اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عواقب خطرناک رد توافق در کنگره آمریکا


یک سناتور آمریکایی گفت در صورتی که کنگره این کشور سند «وین» که بین ایران و کشورهای ۱+۵ جمع‌بندی شد را رد کند، لطمه‌ای جدی به اعتبار ریاست‌ جمهوری آمریکا وارد می‌کند.

خبرگزاری فارس:  سناتور کریس مورفی هشدار داده اقدام کنگره برای رد سند برجام حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 «ضربه‌ای قاطع» به مشروعیت ریاست‌جمهوری آمریکا در صحنه جهانی طی سالهای آتی خواهد بود.

«هیل»، نشریه تخصصی کنگره آمریکا روز جمعه اظهارات آقای «مورفی» که در برنامه «مورنینگ جو» شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» مطرح شده بود را چنین پوشش داد: «این ضربه‌ای قاطع به مشروعیت این رئیس‌جمهور و هر رئیس‌جمهور دیگری خواهد بود که قصد مذاکره درباره یک توافقنامه دیپلماتیک دارد.»

این سناتور آمریکایی اضافه کرد: «این لحظه‌ای استثنایی است که در آن آمریکا، شریکان اروپایی ما، روسیه و چین همگی بر سر مسیری رو به جلو توافق کرده‌اند و اگر کنگره آمریکا قرار باشد آن را باطل کند من نمی‌دانم هر رئیس‌جمهور دیگر در آینده چطور می‌خواهد در آینده مقابل متحدان و مخالفانمان بنشیند و برای توافق مذاکره کند.»

این نماینده کنگره در ادامه از جمهوری‌خواهان به خاطر انتقادات نادرست انتقاد کرد و گفت که آنها اعتقادی به دیپلماسی ندارند.

او گفت: «جمهوی‌خواهان در کنگره اعتقادی به مشروعیت دیپلماسی به عنوان ابزاری در دست رئیس‌جمهوری آمریکا ندارند.»


ویدیو مرتبط :
گزارش بی بی سی از توافق دولت و کنگره آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارنظر عضو سابق کنگره آمریکا بعد از سفر به تهران درباره عواقب عدم توافق هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,عضو سابق کنگره آمریک

او گفت:" ایران یک کشور مذهبی است و مذهب بخش بزرگی از زندگی آنها را تشکیل می دهد مثل برخی از ایالت های آمریکا از جمله کانزاس که من سال ها نماینده آن بودم."

عضو سابق کنگره آمریکا بعد از سفر به تهران: اگر توافق نشود دولت آینده ایران تندرو خواهد بود"جیم اسلاتری" نماینده سابق کنگره آمریکا که به عنوان تنها عضو کنگره آمریکا پس از انقلاب اسلامی در ماه دسامبر گذشته سفری به ایران داشته است، می گوید ایرانی ها به دنبال احترام هستند و در صورت شکست مذاکرات هسته ای زمام امور این کشور بار دیگر به دست تندروها خواهد افتاد.

به گزارش عصر ایران به نقل از گاردین، این برای نخستین بار پس از انقلاب سال 1357 است که یک  عضو سابق یا فعلی کنگره آمریکا با دعوت رسمی به ایران سفر کرده است.

اسلاتری 66 ساله روز دوشنبه در سخنانی در اندیشکده "شورای آتلانتیک" در واشنگتن با اشاره به سفر اخیر خود به ایران گفت:" ایرانی ها عمیقا به دنبال کسب احترام هستند."

نماینده سابق دموکرات از ایالت کانزاس در کنگره آمریکا (از سال 1983 تا 1995 ) با اشاره به اینکه او تنها و نخستین عضو کنگره آمریکا است که به دعوت ایران پس از انقلاب اسلامی دو ماه پیش به ایران سفر کرده است ، گفت حسن روحانی و حلقه مدیران اطراف او عمیقا متعهد به بهبود روابط بین ایران و ایالات متحده آمریکا هستند.

او افزود:" و به عقیده من اگر آنها (دولت روحانی) در این مساله شکست بخورند ما احتمالا با بازگشت دوباره تندرو ها به قدرت در ایران مواجه خواهیم بود.

این نماینده کنگره آمریکا گفت در جریان دیدارش از ایران متوجه شده است مقامات ایرانی از نتایج انتخابات اخیر کنگره بر توانایی دولت اوباما برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران نگران اند و نگران این مساله اند که آنها بهترین توافق خوب از نظرشان را روی میز بگذارند و کنگره با اکثریت جمهوریخواه آن را رد کند.

"اسلاتری" عضو سابق کنگره آمریکا در سفر به تهران و در جریان مصاحبه با خبرنگاران ایرانی

عضو سابق کنگره آمریکا: اگر توافق نشود دولت آینده ایران تندرو خواهد بود

 اسلاتری می افزاید:" این یک فاجعه سیاسی خواهد بود. از همین رو مقامات ایران می خواهند به این تضمین برسند که تنها با دولت اوباما در زمینه توافق هسته ای طرف هستند و رشته های توافق احتمالی آنها با دولت اوباما از سوی کنگره پنبه نشود."

این نماینده سابق آمریکا گفت هم آمریکا و هم دولت ایران باید برای رسیدن به یک توافق مورد قبول بین المللی مسئولیت رفع موانع آن را بپذیرند.

او با اشاره به اینکه یکی از بزرگ ترین مشکلات کنونی در آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران عدم اطلاعات کافی مقامات واشنگتن از واقعیات سیاسی موجود ایران  و جهل آنها نسبت به ساختار حکومتی این کشور است ، پیشنهاد داد:" یک راه موثر برای برقراری ارتباط با ایران ایجاد گفت و گو با این کشور از طریق زبان مذهب یعنی یک عامل موثر و قوی در هر دو جامعه ایران و آمریکا است.

او گفت:" ایران یک کشور مذهبی است و مذهب بخش بزرگی از زندگی آنها را تشکیل می دهد مثل برخی از ایالت های آمریکا از جمله کانزاس که من سال ها نماینده آن بودم."

 اخبار سیاست  خارجی  -  عصر ایران