اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عزت الله سحابی به روایت محمود دعایی


سید محمود دعایی عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت وگویی با ماه نامه مهرنامه درباره مرحوم عزت الله سحابی گفت: در سالهای اخیر اگر دوستان اصلاح طلب نیازی به مشورت داشتند ایشان با کمال اخلاص نظر مشورتی خود را اعلام می کرد و حتی اگر جریان اصولگراهم از ایشان مشورت می خواست صادقانه نظر مشورتی خود را می داد و از هیچ کمکی دریغ نمی کرد.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات از سفر حج مشترک مقام معظم رهبری و مرحوم سحابی یاد کرد که منجر به درک زیبایی از یکدیگر شده بود.

سید محمود دعایی عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت وگویی با ماه نامه مهرنامه درباره مرحوم عزت الله سحابی گفت: در سالهای اخیر اگر دوستان اصلاح طلب نیازی به مشورت داشتند ایشان با کمال اخلاص نظر مشورتی خود را اعلام می کرد و حتی اگر جریان اصولگراهم از ایشان مشورت می خواست صادقانه نظر مشورتی خود را می داد و از هیچ کمکی دریغ نمی کرد.



اگر ضرورتی وجود داشت که انتقادی را مطرح کند آنقدر منصفانه انتقاد می کرد که همه تحسین می کردند و به دلیل انصافی که در نظراتش رعایت می کرد طبیعتا انتقادهایش تاثیر گذار بود.

همچنین در سالهای اخیر مصاحبه های ایشان با نشریات مختلف یا رسانه های خارج از کشور سرشار از انصاف، تقوا و پاکی بود و انتقادهایش را بسیار زیبا بیان می کرد و در کنار انتقادها راه حل ارائه می داد. پای بندی خودش را به آرمانها، انقلاب، اصول قانون اساسی، روحانیت و حتی رهبری به زیبایی اعلام می کرد.

من شنیدم که زمانی در سفری به حج، ایشان با مقام معظم رهبری تصادفا همسفر بودند. به قدری زیبا همدیگر را درک کرده بودند و از هم به زیبایی تعریف می کردند. آقای سحابی از معنویت و تقوای آقا تمجید می​کرد و آقا هم به همین صورت از ایشان به نیکی و زیبایی یاد می کرد.

 درباره نحوه آشنایی با مهندس سحابی می گوید: ابتدای ورود من به قم سال ۱۳۴۳بود دراین مقطع به عنوان یک طلبه پر شور و علاقه مند به مبارزه با رژیم و به نوعی در گیر در مبارزه سراغ شخصیت​های مبارزی می گرفتم که زندگی آرا و افکارشان مورد قبولم باشد.

در همین دوران بود که جریان نهضت آزادی شکل گرفت و اعضای آن از جمله مرحوم آیت الله طالقانی، مرحوم مهندس بازرگان ،مرحوم دکتر سحابی و... افرادی دانشگاهی و تحصیل کرده و درعین حال عمیقا پایبند به آرمانهای اسلامی بودند بنابراین سعی می کردم افکار واندیشه های آنها را پی گیری کنم و به دلیل همسویی و همخواهی تا جایی که امکان داشت مروج افکارشان باشم .

درایام دستگیری و محاکمه سران نهظت آزادی ما سعی می کردیم که از قم بیاییم ودر جلسات محاکمه آنها شرکت کنیم و من اولین بار دراین جلسات بود که با مرحوم دکتر سحابی و آقازاده ایشان (مهندس عزت الله سحابی)ودیگر اعضای نهضت آزادی آشنا شدم .

 مدیر مسئول روزنامه اطلاعات درباره دوران ریاست مهندس سحابی بر سازمان برنامه وبودجه می گوید: ایشان در دولت موقت رییس سازمان برنامه و بودجه بودند و من مطمئن هستم که سازمان برنامه و بودجه در تمام دوران خود ـاز زمان تاسیس تا به الان ـرییسی به این پاک دستی ،تعهد، اشراف به مسائل وتسلط به آمار وارقام و مسائل مربوط به بودجه وجود نداشته است. طلایی ترین دوران سازمان برنامه و بودجه دورانی است که آقای سحابی سرپرستی این سازمان را برعهده داشت.

از نظر سید محمود دعایی:" یکی از تاریخی ترین مواضعی که ایشان گرفت موضعی بود که نسبت به عدم کفایت بنی صدر داشت. ایشان جزو کسانی بود که موافق عزل بنی صدر سخنرانی کرد اما در ابراز عقیده شجاعانه خودش یک جمله زیبایی هم به طرف مقابل گفت و عنوان کرد که آن چیزی که نسبت به بنی صدر می گویید درست است و من هم قبول دارم که او دیگر صلاحیت ریاست جمهوری ندارد، اما آیا همه کسانی که در مقابل او ایستاده اند در آنچه که می گویند صادق هستند؟

ایشان ضمن ابراز نظر صریح و قاطع خود مبنی بر عدم صلاحیت بنی صدر، این ابراز دردمندی را هم کرد که طرف مقابل هم باید از برخی ناهنجاری​ها، تندروی ها و بد اخلاقی هایی که وجود دارد خودش را مبرا کند."

آقای دعایی در بخشهای دیگری از این مصاحبه می​گوید: پس از انتخابات سال ۱۳۷۶و انتخاب آقای خاتمی به عنوان رییس جمهور، یک روز آقای خاتمی مرا خواست و گفت: من رهین احسان و محبت عده ای هستم که مایل هستم به صورت رسمی از آنها تقدیر و تشکرکنم و می خواهم شما از طرف من بروی و از این بزرگان تشکر کنی .

یکی از این افراد آقای سحابی بود و من دنبال آقای مهندس سحابی بودم که از طرف آقای خاتمی بروم منزلشان و مراتب سپاسگذاری و تشکر آقای خاتمی را به عرض شان برسانم. دراین ماموریتی که داشتم و پیش بعضی از شخصیتها رفتم و سپاس آقای خاتمی را ابلاغ کردم زیبا ترین پاسخ وبرخورد را مهندس سحابی داشت .

هیچ ادعا ومطالبه ای نداشت و عنوان کرد : بهترین خدمت مابه آقای خاتمی این است که بگذاریم ایشان راحت فکر کند و مزاحمش نشویم وهر آنچه را که ایشان مطالبه ودرخواست کرد در اختیارش قرار دهیم.

منبع : تابناک


ویدیو مرتبط :
صحبت های عزت الله سحابی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت عزت‌الله انتظامی از بازی در یک فیلم/ این روزها به شدت مریض هستم



اخبار,اخبار فرهنگی ,عزت‌الله انتظامی

عزت‌الله انتظامی که در بخش‌هایی از فیلم «شب» رسول صدرعاملی در حرم امام رضا(ع) بازی کرده، از این فیلم به عنوان یکی از بهترین تجربه‌هایش یاد کرد.

 او گفت: فیلم قصه قشنگی داشت و خیلی آن را دوست داشتم و کاری حسی بود.

آقای بازیگر  با یادآوری خاطرات حضورش در این فیلم اظهار کرد: «شب» آخرین همکاری‌ام با خسرو شکیبایی بود و این بازیگر با وجود اینکه در زمان بازی در این فیلم، بیمار بود اما از همه ما بهتر کار می‌کرد.

وی ادامه داد: زمان فیلمبرداری، خسرو در شرایط بد بیماری بود و من می‌ترسیدم جواب ندهد اما از همه ما بهتر کار می‌کرد و معرکه بود و در واقعه یکی از زیباترین کارهایش را در این فیلم به یادگار گذاشت، من کارهای زیادی در کنار خسرو داشتم و این فیلم هم افتخاری بود تا بار دیگر برای آخرین‌بار در کنار هم باشیم.

عزت‌الله انتظامی در ادامه درباره این روزهایش به ایسنا گفت: به شدت مریض هستم و حال خوبی ندارم.

داستان فیلم «شب» که در سال 1386 ساخته شد در مشهد می‌گذرد و در بخش‌هایی نیز شاهد حضور شخصیت‌های فیلم در حرم مطهر امام رضا (ع) و تحول شخصیتی آن‌ها هستیم.

گروهبان جوان با بازی امین حیایی که در آستانه ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش است باید خلافکار باسابقه و فراری با بازی عزت‌الله انتظامی را به زندان بازگرداند، اما بارش شدید برف، نقل و انتقال را با اشکال مواجه و یا متوقف کرده است. گروهبان چاره‌ای ندارد تا صبح روز بعد را با زندانی‌اش در مشهد بگذارند، او به سختی جایی را برای اقامت در یک میهمان‌پذیر پیدا می‌کند. در ادامه شب اما گروهبان مسموم و توسط مالک میهمانخانه با بازی زنده‌یاد خسرو شکیبایی به بیمارستان منتقل می‌شود، مهمانخانه‌چی که مرد میانسال پاکدلی است به خلافکار پیر اعتماد می‌کند تا او بتواند پیرزنی را که مشتاق سلامتی همسر بستری‌اش در بیمارستان است، به زیارت امام رضا (ع)ببرد. پیرمرد باز می‌گردد اما از زندانی خبری نمی‌شود. گروهبان و میهمان‌خانه‌چی در اوج پریشانی و ناامیدی به بارگاه امام پناه می‌برند تا آرامش بگیرند. اما زندانی نیز تحت تأثیر زیارت خود از فرار منصرف و بازمی‌گردد.

اخبار فرهنگی - ایسنا