اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عزاداری روحانی در منطقه کارگر نشین تهران


رییس جمهور به خیل عظیم عزاداران حسینی محله خلیج فارس در مقابل بیمارستان شهید فیاض بخش، که عمدتاً کارگران و بازنشستگان هستند، پیوست و همراه با آنان برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش عزاداری کرد.

انتخاب: حسن روحانی رییس جمهوری روز شنبه و همزمان با  عاشورای حسینی؛ سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در بیمارستان شهید دکتر فیاض بخش سازمان تامین اجتماعی حاضر شد و با توضیحات مسئولان  در جریان روند کاری بخش های مختلف این مرکز درمانی قرار گرفت.

رییس جمهوری هنگام بازدید از بخش های مختلف این بیمارستان با بیماران بستری به گفتگوی صمیمی پرداخت و ضمن دلجویی و اهدای شال سیاه رنگ به مناسبت عاشورای حسینی در خصوص روند درمانی آنان سوالاتی کرد.

همچنین دکتر روحانی با توقف در ایستگاه پرستاری یکی از بخش های این مرکز درمانی، کار پرستاران و پزشکان را بسیار ارزشمند توصیف کرد و ضمن آرزوی توفیق برکت و سلامتی برای این قشر زحمت کش جامعه خطاب به آنان گفت: شما واسطه شفایی هستید که خداوند به بیماران می دهد و در همه ایام سال و روز عزای حسینی نیز به بیماران خدمت رسانی می کنید.

رییس جمهوری پس از بازدید از این مرکز درمانی به خیل عظیم عزاداران حسینی محله خلیج فارس در مقابل بیمارستان شهید فیاض بخش، که عمدتاً کارگران و بازنشستگان هستند، پیوست و همراه با آنان برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام  و یاران باوفایش عزاداری کرد.
 
از درد دل کارگران با روحانی تا تقدیر مردم از برجام در عزاداری رئیس‌جمهور در روز عاشورا
 
حضور دکتر روحانی در بیمارستان شهید دکتر فیاض بخش سازمان تأمین اجتماعی در محله کارگر نشین خلیج فارس تهران و عزاداری در جمع کارگران و بازنشستگان با حاشیه‌های جالبی هراه بود.

- دکتر روحانی هنگام حضور در بخش‌های بستری این بیمارستان به سخنان و درددل‌های بیماران با دقت گوش داد  و برای رفع مشکلات آنان دستوراتی صادر کرد.

- رئیس جمهور هنگام عیادت از بیماران بستری در بیمارستان شهید دکتر فیاض بخش در بین آنان شال سیاه توزیع کرد.

- دکتر روحانی در ایستگاه پرستاری یکی از بخش‌های بستری بیمارستان فیاض بخش از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی پرستاران و کادر درمانی در ارائه خدمات به بیماران قدردانی کرد.

- رئیس جمهور پس از استماع گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بر گسترش و ارتقاء خدمات به کارگران و مستمری بگیران تأکید کرد و خواستار تسریع در اجرای طرح توسعه این بیمارستان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های کشور شد. دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این بازدید دستوراتی را برای ارتقاء خدمات به کارگران و بازنشستگان و تسریع در احداث بیمارستان جدید شهید فیاض بخش صادر کرد.

- رئیس جمهور هنگام عزاداری در محله کارگر نشین خلیج فارس کودکان، نوزادان و مادران را مورد تفقد قرار داد و به ابراز احساسات عزاداران حسینی پاسخ داد.

- کارگران و بازنشستگان در دیدار با رئیس جمهور از دولت تدبیر و امید برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای تقدیر و تشکر کردند.

- عزاداران حسینی نماز ظهر عاشورا را در بیمارستان فیاض بخش به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی اقامه کردند.

- ساختمان جدید بیمارستان 550 تختخوابی فیاض بخش که کلنگ‌زنی آن در شهریور ماه سال 92 انجام شد از قدیمی‌ترین و بزرگترین بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی است که در محله کارگرنشین تهران واقع شده است.

- دکتر روحانی را در این بازدید دکترعلی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری، دکتر فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهور؛ دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی؛ دکتر عباس کبریایی زاده، رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان تشکل‌های کارگری و بازنشستگی همراهی می‌کردند.


