اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عفت مرعشی: مردم مرا با دو حادثه می‌شناسند



اخبار,اخباراجتماعی ,عفت مرعشی

عفت مرعشی اكنون هم این روحیه را دارد و سعی دارد دیگران متوجه ناراحتی او نشوند چون تجربه به او ثابت كرده كه ناراحتی خانواده آیت‌ا... هاشمی شادی برخی نادانان است.

مادری نمونه است؛ مادری كه هر گاه خواسته شود مثالی از شجاعت زده شود نام او در سطور نخست است. شاید برخی تصور كنند از آن جهت از عفت مرعشی به عنوان نمونه یك بانوی شجاع و فداكار یاد می‌شود كه او در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌هایی را گذرانده است اما او از زمانی ایثار و گذشت را آغاز كرد كه با علم به مرارتها و سختی‌های سر راه آیت‌ا... هاشمی كه در آن زمان طلبه‌ای جوان بودند و با استناد به استخاره، به خواستگاری آیت‌ا... هاشمی پاسخ مثبت داد و از سال 1337 زندگی مشترك خود را آغاز كردند. در روز «مادر» فرزندان او و آیت‌ا... هاشمی به رسم احترام و تشكر نزد او رفته و موفقیتهای خود را مرهون تلاشهای بی‌وقفه مادر عنوان كردند.
 
به گزارش آرمان، همسر آیت‌ا... هاشمی خود را اینگونه معرفی می‌كند: «من عفت مرعشی همسر عالم مجاهد، روحانی وارسته، سیاستمدار نامی ایران‌زمین، تربیت‌یافته مكتب اهل‌بیت(ع)، انسان شریف و بزرگوار حضرت آیت‌ا... آشیخ اكبر هاشمی‌رفسنجانی هستم. مردم عزیز مرا اغلب با دو حادثه و دو روایت می‌شناسند. اول حادثه ترور همسرم در سال ۱۳۵۸ كه در نجات معجزه‌وار ایشان، صاحب نقش بودم و دوم حوادث تلخ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ كه جملاتی از من در رسانه‌ها انتشار یافت و بهانه‌ای برای تخریب همسر و فرزندانم توسط تندرو‌ها شد.»

عفت مرعشی هفتمین فرزند یك خانواده مذهبی و از سادات مرعشی رفسنجان است كه بر اساس شجره‌نامه معتبر، نسب آنها به امام سجاد(ع) می‌رسد. عفت مرعشی از سال41 در مبارزات بر ضد رژیم سابق با آیت‌ا... هاشمی همراه شد و تاكید داشت مانعی بر سر راه مبارزه همسر نشود. عفت مرعشی معتقد است: «اگر روحانی باسواد و درسخوان نباشد و كارهای اجتماعی و مردمی انجام ندهد، موفقیتی ندارد.» شاید عفت مرعشی را بانویی تابوشكن بدانند كه باید دانست این موضوع مربوط به سال‌های اخیر نیست چنانكه در اوایل دهه40 كه رسم نبود زنان برای خرید مایحتاج خانواده از خانه خارج شوند، او به علت پركاری همسرش خرید برای منزل را برعهده گرفت. چون می‌دانست راهی كه همسر طی می‌كند در نهایت به پیروزی خواهد رسید و چه خوب كه سهمی در این موفقیت برای مردم ایران داشته باشد. می‌گوید: «انسان آزاده هر كجا كه باشد باید كار كند.»

 روحیه خوب از جوانی
21 فروردین سال 42 یعنی در شرایطی كه 5 سال از آغاز زندگی مشترك عفت مرعشی گذشته بود، آیت‌ا... هاشمی را به سربازی اجباری در عشرت آباد بردند چون او یكی از معتمدان مبارزان علیه شاه بود و حضورش یك خطر برای رژیم طاغوت محسوب می‌شد. مرعشی درباره آن دوره می‌گوید: «خدا را شكر می‌كنم كه در آن روزهای جوانی عقلم بر احساساتم غلبه داشت و می‌توانستم زندگی را تحمل كنم و روحیه خوبی داشته باشم. هر چند تحت فشار بودم، با سختی‌های زندگی می‌ساختم و نزد كسی شكوه نمی‌كردم چون از این كار بدم می‌آمد و همیشه به جای گریه، می‌خندیدم.»

 او عفت مرعشی سال 42 ماند
عفت مرعشی اكنون هم این روحیه را دارد و سعی دارد دیگران متوجه ناراحتی او نشوند چون تجربه به او ثابت كرده كه ناراحتی خانواده آیت‌ا... هاشمی شادی برخی نادانان است. عفت مرعشی از همان آغاز منافع و شادی مردم كشور را مدنظر داشت و زمانی كه در اوج جوانی همسرش بواسطه مبارزه علیه رژیم شاه به زندان می‌رفت، به طعنه‌ها و كنایه‌های دیگران توجه نداشت و می‌گفت: «چون این كارها برای خدا و اسلام و مردم كشورمان بود به حرف دیگران توجهی نداشتم.» اكنون هم بسیار در مورد خانواده آیت‌ا... هاشمی صحبت‌های غلط می‌كنند اما عفت مرعشی همان عفت مرعشی سال42 با تجربه بیشتر است و می‌داند هر نوع پاسخ دادن به شایعات و اخبار كذب یعنی بزرگ كردن گویندگان مطالب كذب؛ پس سكوت و دعا برای اصلاح شایعه‌سازان بهترین راهكار مواجهه با این موضوع است.

 معلمی به نام امام خمینی(ره)
اما عفت مرعشی شجاعت را از که آموخته و الگوی او كیست؟ خودش می‌گوید: «پس از ماجرای فیضیه قم، برای من كه از آزار و اذیت خاندان پهلوی اطلاع داشتم و مرد زندگی‌ام گرفتار آنها شده بود، آزار و اذیت سربازان در جلوی پادگان را به وضوح می‌دیدم، شجاعت، متانت و سخنان منطقی و اسلامی امام بسیار شیرین و دلچسب بود. پیش خودم می‌گفتم چه جراتی و چه جسارتی!» عفت مرعشی از اینكه امام خمینی(ره) همواره حرف دل مردم را می‌زد، بسیار خشنود بود و او را الگویی برای خود قرار داد و در زمان حیات امام خمینی بویژه در دوران مبارزه برای ایشان آیت الكرسی و آیه «وجعلنا من بین ایدیهم سدا» می‌خواند.

 تقویت روحیه برای موفقیت آیت‌ا...
عفت مرعشی همانطور كه با زخم زبان‌ها و كنایه‌ها ساخته بود با سختی‌های زندگی در ابعاد دیگر هم كنار آمده بود مثلا در تیرماه 44 كه آیت‌ا... هاشمی از زندان آزاد شد، آرام و قرار نداشت و بیشتر از قبل به زندان رفتن فعالیت داشت اما عفت مرعشی همان زن سال‌های نخست بود؛ وفادار و همراه.

 

سختی‌های دوران حضور آیت‌ا... هاشمی در زندان را فراموش می‌كرد و از ابتدا با تقویت روحیه او گام در مسیر موفقیت مبارزه با شاه بر می‌داشت. عفت مرعشی به تعداد دفعات زیاد به رغم داشتن چند فرزند برای در امان بودن از آزار ساواك محل زندگی را تغییر داد و در این مسیر تنها با خدا راز و نیاز كرد و كسی شكوه‌ای از او نشنید. روحیه عفت چنان بود كه بر فرزندانش هم تاثیرگذار شد مثلا در آبان 46 كه بار دیگر آیت‌ا... را به زندان بردند، بر اساس روحیه مقاومت عفت مرعشی، همسر او هم آسوده‌خاطر از وضعیت خانواده در غیاب او روزگار می‌گذراند. برای عفت مرعشی از نظر عاطفی سخت بود كسی را كه دوست داشت و اتكای زندگی اش بود بدون دلیل از او دور نگه دارند و نتواند كاری كند. عفت مرعشی اكنون هم همان روحیه سال 46 را دارد یعنی از تخریبی كه بعضا از سوی بدخواهان به آیت‌ا... هاشمی می‌شود خشنود نیست اما می‌داند هر واكنشی منجر به اقدامات تندتر هجمه گران خواهد شد.

 كمك به هم نوع
یكی از ویژگی‌های خانواده آیت‌ا... هاشمی كمك آنها به مردم نیازمند است. عفت مرعشی از جمله بانوان خیّر و نیكوكار است كه هیچ‌گاه رسیدگی به نیازمندان و محرومان را فراموش نمی‌كند. فرزندانش هم از او به خوبی حس ایثار و كمك به همنوعان را آموخته‌اند چنانكه فاطمه هاشمی مدتهاست خود را وقف رسیدگی به بیماران خاص كرده و مركزی را برای این هدف اداره می‌كند. آیت‌ا... هاشمی هم از سال‌ها پیش چنین رویكردی داشت چنانكه در دهه 40 كه در زندان رژیم شاه بود گاهی از كارهای دستی زندانیان، ساك و لوازم تزئینی كه درست می‌كردند، می‌خرید و به بچه‌ها می‌داد چرا كه در نظر داشت زندانیان هزینه و مخارج زندگی خود را از این طریق تهیه می‌كنند. عفت مرعشی اكنون یكی از آن كارهای دستی كه شیشه است و با نخ پلاستیكی به طرز زیبایی تزئین شده است را به عنوان یادگار زمان زندان نگه داشته است.

 محبت مادری
دوران پرفراز و نشیب زندگی عفت مرعشی بر فرزندان او تاثیر منفی نداشته است و امروز هر یك از آنها به عنوان افراد خودساخته و مستقل فعالیتهایی دارند. مدیریت و تربیت فرزندان از سوی عفت مرعشی چنان بود كه گویی سرتاسر زندگی این بانو در آرامش كامل سپری شده است. زمانی كه آیت‌ا... هاشمی در زندان بود محسن بسیار بی‌قراری می‌كرد و رها نكردن پدر در زمان ملاقاتها بعضا اشك ماموران را هم در می‌آورد اما عفت مرعشی با توضیح كامل شرایط برای فرزندش از او مردی ساخت كه بارها برای دفاع از كشور اعلام آمادگی كرد. فرزندان آیت‌ا... از هوش بالایی برخوردار بودند و در همان كودكی پاسخ محبتهای مادر را می‌دادند چنانكه عفت مرعشی تعریف می‌كند: «وقتی همسرم در زندان بود آشیخ هاشمیان پسر عمو و شوهر همشیره آقای هاشمی منزل ما بودند. بچه‌ها از ایشان پولی گرفته بودند و هر یك جداگانه برایم هدیه تهیه كرده بودند و روز مادر آن را به من هدیه دادند، با خوشرویی از آنها تشكر كردم و از هدایایی كه خریده بودند تعریف كردم اما باطنا ناراحت بودم كه چرا پدرشان گرفتار است و بچه‌های من مجبورند پول كارهایی را كه دوست دارند از فرد دیگری بگیرند.»


  اخبار اجتماعی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
عفت مرعشی!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عفت مرعشی: مرا با دو حادثه می‌شناسند


مادری نمونه است؛ مادری كه هر گاه خواسته شود مثالی از شجاعت زده شود نام او در سطور نخست است. شاید برخی تصور كنند از آن جهت از عفت مرعشی به عنوان نمونه یك بانوی شجاع و فداكار یاد می‌شود كه او در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌هایی را گذرانده است.

روزنامه آرمان: مادری نمونه است؛ مادری كه هر گاه خواسته شود مثالی از شجاعت زده شود نام او در سطور نخست است. شاید برخی تصور كنند از آن جهت از عفت مرعشی به عنوان نمونه یك بانوی شجاع و فداكار یاد می‌شود كه او در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌هایی را گذرانده است اما او از زمانی ایثار و گذشت را آغاز كرد كه با علم به مرارتها و سختی‌های سر راه آیت‌ا... هاشمی كه در آن زمان طلبه‌ای جوان بودند و با استناد به استخاره، به خواستگاری آیت‌ا... هاشمی پاسخ مثبت داد و از سال 1337 زندگی مشترك خود را آغاز كردند. در روز «مادر» فرزندان او و آیت‌ا... هاشمی به رسم احترام و تشكر نزد او رفته و موفقیتهای خود را مرهون تلاشهای بی‌وقفه مادر عنوان كردند.
 
همسر آیت‌ا... هاشمی خود را اینگونه معرفی می‌كند: «من عفت مرعشی همسر عالم مجاهد، روحانی وارسته، سیاستمدار نامی ایران‌زمین، تربیت‌یافته مكتب اهل‌بیت(ع)، انسان شریف و بزرگوار حضرت آیت‌ا... آشیخ اكبر هاشمی‌رفسنجانی هستم. مردم عزیز مرا اغلب با دو حادثه و دو روایت می‌شناسند. اول حادثه ترور همسرم در سال ۱۳۵۸ كه در نجات معجزه‌وار ایشان، صاحب نقش بودم و دوم حوادث تلخ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ كه جملاتی از من در رسانه‌ها انتشار یافت و بهانه‌ای برای تخریب همسر و فرزندانم توسط تندرو‌ها شد.»

