اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عملیات سیا در ایران چگونه لو رفت


کاندولیزا رایس مشاور اسبق امنیت ملی کاخ سفید گفت: از لو رفتن و درز اطلاعات مربوط به عملیات مخفی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران، جا خورده است.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر: مشاور اسبق امنیت ملی کاخ سفید که به عنوان شاهد در جریان محاکمه یک مأمور سازمان سیا قرار دارد، گفت: لو رفتن عملیات سیا در ایران، وی را متحیر کرده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جفری استرلینگ» 47 ساله متهم است که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده مربوط به عملیات خرابکاری آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار یکی از خبرنگاران روزنامه نیویورک‌تایمز قرار داده است.

خانم رایس یکی از شاهدان اصلی این پرونده به شمار می‌آید.

بازپرس پرونده معتقد است که استرلینگ اطلاعات مربوط به عملیات سیا برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار «جیمز رایزن» قرار داده است.

وی این اطلاعات را در سال 2006 در کتابی تحت عنوان «دولت جنگ» منتشر کرد.

بررسی این پرونده ماه‌هاست به دلیل وضعیت قانونی نامشخص رایزن و اینکه آیا وی نیز باید مورد اتهام قرار گیرد یا نه، به تأخیر افتاده بود.

رایزن پیشتر به علت فشارهای وارد شده بر خود، از دولت «باراک اوباما» انتقاد کرده و رئیس‌جمهور آمریکا را بزرگترین دشمن رسانه‌ها خوانده بود.

به گفته رایزن، اطلاعات مربوط به خرابکاری سیا در ابتدا قرار بوده در نیویورک‌تایمز منتشر شود، اما از این اقدام جلوگیری شده است.

مهر ماه امسال «جیل آبرامسون» سردبیر اجرایی سابق روزنامه نیویورک‌تایمز طی مصابحه‌ای، از فشارهای دولت «جورج بوش» به وی برای جلوگیری از انتشار گزارشی در مورد عملیات مخفی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) علیه برنامه هسته‌ای ایران، پرده برداشت و گفت به درخواست «کاندولیزا رایس» مشاور وقت امنیت ملی آمریکا از انتشار این گزارش جلوگیری کرده است.


ویدیو مرتبط :
‫عامل عملیات تروریستی مجلس ایران لو رفت‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخراج مسئول عملیات ایران در سازمان سیا



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا


اخبار سیاست خارجی -  اخراج مسئول عملیات ایران در سازمان سیا

این تصمیم پس از جلسه هفته گذشته افسران و تحلیلگران بخش عملیات ایران در دفتر مرکزی سیا در منطقه لانگلی، ویرجینیا، گرفته شد و این تعلیق به اطلاع "جاناتان بانک " افسر کهنه کار و عضو ارشد سرویس مخفی آمریکا رسید.

یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابعی در داخل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از اخراج مسئول عملیات سازمان سیا در حوزه ایران از سمت خود به دلیل ایجاد یک محیط توهین آمیز و خصمانه در محل کار که باعث بی نظمی و اختلال کاری می شود، خبر داد.

به گزارش عصر ایران روزنامه آمریکایی " لس آنجلس تایمز" نوشت : "جاناتان بانک" 46 ساله ،مسئول عملیات سازمان سیا در حوزه ایران به دلیل عملکرد غیر موفق در حوزه کاری به صورت محترمانه از این سازمان اخراج شده و حکم اخراج او به بهانه " مرخصی اداری " ثبت شده است.

این روزنامه نوشت: این تصمیم پس از جلسه هفته گذشته افسران و تحلیلگران  بخش عملیات ایران در دفتر مرکزی سیا در منطقه لانگلی، ویرجینیا، گرفته شد و این تعلیق  به اطلاع "جاناتان بنک "  افسر کهنه کار و عضو ارشد سرویس مخفی آمریکا رسید.

جاناتان بانک پیشتر و در سال 2010 نیز از حوزه ماموریت خود در پاکستان اخراج شده بود. دلیل اخراج وی شکایت یک تبعه پاکستانی از او و چند تن دیگر به دلیل کشتار افراد غیرنظامی خانواده اش در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بود.

بر اساس این گزارش، سه تن از مقامات سابق سازمان سیا و نیز بسیاری از کارکنان و افسران ارشد سیا خواستار تعلیق "بانک " به دلیل آنچه عملکرد نا موفق در حوزه ایران می دانستند، بودند.

یکی از مقامات سابق سیا به لس آنجلس تایمز گفت:" ایران یکی از اهداف عملیاتی مهم برای سیا است در حالی که (در دوره مدیریت بنک) در این حوزه شاهد کارکرد درستی نبودیم.

مسئول اخراج شده عملیات ایران از سازمان سیا سابقه کار در حوزه های پاکستان، روسیه ، بالکان و بغداد را در کارنامه کاری خود در سازمان سیا دارد.
 اخبر سیاست خارجی - عصر ایران