اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عقبگرد تاریخی بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی - عقبگرد تاریخی بورس

با توجه به رشد هیجانی که در سال 92 بازار سرمایه تجربه کرد و اینکه مشخص نبود که بر مبنای کدام منطق و استدلال اقتصادی این اتفاق در حال رخ دادن است بنابراین لزوم تجربه روندی همانند این روزهای بازار سرمایه ناگزیر بود.

همزمان شدن آغاز ماه مبارک رمضان با روز دوم عرضه اوراق بیمه سهام در تالار شیشه‌ای هم نتوانست بورس را از مسیر سقوط نجات دهد و شاخص‌های قرمز پوش روز گذشته باز هم برای سهامداران در فضای تالار سهام به رقص در‌آمدند و یک عقبگرد تاریخی را شکل دادند.

به گزارش جهان صنعت، این بار و در مجموع طی دو روز نماگر اصلی بازار 1278 واحد کاهش را به ثبت رساند و پس از یک سال شاخص بورس به محدوده 70 هزار واحد رسید. این اتفاق‌ها در حالی در بازار سهام روی می‌دهد که حتی خبر و اجرای طرح نجات بورس از گرداب ریزش‌های شدید یا همان بیمه سهام نیز نتوانسته است اندک موج مثبتی را در بین سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سهام به وجود آورد.

 

در اینکه این طرح در بلند‌مدت به نفع سهامداران بازار سهام است هیچ شکی و جود ندارد و می‌تواند اندک سود و بازدهی حداقلی را نیز تضمین کند اما ظاهرا باز هم قرار نیست این طرح به کمک مدیران و فعالان بازار سرمایه بیاید چرا‌که حتی کوچک‌ترین نشانه‌هایی از بازخورد مثبت این طرح در بین سهامداران حقیقی و حقوقی با نگاه متفاوت دیده نمی‌شود که این خود می‌تواند به یک عامل بازدارنده بزرگ و حتی شکست طرح بیمه سهام همانند دو مرتبه قبلی منتهی شود.

 

از آن سو شاید بهتر باشد مشوق‌های کاربردی‌تر ‌یا حتی محدودکننده‌تری در بازار به مرحله اجرا در‌آید تا شاید جلوی موج گسترده سفته‌بازی‌های روزانه گرفته شود، عاملی که خود به تنهایی در ماه‌های اخیر توانسته است بورس و معاملات آن را به سمت‌و‌سوهای مورد نظر بکشاند. به هر حال باید فرصت بیشتری را به این طرح داد اما نگرانی بزرگ از آن جایی شکل می‌گیرد که با ادامه ریزش‌های شدید فعلی عملا تا مدتی دیگر حجم نقدینگی‌های بازار سهام به طرز غیر قابل باوری کاهش پیدا کند.

 

در حال حاضر و در هشتمین روز تابستان 93 ارزش بازار سهام 336 هزار میلیارد تومان است که با نگاهی به آمارها مشخص می‌شود که در بازه زمانی یک ماهه اخیر از خرداد‌ماه تا به امروز ارزش بازار سهام دقیقا 28 هزار میلیاد تومان خود را از دست داده است آن هم بازاری که ارزش آن در روزهای درخشان خود به نزدیک 450 هزار میلیارد تومان هم رسیده بود. به هر حال همچنان فرصت برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ وجود دارد اما باید اراده بزرگ‌تری هم در میان باشد تا به اوضاع تاسف‌آور بازار سهام و سهامداران آن سر و سامانی داده شود.

فوران هیجان در معاملات
پس از رشدهای زیاد بازار در سال گذشته‌‌، انتظار تعدیل، در روند بازار بی‌منطق نیست. سید محمد حسینی عبداللهی، مدیرعامل کارگزاری آبتین استاک، در خصوص روند اخیر بازار اظهار داشت: رشدهای چشمگیر بازار در سال گذشته، تعدیل را در سال جدید به همراه آورده است و این روند بی منطق نیست. به گزارش سنا، وی خاطرنشان کرد: سهامدارانی که برای کوتاه مدت وارد بازار می‌شوند باید به این نکته توجه داشته باشند که سود مناسب آنها با ریسک بسیار بالایی همراه است و در صورت پذیرش چنین شرایطی وارد بازار شوند نه به این صورت که در شرایط هیجانی سهامی را در قیمت بالا بخرند و در قیمت پایین با ضرر بسیار هنگفتی خارج شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: در این میان سرمایه‌گذارانی که صبور هستند می‌توانند سودهای مناسبی را کسب کنند معمولا بهترین خصلتی که شرایط کنونی بازار موجب رشد سرمایه سهامدار می‌شود، صبر‌ است. بازار افت و خیزهای اینچنینی را زیاد از سر گذرانده است و سهامداران باید در این زمینه مانند یک سهامدار باتجربه عمل کنند و آگاه باشند که اگر در این شرایط هیجانی سهمی را به قیمت پایین از دست بدهد، دیگر نمی‌تواند دوباره آن سهم را با آن قیمت به دست بیاورد‌. عبداللهی در خصوص زیرکی برخی سهامداران در شرایط کنونی بازار گفت: برخی سهامداران که هم از تجربه و هم از هوش کافی در بازار برخوردارند در این شرایطی که قیمت‌ها مناسب خرید است، پرتفوی خود را قوی می‌کنند تا در آینده‌ای نزدیک سود قابل‌توجهی را عاید شوند.

 

مدیر عامل کارگزاری آبتین استاک درباره  انتشار اوراق تبعی خاطرنشان ساخت: اوراق تبعی نیز راهکار خوبی است تا به رشد بازار سرمایه کمک کند به نظر می‌رسد‌ به تدریج این اوراق تاثیر خود را بر بازار می‌گذارند چون قیمت‌هایی که برای این ابزار معاملاتی تعیین شده قطعا قیمت‌های کارشناسی شده است. وی اظهار داشت: برای اطمینان‌خاطر سهامداران می‌توان اوراق تبعی را یک نوع بیمه سهام در نظر گرفت که می‌تواند در وضعیت بازار تاثیر بگذارد. عبداللهی گفت: به طور کل بازار در زمانی که با رشد هیجانی رو‌به‌رو می‌باشد احتیاج به توجه بیشتری دارد تا زمانی که با نوسان همراه است.

سهامداران اعتماد ندارند
در همین حال یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه امسال سال با ثبات‌تری برای بازار خواهد بود، گفت: بازار سرمایه هنوز مناسبت‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و نگرانی خاصی در این بازار مشاهده نمی‌شود. زینت مرادی‌نیا، عضو هیات‌مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفت‌و‌گو با ایسنا، وضعیت بورس را مورد‌توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر بازار سرمایه منتظر است تا ابهامات موجود در حوزه اقتصادی و سیاسی رفع شده و تکلیف مذاکرات هسته‌ای، نرخ ارز، نرخ سود بانکی، نرخ سیمان، قیمت‌گذاری صنعت خودرو و محصولات لبنی روشن شود بنابراین تا روشن شدن این موضوع بازار در حالت انتظار قرار دارد. وی افزود: به دلیل مذاکرات هسته‌ای که در جریان است، این نوساناتی در بازار وجود دارد مگر اینکه شرکت‌ها تغییر قابل توجهی در عملکرد سه ماهه خود داشته باشند.

 

علاوه بر این اخبار ضد و نقیضی از صنایع منتشر شده و بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است و بازار بر اساس شایعات حرکت می‌کند. این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز در سال 1391 تاثیر خود را روی بازار سرمایه در سال گذشته گذاشت به طوری که سودهای بزرگ شرکت‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز بود اما پیش‌بینی می‌شود که تغییرات شدیدی در سال 93 رخ ندهد به همین دلیل سال 1393 سال با ثبات تری برای بازار سرمایه خواهد بود.

 

مرادی نیا ابراز داشت: بازار سرمایه از بیشترین پتانسیل در بین سایر بازارها برخوردار است زیرا رکود در بازارهای دیگر زیاد بوده و چشم‌انداز آنها کاهشی است تا افزایشی، یعنی افزایش آنها کمتر از نرخ تورم است. این فعال بازار سرمایه معتقد است که اگر ابهامات سیاسی و اقتصادی برطرف شود هنوز بازار سرمایه مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و با برطرف شدن ابهامات، پتانسیل آن افزایش می‌یابد بنابراین نگرانی خاصی در بازار مشاهده نمی‌شود. عضو هیات‌مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین اظهار داشت: هر کدام از ابهامات که برطرف شود اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه جلب خواهد شد. مرادی نیا خاطرنشان کرد : در صورتی که ریسک‌های موجود کاهش یافته و ابهاماتی مانند نرخ سود بانکی، یکسان‌سازی نرخ ارز و مذاکرات‌هسته‌ای روشن شود، بازدهی سال 1393 از میانگین نرخ تورم بیشتر خواهد شد.

تمرکز دولت روی بورس نیست
با توجه به رشد هیجانی که در سال 92 بازار سرمایه تجربه کرد و اینکه مشخص نبود که بر مبنای کدام منطق و استدلال اقتصادی این اتفاق در حال رخ دادن است بنابراین لزوم تجربه روندی همانند این روزهای بازار سرمایه ناگزیر بود. شعبانی کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به بورس نیوز می‌گوید: در حال حاضر تمرکز دولت بیشتر روی بازار پول قرار داد و نرخ سود سپرده و تسهیلات را به سمت ثبات می‌برد بنابراین با ابلاغ نرخ سود تسهیلات مشارکتی و مبادلاتی سعی در کنترل این موضوع دارد که آثار خود را هم بر اقتصاد خواهد‌ گذارد. شعبانی افزود: رشد بدون دلیل بازار سرمایه طی سال گذشته با وضعیت اقتصاد کشور در هشت سال گذشته هیچ تناسبی نداشت ولی با سیاست‌های دولت جدید در جهت حرکت به سمت ثبات سیاسی و اقتصادی پیش خواهیم رفت ‌ بنابراین می‌توان دید مثبتی نسبت به این بازار در چند سال آتی داشت.

