اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عضو مجلس خبرگان رهبری: عملکرد شورای نگهبان نیاز به بازنگری دارد



شورای نگهبان,نظارت بر شورای نگهبان,نطارت مجلس خبرگان بر شورای نگهبان

عضو مجلس خبرگان رهبری: عملکرد شورای نگهبان نیاز به بازنگری دارد

به طور قطع اصلاحاتی باید در عملکرد شورای نگهبان و برخی از اعضای آن ایجاد شود و امیدواریم هرچه زود‌تر این مساله محقق شود تا این نهاد جایگاه سازنده خود را حفظ کند و کمترین آسیبی متوجه آن نشود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر به موقع به مشکلات مطرح شده در مورد شورای نگهبان رسیدگی نشود این مشکلات ناخواسته به رسانه‌ها کشیده خواهد شد.

 

سید محمود علوی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید براینکه خودداری از رسانه‌ای شدن برخی مطالب مربوط به جلسات شورای نگهبان آثار خوبی نخواهد داشت، گفت: ممکن است این مساله قداست شورای نگهبان را تا حدودی تنزل داده و این نهاد اعتبار خود را در جامعه از دست بدهد اما تا جایی که من اطلاع دارم اشکالاتی كه به کار شورای نگهبان وارد می‌كنند با علنی شدن جلسات آن رفع خواهد شد.

علوی افزود: همانطور که بسیاری از بزرگان نیز اذعان دارند شورای نگهبان چه به لحاظ قانون و چه به لحاظ نحوه عملکرد نیازمند بازنگری است. در کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری نیز آیت اله یزدی عنوان کرد که به رئیس مجلس اعلام کردند که ساز و کار شورای نگهبان به لحاظ برخی قانون‌ها دچار کمبودهایی است و عملکرد این نهاد نیاز به بازنگری و قوانین بیشتری دارد یعنی اعضای شورای نگهبان نیز این احساس را دارند که خلاء‌های این نهاد باید از راه‌های صحیح حل شود.

وی ادامه داد: همه افرادی که در جریان کم و کیف مساله هستند بر این باورند که برای حفظ جایگاه و قداست شورای نگهبان باید بدون رسانه‌ای شدن مشکلات آن این مساله چاره اندیشی شود. بنابراین با محفوظ ماندن علنی شدن جلسات شورای نگهبان می‌توان در عملکرد آن بازنگری کرد و راهکار صحیحی پیش بینی شود تا آن زمان باید از رسانه‌ای شدن جلسات شورای نگهبان جلوگیری شود اما پس از برطرف شدن این مشکلات می‌توان صحبت از رسانه‌ای شدن این جلسات داشت.

علوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: اگر به موقع به مشکلات مطرح شده در مورد شورای نگهبان رسیدگی نشود رفته رفته این مشکلات ناخواسته به رسانه‌ها کشیده خواهد شد گفت: به طور قطع اصلاحاتی باید در عملکرد شورای نگهبان و برخی از اعضای آن ایجاد شود و امیدواریم هرچه زود‌تر این مساله محقق شود تا این نهاد جایگاه سازنده خود را حفظ کند و کمترین آسیبی متوجه آن نشود.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد کسانی که باید بیش از همه شان و جایگاه این نهاد را حفظ کنند خود اعضای آن هستند چراکه عملکرد آن‌ها می‌تواند اولین فاکتور در افزایش اعتبار شورای نگهبان محسوب شود./


ویدیو مرتبط :
صحبتهای علی مطهری و نقد عملکرد مجلس خبرگان و رهبری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس مجلس خبرگان رهبری:در انتخابات نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه تماشایی



اخبار,اخبارسیاسی,رئیس مجلس خبرگان

رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد که در انتخابات نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه تماشایی.

به گزارش ایسنا  ، آیت‌الله محمد یزدی در نطق خود در روز اول هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری،‌ اظهار کرد: امسال دو انتخابات در پیش داریم و با هیچ کس هیچ تعارفی نداریم. وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر انتخابات است و نظارتش هم استصوابی است نه تماشایی.

وی افزود: این نظارت شورای نگهبان از لحظه نام نویسی تا لحظه اعلام نتیجه خواهد بود. در نام نویسی وزارت کشور اصرار دارد که الکترونیکی عمل شود در حالی که هنوز ساده‌ترین وسیله آن را ندارند و می‌خواهند از چین بخرند. در صورتی که در شورای نگهبان ما می‌گوییم به این وسیله‌ها اطمینانی نداریم.

یزدی ادامه داد: در شورای نگهبان برخی افراد هستند که متخصص این کارند و تا وقتی اطمینان شورای نگهبان جلب نشود نمی‌توان گفت دولت تصویب کرده و در کلان‌شهرها باید الکترونیکی باشد.

وی یادآور شد: امروز سروکار داشتن با کامپیوتر را همه بلدند و ما باید اطمینان نرم افزاری و سخت افزاری پیدا کنیم. خود من طرفدار جدی برگزاری انتخابات الکترونیکی هستم. امیدواریم انتخابات خوبی صورت گیرد. اما مطابق اصولی که طبق متن قانونی اساسی است در انتخابات اجرا با وزارت کشور و نظارت تصویبی با شورای نگهبان است و ان‌شاءالله که با هم تعامل داشته باشند به خصوص چون دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با هم می‌باشد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توافق برجام اشاره کرد و گفت: بالأخره در هر جلسه‌ای که می‌رویم کلمه برجام مطرح است و اینکه خوب بوده یا نه. اولاً ما در جریان یکی از مقاطع حساس تاریخی کشور قرار داریم و باید بدانیم که آیندگان درباره آنچه در این مرحله حساسی می‌گذرد قضاوت می‌کنند و باید سعی کنیم طوری باشد که تجلیل کنند.

وی اضافه کرد: به هر حال برجام مسیر قانونی خود را طی می‌کند. آقای رئیس جمهور هم در این جلسه حضور دارند و باید گفت برجام چون تعهد دارد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود و این شبهه که چون امضا نشده نباید در مجلس مطرح شود، نباید به وجود بیاید. از نظر قانون اساسی وقتی کلمه تعهد وجود داشته باشد، قانون اساسی شامل آن می‌شود و مجلس حق دارد بررسی کند. برجام در شورای عالی امنیت ملی هم در حال بررسی شدن است و طبق نام آن برنامه جامع اقدام مشترک است که هر دو طرف باید اقدام کنند و به زودی هم موعد اقدام فرا می‌رسد.

یزدی همچنین از تیم مذاکره کننده هسته‌ای تجلیل کرد و افزود: مذاکره کنندگان ما خیلی زحمت کشیده‌اند و شاید در طول تاریخ چنین نمونه‌ای وجود نداشته باشد که یک تیم اینقدر طولانی و دقیق مقاومت و بحث کند.

وی در ادامه عنوان کرد: باید ما مراقب باشیم این برنامه سیاست خارجی ما را تغییر ندهد. جمهوری اسلامی ایران آمریکا را اولین دشمن خود می‌داند و باید توجه کنیم که آمریکا چه برخوردهای چندگانه‌ای دارد. فتنه‌هایی که در اطراف ما می‌گذرد اگر سرنخش را بگیریم به آمریکا ختم می‌شود.

