اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عرضه مسکن در فاز رونق



بازار مسکن,خریدو فروش مسکن

عرضه مسکن در فاز رونق

 ساخت مسكن در شهر تهران با پشت‌سر گذاشتن حداقل 9ماه رخوت و ركود، از ابتدای تابستان امسال فاز تازه‌ای از رونق را آغاز كرده و با توجه به عوامل برون‌بخشی موثر بر رفتار فعلی سازنده‌های مسكن، چشم‌انداز 4 ماه باقیمانده از سال92، حکایت از تداوم وضع موجود دارد.

در تهران طی 6 ماه اول سال92، برای 104 هزار واحدمسكونی جدید پروانه‌ساختمانی صادر شده كه اگرچه در مقایسه با نیمه‌اول سال91 حدود یك هزار واحد كمتر است، اما روند ماهانه ساخت‌وساز طی سال جاری حكایت از تغییر اساسی حجم فعالیت‌ بسازوبفروش‌ها در دوران بعد از انتخابات ریاست‌‌جمهوری دارد.

ساخت‌وسازهای مسكونی از تیرماه امسال افزایش پیدا كرد و نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه واحدهای جدید در سه ماه تابستان92 به ترتیب 7درصد، 20 درصد و 43درصد نسبت به ماه‌های تابستان91 با افزایش روبه‌رو شده كه این ارقام با توجه به شتاب‌صفر و گاهی هم منفی در دور موتور ساخت‌وسازهای پاییز و زمستان سال قبل و همچنین بهار امسال، نشان از جذاب‌شدن دوباره آپارتمان‌سازی در شهر تهران دارد.

اكنون در شرایطی رونق به بازار ساخت‌وساز برگشته كه سازنده‌ها در طول سال‌های گذشته همزمان با نزولی‌شدن قیمت مسكن، تعریف پروژه‌های جدید و اخذ پروانه‌ساختمانی را متوقف کردند؛ اما امسال درست با شروع اولین موج كاهش قیمت در اوایل تابستان، ساخت‌وساز مشمول افزایش شده است.


تحلیلگران اقتصادی درباره این تغییر رفتار معتقدند: در شرایط كنونی، عواملی از بیرون بازار مسكن همچون سطح منفی نرخ رشد اقتصادی و همچنین آرامش میان‌مدت قیمت‌ها در بازار سكه و طلا، باعث تمركز دوباره سرمایه‌ها در بازار ساخت‌وساز شده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» عرضه جدید مسكن در تهران در سال90 برای اولین‌بار از مرز 200 هزار واحدمسكونی گذشت و ركورد رشد 53درصدی را ثبت كرد كه البته آن زمان شائبه محدودیت‌های طرح‌تفصیلی كه قرار بود در سال91 رونمایی شود، در تحریك سازنده‌ها نقش اساسی را برعهده داشت.

در سال91 نیز اثر اجرای طرح‌تفصیلی جدید در نیمه‌اول سال دوباره نمایان شد؛ طوری كه در 6ماه، معادل یك‌سال، عرضه جدید به بازار تزریق شد؛ اما در نیمه‌دوم سال التهاب بازارهای موازی و همچنین نزدیكی به انتخابات، سازنده‌ها را از این نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت واداشت.

در حال‌حاضر نیز تغییر مسیر ساخت‌وساز و افزایش حجم تقاضا در بازار پروانه‌های ساختمانی از یك‌سو منشا اقتصادی دارد و از سوی دیگر تجربه سال‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در طول 20 سال گذشته نیز، رونق ساختمانی بعد از برگزاری انتخابات را تایید می‌كند.

در سال‌های 85 و 89 –سال‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری- ساخت‌وساز در تهران رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه كرد؛ طوری كه در سال85، عرضه جدید از رشد منفی 13 درصد سال84 به رشد مثبت 35 درصد رسید و در سال89 نرخ رشد از منفی 43 درصد سال88 به مثبت 43 درصد تبدیل شد.

تشریح وضعیت 6 ماه اول
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روند ساخت‌وساز مسكن بعد از رکودی حداقل 9ماهه، در اواخر تابستان امسال جان دوباره گرفت.

طبق آمار صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران نمودار رشد تعداد پروانه‌های ساختمانی در سطح شهر تهران که در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری به شیبی صفر درجه رسیده بود، با شروع فصل تابستان رشد صعودی خود را با سرعتی اندک آغاز کرد و در ماه پایانی تابستان یعنی شهریورماه به بالاترین سطح در مقایسه با یكسال قبل از آن رسید.

