اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عمده‌ترین دلیل تغییر ماده مصرفی در بین معتادان چیست؟



اخبار,اخبار اجتماعی,مواد اعتیادآور


اخبار اجتماعی - عمده‌ترین دلیل تغییر ماده مصرفی در بین معتادان چیست؟

یافته‌های یک پژوهش در کشور حاکی از آن است که کم‌اثر بودن ماده قبلی و حس کنجکاوی از عمده‌ترین دلایل تغییر ماده مصرفی در بین معتادان به مواد اعتیادآور است.

به گزارش  ایسنا، مصرف مواد مخدر و داروهای ممنوعه یکی از پدیده‌های پیچیده و مولتی فاکتوریال است که جوامع متعددی را گرفتار ساخته است و در این بین، دلایل تغییر ماده مصرفی در بین معتادان نیز نیازمند توجه و بررسی است.

بر همین اساس پژوهشی در کشور با هدف «بررسی الگو و روند تغییر سوء مصرف مواد اعتیادآور در بین معتادان ساکن در استان همدان» پرداخته است.

این پژوهش که توسط «مجید براتی» و با همکاری دکتر محمد احمدپناه، دکتر سطانیان،‌ دکتر قلعه‌ایها و علی افسر انجام شده است، یکهزار و 296 نفر از مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور را در زمینه ماده آغازین مصرفی ، ماده فعلی مصرفی ، عوامل موثر در زمینه انتخاب ماده مصرفی و نیز الگوی مصرف، مورد بررسی قرار داده است.

نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف سیگار (93.2 درصد)، تریاک (83.6 درصد)،‌مشروبات الکلی (77 درصد)، هروئین(56 درصد)، حشیش( 53.2 درصد) بیشترین میزان مصرف و کوکائین ( 7.3 درصد) و اکستازی ( 5.7 درصد) حداقل مصرف مواد در طول عمر نمونه‌های این پژوهش را به خود اختصاص می‌دهند.

در این راستا تحقیق حاضر نشان داد: سیگار، الکل، تریاک به عنوان ماده آغازین مصرف مواد گزارش شده‌اند.

بر اساس نتایج این تحقیق، میانگین سنی اولین تجربه مصرف مواد 18 سال بوده است که حس کنجکاوی با 40.4 درصد و کسب لذت با 29.9 درصد، از عمده‌ترین دلایل شروع مصرف مواد در بین نمونه‌های تحقیق بوده است.

یافته‌های پژوهش انجام شده همچنین حاکیست: کم‌اثر بودن ماده قبلی و حس کنجکاوی عمده‌ترین دلیل تغییر ماده مصرفی در بین مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور در این تحقیق بوده است.

این پژوهش با توجه به یافته‌های فوق تاکید دارد که بررسی عوامل اتیولوژیک در اقدام به سوءمصرف مواد به دلیل ماهیت پیچیده اعتیاد باید به طور ادواری در کشور مورد بررسی قرار گیرد. همچنین تمامی برنامه‌های پیشگیری از سوءمصرف که برای جوانان طراحی شده است باید علاوه بر رویکردهای فردی در برنامه‌های مدرسه‌محور همراه با رویکردهای پیشگیری مبتنی بر عوامل محیطی ، دموگرافیک و سیاستگذاری به مورد اجرا گذاشته شود تا حداکثر اثربخشی را داشته باشد.
اخبار اجتماعی - ایسنا 

 


ویدیو مرتبط :
عمده ترین دلیل موفقیت شرکت های نوپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگبارترین ماده مصرفی جهان معرفی شد



 

 

 

مرگبارترین ماده مصرفی جهان معرفی شد

 

در تازه‌ترین پژوهش؛

مرگبارترین ماده مصرفی جهان معرفی شد

محققان بریتانیایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که در نگاهی کلی و فراگیر الکل از مواد مخدری مانند هروئین و کوکائین نیز خطرناکتر بوده و می‌تواند تأثیرات ویران‌کننده‌تری هم برای فرد و هم برای اجتماع داشته باشد.

محققان بریتانیایی در این تحقیق به بررسی موادی مانند الکل، کوکائین، هروئین، اکستازی و ماریجوانا پرداخته و آنها را بر اساس قدرت تخریبشان برای شخص مصرف کننده و همچنین برای جامعه رده بندی کردند.

معیارهای مد نظر در این تحقیق مانند میزان ایجاد اعتیاد و آسیب رسانی به بدن انسان در کنار موارد دیگری مانند آسیب به محیط زیست، فروپاشی خانواده‌ها و تحمیل هزینه‌های اقتصادی مانند هزینه‌های بهداشتی، خدمات اجتماعی و زندان بوده است.

هروئین، کراک و شیشه مرگبارترین مواد لقب گرفته‌اند اما با در نظر گرفتن تأثیرات گسترده‌تر اجتماعی بر جامعه و هم بر فرد الکل، هروئین و کراک و کوکائین مرگبارترین مواد بوده‌اند. به طور کلی هم الکل در رده نخست مرگبارترین مواد قرار گرفته و پس از آن هروئین، کوکائین، ماریجوانا و LSD در رده‌های بعدی جای گرفتند.

هزینه انجام این تحقیق از سوی مرکز مطالعات جرایم و عدالت بریتانیا پرداخت شده و روز دوشنبه در مجله پزشکی لنست منتشر شده است.

محققان معتقدند اختصاص این میزان امتیاز به الکل به دلیل استفاده گسترده‌تر از آن و پیامدهای ویرانگر آن نه تنها برای مصرف کننده بلکه برای اطرافیان اوست.

«ویم فن دن رینک» استاد روانشناسی و اعتیاد دانشگاه آمستردام می‌گوید: فقط کافی است به مسائلی  فکر کنید که در اثر مصرف الکل در یک مسابقه فوتبال پیش می‌آید.

مصرف بیش از حد الکل تقریبا باعث آسیب رساندن به همه سیستم‌های بدن می‌شود. این ماده همچنین با میزان بالاتر مرگ مرتبط بوده و درصد بیشتری از جرایم را نیز نسبت به هر ماده مخدر دیگری از جمله هروئین به خود اختصاص می‌دهد.

اما کارشناسان معتقدند غیرقانونی کردن الکل کاری غیرعملی و نادرست است. لسلی کینگ، مشاور مرکز مانیتورینگ مواد و الکل اروپا و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: ما نمی‌توانیم به ممنوعیت الکل روی بیاوریم و به روزهای گذشته بازگردیم. الکل قویاً در فرهنگ ما ریشه دوانده و بیرون نخواهد رفت.

کینگ گفت: کشورها باید مصرف کنندگان مشکل دار را هدف قرار دهند و نه اکثریت گسترده‌ای از مردم را و در این زمینه دولت‌ها باید به برنامه‌های آموزشی و افزایش قیمت الکل به طرزی روی بیاروند که این ماده زیاد در دسترس نباشد.

محققان در این تحقیق به کشورها توصیه کرده‌اند که طبقه‌بندی مواد در کشورهایشان را مورد بازبینی قرار دهند. برای مثال سال گذشته در بریتانیا مجازات داشتن ماریجوانا افزایش یافت.

فن دن برینک می‌گوید: چیزی که دولت‌ها تصمیم به غیرقانونی بودن آن می‌گیرند همیشه مبتنی بر علم نیست و به عقیده وی، ملاحظات موجود در مورد سود و مالیات کالاهایی مانند مشروبات الکلی و دخانیات می‌تواند بر تصمیم دولت‌ها برای قانونمند کردن استفاده از این مواد تأثیرگذار باشد...../تحلیل:تابناک