اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عوارض مصرف خودسرانه ریتالین


مصرف خودسرانه ریتالین در نهایت به اعتیاد به این دارو منجر شده و از طرفی با مصرف مداوم آن بدن به قرص مقاومت پیدا کرده و نیازمند داروی بیشتری می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: مصرف خودسرانه ریتالین در نهایت به اعتیاد به این دارو منجر شده و از طرفی با مصرف مداوم آن بدن به قرص مقاومت پیدا کرده و نیازمند داروی بیشتری می‌شود.

دکتر مینو کاظمی، کارشناس مصرف منطقی دارو در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف ریتالین در کسانی که به آن وابسته شده‌اند گاهی تا 20 عدد در روز هم می‌رسد.

وی متذکر شد که مصرف خودسرانه این دارو همچنین باعث بروز عوارض عصبی مانند بیقراری‌های شدید می‌شود. از طرفی هم ترک مصرف این دارو بسیار پیچیده است.

بنابراعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی ادامه داد: تغییرات ضربان قلب و فشار خون، تهوع، استفراغ جوش‌های پوستی و خارش پوست، کاهش وزن دردهای شکمی و مشکلات معده، بروز حالت‌های روان پریشی و علائم وابستگی به ریتالین و بروز افسردگی از علایم بعد از قطع مصرف است.

 مقادیر بالای مصرف، حتی می‌تواند عوارض شبیه عوارض شیشه مانند احساس حرکت و جنبش حشرات زیر پوست، بروز حالت‌های پارانوئید، پرش عضلات و تشنج را در پی داشته و منجر به سکته مغزی شود همچنین چند مورد مرگ ناشی از مصرف بالای این دارو گزارش شده است.


ویدیو مرتبط :
‫مصرف عوارض شهرداری ‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عوارض خطرناک مصرف خودسرانه ریتالین


رئیس اداره بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو، به موارد مصرف داروی متیل فنیدات(ریتالین)، اشاره کرد و افزود: این دارو دارای اثرات مغزی - عصبی است که در برخی از بیماریهای خاص اعصاب و روان استفاده می شود و بیشتر برای کودکان و نوجوانان تجویز می گردد.

خبرگزاری مهر: رئیس اداره بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو، به موارد مصرف داروی متیل فنیدات(ریتالین)، اشاره کرد و افزود: این دارو دارای اثرات مغزی - عصبی است که در برخی از بیماریهای خاص اعصاب و روان استفاده می شود و بیشتر برای کودکان و نوجوانان تجویز می گردد.

دکتر امیر رامهرمزی گفت: با توجه به ضوابط ابلاغی سازمان غذا و دارو به ازاء نسخه معتبره صادر شده توسط متخصصین مغز و اعصاب و اعصاب و روان و با ارائه مدارک معتبر شناسائی توسط بیمار یا همراه بیمار در داروخانه های منتخب که توسط دانشگاه های علوم پزشکی به شرکت های سراسرس پخش و توزیعی که مجاز به تامین و توزیع دارو می باشند این دارو عرضه می شود.

وی خاطر نشان کرد: هر گونه تهیه، نگهداشت و عرضه داروی متیل فنیدات (ریتالین) خارج از شبکه توزیع و ضوابط ابلاغی سازمان غذا و دارو مطلقا ممنوع بوده و وزارت بهداشت به هیچ عنوان اصالت، سلامت، کیفیت و ایمنی فرآورده را تایید نمی کند و مصرف این دارو به صورت خارج شبکه و یا حتی سوء مصرف آن بدون تجویز پزشک باعث عوارض جبران ناپذیر و غیر قابل برگشت برای بیمار می شود.

رئیس اداره بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: داروخانه ها برای عرضه این دارو به هیچ وجه عنوان مجاز نیستند این دارو را بدون نسخه به بیمار ارائه دهند و در صورت مشاهده نیز مردم می توانند این موضوع را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند و با داروخانه هم برخورد جدی می شود.

رامهرمزی در پایان گفت: این دارو تحت پوشش بیمه نیز است و بیمار و یا همراه بیمار برای مصرف و تهیه این دارو باید نسخه پزشکی معتبر داشته باشد.