 

این کارشناس بازار سرمایه خاطر‌نشان کرد: با جذب نقدینگی که توسط سیستم بانکداری در حال رخ دادن است در مرحله بعدی می‌توانیم تقویت تولید توسط این منابع جذب شده توسط بانک‌ها و ایجاد رونق نسبی در حوزه اقتصاد و تولید باشیم اما از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه تولیدی هستند می‌توانند شاهد اقبال و ایجاد رونق مناسب در بازار سرمایه شوند و از طریق افزایش سرمایه به تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای خود بپردازند. وی با ابراز خوشبینی نسبت به اجرای سیاست‌های دولت در جهت ایجاد ثبات و رونق اقتصادی در سال‌‌جاری ابراز داشت: هدف تیم اقتصادی همانطور که در صحبت‌ها مطرح کردند رونق تولید به خصوص در حوزه کشاورزی است و با جذب مناسب نقدینگی از طریق اوراق مشارکت و سپرده بانکی و در صورت حصول نتیجه در مذاکرات بین‌المللی می‌توان به تحقق برنامه‌های دولت در حوزه سیاسی و اقتصادی و نمود اجرای این سیاست‌ها بر بازار سرمایه امیدوار بود.

پیش‌بینی سقوط تا 94
حافظه تاریخی بازار سرمایه در چند سال گذشته نشان داده که رونق و رکود در بازار حدود 15 ماه است. نصیرزاده با بیان این مطلب می‌گوید: از دی ماه سال 88 تا فروردین‌ماه سال 90 شاخص کل بازار سرمایه طی حدود 14 ماه رشدی معادل 140 درصد را تجربه کرد و در سطح 27 هزار واحدی قرار گرفت و سپس وارد دوره رکود شد و بعد از گذشت 14 ماه از رکود، کاهشی حدود 14 درصدی را تجربه کرد و مدتی در این سطوح بدون روند به حرکت ادامه داد. نصیرزاده خاطرنشان کرد: از مردادماه 91 روند رکودی پایان یافت و رشد شاخص آغاز و به مدت 15 ماه ادامه یافت و بازدهی بالغ بر 280 درصدی را در حافظه بازار ثبت کرد.

 

وی تصریح کرد: بنابراین دوره رونق اخیر بازار سرمایه به لحاظ زمانی 15 ماه بوده است بنابراین انتظار داریم به همین اندازه زمان رکود و اصلاح به طول انجامد. این کارشناس فعال بازار سرمایه در مورد مدت زمان باقی مانده تا شروع دوره رونق اظهار داشت: در حال حاضر حدود شش ماه است که بازار روند اصلاحی و رکودی خود را آغاز کرده است و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود حداقل تا انتهای سال‌‌جاری و اوایل سال 94 این روند تداوم داشته باشد تا به لحاظ زمانی به نقطه مورد نظر برسیم. نصیرزاده با اشاره به اینکه بازار سرمایه وارد حباب منفی شده است، ابراز داشت: با اصلاح قیمتی رخ داده در بسیاری از شرکت‌ها بازار سرمایه در واقع به نوعی وارد حباب منفی شده است و نیاز نقدینگی و حمایت و اعتماد برای رسیدن به نقطه تعادل دارد. وی پیرامون وزن مذاکرات در روند آتی بازار سرمایه اظهار داشت: دولت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا بتواند در مذاکرات به نتیجه مشخص برسد که در صورت تحقق این امر وضعیت اقتصادی متحول خواهد شد و روند با ثبات در جهت صعودی را در پیش خواهیم داشت.
اخبار اقتصادی - جهان صنعت

 


ویدیو مرتبط :
آموزش الگوریتم عقبگرد(backtracking)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روز تاریخی بورس ثبت شد



اخبار,اخبار اقتصادی , بورس

 

اخبار اقتصادی - روز تاریخی بورس ثبت شد

4 میلیارد و ۹۱۹ میلیون سهم به ارزش ۹۵ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شده است که هر دو شاخص، رکوردی تاریخی در بورس محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان داد وستدهای امروز بازار سرمایه 4 میلیارد و 919 میلیون سهم به ارزش 95 هزار و 815 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شده است که هر دو شاخص، رکوردی تاریخی برای بورس محسوب می شود.

شاخص بورس اوراق بهادار در معاملات امروز با 35 واحد افزایش به 77 هزار و 752 واحد رسیده است.

ارزش بورس تهران هم امروز به 376 هزار و 500 میلیارد تومان رسد.
اخبار اقتصادی - مهر