اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عشق بازی خیر در دانشگاه تهران!


برای نخستین بار خیل عظیمی از خیرین دانشگاه تهران به دور یکدیگر جمع شدند تا به گفته خودشان به رییس آینده دانشگاه تهران بگویند دیگر هیچ مشکلی بابت تامین مسائل مالی وجود ندارد و رئیس دانشگاه تمام دغدغه‌اش را بر روی کارهای پژوهشی و سطح علمی فرزندان این کشور بگذارد.

خبرگزاری ایسنا: برای نخستین بار خیل عظیمی از خیرین دانشگاه تهران به دور یکدیگر جمع شدند تا به گفته خودشان به رییس آینده دانشگاه تهران بگویند دیگر هیچ مشکلی بابت تامین مسائل مالی وجود ندارد و رئیس دانشگاه تمام دغدغه‌اش را بر روی کارهای پژوهشی و سطح علمی فرزندان این کشور بگذارد.

خیرینی که اکثرا دانش آموخته همین دانشگاه بودند و آمده بودند دین خود را به این دانشگاه ادا کنند.

به گفته استاد ره‌پیما عشق بازی به همین سادگی است...

 نخستین جشنواره تجلیل از خادمین و واقفین دانشگاه تهران عصر روزگذشته در تالار علامه امینی دانشگاه برگزار شد و خیرین با افتتاح اولین صندوق نیکوکاری کشور مبلغ 500 میلیون تومان را به این صندوق اهدا کردند.

محمدحسین امید سرپرست دانشگاه تهران و معاون وزیر علوم در این مراسم با تقدیر و تجلیل از این خیرین گفت: زمانی که من در اروپا درس می‌خواندم همیشه به این موضوع حسرت می‌خوردم که چرا در کشور ما که فرهنگ وقف در فرهنگ دینی و ملی وجود دارد و مردم در مسجد ساختن و مدرسه سازی و ... ید طولایی دارند جایشان در آموزش عالی خالی است.

تشکیل بنیاد خیرین در تمام دانشگاه‌ها

به گفته امید، اکنون در آمریکا حدود 2500 موسسه خیریه برای کمک به موسسات و دانشگاه‌های آموزش عالی کشورشان وجود دارد همچنین در آلمان 696 بنیاد خیریه برای کمک به موسسات آموزشی فعالیت می‌کنند. البته در ایران نیز خوشبختانه در هفت هشت سال گذشته خیرین رو به آموزش عالی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد خیرین جذب دانشگاه تهران شده‌اند، اظهار کرد: این دانشگاه همیشه مورد توجه امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و ایشان از دانشگاه تهران به عنوان قله و نماد آموزش عالی یاد می‌کنند. حضور این خیرین نشان دهنده این واقعیت است که گرچه این حرکت دیر آغاز شده اما سرعت رشدش بسیار بالاست.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اکنون بیش از 350 نفر واقف و خیر در حوزه آموزش عالی فعال هستند، افزود: طبق اطلاعات دبیرخانه خیرین وزارت علوم بیش از 200 نفر این افراد با دانشگاه تهران در ارتباط هستند و در حال حاضر حدود 125 پروژه با مساحت 400 هزار متر مربع در کشور توسط خیرین بزرگوار یا به بهره برداری رسیده یا در دست اجرا است.

امید با تاکید بر اینکه وزارت علوم سعی در تقویت این فرهنگ در آموزش عالی کشور دارد اظهار کرد: بر همین اساس وزارت علوم برنامه‌ای دارد تا با تشکیل ستادی در این وزارتخانه تمام دانشگاه‌ها بنیاد خیرین داشته باشند تا تمام دانشگاه‌ها از این پتانسیل عظیم استفاده کنند.

وصیت دکتر حجازی برای اهدای پیکرش به دانشکده علوم پزشکی

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم خیرین با سخنرانی و اهدای مبلغی به صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران ادای دینی به این دانشگاه می‌کردند.

خانم دکتر شاهسوند همسر مرحوم دکتر حجازی که یکی از بنیانگذاران رشته‌های پزشکی در دانشگاه تهران است در ارتباط با فعالیت‌های خود و همسرش در دانشگاه تهران گفت: من و همسرم تمام حقوقی که در مدت 30 سال از دانشگاه تهران گرفته بودیم تقدیم این دانشگاه کردیم تا این مبلغ صرف هزینه‌های دانشجویانی که در رشته‌های پزشکی تحصیل می‌کنند شود و دانشگاه تهران جایگاهی که شایسته ایرانیان است را پیدا کند.

وی ادامه داد: اخیرا دانشگاه هاروارد 10 شاخص را برای توسعه یافتگی دانشگاه‌ها مطرح کرده بود که خوشبختانه دانشگاه تهرن تمام این شاخص‌ها را داراست.

این خیر آموزش عالی ابراز امیدواری کرد روزی برسد که هیچ دانشجویی وجود نداشته باشد که به خاطر پول نتواند وارد دانشگاه شود.

وی با اشاره به وصیت همسرش در خصوص اهدای پیکرش به دانشکده علوم پزشکی افزود: در زمان فوت همسرم بحث بر این بود که دکتر حجازی را در دانشگاه تهران دفن کنیم ولی دکتر در وصیت نامه‌اش آورده بود من در زمان حیاتم نتوانستم خدمتی به دانشگاه علوم پزشکی تهران کنم حال پیکر بی جان من را به دانشگاه علوم پزشکی اهدا کنید تا شاید پس از مرگم پیکر من مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد و در آن زمان این مسئله با مخالفت همکاران و دوستان دکتر مواجه شد و شاید می‌توان گفت من در وصیت همسرم خیانت کردم.

