اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علت مرگ مادر باردار گنابادی مشخص شد



اخبار,اخباراجتماعی,علت مرگ مادر باردار گنابادی


 اخبار اجتماعی - علت مرگ مادر باردار گنابادی مشخص شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: مادر باردار به دلیل نیاز شدید به پلاکت خون، جان خود را از دست داد.

دکتر رضا احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأسف از درگذشت سومین زن گنابادی در مورد این واقعه، اظهار کرد: مرحومه مرضیه دلاوری از ساعت 11 ظهر، روز پنج شنبه گذشته در بیمارستان 22 بهمن گناباد بستری شده و تا ساعت 3:30 دقیقه صبح روز جمعه گذشته هیچ مشکلی نداشته است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: پزشک متخصص در این مدت چهار بار بر بالین بیمار حاضر شده و علائم بیمار را ثبت کرده است.
 
وی ادامه داد: طبق گفته نزدیکان، مرحومه از 2 یا 3 روز قبل احساس کرده حرکات جنین کم شده و و صبح روز پنج شنبه به بیمارستان مراجعه کرده و بهورز تأکید کرده که سریعا سونوگرافی انجام شود.
 
احمدی با بیان اینکه نتیجه سونوگرافی هم مشخص کرده که جنین مرده است، گفت: جنین مرده باید زایمان طبیعی شود و نمی‌توان سزارین کرد و اگر سزارین انجام می‌شد پزشک مورد بازخواست قرار می‌گرفت.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد اضافه کرد: تا موقعی که زایمان شروع نشده بود بیمار هیچ مشکلی نداشته است وعلائم حیاتی وی هم کاملا خوب بوده است و هنگامی که زایمان پایان یافت مشکلات بیمار شروع شده است. بعد از زایمان، بیمار اختلال انعقادی پیدا می‌کند و دچار خونریزی می‌شود و در ساعت 6:30 صبح پزشک مجبور به برداشتن رحم نیز می‌شود اما مؤثر واقع نمی‌شود.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد همچنین گفت: متخصص شیفت با پزشک معین در مشهد و متخصص خون تماس می‌گیرد و به جمع‌بندی می‌رسند که بیمار به مشهد اعزام شود تا مداوای وی در مشهد ادامه یابد.
 
وی افزود: به مرحومه 12 واحد خون و 12 واحد پلاسما تزریق شده ولی مشکل بر سر پلاکت بوده که یک فرآورده خونی کمیاب است و به دلیل اینکه ماندگاری آن بیش از 3 روز نیست ما از مشهد برای تامین پلاکت درخواست می‌کنیم که این کار نیز انجام شده و پلاکت‌ها در بین راه به بیمار رسانده‌ شد.
 
احمدی خاطرنشان کرد: در بین راه آمبولانس پنچر می‌شود و سریعا پنچری گرفته می‌شود اما در بین راه متأسفانه به دلیل نیاز شدید به پلاکت، بیمار جان خود را از دست می‌دهد.
 
احمدی با بیان اینکه سالانه حدود 2500 زن در گناباد زایمان می‌کند، گفت: ازسال 1388 تاکنون 2 مورد در گناباد و یک مورد در بجستان فوت کرده است.
 
وی در مورد مادر باردار بجستانی نیز گفت: مادر باردار بجستانی در منزل خود فوت کرده است و در آمبولانس توسط تکنیسین اورژانس، عمل سزارین انجام شده و نوزاد را نجات داده‌اند.
 
احمدی در مورد اولین زن در گناباد که در بهمن سال 1392 فوت کرد نیز گفت: منتظر نتیجه پزشکی قانونی هستیم و تا آن موقع نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در مورد مشکل نبود پلاکت در گناباد نیز گفت: قطعا برای این مهم نیز تمهیداتی اندیشیده خواهد شد.
 
احمدی در مورد اینکه پزشکان متخصص زنان چندین مریض را به داخل اتاق طبابت می‌آورند و همگی را به یکباره ویزیت می‌کنند، نیز گفت: این کار درستی نیست و قابل قبول هم نیست و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و اگر اینکار مشاهده شود برخورد جدی خواهد شد.
 
وی همچنین گفت: وقتی مرگ مادری صورت می‌گیرد یک تیم پرسش‌گری تشکیل می‌شود و از تمام افراد دخیل در پروسه و خانواده بیمار مصاحبه می‌شود و مصاحبه‌ها در کمیته دانشگاه بررسی می‌شود و پس از فرستادن به وزارتخانه، افراد متخصص در مورد آنها اظهار نظر می‌کنند و نواقص کار مشخص می‌شود.
 
وی تأکید کرد: هر کدام از افرادی که دخیل بوده‌اند قصوری داشته باشند طبق قانون به کمیسیون نظام پزشکی ارجاع داده می‌‍شوند.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه قبل از مشخص شدن چیزی نباید افراد را مقصر دانست، افزود: در هر ماه حدود 200 زن در این شهر وضع حمل می‌کند و پخش هر خبری آرامش شهر را بهم می‌ریزد.
 
وی خاطرنشان کرد: ما از جهت حفظ آبرو و احترام پزشک‌مان به این روند کاری معترضیم و باید در برابر حق پزشکمان پاسخگو باشیم و تأکید می‌کنیم چنانچه هر گونه قصوری از طرف پزشک یا پرسنل شیفت باشد با آنها برخورد جدی می‌کنیم.
 
دکتر ابوالقاسم صادقپور، رییس سازمان نظام پزشکی گناباد، با بیان اینکه نباید با انتشار یک خبر امنیت شغلی پزشکان را به خطر انداخت، گفت: وقتی مادری باردار فوت می‌کند از خود وزارتخانه تا دانشگاه علوم پزشکی، پزشکی قانونی و نظام پزشکی و حتی شخص دادستان همه درگیر می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه در این موارد هیچ‌گاه نمی‌توان به نفع پزشک یا شخص دیگری حکم صادر کرد، اضافه کرد: در این موارد تک تک مراجع درگیرند و حتی جدا از هم و با وسواس بیشتری پرونده را پیگیری می‌کنند.
 
رییس سازمان نظام پزشکی گناباد افزود: در مورد فوت اولین زن در بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون سه بار به پزشکی قانونی مکاتبه شده تا تسریع در ارسال نتیجه کالبدشکافی صورت گیرد و ما بتوانیم به استناد آن رأی صادر کنیم. یک کالبدشکافی عادی معمولا جوابیه آن ظرف مدت 2 ماه می‌آید ولی برای مرگ مادری به دلیل اینکه یک حساسیت خاص دیگری وجود دارد پزشکی قانونی باید به چند ارگان پاسخگو باشد.
 
وی تصریح کرد: تاکنون نتیجه کالبدشکافی از طرف سازمان پزشکی قانونی ارسال نشده است.
 
صادقپور گفت: سال گذشته 2500 عمل زایمان در گناباد انجام شده و مطمئنا از این تعداد، افرادی هم هستند که عارضه دار هستند یعنی حاملگی برایشان خطرناک است و باید تحت مراقبت ویژه‌ای باشند.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
معمای مرگ دو مادر باردار در جاسک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام علت مرگ مادر باردار جاسکی



رییس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تأیید خبر فوت یک مادر باردار و فرزندش در شهرستان جاسک، علت مرگ را عارضه آمبولی اعلام کرد.

دکتر فاطمه نوروزیان بامداد شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: حدود ساعت دو نیمه شب پنجشنبه، این مادر باردار 29 ساله به نام پری شکوری زاده با برگ ارجاعی که یک روز قبل از آن از مرکز بهداشتی درمانی بخش لیردف صادر شده بود، برای زایمان به بیمارستان جاسک مراجعه کرد.


وی ادامه داد: دکتر بیمارستان به علت خفیف بودن درد، زمان را برای زایمان زود اعلام کرد اما در عین حال دستور داد بیمار بستری شود.

به گفته نوروزیان، این مادر باردار حدود 20ساعت در بیمارستان جاسک تحت مراقبت بود و در این مدت، آزمایش های لازم انجام شد که شرایط بیمار عادی تشخیص داده شد.

وی اضافه کرد: دکتر کشیک بیمارستان جاسک پنجشنبه شب متوجه افت ضربان قلب جنین شده و دستور اعزام مادر باردار به بیمارستان میناب در فاصله حدود 200 کیلومتری جاسک را صادر کرد.


دکتر نوروزیان اضافه کرد: در مسیر و در آمبولانس، مادر دچار تنگی نفس ناگهانی شد و پس از رسیدن به میناب و انتقال به اتاق عمل، مادر و نوزاد هر دو جان خود را از دست دادند.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: هرچند نبود پزشک متخصص بیهوشی در بیمارستان جاسک تأیید می شود، اما اعزام مادر باردار به میناب ربطی به این موضوع نداشته و دلیل مرگ مادر باردار عارضه آمبولی بوده است.

این رویداد درحالی اتفاق افتاده است که درست یکسال قبل در شهریور 93، مادر باردار دیگری به نام ساره خاتون دهدشتی پس از اعزام از لیردف به جاسک، جان خود را از دست داد.

هرچند در رویداد سال گذشته نیز متخصص زنان و زایمان در بیمارستان جاسک حضور نداشت اما مسؤولان بهداشتی استان در اظهار نظری مشابه، دلیل مرگ مادر باردار را عارضه آمبولی اعلام کردند.


آمبولی مایع آمنیوتیک به ندرت اتفاق می افتد اما مشکلی جدی به شمار می رود.

مایع آمنیوتیک مایعی است که دور جنین را در رحم مادر باردار می گیرد. زمانی که مایع آمنیوتیک و یا اجزای مربوط به جنین مانند موی جنین وارد جریان خون مادر شوند، آمبولی مایع آمنیوتیک رخ می دهد.


شهرستان جاسک با بیش از 50 هزار نفر جمعیت در فاصله حدود 300 کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد و جمعیت شهر جاسک نیز حدود 15هزار نفر تخمین زده می شود.

 

 

 اخبار  حوادث  - ایرنا