اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علی اف در دیدار ظریف: مانعی برای توسعه روابط آذربایجان با ایران وجود ندارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,محمد جواد ظریف

رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در حفظ ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد: معتقدیم هیچ مانعی برای توسعه روابط همه جانبه میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

به گزارش  مهر، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از سفر وی به باکو اظهار داشت: زمینه‌های همکاری میان دو کشور رو به گسترش است و امیدواریم در سال های آینده شاهد پیشرفت چشمگیر در مناسبات دو کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش دیدارها و تبادل نظر در سطوح مختلف مقامات دو کشور برای توسعه روابط راهگشا خواهد بود، گفت: پروژه های مشترکی در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل و انرژی در جریان است و اجرایی شدن آنها ضرورت دارد.

علی اف تروریسم و افراط گرایی را تهدیدی علیه دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان و نیز تهدیدی علیه کل منطقه خواند و ادامه داد: نقش جمهوری اسلامی ایران در حفظ و برقراری ثبات و امنیت در منطقه بسیار مهم است و مانعی برای توسعه روابط میان دو کشور وجود ندارد.

رئیس جمهوری آذربایجان با تاکید بر ضرورت توجه به اسلام اعتدالی تصریح کرد: این تفکر نه تنها می‌تواند مانع پیشرفت خشونت و تروریست در منطقه شود بلکه می تواند چهره اسلام و مسلمانان را نیز به جهان معرفی کرده و تمدن و رشد آنها را به شایستگی به نمایش بگذارد.

ظریف: تقویت فکری و فرهنگی عموم مردم مهمترین راه مقابله با تروریست و افراط گرایی است
براساس این گزارش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور و ابتکار روسای جمهور آنها برای توسعه همکاری ها اظهار داشت: ظرفیت‌های مختلفی برای همکاری میان دو کشور در حوزه های مختلف انرژی، اقتصادی، سیاسی و به ویژه صنعت برق وجود دارد و با حمایت‌های جنابعالی، فرآیند رو به رشد همکاری ها از شتاب بیشتری برخوردار می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان افراط گرایی و تروریسم را تهدیدی جدی علیه منطقه خواند و ضمن تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این پدیده گفت: تبیین پیام اعتدال یکی از مهمترین راه های مقابله با افراط گرایی و تروریسم است که در پرتو آگاهی بخشی و تقویت فکری و فرهنگی عموم مردم امکان پذیر است.

ظریف همچنین با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات با جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: توجه بیش از پیش به توسعه زیرساخت های حمل و نقل میان دو کشور ضروری است. 

اخبار سیاست خارجی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
دیدار خاندوزی با وزیر دارایی مصر در قاهره با تاکید بر توسعه روابط دو کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قرقیزستان:هیچ مانعی در توسعه روابط تهران – بیشکک وجود ندارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,حسن روحانی

رییس جمهور در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قرقیزستان با بیان این که دو کشور تاریخ و ریشه‌های فرهنگی مشترک و واحدی دارند، گفت: هیچ مانعی در مسیر توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران- بیشکک وجود ندارد.

 حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به این که دیدگاه دو کشور در عموم مسایل به هم نزدیک است، از اتخاذ سیاست‌های مستقل از سوی قرقیزستان در راستای تأمین منافع ملی این کشور ابراز خرسندی کرد و افزود: دو کشور زمینه‌های همکاری فراوانی در عرصه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی دارند که می‌توانند با طراحی برنامه‌ بلند مدت 10 ساله و برنامه‌های کوتاه‌مدت‌تر، تعاملات خود را در این زمینه‌ها گسترش دهند.

وی سفر همتای قرقیزستانی خود به کشورمان را نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور توصیف و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توان بخش مهندسی و خصوصی خود از تجربه و پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه‌های زیربنایی از جمله احداث خطوط ریلی، بخش‌های مختلف صنعتی، انرژی، پزشکی و غیره برخوردار و آماده است همکاری‌های خود را در این زمینه‌ها با قرقیزستان و سایر کشورهای منطقه گسترش دهد.

