اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علی یونسی: دولت یازدهم خود را مدیون آرای اقوام ایرانی می‌داند



اخبار,اخبارسیاسی, علی یونسی

 

 اخبار سیاسی - علی یونسی: دولت یازدهم خود را مدیون آرای اقوام ایرانی می‌داند

دستیار رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها گفت: کشور ایران مانند تمام نظام آفرینش دارای تفاوت‌ها و کثرت‌هاست..

به گزارش  ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی در نشست «بررسی نقش اقوام و اقلیت‌های مذهبی در نهضت مشروطه» اظهار کرد: نظام آفرینش به صورت تفاوت‌ها و کثرت‌ها پایه گذاری شده است؛ شب و روز و زن و مرد و همه عالم بر این اساس است. خداوند هیچ موجودی را تکراری نیافریده است. با نگاه به آیات توحیدی خداوند نشانه‌ها و علائم این تفاوت‌ها که باعث تجلی کمال و جمال خداوند می‌شود را در می‌یابیم.

وی ادامه داد: تفاوت‌ها باعث رسیدن به کمال می‌شود. جهان پیرامون ما در حال تکامل است. همین وضعیت در جامعه بشری هم وجود دارد. هر انسانی یک شخصیت مستقل است که هر کدام در جای خود به نحو خاصی تکامل پیدا می‌کنند، اما در کل در راستای یکدیگر به تکامل بزرگترین دست می‌یابد.

وی یادآور شد:‌ در آیه‌های از قرآن خداوند می‌فرماید؛ ما شما را به تعداد آفریده‌ایم چرا عده‌ای از این تعدد می‌هراسند؟ خطاب این آیه مسلمانان نیستند، بلکه تمام انسان‌ها مد نظر هستند. جوامع انسانی متفاوت‌اند؛ چون خدا خواسته است. شاید اگر ما بودیم این تعدد را قبول نمی‌کردیم، اما خواست خداوند بر این است. براساس این نگاه است که صلح و آشتی و دوستی آغاز می‌شود.

دستیار رییس‌جمهور در امور اقلیت‌ها با اشاره به تفاوت‌ها در فرهنگ ایرانی گفت: فرهنگ ایرانی به یک فرهنگ خرد و کلان تقسیم بندی می‌شود؛ فرهنگ کلان ارزش‌هایی است که در وجود هر ایرانی وجود دارد وهویت ایرانی را ایجاد می‌کند. هر ایرانی عضو هر قوم و مذهبی که باشد نشانه‌هایی مشترک از آن فرهنگ بزرگ ایرانی در خود دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ خرده فرهنگ‌ها ارزش‌هایی هستند که هویت‌های قومی، ملی و خانوادگی ما را تشکیل می‌دهند. هر ایرانی این دو ارزش را داراست. این‌ها نه تنها در تقابل و تضاد با یکدیگر نیستند بلکه مکمل یکدیگر هم هستند. اما دشمنان ایران همیشه در صدد هستند تااز این تفاوت‌ها وارزش‌های کلان ملی سوءاستفاده کنند. این ارزش‌ها عبارتند از خداپرستی ، و ایران دوستی.

وی افزود: هر ایرانی به خدا و موحد بودنش اعتقاد دارد. ایرانیان هیچ وقت مشرک نبودند . حتی به خاطر این یکتاپرستی و دفاع از آن با یونانیان ورومیان هم جنگیده‌اند. همچنین باید گفت همان‌گونه که فردی فرزند و عزیزان خود را دوست دارد، ایران را نیز دوست دارد. ممکن است شکل و مایه این ارزش‌ها تفاوت داشته باشد، ولی در اصل یکی است.