عفت مرعشی هفتمین فرزند یك خانواده مذهبی و از سادات مرعشی رفسنجان است كه بر اساس شجره‌نامه معتبر، نسب آنها به امام سجاد(ع) می‌رسد. عفت مرعشی از سال41 در مبارزات بر ضد رژیم سابق با آیت‌ا... هاشمی همراه شد و تاكید داشت مانعی بر سر راه مبارزه همسر نشود. عفت مرعشی معتقد است: «اگر روحانی باسواد و درسخوان نباشد و كارهای اجتماعی و مردمی انجام ندهد، موفقیتی ندارد.»

 شاید عفت مرعشی را بانویی تابوشكن بدانند كه باید دانست این موضوع مربوط به سال‌های اخیر نیست چنانكه در اوایل دهه40 كه رسم نبود زنان برای خرید مایحتاج خانواده از خانه خارج شوند، او به علت پركاری همسرش خرید برای منزل را برعهده گرفت. چون می‌دانست راهی كه همسر طی می‌كند در نهایت به پیروزی خواهد رسید و چه خوب كه سهمی در این موفقیت برای مردم ایران داشته باشد. می‌گوید: «انسان آزاده هر كجا كه باشد باید كار كند.»

 روحیه خوب از جوانی

21 فروردین سال 42 یعنی در شرایطی كه 5 سال از آغاز زندگی مشترك عفت مرعشی گذشته بود، آیت‌ا... هاشمی را به سربازی اجباری در عشرت آباد بردند چون او یكی از معتمدان مبارزان علیه شاه بود و حضورش یك خطر برای رژیم طاغوت محسوب می‌شد. مرعشی درباره آن دوره می‌گوید: «خدا را شكر می‌كنم كه در آن روزهای جوانی عقلم بر احساساتم غلبه داشت و می‌توانستم زندگی را تحمل كنم و روحیه خوبی داشته باشم. هر چند تحت فشار بودم، با سختی‌های زندگی می‌ساختم و نزد كسی شكوه نمی‌كردم چون از این كار بدم می‌آمد و همیشه به جای گریه، می‌خندیدم.»

او عفت مرعشی سال 42 ماند

عفت مرعشی اكنون هم این روحیه را دارد و سعی دارد دیگران متوجه ناراحتی او نشوند چون تجربه به او ثابت كرده كه ناراحتی خانواده آیت‌ا... هاشمی شادی برخی نادانان است. عفت مرعشی از همان آغاز منافع و شادی مردم كشور را مدنظر داشت و زمانی كه در اوج جوانی همسرش بواسطه مبارزه علیه رژیم شاه به زندان می‌رفت، به طعنه‌ها و كنایه‌های دیگران توجه نداشت و می‌گفت: «چون این كارها برای خدا و اسلام و مردم كشورمان بود به حرف دیگران توجهی نداشتم.» اكنون هم بسیار در مورد خانواده آیت‌ا... هاشمی صحبت‌های غلط می‌كنند اما عفت مرعشی همان عفت مرعشی سال42 با تجربه بیشتر است و می‌داند هر نوع پاسخ دادن به شایعات و اخبار كذب یعنی بزرگ كردن گویندگان مطالب كذب؛ پس سكوت و دعا برای اصلاح شایعه‌سازان بهترین راهكار مواجهه با این موضوع است.

معلمی به نام امام خمینی(ره)

اما عفت مرعشی شجاعت را از که آموخته و الگوی او كیست؟ خودش می‌گوید: «پس از ماجرای فیضیه قم، برای من كه از آزار و اذیت خاندان پهلوی اطلاع داشتم و مرد زندگی‌ام گرفتار آنها شده بود، آزار و اذیت سربازان در جلوی پادگان را به وضوح می‌دیدم، شجاعت، متانت و سخنان منطقی و اسلامی امام بسیار شیرین و دلچسب بود. پیش خودم می‌گفتم چه جراتی و چه جسارتی!» عفت مرعشی از اینكه امام خمینی(ره) همواره حرف دل مردم را می‌زد، بسیار خشنود بود و او را الگویی برای خود قرار داد و در زمان حیات امام خمینی بویژه در دوران مبارزه برای ایشان آیت الكرسی و آیه «وجعلنا من بین ایدیهم سدا» می‌خواند.

تقویت روحیه برای موفقیت آیت‌ا...