رییس جمهوری با بیان این که گسترش همکاری‌های اقتصادی پایدار و همه جانبه، روابط دو کشور را تضمین خواهد کرد، خاطرنشان ساخت: باید زمینه رفت و آمد بازرگانان، دانشگاهیان و عموم مردم دو کشور را تسهیل کنیم تا به این ترتیب مقدمات لازم برای ارتباط شاداب بخش های خصوصی و گسترش بیش از پیش و پایدار روابط دو کشور فراهم شود.

روحانی در ادامه با اشاره به حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه تصریح کرد: متأسفانه امروز عده‌ای به دروغ ادعای پیروی از اسلام می‌کنند در حالی که در باطن شیطان‌هایی آدم‌کش و ضد اسلام هستند و مورد حمایت‌ قدرت‌هایی نیز قرار دارند که ضداسلام عمل می‌کنند.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه کشورهای منطقه باید با همکاری یکدیگر تلاش کنند تا ریشه‌های فرهنگی تروریسم و همچنین اقدامات آنها در منطقه خشکانده شود، گفت: باید با کمک یکدیگر چهره واقعی اسلام را به جهانیان نشان دهیم و کمک کنیم تا غده سرطانی تروریسم از منطقه ریشه کن شود.

در ادامه این نشست آلماس بیگ آتامبایف رییس جمهوری قرقیزستان نیز با ابراز خوشحالی از سفر به ایران به عنوان کشوری با سابقه تمدنی کهن و اشتراکات تاریخی و فرهنگی گسترده با کشورش، اظهار کرد: ایران و قرقیزستان دو همسایه و اهل یک خانواده هستند و باید با مهیا نمودن بیش از پیش مقدمات، تعاملات و همکاری‌های دو کشور را به صورت روزافزون گسترش دهیم.

رییس جمهوری قرقیزستان با تأکید بر اینکه بنده نیز مانند رییس جمهوری اسلامی ایران معتقدم که باید نگاه ما رو به جلو بوده و برای همکاری‌های پایدار و بلند مدت برنامه‌ریزی کنیم، اضافه کرد: مشارکت ایرانی‌ها در اجرای پروژه‌های زیربنایی در تاجیکستان تصویر مطلوبی از آینده همکاری با ایران پیش روی ما قرار داده است و علاقمندیم با فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، به گسترش روابط سرعت بیشتری ببخشیم.

آتانبایف با تبریک توفیق کشورمان در مذاکرات هسته‌ای، این توافق را دارای منافع بسیار برای همه منطقه و جهان دانست و تصریح کرد: باید هر گونه تحریم‌های ایران به طور کامل برطرف شوند چرا که گسترش مشارکت سازنده ایران در طرح های توسعه ای کشورهای منطقه، به نفع ملتها و صلح است.

رییس جمهوری قرقیزستان ، گسترش خطوط ارتباطی بین کشورهای منطقه را مورد تأکید قرار داد و گفت: روابط کشورهای منطقه باید در همه حوزه‌ها پیدا کند و در همین راستا معتقدیم عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای به نفع منطقه و توسعه صلح و ثبات خواهد بود و ما این حضور را ضروری می دانیم.

آتانبایف با اشاره به متوقف کردن حضور آمریکا در پایگاه نظامی مناس این کشور خاطرنشان ساخت: بعد از تعطیل کردن این پایگاه، آمریکایی‌ها ما را تهدید کردند اما اتخاذ سیاست‌ مستقل و حفظ استقلال کشورمان برای ما بیش از هر چیز اهمیت دارد.

رییس جمهوری قرقیزستان در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از فعالیت‌های تروریستی در منطقه اظهارداشت: متأسفانه گروهک‌های تروریستی که ساخته و پرداخته سرویس‌های اطلاعاتی غربی هستند، ماموریت دارند تا چهره اسلام را مخدوش کنند.

وی با تاکید بر اینکه قرقیزستان آماده هرگونه همکاری برای مبارزه با تروریسم می‌باشد، از دکتر روحانی برای سفر رسمی به کشورش دعوت به عمل آورد که این دعوت مورد پذیرش قرار گرفت.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا