اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عشق چگونه انگیزه جنایت می‌شود؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,انگیزه قتل

جنایتی که هفته گذشته در شهر دوگنبدان گچساران رخ داد فقط یک نمونه از قتل‌هایی است که در پی شکست عشقی به وقوع می‌پیوندند. در این جنایت که پرونده آن هنوز باز است پسری جوان بعد از اطلاع از اینکه دختر موردعلاقه‌اش قصد دارد با فردی دیگر ازدواج کند، این دختر و خواهرش را کشت و سپس به زندگی‌اش پایان داد.

در گفت‌وگو با دکتر «اصغر کیهان‌نیا»-روان‌شناس و استاد دانشگاه –این‌گونه قتل‌ها را بررسی کرده‌ایم.

‌به دفعات پیش آمده افرادی پس از شنیدن جواب منفی و شکست عشقی اقدام به قتل و خودکشی می‌کنند. با وجود اینکه همه از عاقبت تلخ چنین رفتاری مطلع هستند چرا باز هم شاهد وقوع اتفاقات مشابه هستیم؟
معمولا در چنین مواردی رابطه قبلی وجود داشته است. امکان ندارد کسی بعد از اولین ملاقات و در حالی‌که به شیوه سنتی به خواستگاری رفته، بعد از جواب نه شنیدن، اقدام به چنین کارهایی کند.


‌ اما در پرونده اخیر دختر از همان ابتدا به قاتل جواب رد داده بود یا در پرونده آمنه بهرامی نیز رابطه جدی میان آمنه و فرد اسیدپاش وجود نداشت.
اتفاقا رابطه جدی وجود داشت. من چندبار با آمنه صحبت کرده‌ام. در آن مورد رابطه جدی بود و آمنه وعده‌هایی به آن پسر داده بود. بنابراین وقتی آمنه گفته بود نه، این اتفاق رخ داد که البته آمنه درست می‌گفت و آن پسر شایسته او نبود اما وقتی شایسته نبود نباید آن کارها را می‌کرد و به او میدان می‌داد. مردانی که چنین کارهایی انجام می‌دهند ضعیف، کم‌رو، خجالتی و فاقد اعتمادبه نفس هستند و در مقابل شنیدن جواب رد یا به معشوق یا به خودشان سوءقصد می‌کنند. دلیل چنین رفتارهایی این است که عزت‌نفس لازم در فرد وجود ندارد. چنین افرادی ضعیف هستند و فکر می‌کنند با شنیدن جواب رد تحقیر شده‌‌اند. به‌هرحال در چنین مواردی افراد روابطی با هم داشته‌ و حرف‌هایی زده‌اند اما آن دختر برای خواستگارش رقیبی انتخاب کرده‌ یا از ازدواج منصرف شده است.


اگر دختر برای دادن جواب رد دلایلی مانند تصمیم به ادامه تحصیل یا مخالفت خانواده را مطرح کند، ضایعه نمی‌آفریند مگر اینکه مرد خیلی ضعیف‌النفس باشد، اما اگر دختر بگوید پسری دیگر را انتخاب کرده‌، در مرد حس رقابت به وجود می‌آورد و احساس تحقیر و توهین به او دست می‌دهد. در چنین مواردی است که مرد ممکن است کار نسنجیده‌ای انجام دهد.


‌ دختران جوان برای اینکه دچار چنین حوادثی نشوند در مرحله آشنایی چگونه باید رفتار کنند؟
دو طرف اگر افراد عاقل و بالغی باشند به یکدیگر می‌گویند ما در حال مذاکره و معاشرت زیر نظر پدر و مادرمان هستیم تا ببینیم برای هم مناسب هستیم و انتخاب ما صحیح است یا خیر. افراد معقول این‌طور رفتار می‌کنند و در شروع رابطه به هم وعده ازدواج نمی‌دهند و فقط وعده مذاکره و آشنایی می‌دهند.