عفت مرعشی همانطور كه با زخم زبان‌ها و كنایه‌ها ساخته بود با سختی‌های زندگی در ابعاد دیگر هم كنار آمده بود مثلا در تیرماه 44 كه آیت‌ا... هاشمی از زندان آزاد شد، آرام و قرار نداشت و بیشتر از قبل به زندان رفتن فعالیت داشت اما عفت مرعشی همان زن سال‌های نخست بود؛ وفادار و همراه. سختی‌های دوران حضور آیت‌ا... هاشمی در زندان را فراموش می‌كرد و از ابتدا با تقویت روحیه او گام در مسیر موفقیت مبارزه با شاه بر می‌داشت. عفت مرعشی به تعداد دفعات زیاد به رغم داشتن چند فرزند برای در امان بودن از آزار ساواك محل زندگی را تغییر داد و در این مسیر تنها با خدا راز و نیاز كرد و كسی شكوه‌ای از او نشنید.

روحیه عفت چنان بود كه بر فرزندانش هم تاثیرگذار شد مثلا در آبان 46 كه بار دیگر آیت‌ا... را به زندان بردند، بر اساس روحیه مقاومت عفت مرعشی، همسر او هم آسوده‌خاطر از وضعیت خانواده در غیاب او روزگار می‌گذراند. برای عفت مرعشی از نظر عاطفی سخت بود كسی را كه دوست داشت و اتكای زندگی اش بود بدون دلیل از او دور نگه دارند و نتواند كاری كند. عفت مرعشی اكنون هم همان روحیه سال 46 را دارد یعنی از تخریبی كه بعضا از سوی بدخواهان به آیت‌ا... هاشمی می‌شود خشنود نیست اما می‌داند هر واكنشی منجر به اقدامات تندتر هجمه گران خواهد شد.

كمك به هم نوع

یكی از ویژگی‌های خانواده آیت‌ا... هاشمی كمك آنها به مردم نیازمند است. عفت مرعشی از جمله بانوان خیّر و نیكوكار است كه هیچ‌گاه رسیدگی به نیازمندان و محرومان را فراموش نمی‌كند. فرزندانش هم از او به خوبی حس ایثار و كمك به همنوعان را آموخته‌اند چنانكه فاطمه هاشمی مدتهاست خود را وقف رسیدگی به بیماران خاص كرده و مركزی را برای این هدف اداره می‌كند.

آیت‌ا... هاشمی هم از سال‌ها پیش چنین رویكردی داشت چنانكه در دهه 40 كه در زندان رژیم شاه بود گاهی از كارهای دستی زندانیان، ساك و لوازم تزئینی كه درست می‌كردند، می‌خرید و به بچه‌ها می‌داد چرا كه در نظر داشت زندانیان هزینه و مخارج زندگی خود را از این طریق تهیه می‌كنند. عفت مرعشی اكنون یكی از آن كارهای دستی كه شیشه است و با نخ پلاستیكی به طرز زیبایی تزئین شده است را به عنوان یادگار زمان زندان نگه داشته است.

محبت مادری

دوران پرفراز و نشیب زندگی عفت مرعشی بر فرزندان او تاثیر منفی نداشته است و امروز هر یك از آنها به عنوان افراد خودساخته و مستقل فعالیتهایی دارند. مدیریت و تربیت فرزندان از سوی عفت مرعشی چنان بود كه گویی سرتاسر زندگی این بانو در آرامش كامل سپری شده است. زمانی كه آیت‌ا... هاشمی در زندان بود محسن بسیار بی‌قراری می‌كرد و رها نكردن پدر در زمان ملاقاتها بعضا اشك ماموران را هم در می‌آورد اما عفت مرعشی با توضیح كامل شرایط برای فرزندش از او مردی ساخت كه بارها برای دفاع از كشور اعلام آمادگی كرد.

فرزندان آیت‌ا... از هوش بالایی برخوردار بودند و در همان كودكی پاسخ محبتهای مادر را می‌دادند چنانكه عفت مرعشی تعریف می‌كند: «وقتی همسرم در زندان بود آشیخ هاشمیان پسر عمو و شوهر همشیره آقای هاشمی منزل ما بودند. بچه‌ها از ایشان پولی گرفته بودند و هر یك جداگانه برایم هدیه تهیه كرده بودند و روز مادر آن را به من هدیه دادند، با خوشرویی از آنها تشكر كردم و از هدایایی كه خریده بودند تعریف كردم اما باطنا ناراحت بودم كه چرا پدرشان گرفتار است و بچه‌های من مجبورند پول كارهایی را كه دوست دارند از فرد دیگری بگیرند.»