اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عصبانیت شدید خطر حمله قلبی را ۸ برابر می کند



اخبار,اخبار اجتماعی ,خطر حمله قلبی

مشاجرات خانوادگی، خشونت‌های جاده‌ای و مناقشات کاری برای افزایش فشار خون فرد و بروز عکس‌العمل‌های عصبی کافی هستند، اما پژوهش جدید در استرالیا حاکی از آن است که عصبانی شدن می‌تواند تا هشت برابر خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

 عصبانیت‌هایی که طی آن فرد پنجه‌های خود را مشت کرده، بدن وی سفت شده و آماده انفجار است، می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا همچنین دریافتند، در افرادی که سطوح بالای اضطراب را تجربه می‌کنند، خطر حمله قلبی در ساعات پس از عصبانیت 9.5 برابر بیشتر است.

آن‌ها در بررسی‌های خود نشان دادند، بیماران مشکوک به حمله قلبی که در بیمارستان بستری شده‌اند، اغلب پیش از حمله یک دوره عصبانیت یا اضطراب را پشت سر گذاشته بودند.

به گفته محققان، دعواهای خانوادگی، جاده‌ای یا کاری همگی می‌توانند محرک باشند.

یافته‌های آن‌ها به تائید پژوهش‌های قبلی و شواهد نقلی پرداخته که بر اساس آن‌ها، عصبانیت می‌تواند منجر به حمله یا سکته قلبی شود.

این یافته‌ها می‌توانند راه را برای پزشکان به منظور ارائه تمرینات کاهش عصبانیت و سطوح تنش بیماران هموار کرده و خطر حمله قلبی را در آن‌ها کاهش دهند.

به گفته محققان، افزایش خطر حمله قلبی پس از عصبانیت یا اضطراب شدید می‌تواند بیشتر به دلیل تندتر شدن ضربات قلب یا افزایش فشار خون باشد که رگ‌های خونی را تنگ‌تر کرده و منجر به بروز لخته خون و در نهایت حمله قلبی می‌شود.

این پژوهش به بررسی بیماران مشکوک به حمله قلبی که بین سال‌های 2006 تا 2012 برای آنژیوپلاستی اولیه در بیمارستان سلطنتی ساحل شمالی سیدنی بستری شده بودند، پرداخت.

این بیماران با آنژیوگرافی عروق کرونر مورد ارزیابی قرار گرفتند که یک آزمایش پرتو ایکس تخصصی برای بررسی مسدود شدن رگهای قلب است.

در بخشی از این پژوهش، 313 بیمار که از یک رگ نیمه یا کاملا مسدود برخوردار بودند وارد مطالعه شدند.

عصبانیت بیماران در 48 ساعت قبل از بروز علائم حمله قلبی توسط پرسش‌نامه‌هایی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس عصبایت آن‌ها بر اساس یک مقیاس هفت امتیازی - شماره یک نشانگر «آرامش» و هفت نشانگر «عصبانیت شدید غیرقابل کنترل که با پرت کردن اجسام و آسیب رساندن به خود و دیگران همراه است» - سنجیده شد.

آستانه عصبانیت در این پژوهش، عدد پنج در نظر گرفته شد که نشانگر عصبانیت شدید، سفت شدن بدن، مشت شدن دست‌ها و آماده انفجار بودن است.

نتایج بدست آمده نشان داد، هفت نفر از 313 مورد که حمله قلبی در آن‌ها تائید شده بود، حداقل عصبانیت در سطح پنج را دو ساعت قبل از آغاز علائم حمله را تجربه کرده بودند.

سطح عصبانیت چهار شامل عصبانیت نسبی که تنها در صدا تشخیص داده می‌شود، دو ساعت پیش از حمله قلبی در دو شرکت‌کننده و در سه شرکت‌کننده دیگر حدود چهار ساعت قبل از آن رخ داده بود.

خطر رویداد حمله قلبی در دو ساعت پس از رسیدن به سطح عصبانیت پنج یا بالاتر تا هشت برابر بیشتر از سطوح عادی آن است.

به توصیه محققان، میل به خشم و اضطراب باید در مدیریت یک فرد مبتلا به بیماری قلبی و یا برای جلوگیری از بیماری قلبی در دیگران ارزیابی شود.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تأثیر چرت میان روز بر خطر حمله قلبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علایم خطر بروز حمله قلبی




علایم خطر بروز حمله قلبی

 

حمله قلبی بدون پیش آگهی بروز نمی کند بلکه علایم متعددی طی روزها و هفته ها ظاهر می شود و به یک حمله قلبی می انجامد. این علایم در زنان، مردان و افراد سالمند به صورت های گوناگون بروز پیدا می کند. در این مطلب به چند علامت که نباید به آن بی توجه بود، اشاره شده که خواندن آن آموزنده و مفید است.

