اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علت عقب‌نشینی سهامداران از بورس



اخبار,اخبار اقتصادی,بورس

اخبار اقتصادی -  علت عقب‌نشینی سهامداران از بورس

یک کارشناس بازار سرمایه علت عقب‌نشینی سهامداران از بورس را اعلام کرد و گفت: بورس تهران برای آغاز حرکت صعودی خود به یک محرک اقتصادی قوی نیاز دارد.

عظیم ثابت ، عوامل ریزش بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: بهانه افت بورس عدم حصول نتیجه‌ی مشخص در مذاکرات هسته‌ای بود که از هفته گذشته آغاز شد، اما ادامه‌ی این روند به کاهش قیمت نفت و افزایش قیمت دلار مربوط می‌شود.

وی افزود: به‌طوری که کاهش شدید قیمت نفت که از روز گذشته اتفاق افتاده است در بازار سرمایه بسیار اثر‌گذار بود، زیرا نفت بخش زیادی از درآمد‌های دولت را تشکیل می‌دهد و زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا کند طبیعتا درآمد‌های دولت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در کنار آن افزایش قیمت دلار موجب سوق‌دادن منابع به آن سمت شد. بنابراین عواملی موجب شد تا ترس زیادی در بازار سرمایه ایجاد شود، زیرا قیمت نفت در کلیه‌ی مناسبات اقتصادی تاثیر‌گذار بوده و کاهش قیمت آن دولت را وارد چالش می‌کند. براین اساس برخی سهامداران به این نتیجه رسیدند که به دلیل مبهم بودن چشم‌انداز بازار سرمایه نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.

ثابت از دیگر عوامل کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس را ابهامات موجود در بودجه سال آینده دانست و تصریح کرد: هر ساله چالش‌هایی در بودجه سالانه کشور وجود دارد و از آنجا که قیمت برخی صنایع مانند معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها قرار است در بودجه امسال دیده شود و همچنین به دلیل تعیین قیمت دلار و نفت در بودجه سال 1394 ترسی در بازار سرمایه ایجاد شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که این روند فعلا ادامه‌دار خواهد بود، خاطر نشان کرد: بازار سرمایه برای آغاز حرکت صعودی خود به یک محرک جدید و قوی اقتصادی مانند افزایش قیمت نفت نیاز دارد تا با انگیزه‌ جدید رشد خود را آغاز کند، در غیر این صورت بازار به راحتی به فاز استراحت می‌رود.

وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت آینده بازار سهام گفت: پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا پایان آذرماه و انتشار گزارش 9 ماهه شرکت‌ها ادامه داشته باشد، اما به دلیل تغییر و تحولات زیادی که قرار است در روزهای آینده ایجاد شود نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بازار ارائه داد. این در حالی است که اگر افزایش قیمت فلزات و نفت در روزهای آینده اتفاق بیفتد و همچنین در بودجه سال 1394 برای شرکت‌های پتروشیمی و معدنی اخبار خوبی منتشر شود، وضعیت بازار سهام نیز بهبود پیدا می‌کند.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تجمع سهامداران بورس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عقب‌نشینی موقت سهامداران از بورس



 اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار تهران بعد از رکوردشکنی های پی در پی در بهمن ماه و کسب بازدهی های چشمگیر، برای دومین هفته متوالی در آخرین ماه سال منفی شد و عقب نشینی موقت و محدود سهامداران را مشاهده کرد.

به گزارش ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران که در بهمن ماه شگفتی ساز شده و بازدهی های بی نظیری را نصیب همراهان خود کرده بود، در اسفند ماه اندکی از روند هیجانی خود کاست و به فاز استراحت و اصلاح قیمت ها رفت.

به این ترتیب با اصلاح قیمت ها و کاهش هیجانات اولیه، بازار سهام با عقب نشینی نسبی و موقت سهامداران مواجه شد و روند متعادلی را طی کرد و دومین هفته منفی خود را با افت ناچیز 0.18 درصدی بعد از اجرای برجام تجربه کرد.

کارشناسان معتقدند به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نیاز سهامداران به تامین نقدینگی، امکان اصلاح کوتاه مدت قیمت‌ها تا پایان سال وجود دارد زیرا در یک ماه و نیم گذشته سهامداران سودهای خوبی کسب کردند و برخی به ذخیره کردن این سود اقدام می‌کنند، اما این روند ادامه دار نبوده و بورس تهران روند مثبتی را در سال آینده طی می کند.

به این ترتیب شاخص بورس تهران به دلیل شناسایی سود از سوی سهامداران و نیز فعالیت نوسان گیران نتوانست در هفته دوم اسفند ماه رشد چندانی را تجربه کند؛ به طوری که شاخص بورس تهران در هفته گذشته 142 واحد افت کرد و از کنال 77 هزار و 840 واحدی به 77 هزار و 697 واحدی رسید.

با این حال بازدهی بورس تهران در سطح 24 درصد باقی ماند و بورس تهران توانست بازدهی قابل قبول در مقایسه با اصلی‌ترین بازار رقیب خود یعنی سپرده بانکی از خود بر جای بگذارد.

فروکش کردن هیجانات اولیه بورس تهران علاوه بر افت شاخص، موجب کاهش حجم و ارزش معاملات هم شد به طوری که ارزش و حجم معاملات بورس در هفته دوم اسفند ماه با افت 31 و 41 درصدی مواجه شد و در مجموع بیش از 7077 میلیون سهم به ارزش 21 هزار و 102 میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین در هفته گذشته دفعات معاملات 8 درصد افت کرد و تعداد خریداران نیز با افت شش درصدی به 160 هزار و 695 نفر رسید.


  اخبار  اقتصادی -  ایسنا