اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علت کاهش مصرف شیر در خانوار چیست؟



اخبار,اخباراجتماعی,فرآورده‌های لبنی


اخبار اجتماعی - هدفمندی یارانه‌ ها 42 درصد سرانه مصرف شیر در خانوار را کاهش داد

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: هدفمندی یارانه‌ ها 42 درصد سرانه مصرف شیر در خانوار را کاهش داد و این براساس آمار بانک مرکزی در اسفند ماه سال گذشته است.

به گزارش مهر، حسین چمنی با اشاره به اینکه مصرف شیر در ایران به میزان 69 تا 70 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال یک سوم و حتی یک چهارم کشورهای اروپایی و آمریکایی است، افزود: متاسفانه تبلیغات بر روی کالاهای فاقد ارزش و فاقد منابع غذایی در کشور بیشتر و از سویی دیگر فرهنگ سازی و ایجاد زمینه ترویج افزایش سرانه مصرف شیر در کشور بسیار کمرنگ است.

وی اظهارداشت: با وجود هفت میلیون نفر بیمار دیابتی که ناشی از مصرف اضافی روغن و قند در ایران است و طبق آمارها 50 درصد سکته‌های قلبی منجر به فوت ناشی از این گونه تغذیه غذایی است شیر به عنوان اساس و پایه تقویت سلامت جامعه دیده می‌شود که متاسفانه در سبد کالایی که از سوی دولت به مردم داده شده جای بسیار کمرنگی دارد اما خوشبختانه برای نخستین بار پنیر نیز لحاظ شده است.

چمنی با اشاره به اینکه دولت جدید قصد دارد در حوزه بهداشت و درمان به مردم یارانه داده و هزینه‌های دارو را برای بیماران کاهش دهد یادآور شد: پائین نگه داشتن هزینه تمام شده شیر و فرآورده‌های لبنی و توزیع یارانه‌ها به صورت هدفمند در سبد کالا و حذف مالیات بر ارزش افزوده در این بخش و فرهنگ‌سازی دولت و اشتیاق جامعه به سمت افزایش سرانه مصرف شیر در ایران در بسیاری از هزینه‌های درمان از جمله پوکی استخوان،دندان، و افزایش هوش و عقل برای کودکان و سالمندان نقش موثری خواهد داشت.

مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران با بیان این که اگر پایه‌های سلامت در جامعه تقویت شود جامعه از سمت بیمارمحوری به سمت سلامت‌محوری هدایت خواهد شد افزود:با توجه به فقر فرهنگی که در برنامه‌ریزی‌ کلان نیز وجود داشت متاسفانه بعضا جایگاه نوشابه که از لحاظ ارزش غذایی برای انسان مضر نیز هست از شیر و فرآورده‌های لبنی بیشتر دیده می‌شود.

وی در جمع مدیران و کارکنان آموزش و پرورش ناحیه یک رشت توصیه کرد: با وجود آن که  عنوان می‌شود شیر گران شده است و افزایش حامل‌های انرژی اگرچه موجب افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی البته با نظر دولت می‌شود وهرچند کارخانجات فرآورده‌های لبنی کمترین حاشیه سود در بخش صنعت را دارند بنابراین در مقابل هزینه‌های درمانی ناشی از مصرف روغن، قند، غلات، شیر سلامتی فرد را در طول زندگی تضمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه سطح آگاهی مردم از اهمیت و فواید شیر می‌تواند ضامن سلامتی آنان از بدو تولد تا سالمندی باشد گفت: صنایع شیر ایران با توجه به رسالت خود در تلاش است در جهت سلامتی جامعه قدم بردارد. لذا به همین منظور شرکت پگاه گیلان در سال 68 با رویکرد به سلامت جامعه و عدم نگاه انتفاعی به آن در شهر صنعتی رشت تاسیس شد بنابراین تمام تلاش مدیران این بخش تولید و عرضه یک محصول با کیفیت در راستای حفظ و صیانت سلامتی جامعه است.

 سیدجعفر میر با تاکید بر اینکه امروز اقبال مردم به محصولات پگاه رو به فزونی است و این شرکت علی‌رغم تامین بخشی از نیاز جامعه در طی سال‌های اخیر در بخش صادرات محصولات خود به کشورهای همجوار نیز گام‌های خوبی برداشته است یادآور شد: انتظار ما از دولت  این است که با وجود افزایش حامل‌های انرژی که از سال جاری شامل حال کارخانجات صنعتی شده است و از سویی دیگر گرانی دوباره کالا که موجب کاهش مجدد سرانه مصرف شیر در جامعه خواهد شد چتر حمایتی دولت در بخش صنعت به گونه‌ای اعمال شود که هم صنعت‌گر و هم مصرف‌کننده دچار آسیب، نشوند.

به گزارش مهر، در این مراسم عابدین امیدی، معاون آموزش ابتدایی ناحیه یک رشت و علیرضا نجیب، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک رشت نیز در حوزه‌ی نقش و جایگاه و اهمیت شیر و تلاش آموزش و پرورش در جهت فرهنگ سازی در این حوزه مطالبی را ایراد کردند.

