اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عزیمت مجازی به خانه بخت



اخبار,اخباراجتماعی , شبكه‌های مجازی

نامش سهیلا است و 28 سال سن دارد و مادر آیسان سه ساله است. از طریق فیس‌بوك با همسرش آشنایی پیدا كرده است و بعد از پنج سال زندگی پر از اختلاف و سختی الان كارشان به طلاق كشیده است.
 
تفاوت سبك زندگی نسل‌های جدید با نسل‌های قدیم كه معمولا هم با گلایه‌ها و شكایت‌هایی از هر دوسوی ماجرا همراه است روز به روز بیشتر می‌شود. ازدواج هم یكی از مقوله‌هایی است كه روز به روز دستخوش تغییرات بیشتری در میان نسل‌های جوان می‌شود و شاید رواج ازدواج‌های اینترنتی در جامعه را بتوان پیچیده‌ترین شكل آن دانست كه قضاوت كردن درباره آن با توجه به ناشناخته بودنش كار دشواری است. اما افزایش این ازدواج‌ها از یك سو و بالا رفتن آمار طلاق در بین آنها باعث می‌شود كه توجه ویژه‌تری را بطلبند.
 
به گزارش آرمان، گسترش رسانه‌های جدید و افزایش حضور در شبكه‌های مجازی و موبایلی به حدی همه گیر شده است كه صحبت از 500 ازدواج اینترنتی در سال یا اینكه دو درصد ازدواج‌های اینترنتی هستند، آمار كهنه‌ای به نظر می‌رسد. شاید فاصله ارائه این آمارها فقط دو یا سه سال باشد ولی قطعا زمانی كه این آمارها به ثبت می‌رسید هنوز اپلیكیشن‌های موبایل تا این حد همه گیر نشده بودند و فیس‌بوك و سایر شبكه‌های اجتماعی در سایه فیلتر و سخت‌گیری‌هایی كه می‌شد تا این حد فراگیر نبودند. نداشتن آمار از ازدواج‌های اینترنتی بیشتر از اینكه نقص در این حوزه را نشان دهد از نقصی كلان‌تر حكایت می‌كند كه به عقب ماندن ما از قافله شناخت رسانه‌های جدید و تغییراتی كه آنها در جامعه‌مان ایجاد كرده‌اند اشاره می‌كند.

  وقتی همه دیواریم!
«به نظر من همه زندگی‌ها مشكلات خاص خودشان را دارند و ربطی به شیوه آشنایی افراد ندارد.» اینها گفته‌های الهه 23 ساله است كه آشنایی‌اش با همسرش در كلوب بوده است. او به «آرمان» می‌گوید: «با مهدی سه ماهی در كلوب چت می‌كردیم، بعد از مدتی فهمیدیم كه از نظر فكری و شخصیتی با هم همخوانی‌های زیادی داریم، برای همین تصمیم گرفتیم هم‌دیگر را ببینیم و بعد از اینكه هم‌دیگر را دیدیم از ظاهر همدیگر هم خوشمان آمد و بعد از یك سال با هم ازدواج كردیم. اوایل خانواده‌ام با این ازدواج موافق نبودند ولی وقتی دیدند مهدی پسر خوبی است رضایت دادند».

 

او ادامه می‌دهد: «بعد از ازدواج مثل همه زوج‌های دیگر مشكلات خودمان را داشتیم ولی به نظر من مشكلات افراد ربطی به شیوه آشنایی آنها ندارد». الهه در حالی از ربط نداشتن مشكلات افراد به شیوه آشنایی‌شان سخن می‌گوید كه یكی از مشكلات اصلی‌اش در زندگی با همسرش بر سر حساسیت‌هایی است كه همسرش بر سر حضور او در فضاهای مجازی دارد. قضاوت كردن درباره خوب یا بد بودن ازدواج‌های اینترنتی مطالعه و دقت نظر زیادی را می‌طلبد اما نكته‌ای كه در این مورد خود را به‌طور بارزی نشان می‌دهد این است كه یك جامعه با بافت سنتی به راحتی نمی‌تواند شیوه‌های آشنایی مدرن را قبول كند و معمولا سنگ‌ها بر سر راه این ازدواج‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی هستند كه به نظر می‌رسند و گاهی نه اطرافیان كه خود زن و مرد دیوار سد راه خودشان می‌شوند.

  یك شروع خوب كه پایان تلخی دارد
«دختر كوچولو با چشمانی گریان مادرش را بغل می‌كند و دائم بهانه خانه خودشان را می‌گیرد و پدرش را می‌خواهد.» نامش سهیلا است و 28 سال سن دارد و مادر آیسان سه ساله است. از طریق فیس‌بوك با همسرش آشنایی پیدا كرده است و بعد از پنج سال زندگی پر از اختلاف و سختی الان كارشان به طلاق كشیده است. او به «آرمان» می‌گوید: «اوایل همه‌چیز خوب بود. حمید یكی از فرندهای فیس‌بوكم بود و بعد از مدتی چت كردن در آنجا شماره تلفن‌ها رد و بدل شد. یك مدت با هم دوست بودیم و پسر خیلی خوب و مهربانی بود. به همین دلیل پیشنهاد ازدواجش را قبول كردم. پدرم خیلی مخالف بود و بعد از شش ماه و با پادرمیانی بزرگترها و لجبازی خودم موافقت كرد».

 

او می‌افزاید: «فقط تا چند ماه اوضاع خوب بود بعد یک‌دفعه همه‌چیز عوض شد. حمید یك فرد دیگری شده بود، شكاكیتش خیلی اذیتم می‌كرد، به همه‌چیز گیر می‌داد و همین باعث می‌شد خیلی با هم دعوا كنیم. مشكلات روز به روز بیشتر می‌شد و یك سال بعد هم كه كتك‌زدن‌ها شروع شد. از یك طرف به خاطر بارداری‌ام و از طرف دیگر به دلیل اینكه خودم اصرار به این ازدواج كرده بودم نمی‌خواستم درخواست طلاق بدهم. به هر طریقی بود این سه سال گذشت تا اینكه چند ماه پیش فهمیدم حمید معتاد شده است. دیگر تحمل اوضاع برایم ممكن نبود و الان هم كه خانه پدرم هستم تا ببینم دادخواست طلاق به كجا می‌رسد».

 

به نظر می‌رسد با توجه به اینكه افراد معمولا در این فضاهای مجازی سعی می‌كنند هویت دیگری كه با هویت واقعی‌شان فرق دارد از خود نشان دهند، همین باعث می‌شود كه وقتی وارد زندگی واقعی می‌شوند یك روزه ورق برگردد و آن فرشته دیروزی به ناگاه دیو امروز شود. آن‌گونه كه آمارها حكایت می‌كنند 85 درصد از ازدواج‌های اینترنتی به طلاق می‌رسند. هرچند كه وضعیت طلاق در جامعه ما وخیم است ولی به نظر می‌رسد كه رقم 85 درصدی طلاق ازدواج‌های اینترنتی بسیار بیشتر از چیزی است كه انتظار می‌رود و شاید همین مساله باعث بدبین شدن جامعه به این نوع از شیوه‌های آشنایی شده باشد.

  ازدواج‌های اینترنتی عموما ناموفق هستند
یك كارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینكه در همه جای دنیا از از وسایل ارتباطی به عنوان یكی از وسایل آشنایی برای ازدواج استفاد می‌شود، به «آرمان» می‌گوید: در جامعه ما هم از موقعی كه این وسایل ارتباطی جدید وارد شدند ناخودآگاه با خودشان این شیوه جدید آشنایی برای ازدواج را هم آوردند. ثریا عزیزپناه ادامه می‌دهد: آن چیزی كه ما را متفاوت می‌كند از یك سو به دلیل استفاده‌های نادرست و ناروایی است كه عموما به كلاهبرداری و سوءاستفاده منتهی می‌شوند و پلیس فتا هم دائم درباره آنها هشدار می‌دهد. از سوی دیگر استفاده از این وسایل برای آشنایی و ازدواج با بافت سنتی جامعه ما همگونی ندارد.

 

او با اشاره به اینكه جامعه ما در امر ازدواج جامعه‌ای است كه پایبندی‌های بی‌قید و شرطی را به آداب و سنن دارد، می‌افزاید: ازدواج در ایران از یك مرحله به بعد با آداب و رسوم هزاران ساله انجام می‌شود و خانواده‌ها در آن دخالت مستقیم دارند. او تصریح می‌كند: ازدواج فقط با نظر و اختیار دو نفر نیست و معمولا دو خانواده و بعضا دو طایفه با هم بر سر شكل‌گیری قرارداد ازدواج بحث می‌كنند. عزیزپناه می‌گوید: چون معمولا افراد در این فضا می‌توانند اطلاعات خلاف واقع از خود ارائه دهند و امكان سنجش آنها وجود ندارد، سرانجام این ازدواج‌ها چندان موفق نیست. او می‌افزاید: در جوامع دیگر با توجه به بافت فرهنگی و نوع روابطی كه دارند از این وسایل به درستی به عنوان وسیله آشنایی استفاده می‌شود ولی در جامعه ما هنوز پیوند زدنش صورت نگرفته و جامعه آن را قبول نكرده است.


 اخبار اجتماعی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
داماد 120 ساله به خانه بخت رفت!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیرترین داماد جهان به خانه بخت رفت



 

 

پیرترین داماد جهان به خانه بخت رفت

 

مرد ۱۲۰ ساله هندی پس از ازدواج مجدد عنوان پیرترین داماد جهان را به خود اختصاص داد.«عبدل نور» با داشتن شش فرزند و ۱۱۶ نوه و نتیجه تصمیم به ازدواج با یك زن ۶۰ ساله گرفت.

 

این پیرمرد ۱۲۰ ساله كه شش سال قبل همسر اولش را از دست داده بود، تصمیم به ازدواج گرفت.

 

پسر«عبدل نور» گفت: پدرم پس از فوت مادرم در سال ۲۰۰۵ از ما خواست كه برای او همسر مناسبی پیدا كنیم اما پیداكردن یك زن مناسب برای مرد ۱۲۰ ساله كار آسانی نبود.

 

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل، پیش از این یك مرد ۱۰۳ ساله آمریكایی ركورددار پیرترین داماد در جهان بود./خبرگزاری ایسنا