ویدیو مرتبط :
منطقه جن نشین در شمال تهران!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی تمام رقبای منطقه ای تهران را از صحنه به در کرد اما احمدی نژاد.../آیا حمله احتمالی اسرائیل به ایران با حمایت اروپا و آمریکا مواجه می شود؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق ژنو


اخبار سیاست خارجی - مجله میدل ایست:
روحانی تمام رقبای منطقه ای تهران را از صحنه به در کرد اما احمدی نژاد.../آیا حمله احتمالی اسرائیل به ایران با حمایت اروپا و آمریکا مواجه می شود؟

مردم ایران مذاکره کنندگان هسته ای خود را همانند یک قهرمان مورد استقبال قرار دادند و محبوبیت رئیس جمهور تازه منتخب – [آقای] حسن روحانی - افزایش یافت. از طرف دیگر، همتای امریکایی او - باراک اوباما - از سوی جمهوری خواهان و دموکرات های مورد انتقاد شدید قرار گرفته است و قانون گذاران از هردو حزب تهدید به وضع تحریم های تازه ای کرده اند که به گفته تهران، باعث از بین رفتن توافق ژنو خواهد شد.

مجله میدل ایست نوشت: توافق موقت هسته ای که در ماه نوامبر میان ایران و شش قدرت جهانی (ایالات متحده، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان ) در ژنو به امضا رسید، به منزله یک پیشرفت محسوس پس از سال ها تنش، تهدید و بن بست در مذاکرات محسوب می شود و بیانگر نخستین توافق رسمی میان رقبای دیرینه – واشنگتن و تهران – در مدت 34 سال گذشته می باشد.

به گزارش تیک ، خود این توافق، یک توافق دو سر برد برای طرفین به شمار می رود. ایران غنی سازی اورانیوم را ادامه می دهد و برنامه هسته ای خود را حفظ می کند و در عین حال، با کاهش تحریم ها، به مبلغ 7 میلیارد دلار دست خواهد یافت که اقتصاد دچار مشکل شده آن کشور را یاری خواهد داد. این توافق زمینه را برای رفع تحریم های بیشتر و کسب منافع در این راستا هموار خواهد کرد.

با رفع کامل تحریم های بین المللی و یک جانبه، یک رونق قابل توجه اقتصادی نه تنها برای ایران، بلکه برای شرکت های غربی حاصل خواهد شد که مدت ها از انجام معامله با کشوری که از ذخایر عظیمی از ثروت و یک بازار بزرگ و نسبتاً دست نخورده برخوردار است، منع شده بودند.

این توافق همچنین راه را برای بهبود روابط میان تهران و قدرت های بزرگ غربی هموار خواهد کرد. آن چه که برای غرب مهم است تعهد ایران به توقف غنی سازی بالاتر از سطح 5 درصد می باشد که از سطح لازم برای ساخت مواد نوع تسلیحاتی (بیش از 90 درصد) بسیار پائین تر است.

نفع بالاتر برای ایران
با وجود این حقیقت که طرفین منافع محسوسی را از توافق مذکور کسب می کنند، تهران به روشنی و در هنگام بررسی موضوع از یک بستر وسیع تر به ویژه در برابر امریکا، منفعت بیشتری را به دست خواهد آورد.

مردم ایران مذاکره کنندگان هسته ای خود را همانند یک قهرمان مورد استقبال قرار دادند و محبوبیت رئیس جمهور تازه منتخب – [آقای] حسن روحانی - افزایش یافت. از طرف دیگر، همتای امریکایی او - باراک اوباما - از سوی جمهوری خواهان و دموکرات های مورد انتقاد شدید قرار گرفته است و قانون گذاران از هردو حزب تهدید به وضع تحریم های تازه ای کرده اند که به گفته تهران، باعث از بین رفتن توافق ژنو خواهد شد.

اسرائیل نیز که دارای نفوذ سیاسی و انتخاباتی چشمگیری در ایالات متحده است، به ابراز محکومیت شدید پرداخته و نخست وزیر آن - بنیامین نتانیاهو - این توافق را با صراحت «یک توافق بد»توصیف کرده است. اگرچه متحدان عرب امریکا به ویژه در خلیج [فارس] خوش بینی محتاطانه ای را در انظار ابراز کرده اند، ولی واکنش آنها در خفا احتمالاً نگرشی منفی تر بوده است.

عربستان سعودی پیش از حصول این توافق و برخلاف معمول، به ابراز نگرانی آشکار در خصوص احتمال بهبود روابط میان ایران – رقیب اصلی خود- و ایالات متحده پرداخته بود. حتی در ماه نوامبر، شایعاتی به گوش می رسید که این کشور با اسرائیل مشغول همکاری برای طرح های احتمالی حمله به دشمن مشترک خود هستند– ریاض منکر این شایعه شده است. علاوه بر اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج [فارس]، اردن و مصر نیز احتمالاً در مورد توافق ژنو احساس نگرانی می کنند.

بنابراین جای شگفتی چندانی نیست که بلافاصله پس از توافق ژنو، دیدارها و مکالمات تلفتی از سوی اوباما و وزیر خارجه او - جان کری - با هم پیمانان خود در خاورمیانه روی داد تا به آنها اطمینان دهند که منافع آنها را کاملاً مورد نظر دارند. این اقدام با توجه به روابط پیش از آن دچار تنش شده میان امریکا و تل آویو، ریاض و قاهره به دلیل خشم آنها بر سر مسائلی مانند ایران، مناقشه در سوریه و آشوب در مصر، وظیفه چندان ساده ای نبود.

دلایل مخالفت با توافق ژنو
اگرچه کسانی که با توافق ژنو مخالفند، موضع خود را بر این اعتقاد بنا کرده اند که توافق مذکور ایران را از تبدیل شدن به یک تهدید هسته ای بازنخواهد داشت، ولی سطوح غنی سازی مورد توافق مانع این احتمال می شود. در نتیجه، دلیل این مخالفت احتمالاً بیشتر مرتبط با قدرت منطقه ای ایران و نفوذ آن کشور است که توافق ژنو احتمالاً باعث افزایش آن خواهد شد.

رقبای ایران در خاورمیانه پس از توافق ژنو و به طور کلی تر پس از برگزیده شدن یک رئیس جمهور میانه رو که شیوه او بسیار متفاوت از سلف او - یعنی محمود احمدی نژاد – است، دیگر نمی توانند چندان بر انزوای بین المللی ایران حساب کنند.

اکنون که ایران موافقت کرده است تا غنی سازی اورانیوم خود را به سطوح کمتر کاهش دهد، برای اسرائیل بسیار سخت تر خواهد بود که تهدیدات مداوم نظامی خود علیه تهران را به اجرا درآورد و همچنین، برای دیگر کشورها نیز سخت تر خواهد بود که به گونه ای، در این حمله مشارکت داشته باشند.

انجام یک چنین حمله ای تحت این شرایط در نظر جهانیان به عنوان یک حمله وقیحانه و توجیه ناپذیر تلقی خواهد شد و بر روابط میان قدرت های جهانی که توافق ژنو را به انجام رساندند به شدت تاثیر خواهد گذاشت - نه فقط به دلیل پیامدهای خطرناک یک اقدام نظامی، بلکه به دلیل آن که تمام اقدامات طاقت فرسا برای رسیدن به این توافق به سرعت و شاید به صورتی بازگشت ناپذیر از بین خواهد رفت.

ایالات متحده، انگلستان و فرانسه شاید به نفع حفظ تاثیرات مثبت توافق ژنو، به نفش تهران در حل مسئله سوریه اذعان کنند و این کار روحانی را قادر خواهد کرد تا تعهد خود را به تداوم «حمایت قاطع» از بشار اسد به گونه ای که «هیچ نیرویی در جهان نتواند آن را تکان دهد» به اجرا درآورد.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است که کشورش در مورد حضور تهران در سوریه «نمی تواند ساکت باقی بماند.» ولی دیگر صداهای مهم شاید سکوت اختیار کنند.

یک رشته از تصمیمات سیاسی غرب – از جمله حملات به رهبری ایالات متحده به عراق و افغانستان و اشغال آنها، اعمال تحریم علیه جنبش فلسطینی حماس به دنبال پیروزی آن در انتخابات سال 2006 میلادی و حمله اسرائیل به لبنان در همان سال – باعث تقویت قابل توجه قدرت منطقه ای ایران شد.

ولی این فرصت از سوی احمدی نژاد - که به گونه ای نظام مند کشورش را در منطقه و جامعه بین المللی منزوی کرد - به طور قابل توجهی، به هدر رفت. رقبای تهران در شخص روحانی و توافق ژنو میزانی از رفع بالقوه این انزوا را مشاهده می کنند. این برداشت به غیر از عربستان سعودی از سوی اسرائیل نیز به شدت احساس می شود.

کانون توجه واقع شدن تسلیحات کشتار جمعی اسرائیل
دلیل بنیادین دیگر برای مخالفت تل آویو با توافق ژنو آن است که این توافق باردیگر توجهات را به سوی تسلیحات هسته ای اسرائیل معطوف می کند و همچنین ریاکاری های تنها قدرت هسته ای خاورمیانه در مورد ابراز شکایت از کسب تسلیحات هسته ای به وسیله کشورهای دیگر منطقه و پوچ بودن ترسیم مداوم خود به عنوان آسیب پذیر بودن و مورد تهدید وجودی قرار داشتن از سوی همسایگان خود را مورد تاکید قرار خواهد داد.

در واقع، به دنبال توافق ژنو در خواست ها برای اعمال فشار بین المللی بر زرادخانه بزرگ هسته ای اسرائیل - چه به صورت مستقیم و یا از طریق بیانیه های کلی تری که خواهان یک خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی هستند- باردیگر نمایان شده است.

کیت هودسون – دبیر کل مباره برای خلع سلاح هسته ای – می نویسد:« به نظر نامتعادل می رسد که در مورد بمب های هسته ای که هرگز وجود ندارند چنین نگران شویم و در مورد صدها بمب هسته ای که وجود دارند نگرانی چندانی ابراز نشود. زرادخانه هسته ای اسرائیل نمونه ای بارز از این مساله است، زیرا این رژیم تنها دارنده تسلیحات هسته ای در خاورمیانه محسوب می شود.»

حتی عربستان سعودی نیز با درخواست برای یافتن یک راه حل فراگیر منتهی به «رفع کامل تمام تسلیحات کشتار جمعی به ویژه ای هسته ای از خاورمیانه و خلیج [فارس]» به توافق ژنو واکنش نشان داد و این درخواست یک اشاره مستقیم به اسرائیل بدون ذکر صریح نام آن است.

رئیس سازمان «منع استفاده از تسلیحات شیمیایی»- سازمانی که برنده جایزه صلح نوبل شده است - در ماه دسامبر از اسرائیل خواست تا به دنبال اتخاذ یک تصمیم مشابه از سوی سوریه، تسلیحات شیمیایی خود را تسلیم سازد. توافق ژنو بلافاصله پس از این تصمیم، امضا شد. لیبی ده سال پیش موافقت کرد که برنامه های تسلیحات کشتار جمعی خود را برچیند و عراق نیز در دهه 1990 میلادی از بلند پروازی های خود دست برداشت.

با توجه به این که اسرائیل دیگر مورد تهدید تسلیحات کشتار جمعی قرار ندارد و دیگر کشورهای منطقه نیز خواهان یک خاورمیانه عاری از یک چنین تسلیحاتی هسته ای هستند، این رژیم دیگر نمی تواند به بهانه های پیش از این واهی دفاع از خود و بازدارندگی متوسل شود. .

پیامدها و چشم اندازها
هنوز باید منتظر ماند و مشاهده کرد که چه پیامدهای بلند مدتی ناشی از این توافق برای ایران و منطقه به وجود خواهد آمد، ولی حداقل برای حال حاضر، روحانی توانسته است که رقبای خود را از صحنه خارج سازد. با توجه به این نکته که این رقبا شامل متحدان کلیدی امریکا، بخشی از حکومت امریکا و یا افراد دارای نفوذ قابل توجه بر آن کشور هستند، این اقدام دغدغه های ذهنی قابل توجه ای را در کاخ سفید به وجود آورده است.

اگر ما به قول ایران اعتماد کنیم که می گوید هدف آن همواره کسب انرژی صلح آمیز هسته ای و نه سلاح اتمی بوده است، بنابراین ایران با امضای این توافق چیزی را از دست نداده است. ولی دولت اوباما یک بهای سنگین داخلی و منطقه ای را برای آن پرداخت کرده است. پرسش این است که آیا این بها ارزش آن را خواهد داشت یا خیر.

اخبار سیاست خارجی - تیک