شرکت صنایع شیر ایران با داشتن 15 کارخانه در سراسر کشور بزرگ‌ ترین زنجیره تولید شیر و فرآورده‌های لبنی در ایران و منطقه است و طی  سال‌ های اخیر سمینارها و همایش‌ های این شرکت در حوزه فرهنگ‌سازی مصرف شیر اقدامی ماندگار و ارزشمند محسوب می‌ شود.
اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
کاهش مصرف سوخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک متخصص تغذیه:کاهش مصرف شیر هزینه‌های هنگفتی را بر کشور تحمیل می‌کند



 

مصرف شیر , کاهش مصرف شیر

 

 

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه کاهش مصرف شیر و پیامدهای ناشی از آن هزینه‌های هنگفتی را بر کشور تحمیل می‌کند، گفت: شکستگی استخوان، هزینه‌های زیادی را از جمله عکسبرداری، جراحی و غیرفعال شدن فرد برای مدت طولانی در بردارد و بار زیادی را بر دوش خانواده و کشور تحمیل می‌کند.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه در یک برنامه غذایی روزانه طبیعی باید از 2 تا 3 واحد گروه شیر و لبنیات استفاده شود، اظهار داشت: یک واحد از این گروه می‌تواند معادل با یک لیوان معمولی شیر، 30 گرم پنیر، یک لیوان دوغ و یک ظرف کوچک ماست یا نصف لیوان بستنی باشد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: شیر منبع خوبی از نظر پروتئین چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی است به طوری که در هر 100 میلی لیتر شیر حدود 3.5 تا 4 گرم پروتئین وجود دارد که این پروتئین از ارزش بیولوژیک بالایی برخوردار است و به خوبی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شود.

وی با اشاره به اینکه شیر و لبنیات حاوی اسیدهای آمینه ضروری است بنابراین یک گروه پروتئین کامل را باارزش بیولوژیک بالا تشکیل می‌دهد، گفت: همچنین 100 میلی لیتر شیر حدود 4 گرم چربی با عنوان منبع انرژی است.

دکتر سهیلی آزاد اظهار کرد: گروه شیر و لبنیات از نظر مواد معدنی نیز حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، کلر، پتاسیم و مقادیری آهن و روی است به طوری که در 100 میلی لیتر شیر 120 میلی گرم کلسیم و 90 میلی گرم فسفر وجود دارد بنابراین شیر منبع خوبی از نظر تامین کلسیم و فسفر برای رشد و نمو استخوانها و دندان‌ها است.

وی افزود: همچنین شیر منبع خوبی برای ویتامین A، ویتامین‌های گروه B مانند B1 ،B2 و مقادیری ویتامین B6 نیز هست به طوری که شیر یک غذای کامل برای کودکان در حال رشد، افرادی که دچار پوکی استخوان هستند و افراد میانسال و سالمندان و همچنین برای زنان باردار و شیرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یک لیتر شیر به تنهایی 100 میلی گرم کلسیم را شامل می‌شود و یا صد گرم پنیر حدود 500 میلی گرم فسفر دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه بدن ما در روز نیاز به حدود 400 میلی گرم کلسیم دارد بنابراین فراورده‌های شیری منبع غذایی بسیار خوب از نظر تامین کلسیم و فسفر برای رشد استخوان‌ها هستند.

دکتر سهیلی آزاد افزود: در صورتی که کلسیم و فسفر و همچنین ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی به خوبی تامین نشود ممکن است زنان باردار کلسیم و فسفر استخوان‌ها و دندان‌ها را از دست بدهند به طوری که دندان‌ها در دوران بارداری شل شده و بریزد و این کمبود در نهایت منجر به پوکی استخوان به خصوص در زنان با زایمان‌های متعدد و یا زایمان‌های با فاصله کم می‌شود.

وی تاکید کرد: در دوران رشد نیز کودکان در صورتی که از گروه شیر و لبنیات در حد 2 تا 3 سهم در روز مصرف نکنند ممکن است قد و وزن مناسب سن خود را به دست نیاورند و رشد خوبی نداشته باشند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف سالانه شیر در کشورهای صنعتی و پیشرفته بیش از 300 کیلو برای فرد است که این میزان در کشور ما کمتر از 100 گرم در سال است، گفت: این مسئله منجر به بروز پوکی استخوان در زنان و در افراد بالای 40 سال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از پوکی استخوان با عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود، اظهار داشت: این بیماری هیچ گونه علائمی ندارد و تنها زمانی که افراد دچار ضربه می‌شوند خود را نشان می‌دهد و در مواقعی که حتی فرد آهسته به زمین می خورند استخوان‌هایش می‌شکند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه کاهش مصرف شیر و پیامدهای ناشی از آن هزینه‌های هنگفتی را بر کشور تحمیل می‌کند، گفت: شکستگی استخوان هزینه‌های زیادی از جمله عکسبرداری، جراحی، غیر فعال شدن فرد برای مدت طولانی در بردارد و بار زیادی را بر دوش خانواده و کشور تحمیل می‌کند.

دکتر سهیلی آزاد اظهار داشت: برای اینکه بتوان نیاز مردم را از نظر شیر تامین کرد باید این ماده غذایی به مقدار زیاد و آسان در اختیار مردم قرار گیرد به طوری که هر چقدر یک ماده غذایی بیش از تقاضا ارائه شود ارزانتر می شود و مردم می توانند نیاز خود را از گروه شیر و لبنیات تامین کنند.

وی افزود: اگر این نوع محصولات کمتر از نیاز مردم باشد قیمت آنها در سطح جامعه افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های کم درآمد قادر به خرید و مصرف این گروه نمی شوند که منجر به سوء تغذیه افراد می‌شود.

دکتر سهیلی آزاد در پایان خاطرنشان کرد: اختصاص دادن یارانه شیر به خانواده‌های کم درآمد، زنان شیرده و کودکان تا سنین قبل از مدرسه سیاست مناسبی در جهت افزایش مصرف شیر است و سیاست توزیع شیر در مدارس که هم اکنون در حال انجام است نیز از راهکارهای بسیار خوب در این زمینه است..... / خبرگزاری ایسنا