اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علمای ارشد عربستان: تظاهرات حرام است



 

 

علمای ارشد عربستان: تظاهرات حرام است

 

مفتی عربستان شورای علمای ارشد عربستان سعودی در بیانیه ای برگزاری هر گونه تظاهراتی را حرام اعلام کرد.

به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، شورای علمای ارشد عربستان سعودی در بیانیه ای با محکومیت فراخوان های برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز و خواهان اصلاحات در عربستان سعودی آنها را در تعارض با تعالیم اسلامی دانستند.

این هشدار تنها یک روز پس از بیانیه رسمی وزارت  کشور عربستان سعودی در منع برگزاری هر گونه تظاهرات آمده است.

از لحاظ قانونی در عربستان سعودی، برگزاری هر گونه تظاهرات و تجمعی ممنوع است.

این شورا اعلام کرد: اصلاح و نصیحت دارای شیوه شرعی است که سود و منافع را به دنبال خود دارد و مفسده را دور می کند نه اینکه با صدور بیانیه هایی به دنبال رعب انگیزی و فتنه انگیزی باشیم.

این بیانیه اضافه کرد: حکومت عربستان سعودی براساس قرآن و سنت و بیعت و لزوم همگرایی ، وحدت  و اطاعت بنا شده است و اصلاح و نصیحت با استفاده از برگزاری تظاهرات و وسائل فتنه انگیزی و برهم زدن وحدت محقق نمی شود. این موضوعی است که علمای این کشور در قدیم و هم اکنون درباره آن تصمیم گرفته و آن را حرام دانستند.

علمای ارشد عربستان سعودی همچنین در بیانیه خود درباره "گروه ها و جریان های وابسته" که تفرقه و برهم زدن وحدت را هدف خود قرار داده اند هشدار داده و اعلام کرد: حکومت عربستان از هویت اسلامی این کشور حفاظت کرده است با پیشرفت و توسعه در زمینه های مباح دنیوی گام برداشت و  با توکل به خدا و با قدرتی که دارد به افکار و ایده هایی که از غرب و شرق آمده اند اجازه نمی دهد و نخواهد داد به هویت اسلامی این کشور یا وحدت موجود در آن ضربه ای وارد شود.

این شورا ادامه داد: شورای علمای ارشد عربستان نعمت وحدت را براساس هدایت کتاب و سنت در سایه رهبری حکیمانه احساس می کند و از همگان می خواهد در راستای همگرایی و وحدت تلاش کنند و درباره تمامی عواملی که مانع از آن می شود هشدار می دهد.

شوار یا هیئت علمای ارشد عربستان، نهاد دینی حامی حکومت است که در سال 1971 ایجاد شد و تعداد محدودی از علمای اسلامی حامی حکومت در آن عضو هستند. ریاست این شورا برعهده مفتی عربستان یعنی شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ است.

این شورا وظیفه صدور فتواهای مختلف را نیز برعهده دارد.

این شورا 10 عضو دارد اما این بیانیه شورا توسط 18 روحانی اسلامی عربستان امضا شده است.

این در حالی است که در صفحات فیس بوک برای برگزاری روز خشم در عربستان در روز 11 مارس آینده و روز انقلاب در روز 20 مارس آینده فراخوان هایی منتشر شده است.

معترضین خواهان تبدیل حکومت پادشاهی مطلقه به مشروطه، تعیین نخست وزیر، تعیین قانون اساسی، اعمال اصل تفکیک قوا، ایجاد پارلمان منتخب از سوی مردم و دارای اختیارات هستند.

در روزهای گذشته مجموعه های چند صدنفره از شیعیان در شرق عربستان ، تظاهرات هایی را برگزار کردند که دهها نفر نیز بازداشت شدند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
شیخ ناصر عمر تظاهرات در عربستان حرام است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تظاهرات در برابر وزارت کشور عربستان



 

تظاهرات در برابر وزارت کشور عربستان

 

این افراد می گویند هزاران نفری که بدون محاکمه، زندانی شده اند، باید آزاد شوند.

شاهدان عینی گفته اند که پلیس ضد شورش، مانع ورود این افراد به ساختمان وزارت کشور شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید نزدیک به دو هزار پلیس ضد شورش و 200 خودروی نظامی، از ساختمان وزارت کشور محافظت می کردند.

همچنین گزارش شده نیروهای امنیتی چند نفر از معترضان را بازداشت کرده اند.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان در پی تظاهراتی که طی هفته های اخیر در این کشور شکل گرفته، وعده مزایای اقتصادی داده اما سخنی از اصلاحات سیاسی به میان نیاورده است.

تظاهرات تا کنون عمدتا در مناطق شیعه نشین عربستان در شرق این کشور برپا شده است.

دولت عربستان برپایی هر گونه تظاهرات و راهپیمایی در این کشور را ممنوع اعلام کرده است.

مقام‌های عربستان هشدار داده اند که نیروهای امنیتی از ابزارهای لازم برای مقابله با تلاش های اخلال گرایانه در نظم عمومی استفاده خواهند کرد.

وزارت کشور عربستان گفته است راهپیمایی و تحصن، مغایر با شریعت اسلامی و ارزش ها و سنت های این کشور است.

عربستان نگران سرایت ناآرامی های منطقه به این کشور به خصوص به مناطق شیعه نشین همجوار با بحرین است که بیشتر ذخایر نفت خام این کشور را در خود جای داده است.

در عربستان سعودی ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت شیعه هستند و مدت هاست شکایت دارند که به عنوان شهروند درجه دوم با آنها رفتار می شود...../تحلیل:عصرایران