یونسی اظهار کرد:‌ یکی به عنوان انقلابی در مبارزه با طاغوت شهید می‌شود و یکی در جاده‌های جنگ دفاع مقدس، دیگری با علم و دانش و تحقیقات خود علاقه به ایران را نشان می‌دهد حتی ایرانیان خارج از کشور هم که به هر دلیلی نمی‌توانند در ایران زندگی کنند در وصیت نامه‌های‌شان متذکر می‌شوند که می‌خواهند بعد از مرگ درایران به خاک سپرده شوند .
وی با تاکید بر ضرورت حفظ هویت ایرانی اظهار کرد: هویت ایرانی در 3 عنصر اساسی خداپرستی، عشق به اولیای خدا و عشق به ایران استوار است. در تمام طول تاریخ ایرانیان این3 ویژگی را داشته‌اند. اما باید توجه داشت که با وجود این ارزش‌های مشترک اگر تفاوت‌ها خوب شناخته نشوند، چه بسا به جای تکامل این تفاوت‌ها به تنازع تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به آیه‌ قرآن درباره‌ ضرورت شناخت تضادهای یک قوم گفت: نظریه‌ الهام گرفته شده از قرآن مجید است که بر شناسایی تضادها و فرهنگ وحدت ملی اشاره می‌کند. این شناسایی به همنشینی وگفت‌وگو می‌انجامد وگفت‌وگو ما را به هم نزدیک‌تر می‌کند. ما همه عضو یک خانواده هستیم بی‌جهت فکر می‌کنیم از همدیگر جدا و مال غیریم.

دستیار رییس‌جمهور در امور اقلیت‌ها در ادامه به تببین اهمیت «هم شناسی» پرداخت و تصریح کرد: همشناسی سیاسی به جنگ قدرت و هم‌شناسی اقتصادی به جنگ طبقه‌ اجتماعی تبدیل می‌شود؛ اما همشناسی دینی و فرهنگی به همرنگی و اتحاد می‌انجامد. نشست امروز قدمی کوتاه برای تحقق همشناسی تمام مردم ایران است.

وی با اشاره به الفاظ تفرقه‌اندازبین اقوام و اقلیت‌های ایرانی یاد آور شد: در جهت تحقیر فرهنگ فاخر ایران از خیلی سال‌های پیش از زمان مشروطه کتاب‌هایی نوشته شد. عده‌ای با غرض‌ورزی ایرانی‌ها را به صفاتی معرفی می‌کنند. آن‌ها نقاط ضعف عده‌ای را به تمام مردم ایران تسری می‌دهند. کاش فرصتی باشد تا یاد آور شوم چه خطراتی ملت ایران را تهدید می‌کند.

وی با بیان این‌که «نباید با الفاظ به تحقیر اقلیت‌ها و قومیت‌ها بپردازیم» خاطرنشان کرد: متاسفانه در طنزها و شوخی‌ها و سریال‌ها می‌بینید که قومی را با خست، قومی را ترسو، قومی را غیرباهوش و غیره می‌خوانند. این بسیار اشتباه است که یک اخلاق فردی را به تمام جمال یک ملت تسری داد.

یونسی با یادآوری رشادت اقوام و اقلیت‌ها در به سرانجام رسیدن انقلاب مشروطه خاطرنشان کرد: آن زمانی که مشروطه شکست خورد و استبداد صغیر حاکم شد همین اقوام و اقلیت‌ها و مذاهب مختلف بودند که آمدند و تهران را نجات دادند ومشروطه را به سرانجام رساندند. ایران یعنی کنار هم قرار گرفتن ترک ، لر، بلوچ، عرب خوزستان، کرد، ترکمان و آذری و ....

وی ادامه داد: تمام این‌ها کنار هم می‌شوند پارس. پارس یک تهدید در مقابل آن‌ها نیست همان‌طور که اسلام در مقابل اقلیت‌های دینی تهدید به شمار نمی‌آید. همین اقلیت‌های دینی بودند که در جنگ دفاع مقدس و مشروطه پیشکسوت و پیش قدم به دفاع از ارزش‌های ایران شدند. ایران برای رسیدن به توسعه و نقطه ایده آل به تمام مردم سرزمینش نیاز دارد و راهی جز مشارکت همه‌ اقوام و مذاهب هم نیست.

وی اظهار کرد: اگر کسی بخواهد عقیده و فرهنگی را منزوی کند به همه ایران و وحدت ملی خیانت کرده است؛ همانطور که عده ای به اسم اسلام‌گرایی مثل داعش و القاعده و طالبان به اسلام ناب خیانت کردند و اسلام را در خطرانداخته‌اند. خدا را شکر می‌کنیم که جمهوری اسلامی و اقلام و اقلیت‌هایش در امنیت به سر می‌برند و حفظ این امنیت هم تنها از راه مشارکت ادامه پیدا می‌کند.

دستیار رییس‌جمهور در امور اقلیت‌ها درجمع خبرنگاران نیز با اشاره به نقش پررنگ اقوام و اقلیت‌ها در به پیروزی رسیدن دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم خود را مدیون آرای اقوام و مذاهب حاشیه‌ای مرزی ایران می‌دانند. این پیروزی جدی عمدتا به خاطر حضور کردها، بلوچ‌ها و آذری‌های ایرانی در انتخابات بود. این پیروزی قاطع دولت یازدهم مدیون حضور پرشور همین عزیزان است. آقای روحانی هم به آن‌ها قول داد تا مشکلات‌شان را برطرف کند. برنامه‌ریزی‌های دولت هم مبنی بر همین عقیده است. سفرهای استانی آقای روحانی به مناطق محروم تا به حال به این دلیل بوده که به وعده‌هایش پایبند بوده است.

وی گفت: در ادامه هم باید بگویم که دولت همچنان به احقاق حقوق شهروندی پایبند است و می‌خواهد از حقوق تمام شهروندان ایران دفاع کند. برای اقوام مرزنشین ایران هم مواردی را در نظر گرفته و تا به حال دولت برای رسیدن به این اهداف قدم برداشته است.

وی همچنین با اشاره به حجمه‌های اخیر علیه دولت گفت: آن چیزی که مهم است رابطه همکاری هر سه قوه و هماهنگی آن‌ها و رعایت قوانین و اطاعت از رهبری است. نقد زیاد است، اما عده‌ای هستند که پا را فراتراز نقد می‌گذارند و دست به تخریب می‌زنند. دولت باید پاسخ تخریب‌ها را بدهد، اما از انجام وظایف خود هم غافل نباشد.
 اخبار سیاسی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
اولین جلسه دولت یازدهم با حضور کابینه یازدهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانه‌دار شدن میلیون‌ها ایرانی در انتظار تصمیم دولت یازدهم



اخبار,اخباراقتصادی,معاملات مسکن

باوجودی‌که آمارها از رشد متقاضیان در بخش مسکن خبر می‌ دهد اما هنوز برنامه مشخصی برای خانه دارشدن متقاضیان و خروج از رکود بخش مسکن ارایه نمی‌شود.

به گزارش مهر، در حالی صحبت درباره خروج مسکن از رکود می‌شود که هنوز راهکار مشخصی برای برون رفت از رکود در بخش مسکن ارایه نشده است و جزئیاتی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی ارایه نمی‌شود. در واقع تمام برنامه‌های اعلام شده تاکنون فقط کلیاتی از اهداف این وزارتخانه برای بخش مسکن بوده است که در دو سال گذشته هم به اجرا نرسیدند.

یکی از طرح‌هایی که بخش خصوصی هم بر آن تاکید دارد، ارایه تسهیلات 80 میلیون تومانی به مسکن است. در این طرح آمده است که متقاضیان می‌توانند تا ۸۰ درصد قیمت مسکن را تسهیلات بگیرند.

بر اساس این گزارش، این تسهیلات دهک‌های متوسط جامعه را هدف قرار گرفته‌ تا عمده این قشر بتوانند با تسهیلات ۸۰ درصدی مسکن مورد نیاز را خریداری کنند، زیرا برای دهک‌های ۱، ۲ و ۳، مسکن مهر و پروژه‌های دیگر تعریف شده و دهک‌های بالا هم نیازی به حمایت‌های دولتی ندارند بنابراین قشر متوسط می تواند با استفاده از این وام، مسکن مورد نیاز را خریداری کند.

