اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عروسی‌هایی از جنس خودبیگانگی



اخبار,اخبار اجتماعی ,جشن عروسی

 

اخبار اجتماعی - عروسی‌هایی از جنس خودبیگانگی

وقتی پا به یكی از همین سالن‌های معروف شهر گذاشتیم، منوی غذایی روبه‌روی‌مان قرار دادند كه تصور اولمان این بود كه این غذاها برای هفت شب و هفت روز است چون هرچقدر حساب كردیم همه آنها در یك شب خورده نمی‌شدند. در این منو، نام غذاهایی بود كه بعضی از آنها اصلا به گوشمان نخورده بود و توانایی تلفظ كردن آنها را هم نداشتیم.

دیگر این حرف به ضرب‌المثل تبدیل شده است كه «تا عروس و داماد نباشی و با كفش آهنین نیفتید دنبال كارها و خرید‌های عروسی نمی‌فهمید كه چه می‌گذرد دور و برتان. » انگار دیگر دور شده‌ایم از آن زمان‌هایی كه به قول قدیمی‌ها، جشن عروسی شب شیرین وصال بود. دیگر كمتر این حرف به گوشتان می‌رسد كه «ان‌شاءالله در عروسیت جبران می‌كنم».

به گزارش اعتماد، در این سال‌های اخیر در جشن‌های عروسی آنقدر بریز و بپاش می‌شود و آنقدر هزینه‌های چندصد میلیونی بابت یك شب مراسم خرج می‌شود كه هركس از دور به این ماجراها نگاه كند، انگشت به دهان خواهد ماند. جشن‌های عروسی، به نوعی تبدیل به میدان محك زدن مهمانانی شده است كه دعوت شده‌اند تا حسابی شگفت‌زده صفر‌هایی شوند كه قرار است یك عمر عروس و داماد به پای آن پیر شوند.

شگفتی‌هایی مانند تالارهایی با ورودی چندصد هزار تومانی، ماشین‌های آخرین سیستم و حتی هلی‌كوپتر، هواپیما و بالن‌هایی كه عروس و داماد را می‌خواهد به خانه بخت ببرد. لباس عروس، آرایشگاه و فیلمبرداری كه برای ثبت خاطرات می‌آیند، انگار به نوعی فریاد از خودبیگانگی تجملاتی می‌زنند اما كجاست گوش شنوا؟ خودروی عروسی 300 میلیونی، فیلمبرداری و عكاسی 25 میلیونی آن هم در كویر دوبی و سواحل تركیه، گل آرایی‌های میلیونی، ورودی‌های 300هزار تومانی برای هر نفر در سالن‌های عروسی و... از جمله امكاناتی هستند كه در همین تهران خودمان همه روزه هزینه می‌شود تا یك شب به قول خودشان به یادماندنی را ثبت كنند. در این گزارش به سراغ برخی آرایشگاه‌ها، سالن‌های برگزاركننده مراسم، آتلیه‌های فیلمبرداری، كرایه وسیله نقلیه مراسم عروسی و... رفته‌ایم تا سر از كار این هزینه‌های چندصد میلیونی دربیاوریم.

با تخفیف آرایش عروس 8میلیون تومان
برخی آرایشگاه‌ها آنقدر اسم و رسم در كرده‌اند كه دیگر كمتر كسی است نام آنها را نشنیده یا سری به آنجا نزده باشد. آرایشگاه‌هایی كه با تبلیغ‌های متنوع از جمله اینكه فلان بازیگر و شخصیت مطرح كشور به آن آرایشگاه می‌رود یا از فلان وسایل و فلان آرایشگر از فلان كشور استفاده می‌كنند، باعث شده است كه هر روز بر میزان مشتری‌هایشان اضافه شود.

 

از طرف دیگر به همین نسبت به میزان دستمزدشان هم بیفزایند. به سراغ یكی از این آرایشگاه‌های مطرح رفتیم. با شنیدن قیمت و كارهایی كه انجام می‌دادند حیرت كردیم. حیرت‌مان از زمانی آغاز شد كه مدیر آرایشگاه درمورد خدماتی كه برای عروس‌هایش ارایه می‌داد، شروع به صحبت كرد: «از چند ماه قبل از عروسی باید پوست عروس آماده میك آپ بشود. ماساژ و تقویت پوست صورت، پاك‌سازی و شفاف‌سازی پوست، بوتاكس، گریم شبیه‌سازی عروس به داماد، میك آپ وی‍ژه عروس به سبك اروپایی، ماسك و تقویت و آماده‌سازی مو برای رنگ كردن، رنگ و مش، شینیون، مانیكور و طراحی ناخن، تتو و طراحی بدن و... از جمله كارهایی است كه برای عروس انجام می‌دهیم.» او در ادامه تضمین هم می‌دهد كه آرایش صورت عروس تا پایان شب هیچ تغییری نخواهد كرد. برای بازار گرمی هم كه شده وقتی به سر قیمت می‌رسیم، می‌گوید: زمانی آمده‌اید كه به تخفیف ویژه‌مان خورده‌اید: «پكیج ویژه عروس كه همه این آیتم‌ها را شامل می‌شود، یك عدد تاج شكیل عروس و آرایش ویژه پاتختی هم به عنوان هدیه تقدیم عروس خانم می‌شود كه روی هم هشت میلیون تومان برای شما تمام خواهدشد.»

700 مهمان، نفری 300 هزار تومان
سالن‌ها و باغ‌هایی كه مراسم عروسی در آنها برگزار می‌شود، روز به روز مثل قارچ از هر كوی و برزنی سر در می‌آورند. اما یكسری باغ و سالن‌های عروسی اسم و رسم‌دار، آنقدر شهرت به هم زده‌اند كه خیلی از عروس و دامادها یكی از آرزوهایشان است كه بتوانند مراسم عروسی‌شان را در این سالن‌ها برگزار كنند. وقتی پا به یكی از همین سالن‌های معروف شهر گذاشتیم، منوی غذایی روبه‌روی‌مان قرار دادند كه تصور اول‌مان این بود كه این غذاها برای هفت شب و هفت روز است چون هرچقدر حساب كردیم همه آنها در یك شب خورده نمی‌شدند.

در این منو، نام غذاهایی بود كه بعضی از آنها اصلا به گوش‌مان نخورده بود و توانایی تلفظ كردن آنها را هم نداشتیم. غذاهایی مانند پلوی مكزیكی با میگو، كوكتل میگو با سس تارتار، سالاد فرانسوی، خوراك زبان با سس ترخون، چیكن فینگر، بره درسته با سس گریوی، ماهی درسته با تزیین مخصوص، چیكن آلاشریمپ به روش فرانسوی، استرفرای سبزیجات، كباب مكزیكی از فیله گوساله، سینی قرقاول با تزیینات ویژه، بوقلمون درسته با تزیین آناناس، شیرین پلو با مرغ، سوفله كلم، لازانیا، بیف استروگانف، رولت گوشت، و بیش از 10 نوع خورشت و انواع سالاد و اردور مثل سالاد فصل، سالاد امریكایی، سالاد كلم روس، سالاد ماكارونی، قارچ سرخ شده، بورانی اسفناج یا ماست و خیار، سالاد براكلی، سالاد سیب زمینی و پیازچه، سالاد فرانسه، سینی سبزیجات پخته ایرانی و فرنگی، انواع ترشی و دسرهای مختلفی مثل پلمبیر، كرم قهوه، كرم كارامل، ژله میوه، موس لیموترش، موس شكلات، شارلوت میوه و... اینها قرار است بر سر میز شام قرار بگیرد. در طول مراسم هم انواع میوه‌های چهار فصل، كمپوت‌های خارجی، بستنی، معجون و آبمیوه‌های طبیعی برای پذیرایی مهمانان در نظر گرفته شده است.

بعد از خواندن منوها مسوول این بخش به ما گفت: «منوها بر اساس طیف غذاها، خوراك‌ها و دسر‌ها طراحی شده، البته اگر عروس و داماد بخواهند، می‌توانیم منوهای تركیبی هم طراحی كنیم ولی هزینه‌اش متفاوت است.» بعد از تمام این صحبت‌ها وقتی قیمت این سالن با منوی رنگارنگش به میان آمد، به حالت عادی كه انگار رقم‌ها را به ریال می‌گوید، ادامه داد: «هزینه این سالن برای هر نفر از مهمانان با احتساب سرویس و مالیات به طور متوسط نزدیك 300 هزار تومان تمام می‌شود. » بعد از گفتن این قیمت خودمان را از تك و تا نینداختیم تا ادامه صحبت‌هایش را بگوید كه صحبت از ظرفیت و صف رزرو به میان می‌آید: «ظرفیت سالن‌های این تالار از 700 نفر شروع می‌شود یعنی تعداد مهمانان در كمترین حالت ممكن می‌تواند 700 نفر باشد. اگر شما می‌خواهید برای مراسم، این سالن را انتخاب كنید متاسفانه باید بگویم هر چهار تالار پذیرایی تا سه ماه آینده رزرو شده است و فقط می‌شود در صورت پرداخت كامل هزینه‌ها برای سه ماه آینده برای شما سالنی را درنظر بگیریم.»

لباس عروس، با پارچه‌یی از طلا، 60میلیون تومان
لباس شب عروسی از آن دسته لباس‌هایی است كه فقط یك بار می‌شود آن را بر تن كرد. مثل كت و شلوار دامادی نیست كه آقا داماد بعد از مراسم عروسی‌اش بارها و بارها بتواند از آن استفاده كند. اما حساسیتی كه برای خرید لباس عروسی وجود دارد، برای هیچ نوع لباسی نمی‌توانید پیدا كنید. به همین خاطر مزون‌های زیادی با تبلیغات وسیع، لباس‌های عروس خاص و منحصر به فردی را طراحی می‌كنند تا مشتری‌های بیشتری به سمت خود جذب كنند. یكی از این مزون‌های معروف تهران كه كمتر كسی به خاطر قیمت بالای آن می‌تواند به سراغش برود، در یكی از برج‌های فرمانیه قرار دارد. برای رفتن به آنجا باید از چند هفته قبل وقت گرفته باشید.

 

یكی از ویژگی‌هایی كه این مزون دارد وقت‌های تعیین شده‌اش را تكی می‌دهد و به هیچ عنوان نباید با عروس‌های دیگر تداخل پیدا كند. این مزون در یك برج بلند بالا با آسانسوری مجزا قرار دارد؛ برای اینكه از روی مدل‌های لباس عروس كپی‌برداری نشود، تدابیر امنیتی زیادی اندیشیده شده، به عنوان مثال عروس خانم یا باید به تنهایی یا نهایتا با آقا داماد برای دیدن و انتخاب لباس عروس حضور داشته باشند.

با صاحب این مزون كه صحبت می‌كنیم می‌گوید: «ما فقط با برند‌های معروف مانند «...» كار می‌كنیم و تمام سفارش‌های‌مان مستقیم از خود كمپانی ارسال می‌شود. اما برای فیكس نهایی اندازه‌ها و از همه مهم‌تر انحصاری‌بودن برند طراح كمپانی، با هزینه سفارش‌دهنده كه همان عروس و داماد هستند، برای دو هفته به ایران می‌آید و بعد از طراحی و الگو‌برداری به اسپانیا برمی‌گردد.

 

یك ماه بعد سفارش لباس عروس فرستاده خواهدشد. البته باز هم قیمت مدل‌های انتخابی نسبی هستند. یعنی بستگی به جنس پارچه و تور دارد. قیمت پارچه حریر، ابریشم یا ساتن... با هم متفاوت است. همین‌طور سنگ دوزی روی كار هم بسته به قیمت روز سنگ‌ها و جواهرات محاسبه خواهدشد.» او در ادامه می‌گوید: «البته هستند عروس‌هایی كه می‌خواهند واقعا از همه عروس‌ها خاص‌تر و متمایزتر باشند. برای همین درخواست می‌كنند جنس پارچه لباس عروس‌شان زربافت باشد یا در آن از الیاف طلا استفاده بشود. طلای كار شده در لباس، باعث درخشندگی و زیبایی بی نظیرو خیره كننده‌یی می‌شود.» از قیمت‌ها كه می‌پرسیم در جواب می‌گوید: «تمام لباس عروس‌های این مزون به اضافه دستمزد، پارچه، لوازم مصرفی و هزینه رفت و برگشت طراح اسپانیایی به طور میانگین از 60 میلیون تومان شروع می‌شود و سقف گران‌ترین لباس هم معلوم نیست. چون باید به نرخ روز محاسبه شود.»

ثبت خاطرات با 25 میلیون تومان
عكس و فیلم از جمله به یادماندنی‌ترین یادگاری‌هایی است كه سال‌ها بعد از مراسم عروسی برای زوج‌ها باقی می‌ماند.

 

برای همین، حساسیت نسبت به فیلمبرداری و عكاسی بالا می‌رود و افراد دوست دارند به بهترین شكل ممكن شب خاطره انگیزشان ثبت شود. ما هم به سراغ یكی از آتلیه‌های معروف تهران رفتیم كه در آنجا مراسم افراد مطرح كشور از طریق دوربین‌های آنها به ثبت رسیده است. وارد آنجا كه شدیم با كمی گردش در سالن آتلیه با هرگونه نما، دكور و صحنه‌هایی كه فكرش را می‌كردیم برای عكاسی، مواجه شدیم، از سنتی تا كلاسیك، از پیانو ومیز بیلیارد گرفته تا كمانچه و گرامافون.

 

عكس‌های روی در و دیوار هم مناظر فوق‌العاده زیبایی را نشان می‌داد. ساحل‌های بكر، دریاچه، جنگل، كوه‌های برفی، كویر، باغ‌های مجلل، خانه‌های سنتی و.... . خلاصه هر جایی كه فكرش را بكنید، عروس و دامادهای روی در ودیوار، آنجا عكس گرفته بودند. شهرت آتلیه به این بود كه بسیاری از عكاسی‌های آنها در مكان‌های خارج از كشور صورت می‌گیرد و بسیاری از بازیگرها و فوتبالیست‌ها برای عكاسی، این آتلیه را انتخاب می‌كنند. بعد از اینكه كمی به عكس‌ها نگاه می‌كنیم، نوبت آن می‌شود تا از كارهایی كه انجام می‌دهند و پولی كه می‌گیرند بگویند: «دو آلبوم 40 در 60 با 20 برگ عروسی باغ لواسان چاپ دو رو پلكسی، آلبوم 40 در60 با 20 برگ عروسی كویر چاپ دو رو پلكسی، حالا بسته به انتخاب خودتان دارد، می‌توانید كویرهای ایران را انتخاب كنید یا دوبی یا حتی قطر و... كلیپ این عكس‌ها هم، شب مراسم از طریق ویدئو پروجكشن پخش می‌شود.

 

ساخت كلیپ اسپرت و آشنایی مخصوص عروس و داماد، فیلمبرداری یك الی 5 دوربینه با كیفیت Full HD، فیلمبرداری‌ها با استفاده از ریل - كرین - پروجیپ - اس تی دی كم وتجهیزات پیشرفته دیگر انجام می‌شود.

 

نورپردازی سینمایی و حرفه‌یی محل مراسم برای بالا بردن كیفیت تصاویر، شاسی عكس یك در 5/1 پنج عدد به اضافه شاسی هدیه، ژورنال كوچك چاپ پلكسی سفید از دو آلبوم برای عروس و داماد وژورنال كوچك عكس‌های عروسی برای والدین عروس و داماد و لیت یادگاری كه به تعداد مهمان‌ها نیز به شما داده خواهد شد.» می‌گویند هر كدام از این خدماتی كه گفتند، می‌توانند اضافه و كم كنند كه در این صورت روی هزینه نیز تاثیر خواهد داشت. وقتی به قیمت‌ها می‌رسیم، می‌گوید: «اگر تمام این امكانات را بخواهید و بخواهید خارج از ایران هم عكس‌های‌تان انداخته شود بین 15 تا 25 میلون تومان خرج برمی‌دارد. اگر هم بخواهید در داخل ایران عكس‌های‌تان را بیندازید قیمت بین 12 تا 15 میلیون تومان می‌شود.»

در آسمان‌ها پرواز كن و به خانه بخت برو
بماند آنهایی كه وضع مالی خوبی دارند و می‌توانند عروسی‌های چند صدمیلیونی بگیرند.

 

خودشان بالاترین مدل ماشین‌ها را هم سوار هستند و شب عروسی همان ماشین‌ها را تبدیل به ماشین عروس می‌كنند. اما باز هم هستند كسانی كه برای داشتن یك ماشین خاص و كمیاب مثلا ماشین‌های كلاسیك و قدیمی یا ماشین‌هایی كه در ایران به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند، حاضرند هزینه‌های هنگفتی بپردازند.

 

حتی به خاطر بودن چنین افرادی، شغلی به همین منظور نیز به وجود آمده است كه ماشین‌های خاص و گرانقیمت را برای یك شب به عروس و دامادها كرایه می‌دهند. كرایه ماشین‌های عروس هم بسته به اینكه به چه مدت، چه مدل از ماشین، گل‌زده یا ساده می‌خواهند، متفاوت است. می‌تواند از شبی 500 هزارتومان شروع بشود و تا پنج میلیون تومان و حتی بالاتر هم برسد. البته چون باز عده‌یی از همین عروس و دامادهای خاص هستند كه نمی‌خواهند با چهار چرخ به خانه بخت بروند، برای آنها هم راهكارهایی در نظر گرفته شده است. مثلا درشكه با چهار اسب، هواپیمای دونفره و حتی بالن در خدمت این عروس و دامادها هستند تا آنها را به خانه بخت بفرستند. البته كرایه یك شب این وسایل سر به فلك می‌كشد و حتی به 10 میلیون تومان به بالا هم می‌رسد.