سبقت خیرین از دولت در مدرسه سازی


در ادامه این گردهمایی دکتر حافظی یکی از بنیانگذاران خیرین مدرسه ساز با تشریح چگونگی آغاز این حرکت بزرگ اظهار کرد: حرکت ما از 16 سال پیش آغاز شد و آن زمان مدارس چهار شیفته بودند. من این حرکت را در جوار حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) آغاز کردم و امروز بیش از 800 خیر مدرسه ساز در داخل و هزار خیر در بیرون از مرزها وجود دارد. ما موفق شدیم که بیش از دولت مدرسه بسازیم و این حرکت را در بیرون از مرزهای کشور نیز گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه 10 درصد ملت ایران در خارج از مرزهای این کشور زندگی می‌کنند گفت: ملت ایران که در سراسر جهان سکونت دارند به اجبار فرزندانشان را به مدارس بیگانه می‌برند و فرزندانشان هویت و ملیت خود را فراموش می‌کنند که حتی در مدارس خود علیه کشورشان بدآموزی می بینند. دولت هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است اما خیرین مدرسه ساز در بیرون مرزها نیز مدارسی برای ایرانیان ساخته‌اند تا معلمان ایرانی به دانش آموزان ایرانی تدریس کنند.

اجازه نمی‌دهیم که فضای آموزشی کشور به دلیل کمبود بودجه نیمه تمام بماند


به گزارش ایسنا در ادامه این گردهمایی دکتر مصلی نژاد بزرگترین خیر دانشگاه تهران نیز با اهدای 100 میلیون تومان به صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران گفت: من استاد حقوق و علوم سیاسی هستم و در دانشگاه مدیریت و فنی نیز دوره‌های فنی را تدریس می‌کنم اگر امروز بتوانیم کمی به دانشگاه تهران کمک کنیم شهادت می‌دهم که در جهت محکم کردن پایه‌های علمی کشور گام برداشته‌ایم. تا کی وزیر علوم و روسای دانشگاه‌ها باید جلوی دولت گردن کج کنند و منتظر تخصیص بودجه باشند. تا کی پروژه‌های عمرانی به علت کمبود بودجه باید نیمه کاره رها شود و به آثار باستانی تبدیل شود. ما به خود اجازه نمی‌دهیم که فضای آموزشی کشور به دلیل کمبود بودجه نیمه تمام بماند.

وی افزود: ما خیرین امروز به دور هم جمع شده‌ایم تا به سرپرست دانشگاه تهران و روسای آینده این دانشگاه بگوییم شما از این پس هیچ مشکلی بابت تامین مسائل مالی نخواهید داشت و تنها هدف و دغدغه‌تان را برای کارهای پژوهشی و سطح علمی دانشجویان متمرکز کنیم.

در این مراسم دکتر موسوی رهپیما مدیرعامل شرکت فومن شیمی و موسس دانشگاه فنی فومن نیز با سخنرانی در این مراسم گفت:‌ من 17 سال است که عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم و 52 سال است که فعالیت صنعتی دارم. من به این دانشگاه عشق می‌ورزم و همیشه سعی کرده‌ام پول را در خدمت خویش بگیرم نه خود را در خدمت پول.

پدرم سالها پیش در فومن مدرسه‌ای ساخت و از من قول گرفت تا در کارهای بزرگتری سهیم باشم. من با درآمد 50 سال عمر کاری‌ام دانشگاه فنی فومن را ساختم و در سال 88 آنرا وقف دانشگاه تهران کردم.

وی افزود:‌ در حال حاضر سه رشته مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و مهندسی نفت در این دانشگاه وجود دارد و امیدواریم در سال تحصیلی آینده رشته عمران و الکترونیک نیز در این دانشگاه راه اندازی شود و امسال 6000 هکتار زمین در فومن را به دانشگاه اهدا کردم تا استادیوم ورزشی در آن احداث شود.

دکتر ره‌پیما در پایان صحبت‌هایشان با خواندن دکلمه‌ای از پدرشان گفت: عشق بازی به همین آسانی است، که گلی با چشمی، رنگ زیبای خزان با روحی، کار همواره باران و شب، دست نوازش بخش روی سرمان، پرسشی از اشکی است که دلی را بخری و بفروشی مهری و شادمانی را حراج کنی و رنج‌ها را تخفیف دهی و مهربانی را ارزانی عالم کنی و بپیچی همه را لای حریر احساس و عشق بازی به همین آسانی است...


ویدیو مرتبط :
دانشگاه - جوانان خیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استاد فیزیك هسته‌ای دانشگاه تهران ترور شد



 

 

 

ترور

 

استاد فیزیك هسته‌ای دانشگاه تهران ترور شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،استاد مسعود علی محمدی صبح امروز در حین سوار شدن خودروی شخصی‌اش با منفجر شدن موتور‌سیكلتی كه مجاور خودرویش بود ،ترور شد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده نگرفته و مظنونی در این رابطه نیز دستگیر نشده است.