اما با گذشت چندماه طرح این موضوع، هنوز خبری از تصویب وام نیست. در این باره حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن در شورای پول و اعتبار بانک مرکزی در حال بررسی است، گفته است: منتظر تصویب آن در شورای پول و اعتبار هستیم.

به گفته وی هنوز درباره شیوه‌نامه پرداخت این وام تصمیم‌گیری نشده زیرا باید این موضوع ابتدا در بانک مرکزی تعیین تکلیف شود. همچنین پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی برای ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال است که جزئیات آن در شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود.

بنابراین هنوز جزئیات پرداخت وام مسکن و چگونگی اختصاص این وام مشخص نشده است به همین دلیل نمی‌توان گفت که آیا این راهکار می‌تواند به خروج از رکود بخش مسکن کمک کند و یا اینکه دوباره منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

یکی دیگر از راهکارهایی که وزارت راه و شهرسازی از ابتدا بر آن تاکید داشت، موضوع صندوق‌های زمین و ساختمان است. اولین صندوق با نام نسیم در شهریور ماه امسال در بورس پذیره نویسی شده و قیمت اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان نسیم 10 هزار ریال تعیین شد.

صندوق زمین و ساختمان نسیم به منظور تامین مالی پروژه‌ای در شهرک گلستان (راه‌آهن) با زیربنای 13 هزار و 199 مترمربع تشکیل شد و گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن، لیزینگ گستر‌آریا و توسعه تجارت اندیشه آریا از مؤسسان آن هستند که به میزان 141 میلیارد ریال آورده غیرنقدی و 5 میلیارد ریال آورده نقدی، این صندوق را تامین کرده‌اند.

وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده که دلیل شکلگیری این صندوق‌ها تامین منابع مالی جهت ساخت‌وساز توسط افرادی است که زمین را به عنوان سرمایه در اختیار دارند و برای ساخت به دنبال سرمایه‌های خرد هستند تا از محل این سرمایه‌های خرد پروژه‌ را به انجام برسانند.

از آنجایی که این صندوق ها نیاز متقاضیان واقعی بازار مسکن را پاسخگو نیست و عمده خریداران سهام هم بورس بازان و سرمایه گذاران هستند بنابراین این طرح هم نمی‌تواند به خانه دار شدن متقاضیان واقعی بازار مسکن کمک کند و تاکنون هم تاثیر خاصی را بر بخش مسکن نگذاشته است.

البته بارها اعلام شده که وزرارت راه وشهرسازی در حال تدوین برنامه هایی برای خروج از رکود بخش مسکن است که تاکنون جزئیاتی از این طرح بیرون نیامده و از آنجاییکه اجرای برنامه‌های دولتی چندسال زمان می‌برد، مشخص نیست که اثرات اجرای این طرح‌ها چه زمانی به خانه‌دار شدن متقاضیان کمک می‌کند.

 این در حالی است که در حال حاضر 1.5 میلیون خانوار ایرانی در یک اتاق زندگی می کنند و بررسی های به عمل آمده نشان می‌دهد که در سال 92، تعداد خانوارهای شهری 16.2 میلیون خانوار با 15.5 میلیون خانه بوده است. براین اساس با کمبود 645 هزار مسکن شهری و 517 هزار کمبود مسکن روستایی مواجه هستیم که در مجموع به رقم یک میلیون و 162 هزار کمبود مسکن می‌رسیم.

همچنین باید سه میلیون واحد مسکونی هم نوسازی شود که در نهایت به ساخت 12 میلیون واحد مسکونی تا سال 1405 نیاز است که تامین این نیازها و خروج از رکود بخش مسکن بدون جهش قیمت، موضوعی است که به نظر می سد نیاز به برنامه‌های مشخص‌تری در این بخش دارد.


  اخباراقتصادی  -  مهر