براساس این آمار تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در سطح شهر تهران در تیرماه بیش از پنج درصد نسبت به تیرماه سال گذشته رشد را تجربه کرده است. این رشد در مرداد ماه به بیش از 20 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رسید و در نهایت ماه پایانی فصل تابستان با رشد 43 درصدی نسبت به شهریور ماه سال 91 بیشترین آمار ماهانه میزان ساخت وساز در نیمه اول سال جاری را از آن خود کرد.

برخی تحلیلگران بخش مسکن معتقدند کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه به دلیل برقراری ثبات نسبی در این بازار در تابستان سال‌جاری نسبت به تابستان سال گذشته و همچنین ایجاد چشم‌انداز مثبت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن سبب شده تا روند ساخت وساز قدری بهبود نسبی پیدا کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» پس از رشد
43 درصدی ساخت و ساز در بهار 91 که به دنبال اجرای طرح تفصیلی جدید در تهران شکل گرفته بود، شروع نوسانات صعودی بازار ارز و سکه در تابستان91 سبب شد تا بخش ساخت‌وساز با اقبال کمتری از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شود.

 

این روند نزولی رشد تا پایان سال گذشته همچنان ادامه داشت، تا اینکه در بهار سال جاری نمودار رشد ساخت‌وساز نسبت به سه ماهه ابتدایی سال 91 به صفر رسید و عملا حجم فعالیت‌‌های ساختمانی در بهار92 بدون تغییر افزایشی یا كاهشی، عملكرد بهار سال قبل را تكرار كرد. با این وجود با آغاز فصل تابستان و کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به بازار ارز و سکه بازار ساخت و ساز قدری رنگ و بوی رونق به خود گرفت.

براساس آمار سازمان نوسازی شهر تهران در 6 ماهه نخست سال جاری برای 104 هزار و 337 واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(105 هزار و 78 واحد) هفت درصد کاهش داشته است. اگر چه روند ساخت‌وساز در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به نیمه اول سال گذشته روندی نزولی داشته اما در سه ماه تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل به طور متوسط رشدی در حدود 20 درصد را ثبت کرده است.

در تیرماه سال جاری 16 هزار و 647 واحد مسکونی در پایتخت ساخته شده است که در مقایسه با تیرماه سال 91 بیش از چهار درصد رشد را ثبت کرده است.

در مرداد ماه نیز ساخت 16 هزار و 329  واحد مسکونی آغاز شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته و در نهایت روند ساخت‌وساز در شهریور ماه اگرچه نسبت به دو ماه قبلش کاهش داشت، اما با رشد 43 درصدی نسبت به شهریور سال گذشته به 15 هزار و 174 واحد رسید.

واحدهای جدید در صدر
براساس آمار شهرداری تهران، از مجموع 104 هزار و 337 واحد مسکونی ساخته شده در نیمه اول سال جاری در سطح شهر تهران حدود 36 هزار واحد (معادل 34 درصد) در ازای تخریب واحدهای مسكونی، باید جایگزین عرضه‌های از دست رفته شود.

نتیجه ركود در صنعت و ثبات قیمت در بازارها
روند صعودی ساخت‌وساز که از ابتدای فصل تابستان آغاز شده و در ماه پایانی این فصل به اوج رسید در شرایطی است که مجموع ساخت‌وساز‌ها در 6 ماهه نخست سال جاری تقریبا نسبتی برابر با 6 ماهه نخست سال 91 را داشته است.

تحلیلگران بازار مسکن معتقدند آنچه شرایط کنونی بخش ساخت وساز بازار مسکن را رقم زده و منجر به رشد ساخت‌وساز‌ها با وجود کاهش قیمت‌ها شده است از شرایط اقتصاد کلان نشات گرفته است. به گفته آنان رکود بخش‌های تولیدی اقتصاد کلان منجر به رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شده و افزایش ساخت وساز‌ها را به وجود آورده است.

محمود جهانی تحلیلگر بازار مسکن با نگاهی به وضعیت کنونی ساخت وساز‌ها درباره علل افزایش روند ساخت‌وساز در فصل تابستان به «دنیای اقتصاد» گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد ارتباط بخش مسکن با اقتصاد کلان است. در شرایط کنونی که اقتصاد کلان دوران رکود را تجربه می‌کند بخش مسکن به عنوان متعادل‌کننده بخش‌های مختلف اقتصادی نقش ایفا می‌کند.

او ادامه داد: این در حالی است که در دوره‌های رونق اقتصاد کلان که در نتیجه رشد تولید و سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتاد، بخش عمده‌ای از منابع به سوی بخش‌های مولد اقتصادی همچون کشاورزی و صنعت تغییر جهت می‌داد.

