اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علی مطهری با این رفتارها مشهور نمی شود


نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفتگویش با مطهری پس از نطق این نماینده گفت: به مطهری گفتم با این رفتارها مشهور نمی‌شوی.

خبرگزاری مهر: نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفتگویش با مطهری پس از نطق این نماینده گفت: به مطهری گفتم با این رفتارها مشهور نمی‌شوی.

سید مهدی موسوی نژاد با انتقاد از اظهارات امروز علی مطهری، گفت: ایشان تلویحا یوم الله 9 دی را به یوم الشیطان تلقی کرده و تلاش کرده است فتنه گران سال 88 را تبرئه کند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتارهای علی مطهری متناسب با دلسوزان نظام جمهوری اسلامی نیست، گفت: تریبون مجلس شورای اسلامی، تریبون مجلس اسرائیل نیست که هر حرفی از آن گفته شود. این مجلس مدافع انقلاب و نظام است.

وی با اشاره به گفتگویش با مطهری پس از نطق جنجالی وی، گفت: من به ایشان گفتم با این رفتارها شما مشهور نمی شوید و ایشان در پاسخ به من اظهار داشتند که اتفاقا راه مشهور شدن این است و من از همین راه مشهور می شوم.

موسوی نژاد با بیان اینکه مطهری حاضر به دفاع از مردم در خصوص مشکلات معیشتی‌شان نیست، گفت: سران فتنه موجب تشدید تحریم ها و فشار اقتصادی بر مردم شده اند، اما آقای مطهری به جای دفاع از حقوق ملت از آنها دفاع می کند.


ویدیو مرتبط :
جوانی علی مطهری و صحبت هایش در مورد شهید مطهری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد علی مطهری از برخی رفتارها با معترضان سال 88



اخبار,اخبار سیاسی ,علی مطهری

 

اخبار سیاسی - انتقاد علی مطهری از برخی رفتارها با معترضان سال 88

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد وگفت: ما کلیت اعلامیه جهانی حقوق بشر را می پذیریم اما در برخی موارد با آن اختلاف مبنایی داشته و نمی توانیم آنها را قبول کنیم. مواردی که مخالف احکام اسلام و مربوط به مسائل اعتقادی است. قصاص، آزادی عقیده، آزادی های اجتماعی و ... از مواردی هستند که ما نظر غرب را در این موارد مغایر با اسلام و در راستای اهداف استعماری غرب می دانیم.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمانشاه، علی مطهری بعد از ظهر امروز در تالار شهید بهشتی شهر کرمانشاه با اشاره به موضوع حقوق بشر در قانون اساسی ایران اظهار داشت: قانون اساسی ما از لحاظ مورد توجه قرار دادن حقوق بشر یک قانون قوی و مترقی است و حقوق متقابل مردم و حکومت را به خوبی مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در این فصل و در اصول 35، 32، 37 و 38 قانون اساسی در خصوص موضوعاتی مثل استراق سمع، تجسس، قوانین محاکمه افراد و حقوق متهم، تظاهرات بدون سلاح و اینکه تا پیش از ثابت شدن جرم اصل بر برائت است، مفصلا حقوق شهروندان در مقابل حکومت توضیح داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظر شهید مطهری در مورد آزادی فعالیت احزاب گفت: اینجا شهید مطهری حرفی بالاتر از قانون دارند و معتقد بودند که در جمهوری اسلامی همه احزاب حتی غیرمسلمان ها می توانند فعالیت کنند به شرطی که تابلو خود را در دست داشته باشند و با نمادهایی مثل در دست گرفتن تصویر امام(ره) مردم را فریب ندهند.

وی گفت: اگر شهید مطهری در جریان تدوین قانون اساسی حضور می داشت قطعا قانون قوی تری می داشتیم.

وی ادامه داد: خدا هم در قرآن با اشارات متعدد به حقوق مردم در برابر حکومت و بالعکس به جوامع اسلامی راه را نشان داده و امیرالمومنین نیز به صراحتضص حق حاکم بر مردم و تکلیف مردم در مقابل حکومت را تشریح می کند.

این نماینده مجلس افزود: اما در غرب یکی از مهمترین دلایل رویگردانی مردم از دین، خدا و ایمان شد به گونه ای که "راسل" گفت من بین خدا و آزادی تضاد دیدم و چون نمی خواهم آزادی را نفی کنم پس از خدا روی می گردانم.

وی دلیل اصلی به وجود آمدن برخی تفریط ها در غرب را به دلیل اندیشه های متحجر قرون وسطی عنوان کرد و گفت: این درحالی است که اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی همه ضوابط حقوق متقابل مردم و حکومت را دیده است.

با اعلامیه جهانی حقوق بشر اختلافات مبنایی داریم
مطهری در بخش دیگری از سخنانش به اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد و گفت: ما کلیت اعلامیه جهانی حقوق بشر را می پذیریم اما در چندین مورد با آن اختلاف مبنایی داشته و نمی توانیم آنها را قبول کنیم. مثل مواردی که مخالف احکام اسلام و مربوط به مسائل اعتقادی است. مواردی مثل قصاص، آزادی عقیده، آزادی های اجتماعی و ... از مواردی هستند که ما آنها را مغایر با اسلام و در راستای اهداف استعماری غرب می دانیم.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که هر استعدادی که بشر دارد در واقع یک حق را برای او به وجود می آورد. اگر بشر می تواند فکر کند یا میل جنسی دارد مقدمه حق آزادی فکر و ازدواج برای اوست اما این موضوع با آزادی عقیده دو مسئله متفاوت است. آزادی عقیده در اسلام در شرایطی که این اعتقاد بر مبنای عقل و تفکر نباشد مورد قبول نیست. مثل شرایطی که پیغمبر اجازه بت پرستی نداد و در بدو ورود بدون توجه به اعتقادی که از خرافات و نیاکان برخواسته بود، بتها را نابود کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مسئله آزادی های اجتماعی ادامه داد: در مورد آزادی های اجتماعی هم عقاید ما بر مبنای اسلام با حقوق بشر غربی ها متفاوت است. مثلا غرب می گوید اگر کسی در منزل خود مشروب خورد آزاد است اما اسلام به دلیل حرمت بالایی که برای عقل قائل است از دست دادن آن را حتی به صورت موقت هم نمی پذیرد و خوردن مشروب در خفا را هم جایز نمی داند. این تفکر می خواهد زنجیر ها را از دست و پای تفکر جامعه باز کند و راضی نیست که جهل و خرافات در میان مردم باقی بماند.

وی در این رابطه گفت: اما می بینیم که به عنوان مثال کوروش در جریان تسخیر بابل با اشتباهی که مرتکب شد مردم را با بت پرستی خود آزاد گذاشت و هیچ کاری برای رهایی آنها از خرافات و جهل انجام نداد و مردم را با زنجیرهایی که بر فکرشان زده شده بود رها کرد.

مطهری ریشه اعتقاد غرب به آزادی عقیده و آزادی های اجتماعی را ناشی از افراط در قرون وسطی دانست و گفت: در آن زمان به دلیل سختگیری هایی که انجام می شد و دادگاه های تفتیش عقایدی که بود مردم حتی اجازه نداشتند در مورد مسائل مربوط به طبیعت فکر کنند و نظر بدهند. این تفکر افراطی منجر به بروز این دیدگاه افراطی تر شد که بشر چون محترم است پس هر عقیده ای هم که داشته باشد محترم است و حتی می تواند حیوانات را پرستش کند. این یک دیدگاه غیر منطقی و غیر قابل پذیرش است.

وی یکی دیگر از دلایل پافشاری غرب برای وجود آزادی عقیده در جامعه را با اهداف استعمارگری دانست و گفت: می دیدیم که برخی از حکام غربی در هنگام ورود به مثلا یک بتخانه در کشوری که تحت استعمار بود پیش از آنکه پیروان بتها کاری کنند به رفتار آنها توجه کرده و همان کار را تکرار می کردند. این نه به خاطر احترام به آزادی عقیده بلکه با هدف تعمیق استعمارگری و استثمار آن مردم انجام می شد.

وی ادامه داد: حقوق بشر غربی دین را مثل رنگ لباس قلمداد کرده و می گوید این موضوع یک مسئله فردی و مربوط به وجدان فرد است در حالی که عقیده ما در اسلام چنین نیست.

مطهری با اشاره به اینکه پیشرفت غرب بعد از قرون وسطی در برخورد با عقاید اسلامی در جنگ های صلیبی شروع شد، اظهار داشت: غرب وقتی ارزش بالای اسلام برای تعقل رادید و وقتی مشاهده کرد اسلام به پیروانش می گوید نمی توانید بدون تعقل اصول دین را بپذیرید و هنگامی که این دیدگاه را با مسیحیتی که ارتباط با خدا در آن محدود در کلیسا و اعتراف نزد کشیش ها بود مقایسه کرد، پروتستان ها از میان مسیحیت به وجود آمده و پایه تغییر و پیشرفت در اروپا گذاشته شد، به گونه ای که از مسلمان ها هم پیش افتادند.

مطهری با انتقاد از برخی رفتار ها با معترضان سال 88 گفت: ما به رفتارهایی که با معترضان شد انتقاد کردیم. افرادی بودند که درست روز بعد از انتخابات بازداشت شدند، نه در تظاهرات ها شرکت داشتند و نه ادعای تقلب کردند. احکامی که برای آنها صادر شد سختگیرانه بود.

وی با اشاره به موضوع ستار بهشتی گفت: آیا ارزش داشت به خاطر یک وبلاگی که روزی هفت یا هشت نفر از آن بازدید می کرد چنین هزینه ای کنیم؟ فردی را تحت فشار گذاشته شود تا حدی که جانش را از دست بدهد؟ ما معتقدیم که باید مخالفان آزاد باشند که در چارچوب قانون حرفشان را بزنند و صراحتا هم به آنها پاسخ داده شود.
اخبار سیاسی - مهر