اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عزم مجلس برای افزایش وام ازدواج



اخبار,اخباراجتماعی ,تسهیلات ازدواج

مجلس درصدد است با تصویب طرحی كه اكنون در حال جمع‌آوری امضاست، میزان سقف تسهیلات ازدواج را به شش میلیون تومان افزایش دهد. بهارستان‌نشینان امیدوارند با تصویب این طرح سقف خرید اقساطی كالا برای زوج‌های جوان را به ١٠ میلیون تومان از سال ٩٤ برسانند.

این تلاش نمایندگان در شرایطی صورت می‌گیرد كه پرداخت همین رقم فعلی نیز در شش ماه گذشته پس از وقفه‌ای طولانی و با تشكیل لیست انتظار انجام شده است. مسوولان نظام بانكی نیز نظرات مخالفی با طرح مورد نظر مجلس دارند. چند روز پیش سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی، مدیركل اعتبارات بانك مركزی تاكید كرد: این بانك برنامه‌ای برای افزایش وام ازدواج ندارد و میزان آن همان سه و پنج میلیون تومان قبلی است.


نبود بودجه، به صرفه نبودن پرداخت وام برای بانك‌ها و تكالیف زیاد صندوق ملی قرض‌الحسنه اصلی‌ترین دلایلی بود كه موجب توقف پرداخت وام ازدواج تا مرداد امسال شده بود. با این حال مجلسیان معتقدند طرح جدیدشان بار مالی برای بانك‌ها نخواهد داشت. موید حسینی‌ صدر، عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس از جمله امضاكنندگان طرح است كه اعتقاد به قابل اجرا بودن آن می‌داند. وی می‌گوید: این طرح بار مالی هم برای دولت ندارد و منابع آن از محل منابع قرض‌الحسنه بانك‌ها تامین می‌شود.

تسهیلات ازدواج در اولویت نظام بانكی نیست
این اظهارات درحالی است كه براساس تكالیف مندرج در قانون بودجه سال جاری بالغ بر ٤٦٤٠٠ میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه نظام بانكی جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه (در اموری مانند دیه، اشتغال زندانیان و اشتغال‌زایی افراد تحت پوشش كمیته امداد حضرت امام «ره» و سازمان بهزیستی) برای نظام بانكی تكلیف شده بود و در هیچ یك از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، حكمی بابت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به جوانان برای نظام بانكی تعیین نشده و بدیهی است اعطای قرض‌الحسنه به امور مندرج در قوانین مصوب مجلس در اولویت اول نظام بانكی است.

 

اضافه می‌نماید منابع قابل حصول قرض‌الحسنه نظام بانكی در سال ١٣٩٣ به مبلغ ٣٠٠/٤٣ میلیارد ریال برآورد شد كه طبعا در صورت اجرای كامل تكالیف قرض‌الحسنه بودجه سال جاری، منابعی برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج وجود نداشت.

١٠میلیون تومان خرید اقساطی
نمایندگان معتقدند باید با افزایش تسهیلات ازدواج، زمینه را برای تحقق ازدواج بیشتر مهیاتر كرد. بر اساس این اعتقاد حسینی صدر توضیح می‌دهد: با طرحی كه در مجلس به دنبال تصویب آن هستیم مبلغ وام ازدواج جوانان به شش میلیون تومان برای سال ٩٤ افزایش می‌یابد و پرداخت وام نیز بدون نوبت خواهد بود. اگر زوجی بخواهد كه به جای دریافت وام، خرید انجام دهد، می‌تواند تا ١٠ میلیون تومان از كارخانه‌هایی كه مایلند محصولات خود را قسطی بفروشند، كالا بردارند.


 این نماینده مجلس تصریح كرد: در این حالت كارخانجات با بانك‌ها طرف هستند و متقاضیان دریافت كالا به جای وام به بانك معرفی می‌شوند و بعد می‌توانند از كارخانجات كالا بردارند و بانك قسط كارخانجات را پرداخت می‌كند.

توقف پرداخت چقدر محتمل است
این تعهدات حتی با تصویب مجلس و تبدیل شدن به قانون در شرایط فعلی نظام بانكی امكان عدم تحقق خواهد داشت. در حال حاضر با همین مبالغ به میراث مانده از گذشته نیز سیستم بانكی به سختی زیر بار پرداخت تسهیلات ازدواج می‌رود. بنابراین با الزام به افزایش سقف تسهیلات بعید نخواهد بود كه مجدد ماجرای متوقف شدن پرداخت‌ها تكرار شود.

 

اواخردولت دهم بود كه زوج‌های جوان پس ازمراجعه به بانك‌ها متوجه شدند باید زمان زیادی را برای دریافت كمترین كمك دولتی كه به صورت وام ازدواج در قالب قرض‌الحسنه پرداخت می‌شد؛ صرف كنند. درابتدا ماجرای توقف وام از شهرستان‌ها آغازشد و كم‌كم موج آن به كلانشهرها و پایتخت رسید. زوج‌های جوان ماه‌ها در نوبت وام ازدواج بودند و بسیاری ازآنها نیز تاكنون موفق به دریافت وام نشده‌اند. در حال حاضر نیز بیشترین زوج‌هایی كه متقاضی وام ازدواج هستند مربوط به سال‌های ٨٨تا ٩٢ است این یعنی زوج‌های بسیاری در دولت دهم موفق به دریافت وام ازدواج نشدند و با روی كار آمدن دولت یازدهم همچنان متقاضی وام ازدواج هستند.

پرداخت یك میلیون تسهیلات در شش ماه
متقاضیان اما از مرداد امسال با از سرگیری پرداخت تسهیلات مجددا به دریافت وام ازدواج‌شان امیدوار شدند. ۲۱ بانك كشور كه به سامانه پرداخت ازدواج متصل هستند از ابتدای فروردین ۹۳ تا ۳۰ دی ماه ۹۳ در مجموع ٩٨٣/٠٨٨/١ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ارزش ٨٣٣/١٠٩/٣٣ میلیون ریال پرداخت كرده‌اند.


آمار بانك مركزی نشان می‌دهد كه تا پایان دی‌ماه سال جاری بالغ بر ٣٨٧/٠٩١/١ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به افراد در صف (از سال ١٣٨٨ تا پایان دی‌ماه ١٣٩٣ با اولویت ثبت نام ازدواج) سامانه پرداخت شده و افراد در صف سامانه تا ٣٠/١٠/١٣٩٣ به ٨٧٤/٥٤٧ نفر كاهش یافته است.

پنج بانك اول در پرداخت تسهیلات
بانك ملی ایران ٧٢٤/٢٧٣ فقره وام ازدواج و به میزان ٧٧٨/٥٤٢/٨ میلیون ریال از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه به متقاضیان تسهیلات پرداخت كرده و رتبه نخست را در بین بانكداران در زمینه پرداخت وام ازدواج از آن خود كرده است. بانك صادرات دومین بانكی است كه توانسته به ٥٣٤/٢٥١ نفر از هموطنان كشور وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت كند. مجموع تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه ازدواج در این بانك ٥٥١/٥٤٣/٧ میلیون ریال گزارش شده است.


 بانك تجارت با پرداخت ٠١٦/١١٤ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ارزش ٦٣١/٥٧٣/٣ میلیون ریال در جایگاه سوم نظام بانكی در حوزه پرداخت وام ازدواج قرار گرفته است. رتبه چهارم در این حوزه به بانك قرض‌الحسنه مهر ایران اختصاص یافته است چراكه این بانك از ابتدای سال تاكنون ٧٥٤/١١٣ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ارزش ٢٦٤/٤١٧/٣ میلیون ریال پرداخت كرده است. بانك كشاورزی نیز با پرداخت ٤٦٧/١١٢ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ارزش ٧٦٥/٣٢٧/٣ میلیون ریال پنجمین بانكی است كه نیاز جوانان را در حوزه وام ازدواج پاسخگو بوده است.


 اخباراجتماعی  - اعتماد 


ویدیو مرتبط :
افزایش وام ازدواج در سیاست های بانک مرکزی نیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش وام قرض‌الحسنه ازدواج ابلاغ شد



 

 

بانک مرکزی افزایش وام قرض الحسنه ازدواج از 2.5 میلیون تومان به 3 میلیون تومان برای هر یک از روجین را به 10 بانک کشور ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: این بانک طی بخشنامه ای مصوبات یکهزار و یکصد و سی‌امین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ 26/7/1390 را جهت اجرا به بانکهای ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، کشاورزی، مسکن، رفاه کارگران، قرض‌الحسنه مهر و شرکت دولتی پست بانک ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: از تاریخ 1/8/1390 سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از 25 میلیون ریال به 30 میلیون ریال برای هر یک از زوجین افزایش می‌یابد.... / تحلیل : عصر ایران