اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عضو کمیته مشورتی دولت روحانی: لیست اعضای پیشنهادی برای کابینه دو روز دیگر نهایی می‌شود



لیست اعضای پیشنهادی برای کابینه,اعلام لیست اعضای پیشنهادی برای کابینه,برگزاری مراسم تحلیف روحانی

عضو کمیته مشورتی دولت روحانی: لیست اعضای پیشنهادی برای کابینه دو روز دیگر نهایی می‌شود
 فارس نوشت:

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد: حجت‌الاسلام محمد‌حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس از طرف هیئت رئیسه مسئول مذاکره با مسئولان دولت جدید و رئیس‌جمهور منتخب درباره ساعت برگزاری مراسم تحلیف و سایر موضوعات مربوط به این مراسم شده‌ است.

نماینده نیشابور در مجلس در ادامه یادآور شد: مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی در روز 13 مرداد قطعا برگزار می‌شود اما اینکه ساعت 11 تا 13 باشد یا از ساعت 16 تا 18 برگزار شود، تاکنون تصمیمی در این باره اخذ نشده است، باتوجه به اینکه برخی از میهمانان خارجی مراسم تحلیف همان روز 13 مرداد وارد تهران می‌شوند، لذا ممکن است مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، عصر روز 13 مرداد ماه برگزار شود.

سبحانی‌نیا در خاتمه گفت: در این مراسم علاوه بر علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان مجلس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، سفرای کشورهای خارجی، استانداران، نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها، فرماندهان نیروی انتظامی و سایر مقامات لشکری و کشوری حضور خواهند داشت.

همچنین مهر نوشت:
لیست اعضای پیشنهادی برای کابینه 2 روز دیگر نهایی می‌شود
یک عضو کمیته های مشورتی و برنامه ریزی رئیس جمهور منتخب برای طرح ریزی برنامه های دولت یازدهم از قطعی شدن لیست کابینه ظرف یکی دو روز آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور منتخب ملت تا قبل از برگزاری مراسم تحلیف درباره کابینه پیشنهادی به جمع بندی رسیده و در نهایت افراد مورد نظر خود را در این روز به مجلس معرفی کند.

عیسی کلانتری درباره لیست هایی که طی دیروز و امروز با عنوان کابینه احتمالی دولت یازدهم در رسانه ها منتشر شده است، گفت: آنچه مطرح شده است عمدتا گمانه زنی های رسانه ها است و وقتی می توان آن را لیست افراد پیشنهادی برای کابینه خواند که توسط رئیس جمهور منتخب اعلام شود، چون بر اساس قانون تنها ایشان می تواند اسامی افراد کابینه را اعلام کند و هر آنچه غیر از این باشد، رسمیت ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که با معرفی کابینه، کار کمیته های برنامه ریزی و مشورتی تشکیل شده توسط رئیس جمهور منتخب به پایان می رسد یا خیر؟ افزود: نه، برنامه ریزی ها جهت هرچه بهتر عمل کردن دولت یازدهم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ظرف یکی دو روز آینده، لیست کابینه پیشنهادی به رئیس جمهور منتخب ملت نهایی خواهد شد، تصریح کرد: آقای روحانی برای تصمیم گیری بهتر در خصوص معرفی کابینه از همه افراد، مجامع، گروه ها، شخصیت ها و ... خواسته اند نفرات مورد نظر خود را به ایشان معرفی کنند که در همین راستا از کمیته های کاری تشکیل شده هم در خواست کرده اند که لیست های مورد نظر خود را ارائه کنند.

کلانتری ادامه داد: این اقدام رئیس جمهور منتخب ملت در حالی صورت گرفته است که قانونا تنها ایشان هستند که باید کابینه را تعیین و معرفی کنند و لذا می توانستند برای این کار پیشنهاد و مشورتی از هیچ فرد، گروه و جناحی قبول نکنند.

وی در پایان در خصوص این که لیست کابینه پیشنهادی در روز تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس، به قوه مقننه ارائه خواهد شد یا خیر؟ خاطر شان کرد: امیدواریم که رئیس جمهور منتخب قبل از برگزاری مراسم تحلیف به جمع بندی نهایی رسیده و در نهایت در این روز بتوانند افراد مورد نظر خود برای کابینه را به مجلس معرفی کنند./خبرآنلاین

 

 


ویدیو مرتبط :
پایان گمانه زنی های کابینه دوازدهم و ارایه لیست وزرای پیشنهادی حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

28 مرد کلیدی دولت روحانی از کدام جناح سیاسی برخاسته‌اند؟/وزنه سنگین اصولگرایان سنتی در کابینه پیشنهادی+جدول



کابینه حسن روحانی,کابینه پیشنهادی روحانی

28 مرد کلیدی دولت روحانی از کدام جناح سیاسی برخاسته‌اند؟/ وزنه سنگین حزب اعتدال و توسعه و اصولگرایان سنتی در کابینه پیشنهادی روحانی

معرفی کابینه ای فراجناحی از سوی رییس جمهوری خود را مردی اعتدال گرا می داند محور اصلی این روزهای تحلیل های سیاسی است.