نقش خاطره می‌زند عروسی‌های قدیمی
شاید به یاد داشته باشید عروسی‌هایی را كه برای راه‌اندازی‌اش تمام اهل فامیل، دوست و آشنا دست به دست هم می‌دادند و گوشه‌یی از كار را می‌گرفتند. آنقدر كارها به سرعت پیش می‌رفت كه هیچ كاری روی زمین نمی‌ماند.

 

عروسی‌ها در یك خانه خشتی برگزار می‌شد. این خانه‌ها در شب عروسی پر می‌شد از صندلی‌های فلزی معمولی بدون حریر و گل آرایی. آقایان در حیاط و خانم‌ها در خانه می‌نشستند. سفره عقدی هم در یك اتاق كوچك بود با همان وسیله‌های محدود و سنتی كه در هر خانه‌یی پیدا می‌شد. میوه و شیرینی و یك نوع غذا كه دیگش را هم در همان حیاط پشتی بار می‌گذاشتند.

 

عروس و داماد هم به كمك همسایه و فامیل آماده می‌شدند. یك نفر نیز مرامی، ماشین عروس را گل می‌زد و دیگری ریسه وصل می‌كرد و... این سبك عروسی را دیگر تنها می‌توان در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون دید و در واقعیت باید آنها را به دست فراموشی بسپارید. معادله پیچیده و عجیبی است. این روزها خیلی‌ها در اوج جوانی به ازدواج تن نمی‌دهند، چون پول كافی برای برگزاری جشن ازدواج شان در فلان تالار و خرید طلا و ماشین مدل بالا را ندارند.

 

سال‌ها تلاش می‌كنند و زحمت می‌كشند تا شاید بتوانند بخشی از این هزینه را تامین كنند و در نهایت زمانی كه دیگر خبری از شوق جوانی و ازدواج نیست با یك هزینه نسبی، عروسی مجللی برگزار می‌كنند. اما با این حال كسانی را می‌توانید پیدا كنید كه به راحتی آب‌خوردن بابت این جور مراسم هزینه می‌كنند و روزبه‌روز به خاطر بالا رفتن تقاضا، به مشاغلی برای برگزاری عروسی‌های خاص و گرانقیمت نیز افزوده می‌شود.

اخبار اجتماعی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
کلاهبرداری اینستاگرامی/ تبلیغ جنس اصل؛ تحویل جنس تقلبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لباس عروسی از جنس طلاق! +عکس


خلاقیت یک دختر مدرسه ای در ساخت لباس عروسی از مدارک طلاق زوجهای مختلف.... !

پرداد: "دمی بارتز" یک دختر مدرسه ای اسکاتلندی است که در رشته هنر تحصیل میکند، او به عنوان پروژه یکی از درسهایش در اقدامی جالب با برگه های مدارک طلاق زوجهای مختلف یک لباس عروس بسیار زیبا طراحی و تهیه کرده است که باعث شد او خیلی زود در دنیای مجازی به شهرت جهانی برسد.

طراحی یک لباس عروس عجیب و متفاوت

او تصاویری از این کاردستی زیبا در فیس بوک قرار داد تا دختر خاله اش که ساکن ایتالیاست آن را ببیند اما خیلی زود و در طی چند روز با 40 هزار نظر موافق کاربران فیس بوک روبرو شد. او با این کار موفق شد تحسین بسیاری از طراحان مد را بر انگیزد ، این دختر 15 ساله به قدری در کارش موفق بوده است که گفته میشود بسیاری از زوجهای جوان از او خواسته اند تا لباس عروسی شان را برای آنها طراحی کند.

طراحی یک لباس عروس عجیب و متفاوت

او این لباس را از روی طرح لباس "پرنسس دایانا" الگو برداری کرده است و برای ساخت آن از 1500 برگه دادخواست طلاق استفاده کرده است . او میگوید هدف من از این کار نشان دادن عجله زوجهای جوان برای ازدواج و در پی آن طلاق زودرس است

او اضافه میکند چند طراح برجسته از او خواسته اند تا طرح لباس عروسش را به مبلغ خوبی به آنها بفروشد تا از آن کپی برداری کنند.....