اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عضو مجلس خبرگان: انتقاد از رهبری باید خصوصی باشد ، نه در ملاءعام



اخبار ,اخبار سیاسی ,مجلس خبرگان

 

اخبار سیاسی - عضو مجلس خبرگان: انتقاد از رهبری باید خصوصی باشد ، نه در ملاءعام
*آیت الله محی الدین حائری شیرازی،عضو مجلس خبرگان رهبری، ضمن تشریح نسبت رابطه ولایتمداری و آزادی در عرصه اجتماع گفت: اطاعت از ولی فقیه مانند اقتدا به امام جماعت است.

 

همانگونه که آزادانه به امام جماعت اقتدا می کنید و همراه او به رکوع و سجده می روید، زمانیکه آزادانه اسلام را پذیرفتید، باید از ولی فقیه هم اطاعت کنید.


*سوالی هست که تبعیت از ولی فقیه با آزادی مغایرت دارد یا نه؟ من می گویم شما با آزادی و آگاهی اسلام را قبول کرده اید، اسلام مثل اقتدای به امام جماعت یک بایدها و نبایدهایی دارد و آن زمان که شما اسلام را قبول کردید تمام این بایدها و نبایدها را قبول کردید که یکی از بایدها و نبایدهای اسلام ولایت است. "اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم"

*اطاعت خداوند و رسول که منافاتی با آزادی ندارد. اطاعت از ولی امری هم که خودش مطیع خدا و رسول باشد منافات با آزادی ندارد .یزید ابن معاویه مطیع خدا و رسول نبود، بنابراین اطاعت او اطاعت خدا نیست. اما اگر ولی فقیه که اطاعت او اطاعت الله و اطاعت رسول است شما هم باید از او اطاعت کنید. اگر کسی آزادانه اسلام را قبول کرده است اجزای آن را هم باید آزادانه قبول کند.. شما می توانید جزء را از کل جدا کنید؟

*انتقاد (از رهبری)باید در جلسه خصوصی باشد و نه در ملاءعام. چون شما بابی را باز می کنید و دیگر نمی توانید آنرا ببندید.

شما از کجا می دانید که در جلسه خصوصی بعضی ها داد و بیداد نمی کنند و مسائل حل و فصل نمی شود. در جلسات خصوصی بحث و گفتگو می کنند چرا که جامعه بدون مشورت اداره نمی شود. منتها اینکه بهانه ای دست افراد دهیم که نظام سبک شود و ابهت خود را از دست دهد و دشمن سوء استفاده از این انتقادها کند باید دقیقا حساب شده باشد.

اخبار سیاسی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد شدیداللحن امام‌جمعه شیراز و عضو خبرگان از دروغگویی مسئولان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد عضو مجلس خبرگان رهبری از محارب خواندن معترضان سال 88



اخبار, محارب خواندن معترضان سال 88


اخبار سیاسی - انتقاد عضو مجلس خبرگان رهبری از محارب خواندن معترضان سال 88

با نگاهی به اظهارت شخصیتهای دینی، مشاهده نمی‌شود که فقیهی فردی را به خاطر سنگ پرت کردن محارب بداند. تمامی فقها تعبیرشان آن است «کسی که اسلحه بکشد که آن زمان اسلحه به شمشیر منحصر بود و اکنون شامل اسلحه گرم یا سرد می‌شود، محارب است. اما کسی که سنگ پرت کند، محارب نیست.

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری ، محارب خواندن معترضان به انتخابات سال 1388 را فاقد پشتوانه فقهی و اسلامی دانست.

 این عضو خبرگان رهبری در مطلبی در سایت نواندیش با انتقاد از کسانی که معترضان به نتایج انتخابات در سال 1388 را محارب می خوانند، نوشت:

"مسائل گروه‌های محارب اصلا و به هیچ وجه به اعتراضات سال ۸۸، ملی مذهبی‌ها و مخالفین دیگر ارتباطی ندارد. حتی در رابطه با منافقین هم جمهوری اسلامی دو سال و نیم با این‌ها هیچ کاری نداشت اما زمانی که اعلام جنگ مسلحانه کردند و آن ترور‌ها و جنایات را مرتکب شدند، به نصایح امام و اطلاعیه دادستان کل کشور، بی‌توجهی نشان دادند ، آن طور شد.

این عضو مجلس خبرگان افزوده است:"آن چیزی که بین فقها شیعه و اهل سنت مشهور است، آن است که محارب شخصی است که در برابر مردم شمشیر و اسلحه بکشد و مردم را تهدید کند، نه یک نفر یا دو نفر را. اگر کسی به روی مردم اسلحه بکشد، ولو کسی را نکشد به این فرد محارب گفته می‌شود. اما کسی که به روی مردم اسلحه نکشیده باشد و اعتراض یا حرفی زده باشد، هیچ کدام از فقها او را محارب قلمداد نمی‌کنند و حضرت امام نیز در جاهای مختلف محارب را اینگونه تعریف کرده‌اند و قطعا نظر امام نیز نظر مشهور فقهاست و ایشان نظر خاصی به این قضیه نداشته‌اند.

علاوه بر این اگر چنین بود در زمان حیات امام، ایشان خیلی از افراد را باید محارب قلمداد می‌کردند در حالی که بنیانگذار انقلابب کسانی که به شخص خودشان حمله می‌کردند و ایشان را تخریب می‌کردند، می‌بخشیدند و می‌گفتند که این مسائل مشکلی نیست و نباید مجازات کرد و با بزرگواری از این مسائل عبور می‌کردند. بنابراین در نظر فقهی و حقوقی هم آنچه که نقل شده واقعیت ندارد و محارب واژه در فقه و حقوق واژه تحلیل شده است.

با نگاهی به اظهارت شخصیتهای دینی، مشاهده نمی‌شود که فقیهی فردی را به خاطر سنگ پرت کردن محارب بداند. تمامی فقها تعبیرشان آن است «کسی که اسلحه بکشد که آن زمان اسلحه به شمشیر منحصر بود و اکنون شامل اسلحه گرم یا سرد می‌شود، محارب است. اما کسی که سنگ پرت کند، محارب نیست.»

واقعا جای تامل و البته تاسف است که آقایانی که خودشان باید مدافع انقلاب باشند، سخنانی می گویند که در رسانه‌ها خارجی و ماهواره‌ها بازتاب می یابد و چهره کشور را مخدوش می کند. یعنی هم زمان فعالیت ضد تبلیغی رسانه‌های استکبار این مسئله را مطرح می‌کنند تا به زعم خود چهرهای انقلاب را مخدوش کنند، برخی از شخصیت‌هایی که هرچه دارند از امام است، با این رسانه‌ها «همصدا» می‌شوند. به هر حال این مساله باید به طور جدی پیگیری شود تا همه بدانند که جایگاه امام چه جایگاهی است و همچنین باید بدانند که انتساب هر نقل قولی با توجه به نگاهی که دنیا به ایشان دارد، تا چه حد خطایی نابخشودنی است"

اخبار سیاسی - نواندیش