‌ گاه اشتباه اول اتفاق می‌افتاد و وعده ازدواج داده می‌شود اما دختر بعد از مدتی احساس می‌کند فرد مناسبی را انتخاب نکرده است. ‌در چنین مواردی برای اینکه از چنین اتفاقاتی جلوگیری شود چه باید کرد؟
توصیه روان‌شناسان به دختران این است اگر با مردی روبه‌رو شدند که خیلی احساساتی است باید خیلی حواسشان به حرف‌هایشان باشد چون ممکن است هر کلام و هر حرفی فرد را به این جمع‌بندی برساند که دختر عاشق او شده ‌است و اگر بعد بخواهند جواب منفی بدهند ممکن است عواقبی داشته باشد. پس، از لحاظ فرهنگ‌سازی ما باید به دختران و پسران بگوییم، هنگامی که از نظر معیارها و استانداردها به تفاهم نرسیده‌اید نه به کسی تعلق خاطر پیدا کنید و نه به کسی اجازه دهید به شما تعلق خاطر پیدا کند.

 

انسان‌هایی که خردمندانه و عاقلانه رفتار می‌کنند، کارهای افراطی انجام نمی‌دهند این کارهای افراطی برای کسانی است که مقداری مسائل شخصی دارند و احساس خودکم‌بینی در آنها وجود دارد. افرادی که احساس خودکم‌بینی دارند وقتی این اتفاقات بیفتد فکر می‌کنند فاجعه رخ داده است اما فردی که قوی است می‌گوید مهم نیست و یکی دیگر را انتخاب می‌کند.


‌ نقش خانواده‌ها در چنین مسائلی چیست؟
خانواده‌ها نباید فرزندانشان را رها کنند. این موضوعی است که روان‌شناسان بارها تذکر داده‌اند. وقتی آشنایی بین یک دختر و پسر اتفاق می‌افتد باید اجازه دهند آنها زیرنظر خودشان معاشرت کنند چون وقتی به دختر و پسر بگویند نه، آنها مخفیانه به کار خود ادامه می‌دهند یعنی قبل از اینکه فرزندان رابطه‌ای را شروع کنند بهتر است به آنها گفته شود شما آزاد هستید در خانه با هم صحبت کنید و ما را هم در جریان بگذارید. وقتی خانواده‌ها سخت بگیرند جوانان خودبه‌خود پنهان‌کاری می‌کنند و این پنهان‌کاری ممکن است به روابط نامشروع هم بینجامد. بنابراین پدر و مادران نباید فرزندان را رها کنند ضمن اینکه نباید دخالت و کنترل شدید هم وجود داشته باشد.

 

اخبار اجتماعی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
انگیزه نامه فارسی انگیزه نامه تحصیلی برای کانادا دانلود نمونه انگیزه نا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عشق شوم، انگیزه جنایت هولناک




عشق شوم، انگیزه جنایت هولناک

 زنی با همدستی مرد موردعلاقه‌اش نقشه قتل شوهر خود را طراحی و اجرا کرد

 زن جوان در حالی که نگرانی در چهره‌اش موج می‌زد، مقابل افسر تحقیق نشست، برگه شکایت را روی میز گذاشت و به افسر پرونده گفت: همسرم میثم روز گذشته خانه را برای رفتن به محل کار ترک کرد و این آخرین باری بود که او را دیدم. بعد از آن هرچه با تلفن همراهش تماس گرفتم، پاسخ نداد.

با خودم گفتم کار دارد و سرش شلوغ است، اما بعد از مدتی تلفن همراهش خاموش شد. تا شب منتطر ماندم اما خبری از او نشد. چون همسرم گاهی اوقات شب ها به خانه نمی آمد، با خودم گفتم طبیعی است و فردا می آید. اما امروز که متوجه شدم تلفن همراهش همچنان خاموش است و روز گذشته به محل کارش هم نرفته، تصمیم گرفتم موضوع را با پلیس در میان بگذارم.

افسر پرونده بعد از شنیدن این حرف ها، درباره علت این که همسر این زن گاهی شب ها به خانه نمی رفت، سوال کرد. نیلوفر ـ شاکی ـ خودش را روی صندلی جابه جا کرد و گفت: میثم مدتی بود با زنی ارتباط داشت. شب هایی که به خانه نمی آمد، به خانه آن زن می رفت. یک بار هم گفت قصد دارد همراه آن زن از ایران خارج شود.

 

چندی قبل همسرم مغازه اش را به یک خیاط اجاره داد و من نیز در همان خیاطی کار می کردم. امروز وقتی به محل کارم رفتم، متوجه شدم همسرم مغازه را به مبلغ 80 میلیون تومان به مرد خیاط فروخته است. حالا هم تقریبا مطمئن هستم همسرم همراه آن زن از کشور خارج شده است.

اظهارات ضد و نقیض
کارآگاهان پلیس آگاهی استان لرستان پس از ثبت اظهارات نیلوفر، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند. بررسی ها نشان می داد مرد مفقود شده از کشور خارج نشده است. در عین حال نیلوفر ادعا می کرد هیچ اطلاعی از هویت زنی که با شوهرش در ارتباط بود، ندارد. به این ترتیب این احتمال مطرح شد که سناریوی فرار به خارج از کشور، دروغ باشد اما انگیزه و علت دروغگویی و همچنین سرنوشت مرد جوان، برای پلیس نامعلوم بود.

کارآگاهان در ادامه تجسس های خود به همسر مقتول و اظهارات متناقض او مشکوک شدند و به همین دلیل تحقیقات نامحسوس خود را روی این زن متمرکز کردند. نحوه رفتار و برخورد نیلوفر با مرد خیاط باعث شد شک پلیس به این زن بیشتر شود. بررسی های نامحسوس مشخص کرد نیلوفر هر روز صبح همراه مرد خیاط به مغازه می رود و شب ها همراه او به خانه بازمی گردد.

از سوی دیگر، تحقیقات محلی نشان داد مرد خیاط که سعید نام دارد، یک بار نیمه های شب حوالی خانه نیلوفر و میثم دیده شده است. سعید برای تحقیق درباره خرید مغازه به اداره آگاهی احضار شد.او با ابراز بی اطلاعی از سرنوشت میثم، گفت: حدود هشت ماه قبل مغازه را از میثم اجاره کردم. او شرط کرده بود فقط در صورتی مغازه را به من اجازه می دهد که همسرش هم در مغازه کار کند.

 

من هم قبول کردم. هر روز نیلوفر به مغازه می آمد و عصر به خانه باز می گشت. چند روز قبل میثم سراسیمه پیش من آمد و گفت نیاز فوری به پول دارد و حاضر است مغازه را 80 میلیون تومان بفروشد. من که این پول را داشتم، مغازه را خریدم، اما قبل از این که به محضر برویم، او ناپدید شد.

دستور بازداشت
کارآگاهان در ادامه دریافتند نیلوفر و سعید ارتباط زیادی باهم دارند و چند روز بعد از ناپدید شدن مرد جوان، سعید با نیلوفر ارتباط برقرار کرده است. اظهارات نیلوفر و سعید و روابط آنها با هم هیچ شکی باقی نگذاشت که آنها از سرنوشت میثم اطلاع دارند و می خواهند اصل موضوع راپنهان کنند.

بازپرس پرونده بعد از این که در جریان این جزییات قرار گرفت، دستور بازداشت نیلوفر را صادر کرد. زن جوان در اداره آگاهی نیز حرف های قبلی خود را تکرار کرد. او وقتی دید افسر پلیس به او مشکوک شده است، با طرح موضوعات جدید سعی کرد مسیر تحقیقات را تغییر دهد. نیلوفر این بار احتمال به قتل رسیدن همسرش را توسط زن ناشناس مطرح کرد اما سرانجام مجبور به اعتراف شد.

او گفت: ماجرا از اجاره مغازه همسرم آغاز شد. میثم مغازه اش را به سعید اجاره داد و به خاطر علاقه من به خیاطی، قرار شد در آن مغازه مشغول به کار شوم. بعد از مدتی رابطه من و سعید صمیمی شد و ما در طول کار از مشکلات زندگی های خود می گفتیم. سعید هم با همسرش اختلاف داشت. کم کم به یکدیگر علاقه مند شدیم تا این که تصمیم گرفتیم از همسران خود طلاق بگیریم و با هم ازدواج کنیم. از آن زمان با میثم بدرفتاری می کردم تا شاید طلاقم بدهد اما او به هیچ عنوان راضی به این کار نمی شد.

نیلوفر در حالی که صدایش می لرزید، ادامه داد: تنها راه رسیدن ما به هم، کشتن میثم بود. او سد راه ما بود. چند بار برای قتل او نقشه کشیدیم اما هر دفعه با مشکل روبه رو شدیم. آخرین بار قرار شد من میثم را با قرص بی هوش کنم و سعید او را با شلیک گلوله به قتل برساند. سعید یک کلت خرید و شب موعد فرا رسید.

 

شب وقتی میثم به خانه آمد، در چای او قرص خواب آور ریختم و وقتی مطمئن شدم به خواب رفته، با سعید تماس گرفتم و طبق قرار قبلی سعید خودش را به خانه ما رساند. او پس از ورود به خانه، بالای سر شوهرم رفت و گلوله ای به سرش شلیک کرد. بعد هم جنازه را در یک گونی گذاشت و برای این که کسی به ماجرا شک نکند، چند گونی دیگر را پر از نخاله های ساختمانی کرد و جسد را همراه آنها از خانه بیرون برد.

جسدی در بیابان
ماموران بعد از شنیدن این اعترافات، سعید را هم دستگیر کردند. سعید وقتی متوجه اعترافات نیلوفر شد، گفت: من به نیلوفر علاقه داشتم و قصدم ازدواج با او بود. قرار بود بعد از اجرای نقشه قتل، مغازه خیاطی به من برسد. برای اجرای نقشه یک سلاح و تعدادی قرص خواب آور تهیه کردم. شب حادثه وقتی نیلوفر همسرش را بی هوش کرد، با من تماس گرفت و در خانه را بازگذاشت. وقتی وارد خانه شدم، میثم خواب بود. قرص ها کار خودش را کرده بود. من فقط یک گلوله شلیک کردم. بعد از قتل یک وانت اجاره و جسد را همراه نخاله های ساختمانی به خارج از شهر منتقل کردم.

 

بعد از رفتن راننده وانت، چاله ای کنده و جسد را دفن کردم. هرگز تصور نمی کردم کسی بتواند متوجه جنایت ما شود. به دروغ موضوع ارتباط مقتول با زنی دیگر و سفر او به خارج از کشور را مطرح کردیم تا مسیر تحقیقات را منحرف کنیم. زمانی که فکر می کردیم به هم رسیده ایم، به اتهام قتل دستگیر شدیم. قرار بود من هم همسرم را طلاق بدهم تا با نیلوفر زندگی جدیدی را آغاز کنیم.

پس از اعتراف سعید، او همراه تیم پلیسی به محل دفن جسد منتقل و با راهنمایی وی جنازه کشف و به پزشکی قانونی منتقل شد. سلاحی هم که با آن به مقتول شلیک شده بود، در مغازه کشف و به این ترتیب راز ناپدید شدن مرد جوان با تلاش کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی استان لرستان برملا شد.

سرهنگ دالوند، رئیس پلیس آگاهی استان لرستان درباره این پرونده می گوید: زن و مرد جنایتکار پس از اعتراف به قتل و بازسازی صحنه جنایت با قرار بازداشت روانه زندان شدند تا به​زودی در دادگاه کیفری استان پای میز محاکمه قرار بگیرند.

در همین حال سعید منصوری، حقوقدان درباره مجازات های احتمالی این زن و مرد گفت: در صورتی که جرم هر دوی آنها در دادگاه محرز شود، برای سعید به اتهام مباشرت در قتل حکم قصاص در نظر گرفته خواهد شد.

 

البته این به شرط درخواست اولیای دم مقتول است. باید توجه داشت همسر، ولی دم محسوب نمی شود و در این پرونده چون مقتول فرزندی ندارد، اولیای دم او پدر و مادرش هستند. همچنین نیلوفر نیز در صورت اثبات جرم به دلیل معاونت در قتل به حداکثر 15 سال زندان محکوم خواهد شد.

اخبار حوادث - جام جم