایتهای اجتماعی و سرگرمی مجاز داخلی می توانند در شکل دهی سبک زندگی نوجوانان و جوانان و پیشگیری از انحراف آن جایگاه بسیار قابل توجهی داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
استاد پناهیان |سبک زندگی|عوامل تعیین کننده در سبک زندگی دینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف حشیش و کوکائین به سبک زندگی برخی زنان و دختران تهرانی تبدیل شده است



اعتیاد زنان,افزایش اعتیاد در زنان,حشیش

هشدار قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
مصرف حشیش و کوکائین به سبک زندگی برخی زنان و دختران تهرانی تبدیل شده است

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز در کلانشهر تهران مصرف حشیش و کوکائین برای برخی از طبقات زنان و دختران به سبک زندگی تبدیل شده است بطوری که حتی در بعضی از موارد در توزیع و ترانزیت مواد مخدر از زنان استفاده می‌شود.

به گزارش  فارس به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، طه طاهری در نخستین جلسه کمیته زنان و خانواده این ستاد که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: اصل کار ساختاری در حوزه اعتیاد زنان دارای اشکال است و باید براساس فرمایشات رهبری، ساختار بهبود وضعیت اعتیاد زنان را متحول کرد.

وی افزود: مسئله اعتیاد زنان آنقدر مهم است که این ستاد در سال 90 ، مرکز توانمندسازی حوزه زنان را در دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی تشکیل داد تا این مسئله به خوبی شناسایی و بررسی شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید بر اینکه باید به صورت ساختاری پدیده اعتیاد زنان را بررسی کرد، گفت: امروز کمیته زنان و خانواده ستاد تشکیل شد چون 5 بند از سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در امر مبارزه با مواد مخدر به آن مربوط می‌شد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی یعنی یک موضوع و پدیده به‌عنوان رفتاری ارزشمند تلقی می‌شود، گفت: متاسفانه امروز در کلانشهر تهران حشیش و کوکائین برای برخی از طبقات زنان و دختران به سبک زندگی تبدیل شده است و همین سبک غلط منشاء بروز اعتیاد و وابستگی دائمی در آنان به مواد مخدر می‌شود حتی در بعضی از موارد در توزیع و ترانزیت مواد مخدر از زنان استفاده می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: تاکنون در 18 استان کشور، مرکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر) راه‌اندازی شده است و اقدامات بسیاری توسط بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در حوزه مبارزه با اعتیاد صورت گرفته همچنین در توسعه مشارکت‌های مردمی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است اما هنوز نتوانسته حجم تهدید را کم کند.

طاهری خطاب به اعضای کمیته گفت: موضع شما همکاران باید طلبکارانه باشد و باید در حوزه اعتیاد، مسائل را مطالبه کنید و واقع‌نمایی کنید نباید مسئله اعتیاد را کتمان و مخفی کرد بلکه باید ابعاد آن را برای مردم به صراحت بیان کرد و بدون ملاحظه و سانسور نقش مخرب و آسیب‌زای آن را در همه ابعاد و تاثیرگذاری آن را در همه حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، جامعه و خانواده را وانمایی کرد.

وی با بیان اینکه کمیته تخصصی زنان باید صفر تا صد هر آنچه که مربوط به حوزه اعتیاد زنان و مواد مخدر در این طبقه جنسی است را شناسایی و بررسی کند، افزود: این حوزه، تکلیف معوق نظام، شرع، انقلاب و مطالبه مردم است و این عقب‌ماندگی را با اقدام راهبردی اثربخش باید جبران کرد.

طاهری گفت: اهمیت مسئله اعتیاد زنان را باید در سیاست‌های بالادستی نظام، سیاست‌های اجرایی و سیاست‌های برنامه پنجم توسعه به وضوح دید و بررسی کرد و در عین حال نیز باید همه دستگاه‌ها در راستای تحقق این اسناد بالادستی فعالیت‌ جهادی داشته باشند.

وی در پایان خواستار آن شد که همه اساتید زن، فرهیختگان و متخصصان حوزه زنان در امر درمان و پیشگیری و سازمان‌های اختصاصی زنان اعم از دولتی و غیر دولتی در این امر مشارکت و ستاد را یاری کنند.

در این جلسه، فرشته حشمتیان معاون وزیر و رئیس سازمان مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش و پرورش، جلائی‌فر مسئول واحد کاهش آسیب‌های اجتماعی سازمان فنی و حرفه‌ای، فرید براتی معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، کاهه رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، فرنیا مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها، حسینعلی المدنی رئیس گروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دفتر اداره کل وزارت تعاون، زهرا اصلاح‌چی رئیس دفتر شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، فاطمه بلغاری مدیر گروه مطالعات امور زنان و خانواده وزارت علوم و نمایندگانی از وزارت بهداشت و مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،‌ بسیج زنان کشور و کمیته امداد حضور داشتند و در پایان جلسه نقطه نظرات و پیشنهادات خود را راجع به آیین‌نامه کمیته مطرح کردند./فارس