▪ حالت تهوع و سوء هاضمه: یکی از علایم حمله قلبی که اغلب نادیده گرفته می شود، حالت تهوع و معده درد است. علایم آن می تواند از سوء هاضمه خفیف تا حالت تهوع شدید، درد معده و استفراغ متغیر باشد.در بعضی افراد گرفتگی عضلات در قسمت بالای شکم گزارش می شود. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال احتمالا دچار این علایم می شوند اما ارتباط آن با سلامت قلب را درک نمی کنند. اگرچه در مواردی معده درد و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد اما لازم است شرایط گوارشی خود را بشناسید. اگر به طور ناگهانی و بدون این که چیزی غیر عادی خورده باشید، دچار معده درد و حالت تهوع شدید، آن را جدی بگیرید.

 

▪ درد فک، گوش، گردن و شانه: اگرچه درد و یا بی حسی در قفسه سینه، شانه و دست چپ نشانه حمله قلبی است اما بیشتر مردم این علایم را تجربه نمی کنند. در عوض درد آن ها در گردن، قسمت شانه و یا از قسمت فک تا گوش گزارش می شود.بعضی خانم ها نیز بین شانه احساس درد می کنند. علایم آشکاری که باید به آن توجه کرد، دردی است که می آید و می رود دقیقا برخلاف درد گرفتگی عضلات که بی وقفه است. این دردها به راحتی نادیده گرفته می شود.امکان دارد یک روز درد را در گردن حس کنید و روز بعد دردی نداشته باشید. روز بعد ممکن است درد به قسمت فک و گوش انتقال پیدا کند. دردی را که جابه جا می شود، جدی بگیرید.

 

▪ خستگی عادی و خستگی مفرط: خستگی مفرط که به مدت چند روز در فرد می ماند، یک علامت دیگر حمله قلبی است.بیشتر زنانی که دچار حمله قلبی شده اند، به این مورد اشاره می کنند.

 

▪ از نفس افتادگی و سرگیجه: هنگامی که خون کافی به قلب نرسد، بی گمان اکسیژن کافی نیز به آن قسمت از بدن نمی رسد. کمبود گردش اکسیژن در خون باعث تنگی نفس خواهد شد. علایم دیگر آن می تواند حالت سرگیجه و احساس سبک بودن سر نیز باشد. متاسفانه، بیشتر مردم این علایم را به ریه و نه قلب ارتباط می دهند، در تحقیقی که سال گذشته توسط محققان آمریکایی انجام گرفت مشخص شد ۴۰ درصد زنان که قربانیان حمله قلبی بودند تنگی نفس داشتند.

 

▪ درد پا و متورم شدن آن: عملکرد نادرست عضلات قلب یعنی این که خون قادر نیست ضایعات بدن را از بافت ها خارج کند و در نتیجه به علت احتباس آب، پا متورم می شود.این اختلال در کف پا و قوزک پا که از قلب فاصله دارند و گردش خون در آن ها ضعیف است، شروع می شود.

 

▪ بی خوابی و اضطراب: پزشکان هنوز نتوانسته اند ارتباط بی خوابی و اضطراب را با بیماری قلبی توضیح دهند.مبتلایان چند هفته یا چند ماه قبل از حمله قلبی از مشکل در خوابیدن سخن گفته اند.

 

▪ علایم مشابه آنفلوآنزا: همیشه عرق کردن پوست، خستگی مفرط و سرگیجه علامت آنفلوآنزا نیست بلکه نشانه وقوع یک حمله قلبی است.

 

▪ ضربان تند قلب: ضربان شدید و نامنظم قلب را با حمله های عصبی اشتباه نکنید. در صورتی که این حالت به علت کار بدنی شدید ایجاد نشده بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

▪ احساس ناخوشایند : چیزی که قبل از دچار شدن فرد به حمله قلبی، از اطرافیان شنیده می شود این است که فرد حالت طبیعی نداشت. به علایمی که به یک باره ظاهر می شود و عادی نیست توجه کنید. به عنوان مثال، یک فرد سالم و هوشیار بدون علت و به طور ناگهانی دچار از دست دادن حافظه، خستگی مفرط و آشفتگی نمی شود. علت نهفته آن می تواند عفونت مجرای ادراری و یا حمله قلبی باشد. در این گونه مواقع بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

منبع:روزنامه خراسان