به گزارش نامه، کمتر از یک هفته تا مراسم تنفیذ و تحلیف هفتمین رییس جمهور؛ گمانه زنی ها از کابینه دولت روحانی به اوج رسیده است و هر روز لیستی جدید از کابینه  رسانه ای می شود.  کابینه ای که به دلیل اظهارات رییس جمهور منتخب مبنی بر عدم وامداری اش به حزب و گروه خاص و فراجناحی بودنش انتظارات از روحانی را بالا برده است چنانچه بسیاری گام اول در اثبات فراجناحی بودن و اعتدال گرا بودن رییس دولت یازدهم را در کابینه معرفی شده از سوی وی می دانند.

گرچه اسامی زیادی تا به امروز از وزرای احتمالی ارائه شده است اما هرچه به آغاز دولت یازدهم نزدیک می شویم لیست های رسانه ای شده رنگ واقعیت بیشتری به خود می گیرند. در این میان کم کم برخی از کاندیداهای احتمالی نیز وارد گود مصاحبه شده و خود از گزینه بودنشان سخن می گویند چنانچه علی جنتی و نجفی روز گذشته از قطعی شدن حضورشان به عنوان وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش سخن گفتند و برخی از منصوبان دفتر روحانی نیزاز قطعی شدن حضور نامدار زنگنه به عنوان وزیر نفت خبر دادند.

مروری بر اسامی اعلام شده که بنا به برخی اخبار محتمل تر نیز به نظر می رسد حکایت از حضور پررنگ طیف سیاسی وابسته به روحانی یعنی اعتدال و توسعه و  اصولگرایان راست سنتی در کابینه روحانی دارد. در این میان معاون اول روحانی که کلیدی ترین پست دولت محسوب می شود نیز گویا قراراست به اسحاق جهانگیری مرد همیشه همراه و وفادار آیت الله هاشمی و منتسب به جزب کارگزاران داده شود.

اصلاح طلبان و اصولگرایان نیز به نسبتی کم و بیش در دولت روحانی صاحب برخی کرسی های وزارت شده اند. در جدول زیر به وابستگی سیاسی اسامی اعلام شده اشاره شده است.

 

اسامی

سمت

وابستگی سیاسی

 

اسحاق جهانگیری

 

    معاون اول رئیس جمهور

کارگزاران سازندگی

 

اکبر ترکان

مشاور ارشد و رئیس گروه مشاورین رئیس‌جمهور

 

حزب اعتدال وتوسعه

حسین فریدون

رییس بازرسی نهاد ریاست جمهوری

حزب اعتدال و توسعه

 

محمدرضا صادق

سرپرست نهاد ریاست جمهوری

حزب اعتدال توسعه

 

عبدالرضا رحمانی فضلی

وزارت کشور

اصولگرا

 

سید محمود علوی

 

یا محسن قمی

وزارت اطلاعات

علوی: اصولگرا

 

محسن قمی: اصولگرای سنتی

(معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری)

محمدجواد ظریف

وزارت امور خارجه

اصلاح طلب

 

محمد فروزنده

دبیر شورای عالی امنیت ملی

اصولگرا(راست سنتی)

 

محمود واعظی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی

حزب اعتدال و توسعه

محمدعلی نجفی

وزارت آموزش و پرورش

کارگزاران سازندگی/ اعتدال و توسعه

 

علی جنتی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

حزب اعتدال و توسعه

بیژن نامدار زنگنه

وزارت نفت

اصلاح طلب عضو بنیاد باران

 

محمد طبیبیان

 

وزارت اقتصاد و امور دارایی

اصلاح طلب

علی ربیعی

وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی

عضو مرکزی خانه کارگر

محمود حجتی

وزارت جهاد کشاورزی

اصلاح طلب(عضو حزب منحله مشارکت)

 

عباس آخوندی

وزارت راه و شهرسازی

اصولگرا(راست سنتی)

 

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اصلاح طلب

سید ابوالحسن فیروزآبادی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

اصولگرا(راست سنتی)

رضا صالحی امیری

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

اعتدال و توسعه

محمدرضا نعمت‌زاده

وزارت صنعت، معدن و تجارت

حزب اعتدال و توسعه

مسعود سلطانی‌فر

وزارت ورزش و جوانان

اصلاح طلب/ حزب اعتدال توسعه

 

احمد وحیدی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

اصولگرا

حمید چیت‌چیان

وزارت نیرو

اصلاح طلب

 

محمدباقر نوبخت

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

حزب اعتدال و توسعه

محمد نهاوندیان

رئیس کل بانک مرکزی

اصولگرا(راست سنتی)

 

علی‌ عسگری

معاون پارلمانی

اصولگرای معتدل

 

حجت‌الاسلام شهیدی

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت

اصولگرا(راست سنتی)

حسین دهقان

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید

حزب اعتدال و توسعه

 نامه