یزدی تأکید کرد: فتنه داعش در سوریه و عراق یا اتفاقات یمن را نگاه کنید، آیا واقعا آمریکایی‌ها با داعش می‌جنگند؟ آنها غیر از پول و کمک‌هایی که به داعش می‌کنند حتی به آنها سلاح هم می‌دهند و اصولا نقشه‌شان اختلاف بین مسلمین است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین تصریح کرد: باید به آمریکا بگویم که خوابی که دیده‌اید تا مجدداً ایران بازار مصرف و منبع درآمد شما باشد را به گور خواهید برد. اگر مذاکره‌ای در مسأله هسته‌ای با آنها انجام شده ربطی به روابط دوجانبه ندارد و به راحتی نمی‌توان روابط را برقرار کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: شاید در این بخش مخاطبم شخص آقای رئیس جمهور محترم و دولتمردان باشند. دوستان باید بدانند که با وجود رفت و آمدهای هیأت‌های گوناگون که به اینجا می‌آیند نباید فراموش کنیم که اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار دهیم. اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت دستگاه‌های مولد داخل کشور. امروز بسیاری از دستگاه‌های تولیدی زیر ظرفیت خود کار می‌کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: باید با مولدین کشور از نزدیک صحبت کنید و آنها را به کار گیرید. باید اول به تولید در کشور توجه کنید. حتی قلم و کاغذ ما در داخل کشور باید داخلی باشد و برای چه باید از چین و کره بیاوریم. البته باید کمک کنید تا کیفیت هم بالا برود. به کیفیت و کمیت همزمان توجه شود.

وی در ادامه اوضاع و احوال آشفته منطقه را به دلیل سیاست‌های ‌آمریکا و تحت نفوذ اسرائیل دانست و افزود: فتنه‌ای که در یمن می‌گذرد هر روز اخبارش روح انسان را سخت آزرده می‌کند که آدم‌های بیگناه و زن و بچه مردم کشته می‌شوند. یا باید به اتفاقاتی که در سوریه می‌گذرد اشاره کنم. مردم سوریه خودشان می‌توانند برای کشورشان تصمیم بگیرند ولی آنها می‌گویند این حکومت برود و آن حکومتی که ما می‌گوییم بیاید.

وی ادامه داد: سرچشمه فتنه‌ها در آمریکا و پشت سر آنها اسرایل است. روابط آمریکا و اسرائیل به گونه‌ای است که خاور میانه را به آتش می‌کشند تا اسرائیل را نگه دارند. نباید با برخی صحبت‌هایی که اوباما می‌گوید مغرور شویم بلکه باید به عملشان نگاه کنیم. آن وقت می‌فهمیم چطور عمل می‌کنند و نمی‌خواهند اسرائیلی‌ها ناراضی باشند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: همه موجودات جهان هستی از ریزترین و کوچک‌ترین موجود مثل آمیب‌ها و سلول‌ها و بزرگترینشان مثل زمین، آسمان، کرات و کهکشان ها به طور الزام و قهراً مسیری را که آفرینش برای آنها تعیین کرده طی می‌کنند و به طرف آن هدف حرکت می‌کنند. این همان ربوبیت تکوینی ذات باریتعالی است.

وی افزود: طبعاً انسان هم موجودی مثل دیگر موجودات است که از لحظه شکل گرفتن هسته مرکزی تا دوره تکامل جنینی، ‌تولد، طفولیت،‌ جوانی،‌ کهولت،‌ پیری و مرگ محکوم این نظام هستی است. این فقط انسان است که بین همه موجودات در بخشی از اعمال خود اختیار و قدرت انتخاب دارد. اختیار امتیاز درجه اول انسان است یعنی قدرت تشخیص و خرد در کنار اختیار قرار می‌گیرد تا انسان بتواند نتیجه کار خود را بسنجد و بد و خوب را از هم جدا کند.

یزدی اضافه کرد: انسان چون مختار عاقل است به دلیل اختیار به او عقل داده شد. وجود انسان تنها از تولد تا مرگ نیست بلکه تا بی‌نهایت است و چون با خرد نمی‌تواند تا پایان را ببیند ناچار وحی به کمک او آمد. وحی خرد مجسم بیرونی، عقل پیامبر درونی انسان است. انسان مختار در بخشی از اعمال خود آزاد است و کسی حق حاکمیت بر او را ندارد و خودش باید سرنوشت خود را به دست بگیرد.

