اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علت مرگ ماهیان فشافویه اعلام شد



اخبار,اخبار اجتماعی , مرگ ماهیان فشافویه

 

اخبار اجتماعی - علت مرگ ماهیان فشافویه اعلام شد

مدیر کل شیلات استان تهران گفت: تراکم بالا و خفگی مهمترین عوامل مرگ ماهیان پرورشی در بند خاکی فشافویه بوده و براساس آزمایش‌های انجام شده هیچ نشانی از سم یا آلوده بودن این ماهیان وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، اول اردیبهشت دو میلیون قطعه ماهی در بند خاکی فشافویه تلف شدند که دلایل متعددی مطرح شد که علت نهایی به پس از بررسی‌ها موکول شد.

حال با گذشته حدود سه هفته از این حادثه مومن‌نیا، مدیر کل شیلات استان تهران گفت: تراکم بالا و خفگی مهمترین عوامل مرگ ماهیان پرورشی در بند خاکی فشافویه بوده است.

وی به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بند خاکی فشافویه از اوایل دهه 60 برای جمع‌آوری سیلاب‌های کن و کرج ساخته و پس از آن مجموعه 204 واحد دامپروری در آن راه‌اندازی شد که مدیریت این بند خاکی به این مجموعه واگذار شد.

مومن‌نیا افزود:‌ سطح کل این بند خاکی 260 هکتار بوده که البته طی سال‌های گذشته هیچ‌گاه به طور کامل پر نشده و بیشترین میزان حجم آب جمع‌آوری شده در این بند خاکی حدود 180 هکتار است.

مدیر کل شیلات استان تهران خاطر نشان کرد:‌ از دهه 70 در راستای استفاده بهینه از منابع به صورت آزمایشی پرورش ماهی در این بند خاکی آغاز شد و از سال 83 تاکنون مجوز پرورش یک تن ماهی در هر هکتار به این بند خاکی داده شد که اگر حدود 200 هکتار از این بند خاکی پر شود می‌توان 200 تن ماهی در آنجا تولید کرد.

مومن‌نیا ادامه داد: آخرین تمدید مجوز پرورش ماهی در این بند خاکی مربوط به سال 91 و 92 و از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی بوده که البته به صورت مداوم تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی نیز قرار گرفته و مسئولان این بند خاکی پروانه بهداشتی پرورش را هم دریافت کرده‌اند.

وی اظهار کرد:‌ اولین گزارش تلف شدن ماهیان در بند خاکی فشافویه سی و یکم فروردین و ساعات ابتدایی بامداد بوده که علیرغم انجام اقدامات کنترلی و پیشگیری مسئولان، تلف شدن ماهیان پرورشی همچنان ادامه داشت.

مدیر کل شیلات استان تهران با بیان این‌که میزان بارش باران در سال جاری 18 تا 40 درصد کاهش یافته و بر همین اساس ورودی آب به این بند خاکی تقریبا به صفر رسیده بود، گفت: حجم آبگیر این بند خاکی در سال جاری با توجه به کاهش بارش آب و افزایش تبخیر آن حدود 80 درصد کاهش یافته و به 50 هکتار رسیده بود اما بر اساس محاسبات صورت گرفته در این بند خاکی علیرغم اینکه مجوز رهاسازی حدود 2000 قطعه ماهی وجود داشت به گفته مسئولان آن حدود دو میلیون قطعه ماهی در این منطقه پرورش یافته که خود نشان از تراکم بیش از حد پرورش ماهی است.

مومن‌نیا با اشاره به این‌که کپور ماهیان که گونه غالب پرورشی در بند خاکی فشافویه بوده‌اند جزو گونه‌های بسیار حساس به اکسیژن هستند، اظهار کرد: علیرغم اینکه با توجه به کاهش سطح آب در این بند خاکی مجوز رهاسازی 50 هزار قطعه ماهی وجود داشته، رهاسازی بیش از 30 برابر ظرفیت صورت گرفته است.

وی درباره عوامل اصلی تلفات ماهیان پرورشی در بند خاکی فشافویه تصریح کرد: کاهش بارندگی، سوء مدیریت، رعایت نکردن تراکم استاندارد و دیگر دستورالعمل‌های اعلام شده به مسئولان این مجموعه خصوصی پرورش ماهی از جمله عوامل اصلی تلف شدن ماهیان پرورشی در این بند خاکی بوده چرا که تراکم بالای ماهی در این منطقه باعث کاهش اکسیژن و خفگی ماهیان شده است.

مدیر کل شیلات استان تهران تاکید کرد: بر اساس آزمایشات صورت گرفته و نمونه‌برداری از آب و ماهیان تلف شده بند خاکی فشافویه هیچ نشانی از سم یا آلوده بودن ماهی‌های پرورشی در این منطقه وجود نداشت و عامل اصلی تلف شدن خفگی و تراکم بالا ناشی از کاهش اکسیژن در این بند خاکی گزارش شد.

مومن‌نیا گفت: علیرغم اینکه طی روزهای نخست وقوع این حادثه هیچ بررسی علمی و دقیقی درباره علت تلف شدن این ماهیان انجام نشده بود برخی به اشتباه میزان تلفات در این منطقه را دو میلیون قطعه ماهی و 30 تن اعلام کردند که اگر تعداد قطعه را در وزن اعلام شده تقسیم کنیم، وزن متوسط هر ماهی تلف شده در بند خاکی فشافویه به حدود 15 گرم می‌رسد که اصلا درست نیست اما باید ابتدا بررسی‌ها صورت می‌گرفت و سپس علت و میزان تلفات از سوی مسئولان و مقامات آگاه اعلام می‌شد. 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مرگ ماهیان در هامون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت مرگ ماهیان بندرعباس مشخص شد



 

 

علت مرگ ماهیان بندرعباس مشخص شد

 

 

 

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت‌: حركت دسته‌جمعی ماهیان منطقه بندر عباس برای تخم‌گذاری به سوی ساحل و برخورد با فاضلاب و آلودگی علت اصلی مرگ ماهیان بندرعباس بوده است.

عباسعلی مطلبی در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس در مورد علت مرگ ماهیان 6 روز گذشته بندرعباس گفت: ماهیان گاریز معمولا به صورت دسته‌جمعی و گله‌ای تخمگذاری می‌كنند كه به دلیل مواجه شدن با آلودگی‌ فاضلاب ساحل از بین رفته‌اند.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: این تلفات در محدوده 1000 متر از سواحل دریا در بندرعباس اتفاق افتاده كه بعد از تلف شدن اولین گله، ماهی‌های بعدی وارد این محدوده نشده‌اند و به همین دلیل از تلف شدن بیش از حد ماهی‌ها جلوگیری شده است.

مطلبی گفت: جمع شدن كف در سطح دریا و وجود ماده‌ای سیاه‌رنگ در خط ساحل آلودگی ناشی از ورود فاضلاب‌ها را اثبات می‌كند و براساس نمونه‌برداری به عمل آمده، پدیده جلبكی در منطقه مورد نظر وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس پیشتر رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در این باره، فرضیه‌های آلودگی آب، پدیده شكوفایی پلانكتونی و بیماری‌های باكتریایی و ویروسی را عنوان كرده بود.

سال گذشته 800 میلیون تومان برای مسدود كردن ورودی فاضلاب‌ها در نظر گرفته شده بود.

10 الی 12 تن ماهی از نوع كاریز 11 آذر در سواحل بندر عباس به دلیل ورود فاضلاب ها از بین رفت.