اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علت خشکی تالاب هامون



اخبار,اخبار اجتماعی , علت خشکی تالاب هامون

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه دایک‎های مرزی که در تالاب هامون به دلیل مسائل امنیتی در دولت قبل در مبادی ورودی تالاب هامون نصب شده بود، عامل اصلی خشک‎شدن این تالاب بود.

به گزارش مهر، دکتر معصومه ابتکار در صبحانه خبری که به مناسبت روز خبرنگار در سازمان محیط زیست برگزار شد، درباره خشک شدن تالاب هامون گفت: خوشبختانه در حال حاضر با ریشه‌یابی این موضوع -اگر چه حدود دو سال از ابتدای دولت یازدهم طول کشید- و برداشتن دایک‌های مرزی، جریان آب وارد تالاب هامون شده و در حال حاضر پر آب است.

به گفته وی، سازمان محیط زیست از شهریور سال ۹۲ با این پدیده مواجه شد و دریافت که علت خشکی تالاب هامون تنها کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی نیست اما به دلیل محرمانه بودن این موضوع، امکان رسانه‌ای کردن آن وجود نداشت. اما سرانجام پس از رایزنی ها با وزارت کشور نیروهای مرزبانی و نیروی انتظامی و دیگر مسئولان مربوط توانستیم موضوع را توجیه کرده و دایک های مرزی را برداریم.

ابتکار اظهار داشت: بر این اساس سال گذشته هامون هفت ماه کامل آب داشت و در حال حاضر نیز اگر چه بخش هایی از هامون و هیرمند همچنان خشک است اما بخش های عمده تالاب پرآب است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه ماهیت بحران های زیست محیطی عموما به گونه ای است که با اقدامات کوتاه مدت و ضرب الاجل جواب نمی دهد، تصریح کرد: در حال حاضر چالش های محیط زیست نه تنها فرازمانی بلکه فراملی است.

وی افزود: در حال حاضر در خوزستان ۴۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد و گرد و غبار وجود دارد که متاسفانه با کاهش ۴۸ درصدی بارندگی در این استان، این مساحت مرتبا رو به رشد است.

ابتکار تاکید کرد: همچنین بر اساس آمارها برخی از مناطق خوزستان جزو گرم‌ترین نقاط جهان است بنابراین حل معضل گرد و غبار در این استان به سادگی امکانپذیر نیست.

رئیس سازمان محیط یادآور شد: البته با اقداماتی که انجام شده است، منشاء برخی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته در این استان اتفاق می‌افتاد و منجر به آلودگی شدید مقطعی در این استان می‌شد، شناسایی و مهار شده است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست در دولت یازدهم در بخش احتراقی و شیمیایی آلودگی هوا، اظهار داشت: سازمان محیط زیست در این دولت در این بحث به سرعت وارد شد و خیلی زود توانست آلودگی هوا ناشی از سوخت و احتراق را در کلانشهرها کنترل کند که این اتفاق بسیار خوبی است؛ چرا که آلودگی هوا ناشی از سوخت و گازها بسیار خطرناک‌تر از آلودگی ناشی از گرد و غبار است.

ابتکار تاکید کرد: در سال ۹۳ و ۹۴ تاکنون در بحث آلودگی هوای مرتبط با سوخت و خودروها شرایط اضطرار و هشدار نداشته‌ایم.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص آتش سوزی در مناطق جنگلی و مناطق حفاظت شده محیط زیست، یادآور شد: از ۶ ماه پیش با یک رویکرد ساختاری و سازمان‌دهی با همکاری وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران و سازمان جنگل‌ها وارد مذاکراتی شده ایم و تفاهم نامه ای برای ساماندهی این مباحث داشته‌ایم.

به گفته وی، همچنین با سازمان مدیریت بحران و ستاد کل نیروهای مسلح تفاهم‌نامه‌ای برای پشتیبانی هوایی، آتش سوزی های مناطق جنگلی و زیست محیطی امضا شده است که بر این اساس دولت اعتباراتی را تصویب کرده است.

به گفته ابتکار، البته مهار هوایی آتش سوزی ها پیچیدگی های خاص خود را دارد که از جمله تعبیه حوضچه‌های مورد نیاز  هواپیماها یکی از این مسائل است.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، همچنین در این مدت مانورهای آتش سوزی برای تمرین نظم، آمادگی و همکاری بین سازمان‌های مرتبط با مهار آتش سوزی در مناطق طبیعی کشور برگزار شده است.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: همچنین در مناطق حادثه خیز که آتش سوزی به کرات در آنها به وقوع می پیوندند ۲۵ سنسور شناسایی حریق نصب شده که با مراکز سازمان در ارتباط مستقیم هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده، اگر چه در سال گذشته تعداد وقایع آتش سوزی در مناطق جنگلی افزایش یافته، اما با وجود افزایش دما، کاهش بارندگی‌ها و افزایش گردشگران بی مبالات در مناطق جنگلی، مساحت آتش سوزی‌ها کاهش یافته است.

ابتکار با اشاره به اینکه در سال‌های ۸۹ و ۹۰ بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی و کمترین اطلاع‌رسانی و رسیدگی در این مناطق انجام می‌شد، یادآور شد: در آن سالها حدود ۱۰ هزار هکتار از پارک ملی گلستان بیش از یک هفته در آتش می سوخت و امکان مهار آن وجود نداشت، اما در حال حاضر زمان رسیدگی به آتش سوزی ها و کنترل و مهار آنها به شدت کاهش یافته است.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: البته در حال حاضر به دلیل تغییرات آب و هوایی آتش‌سوزی در مناطق طبیعی در کل جهان رو به افزایش است به طوری که بر اساس آمار در یک ماه گذشته بیش از ۳۰۰ نقطه از آلاسکا که یکی از سردترین نقاط جهان است و حدود ۱۰۰ نقطه در کالیفرنیا دچار آتش سوزی و حریق مناطق طبیعی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از شجاعت خبرنگاران در نقد و پیگیری مسائل و چالش‌های زیست محیطی، اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر جریان اجتماعی حامی و حساس نسبت به مسائل زیست محیطی در کشور ایجاد شده است، اما دیده‌بانان محیط زیست باید توجه داشته باشند که صرفا خبرهای منفی ممکن است این جریان اجتماعی را مایوس کرده و به آن آسیب بزند.

ابتکار تصریح کرد: با این حال گزارش‌ها و حساسیت‌های خبرنگاران زیست محیطی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در پیشبرد اهداف زیست محیطی مسئولان است و سیاست سازمان محیط زیست نیز بالا بردن تحمل و پذیرفتن انتقادهاست.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه این سازمان در دولت یازدهم تمام شکایاتی که در دوره های قبل علیه خبرنگاران وجود داشت را پس گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر نیز با وجود تهمت‌هایی که گاهی علیه این سازمان وجود دارد، اما سیاست محیط زیست شکایت علیه خبرنگاران نیست و بر اساس سیاست‌های کلان دولت، سیاست سازمان محیط زیست نیز تعامل و افزایش ضریب تحمل است.

به گفته وی، مسئولان محیط زیست از انتقادها و افشاگری‌های رسانه‌ها برای اصلاح امور نهایت استفاده را می‌کنند و از طریق پیگیری اخبار رسمی و همچنین اخبار شبکه‌های اجتماعی، دستور رسیدگی به چالش‌های مورد اشاره داده شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه امروز مسائل زیست محیطی روز به روز تخصصی‌تر می‌شود، افزود: بر این اساس خبرنگاران این حوزه نیز بایستی علمی‌تر و تخصصی‌تر با مسائل محیط زیست برخورد کرده و مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهند.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، این سازمان در سال جاری برای خبرنگاران دوره‌های آموزشی و تخصصی در زمینه‌های مختلف محیط زیست برگزار خواهد کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات این سازمان را بسط دیدگاه‌های زیست محیطی در بین وزرا و مسئولان دیگر دستگاه‌ها و حتی قوا عنوان کرد و افزود: اولین گزارشی که از طرف دولت یازدهم به مجلس ارائه شد، یک گزارش زیست محیطی بود و پس از آن سازمان محیط زیست تعامل و ارتباطات تنگاتنگی با بخش‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست داشته است.

ابتکار تصریح کرد: همچنین در حال حاضر ۵ لایحه زیست محیطی در مجلس در نوبت رسیدگی است که امیدواریم هر چه سریعتر نمایندگان آنها را در دستور کار قرار دهند؛ چرا که مدت‌هاست این لوایح در نوبت هستند.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: همچنین این سازمان ماهانه ۱ یا ۲ گزارش جدی در خصوص مسائل زیست محیطی در دولت ارائه می‌دهد که خوشبختانه با توجه به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور، شاهد تغییرات جدی در رویکردهای زیست محیطی در میان مسئولان هستیم.

وی یادآور شد: همچنین کارنامه عملکرد زیست محیطی دستگاه‌های دولتی که می‌تواند در تغییرات رویکرد آنها نسبت به چالش‌های محیط زیست بسیار موثر باشد، در هفته دولت ارائه  و همچنان مدیریت سبز دستگاه‌ها رسیدگی و پیگیری می‌شود.

ابتکار با اشاره به اینکه در گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه‌های عمرانی بدون ارزیابی زیست محیطی و یا با ارزیابی‌های نیمه‌کاره اجرا می‌شدند، اظهار داشت: سازمان محیط زیست در حال حاضر تنها برای تعداد بسیار کمی از پروژه‌های عمرانی مجوز صادر می‌کند، اما در قبال پروژه‌هایی که در گذشته بدون مجوز اجرا شده‌اند و یا در حال اجرا هستند، مسئولیتی ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: در حال حاضر این سازمان مخالفت رسمی خود را نسبت به اجرای پروژه تونل سبزکوه و چغاخور اعلام کرده است و همچنین برای سدهای خرسان ۳، شفارود و کسیلیان هیچ‌گونه مجوزی از سوی این سازمان تاکنون صادر نشده است.

وی تصریح کرد: همچنین این سازمان با راه‌اندازی سد تنگه سرخ در فارس کاملا مخالف است، اما متاسفانه مجریان این سد از روش‌های غیرقانونی از طریق شورای حل اختلاف برای این سد مجوز گرفته‌اند.

ابتکار با اشاره به پویش‌ جنگل در ۸ مرداد سال‌جاری، تاکید کرد: این پویش‌ها در زمینه سایر چالش‌های محیط زیستی کشور ادامه خواهد داشت و امیدواریم که جوامع محلی و دوستداران محیط زیست با این پویش‌ها همگام شوند.

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
خبر وارونه صدا و سیما " احیای تالاب هامون"

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشمندان علت خشکی پوست را کشف کردند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دانشمندان علت خشکی پوست را کشف کردند

با افزایش سن، به تدریج از انعطاف پذیری پوست کاسته می شود و پژوهشگران کاهش میزان نوعی فیبر به نام الاستین در سطح پوست را علت خشکی پوست در پیری می‌دانند.

به گزارش ایسنا به نقل از Destination santé، پژوهشگران اظهار كردند: ‌پوست تمایل به حفظ رطوبت دارد، اما با پیر شدن سلول‌های زیرپوستی، از میزان آبپوشی پوست کاسته می‌شود.

همچنین پزشکان کاهش ترشحات هورمونی بدن در حدود سن 50 سالگی، آب و هوا و تابش نور خورشید را در خشکی پوست موثر می‌دانند. اولین توصیه پزشکان برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده روزانه از انواع کرم‌های مرطوب کننده و روغن‌ها و محافظت در برابر نور خورشید است.

متخصصین پوست شستشو با انواع صابون‌ها، مایع‌ها و ژل‌های بدن را برای پوست‌های خشک مناسب نمی‌دانند. استفاده از روغن‌های مخصوص حمام که در آب ولرم رقیق شده است، برای پوست‌های خشک در سنین بالا توصیه می‌شود./ایسنا