وی همچنین بیان کرد: جز آفریننده انسان که نقش تأثیر انسان را در جهان به طور دقیق و کامل می‌داند هیچ کس حق حاکمیت بر انسان را ندارد. آفریننده می‌تواند برنامه‌ای در حد راهنمایی برای انسان تعیین کند و خداوند حق حاکمیت بر انسان را دارد. حال باید دید ملاک حق حاکمیت خدا بر انسان علم اوست یا مالکیت او؟ در حاکمیت تکوینی ملاک مالکیت و در تشریعی ملاک علم خداوند است.

یزدی ادامه داد: خداوند از طریق وحی این حاکمیت را به پیامبرش داده و برخی پیامبران به خصوص پیامبر اسلام (ص) غیر از رسالت حاکم و رهبر هستند. پیامبر (ص) از طرف خدا این حق حاکمیت را دارد و با نصب خداوند پیامبر شده و حاکم تشریعی است و بعد از پیامبر (ص) امیرالمومنین (ع) و به ترتیب تا امام دوازدهم (عج) حکام الهی هستند.

وی در ادامه یادآور شد: علی (ع) قبل از آنکه مردم دور او جمع شوند از طرف پیامبر اکرم (ص) امام و منصوب بود. منتها حضور مردم بهترین و یا تنها وسیله استیفای این حق و بکارگیری این قدرت است. امام دوازدهم (عج) نیز از طرف خدا به امامت منصوب است. او و دیگر ائمه در کلمات خود درباره غیبت که یکی از اسرار الهی است اشاره کرده‌اند که در زمان غیبت به وسیله ائمه این حق به فقهای عظام واگذار و تقویض شده است. فقها از طرف ولی عصر و دیگر ائمه برای امامت و رهبری مجعول هستند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کلمه فقها یک کلمه عام است، افزود: در هر زمان تعداد متعددی فقیه حضور دارند. اما طبع حکومت چنین است که وقتی متعدد باشند تصمیم حاکمیتی را یک نفر باید بگیرد. وقتی یک نفر حکومت را به دست گرفت دیگر فقها نباید دخالت کنند. البته دیگران مشورت می‌کنند که این غیر از شوراست. فقها مشورت می‌کنند ولی تصمیم با حاکم است.

وی همچنین یادآور شد: فقیه جامع‌الشرایطی که در روایات ذکر شده از طرف خدا، پیامبر (ص) و ائمه (ع) برای تصدی مقام حکومت منصوب است. مثلاً امام (ره) در جریان انقلاب دستوراتی را صادر می‌کردند چون حاکم شرعی بودند ولی دستورات ایشان حکومتی بود در حالی که حاکم شخص دیگری بود. در زمان بسط ید هم که یک فقیه حاکم شد دیگر فقها دخالت نمی‌کنند ولی می‌توانند طرف مشورت قرار بگیرند و این غیر از شوراست. در کل تصمیم شورایی غیر از نظر شورایی است.

یزدی تأکید کرد: ولی فقیه ما فقیهی است که جامع‌الشرایط، زمان شناس، مدیر و دقیق در امور است و با تشخیص زمان و مکان امور را اداره می‌کند که الحمدلله الان تحت ولایت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هستیم و روز به روز تدبیر ایشان برای ما روشن‌تر می‌شود. بعد از امام (ره) ایشان این کشور را از فراز و نشیب‌ها به سلامت عبور دادند و ما اکنون در محیط امنی به نام کشور جمهوری اسلامی ایران تحت حکومت ولایت فقیه زندگی می‌کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار کرد: باید در شهریورماه از شهدای عزیزمان خیلی یاد کنیم. چه آنها که در جنگ و محراب شدند و چه شهدای هسته‌ای دولت. در حقیقت خون پاک و مقدس شهدا نظام جمهوری اسلامی را نگه داشته و عنایت ادعیه آنها بسیاری از شرور از مملکت برطرف می‌کند. در پایان توفیقات روزافزون مسئولان را از خداوند خواستارم.
 
 اخبار سیاسی  - ایسنا