جهانی با اشاره‌ای به وضعیت رکود اقتصادی از سال گذشته تاکنون تصریح کرد: در دوره‌ای که میزان تولید در سایر بخش‌ها کاهش پیدا می‌کند و فضای کسب و کار در کشور محدود می‌شود منابعی که از سایر بخش‌های اقتصادی آزاد می‌شوند به سمت بخش مسکن سرازیر می‌شوند.

او اضافه کرد: در چنین شرایطی بخش تولید مسکن رونق می‌گیرد تا شرایط کلی اقتصاد کشور چندان دچار افت نشود.

به گفته جهانی، با وجود شرایط فعلی اقتصاد کلان که دچار رشد منفی 5.6 درصد شده است روند رو به توسعه و گسترش ساخت‌وساز در بخش مسکن موضوعی کاملا طبیعی است.

جهانی در پاسخ به این سوال که در این صورت، چرا در فصل بهار رشد ساخت و ساز با وجود منفی بودن رشد اقتصاد کلان شکل نگرفته بود؟ عنوان کرد: واکنش بازار به مسائل بیرونی بخش مسکن با تاخیر و تقدم همراه است. به همین دلیل است که ساخت و سازها هنوز در فصل بهار با رونق مواجه نشده بود.

مدیرکل پیشین دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی با اشاره به وضعیت رشد قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته اظهار کرد: اگر نگاهی به زمستان سال گذشته داشته باشیم، به یاد می‌آوریم زمستان سال گذشته قیمت‌ها در بخش مسکن با رشد ناشی از تقاضا مواجه شد. این رشد قیمت در ماه‌های اول سال جاری نیز ادامه داشت، به همین دلیل می‌توان گفت رشد قیمت‌ها در این بازه زمانی در رشد صدور پروانه‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

او در پاسخ به این سوال که معمولا سازنده‌ها به محض مشاهده کاهش قیمت‌ها از بازار ساخت وساز خارج می‌شوند، اما چرا در شرایط کنونی عکس این اتفاق افتاده است؛ یعنی با وجود کاهش قیمت‌ها در شهریور ماه سازنده‌ها به ساخت‌وساز روی آورده‌اند؟ گفت: موضوعی که رفتار سازنده‌ها را در بازار شکل می‌دهد فقط محدود به عوامل درونی بخش مسکن نیست، بلکه در واقع رفتارهای تولید‌کننده‌ها تابع عوامل بیرونی بخش مسکن نیز است.

او افزود: لذا تاثیرگذاری عوامل بیرونی بخش مسکن تناقض میان افزایش تقاضای ساخت‌وساز و کاهش قیمت مسکن را رفع می‌کند.

ادامه رونق در ساخت وساز
این کارشناس بازار مسکن در مورد چشم‌انداز ساخت‌وساز تا پایان سال نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: به نظر می‌رسد بازار مسکن در بخش تولید با رشد همراه باشد و روند صعودی ساخت‌وسازها همچنان ادامه پیدا كند، اما اینکه اندازه رشد تولید تا چه حدودی باشد و آیا این رشد به یک رکورد جدید ساخت وساز در مقایسه با دو سال گذشته تبدیل می‌شود یا خیر به شرایط اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های کلان بستگی دارد.

 

او تاکید کرد: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد احتمال مثبت شدن نرخ رشد اقتصاد کلان قدری ضعیف شده است البته طبق اظهارات رییس کل بانک مرکزی احتمال به صفر رسیدن رشد اقتصادی محتمل‌تر خواهد بود.

جهانی ادامه داد: در این صورت رکود در شرایط کلی اقتصاد کشور ادامه‌دار می‌شود و زمینه رشد تولید در بخش مسکن بیشتر فراهم می‌شود و در نتیجه تقاضای سرمایه‌داری در این بازار افزایش پیدا می‌کند.

/دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
صندوق پس نداز مسکن، راهکار دولت برای رونق بخش مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جایگاه بازار مسکن در اقتصاد سال 94/ مسکن وارد فاز رونق می‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

احتمالا در نیمه دوم سال 94 و به خصوص سه ماهه چهارم آن به رونق نسبی در معاملات مسکن خواهیم رسید.

این روزها در حالی سال 94 آغاز می شود که امیدها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1 + 5 پررنگ‌تر از هفته‌های گذشته شده است. اقتصاد ایران در حالی پای به سال 94 می‌گذارد که شدیدا تحت‌تاثیر کاهش قیمت نفت و مذاکرات هسته‌ای است.

برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که نیمه نخست سال 94، سخت و پرفشار خواهد بود؛ چراکه با شرایط انقباضی بودجه و ادامه مذاکرات تا تیرماه، اقتصاد مسیر روشنی را طی این مدت در پیش رو نخواهد داشت.

رکود حاکم بر بازار مسکن و ساخت‌وساز، اشاره به نااطمینانی بخش خصوصی برای مشارکت در رونق بخشیدن به این بازار دارد. بازار مسکن با چالش بزرگ کمبود سرمایه مواجه است. از طرفی نیز، کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز باعث شده، بازار با کمبود تقاضا موثر همراه باشد.

به این ترتیب باز گرداندن روزهای پررونق به بازار مسکن را تصویب کرد تا به این ترتیب، انگیزه و منابع لازم برای استقبال بخش خصوصی برای ورود به بازار مسکن ایجاد شود، اما نارسایی بازار مسکن کشور در تامین مالی، موفقیت برنامه دولت برای رونق بخشیدن به این بازار را با تردید همراه کرده است. بازار مسکن ایران تمام ویژگی‌های یک بازار دارایی در یک کشور نفتی با تورم بالا را داراست. نفتی بودن بازار مسکن ایران به این معناست که این بازار به صورت کلی با شوک‌هایی که درآمد نفت به اقتصاد کشور وارد می‌کند، دچار شوک می‌شود و جهش می‌کند.

همچنین تورم بالا و پرنوسان کشور باعث شده تا این بازار، بازاری پیرو تورم باشد. بدین معنا که رشد میزان نقدینگی و به تبع آن، تورم با تاخیری 6 تا 12 ماهه به بازار مسکن وارد می‌شود و این بازار را ملتهب می‌کند.

این روزها یکی از عمیق‌ترین رکودهای مسکن را در چند دهه اخیر تجربه می‌کنیم؛ به طوری که برای 7 فصل متوالی است که بازار در رکود است و پیش‌بینی می‌شود حداقل 2 فصل دیگر هم در رکود باقی بماند.

در این شرایط وظیفه بانک مرکزی ایجاد تسهیلات برای این بازار و افزایش سقف تسهیلات است. به صورت کلی اجماع کارشناسان بر این است که افزایش وام به 80 میلیون به هیچ‌وجه باعث جهش قیمت‌ها نخواهد شد و صرفا به افزایش میزان معاملات خواهد انجامید. امری که باعث می‌شود تا صنعت ساختمان بتواند دوباره کمر راست کند.

در مجموع شرایط بازارهای رقیب مسکن، وضعیت قیمت‌های نسبی مسکن در ارتباط با سایر کالاهای بادوام و انتظارات تورمی، شرایط اقتصادی و فضای کسب‌وکار باعث شده که انتظارات تورمی در بخش مسکن در حال شکل‌گیری باشد.

هر چند شکل‌گیری این انتظارات نقش روانی مهمی در رونق بخشی بازار مسکن دارد، اما عملی شدن آن در بازار به عوامل دیگری نیز نیازمند است که در حال حاضر و حداقل سه ماه آینده، زمینه‌های آن خیلی فراهم نخواهد بود.

یکی از عوامل مهم وضعیت مازاد نقدینگی در بازار است که این نقدینگی یا متاثیر از محدود شدن عواید نفتی یا تحت‌تاثیر سیاست‌های انقباضی پولی دولت تا حد زیادی به کنترل در آمده و تا زمانی که این شرایط حکم‌فرما باشد، اثرات تخریبی آن بر بازار مسکن نیز کنترل خواهد شد.

موضوع جدی فضای کسب‌وکار در جامعه است. براساس مطالعات انجام شده هر چه فضای کسب‌وکار رونق بهتری داشته باشد و به عبارت دیگر، رشد GDP بهتر شود، زمینه برای فعالیت‌های سوداگری در بازار مسکن تضعیف می‌شود و در وضعیت فعلی به نظر می‌رسد به موازات رفع مشکلات اساسی در کشور و به ویژه مسایل سیاسی و تحریم‌ها، روند رو به بهبودی را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

به موازات این مسایل، موضوعات دیگر از جمله امیدواری در بازار بورس و ثبات بازار ارز، سکه و... نیز در آرامش نسبی بخش مسکن می‌تواند موثر باشد. در مجموع تحلیل من این است که در نیمه دوم سال 94 وبه خصوص سه ماهه چهارم آن به رونق نسبی در معاملات مسکن خواهیم رسید.

 

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین