اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عربستان یک عالم دینی اهل تسنن را دستگیر کرد



اخبار,اخبار بین الملل,فرحان المالکی


 اخبار بین الملل -  عربستان یک عالم دینی اهل تسنن را دستگیر کرد

نیروهای امنیتی عربستان سعودی یکی از علمای اهل تسنن سرشناس در این کشور را دستگیر کردند.

به گزارش فارس، نیروهای امنیتی سعودی «حسن بن فرحان المالکی» یکی از علمای اهل تسنن که به خاطر مواضع‌اش در حمایت از تقریب میان مذاهب اسلامی شهرت داشت را دستگیر کردند.

فرحان المالکی یکی از علمای اهل تسنن عربستان است که به دلیل مواضعی که درباره مسائل مذهبی برخلاف نظر علمای وهابی اتخاذ می‌کند، مورد انتقاد تندروهای سعودی و سلفی بوده و آنها بارها وی را به عناوین مختلف متهم کرده و حتی خواستار بازداشت وی توسط نیروهای امنیتی شده بودند.

وی که در شبکه‌های اجتماعی  بسیار فعال است پیش از این در مصاحبه‌ای سید حسن نصرالله را قهرمان جهان عرب نامیده بود و بارها در گفت‌وگوهای تلویزیونی، مناظره‌ها و پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی خواستار توقف تبعیض در حق شیعیان در عربستان شده بود.

این اقدام سعودی‌ها در شرایطی انجام می‌شود که روز چهارشنبه دادگاهی در ریاض حکم اعدام آیت الله نمر باقر النمر روحانی شیعه سرشناس این کشور را صادر کردند.


 اخبار بین الملل -  فارس


ویدیو مرتبط :
اعتراف عالم معروف اهل تسنن به .......

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزادی مرزبانان ایرانی و همگرایی علمای اهل تسنن



اخبار,اخبار سیاسی,آزادی مرزبانان ایرانی

 

اخبار سیاسی - آزادی مرزبانان ایرانی و همگرایی علمای اهل تسنن

پایگاه اطلاع رسانی قربانیان ترور - یكی از مهمترین و البته خطرناكترین تلاش هایی كه برخی از كشور های همسایه در حال انجام آن هستند تلاش برای ایجاد افتراق و جدایی بین شیعیان و اهل تسنن برای ایجاد جنگ فرقه ای در ایران است.

با توجه به وجود اكثریت شیعه نسبت به اهل تسنن در ایران و اكثریت اهل تسنن در كشور هایی همچون عربستان و برخی دیگر از كشور های منطقه، تلاش های گسترده ای از سوی برخی از كشورها در شرف انجام است تا به این وسیله اینگونه وانمود شود كه اقلیت سنی ها در ایران از سوی حاكمیت تحت فشار هستند تا به این وسیله زمینه را برای اقدامات گریز از مركز در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان و كردستان كه جمعیت تسنن آنها قابل توجه است فراهم آورند.
 
زمینه چینی برای این اقدام اگر چه سالهاست شروع شده اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 این اقدامات در سطح وسیع و گسترده و با رویكرد ایجاد تفرقه مذهبی و ایجاد انشقاق بین علمای دو مذهب پیگیری شد.
 
اما واقعیت این است كه ارتباط علمای اهل سنت و شیعه خلاف این رویكرد را ثابت كرده است بطوریكه در طول سالهای اخیر نه تنها خصومت و تنشی میان علمای دو مذهب نبوده حتی روزی به نام روز وحدت بین شیعه و سنی از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی انتخاب شده تا به این وسیله مانع از بروز هر گونه اختلاف بین مسلمانان شود.
 
نكته ای كه در این میان قابل توجه است و كمتر به آن پرداخته شده این است و در طول انتخابات های گذشته جمهوری اسلامی بویژه انتخابات ریاست جمهوری هفتم و یازدهم كه نماد جمهوریت نظام به شمار می رود استان های سیستان و بلوچستان و كردستان كه دارای اكثریت سنی مذهب هستند دارای بالاترین سطح مشاركت در كشور بودند كه این خود می تواند گویای ارتباط دوجانبه و البته مثبت اهل تسنن و شیعیان برای انتخاب مسیر حركت در مجموعه حاكمیت كشور باشد.
 
با توجه به این شرایط در جریان ربودن پنج مرزبان ایرانی در استان سیستان و بلوچستان كه گروه جیش العدل و كشورهای حامی تلاش گسترده ای را برای القای وجود نارضایتی علمای اهل تسنن از رویكرد های حكومت ایران در استان سیستان و بلوچستان به راه انداخته بودند اما در نهایت با تلاش بزرگان وریش سفیدان طوایف بلوچ و مولوی عبدالحمید امام جماعت زاهدان كه از احترام بالایی در بین اهل تسنن استان برخوردار است این توطئه با شكست مواجه شد.
 
واقعیت این است كه با توجه به ساختار قومی و قبیله ای در این استان نظر و اراده مولوی عبدالحمید برای اكثریت قریب به اتفاق ساكنان استان محترم شمرده می شود و موضع گیری او علیه گروگانگیری و تلاش برای آزادی آنها باعث شد تا گروه جیش العدل برای در امان ماندن از موضع گیری شدید اهل تسنن استان به خواسته مولوی عبد الحمید تمكین كنند.
 
با توجه خاستگاه فكری گروه تروریستی جیش العدل كه بیشتر متاثر از گروه های سلفی و تكفیری است و بیش از آنكه برخلاف ادعاهای خود نگران سنی های استان سیستان و بلوچستان باشد از حقوق سلفی ها در سوریه دفاع می كند و در قبال آزادی مرزبانان به دنبال آزادی افرادی از همفكران خود در سوریه هستند این نكته مورد توجه است كه گروه جیش العدل از خارج مرزهای ایران دستور می گیرد و اقدامات آنها هیچ سنخیتی با دفاع از حقوق سنی های سیستان و بلوچستان ندارد و موضع گیری صریح علمای اهل سنت استان و بخصوص مولوی عبدالحمید كه بلافاصله پس از ربودن مرزبانان ایرانی خواهان آزادی آنها شده بود نشان از این رویكرد دارد.
 
بنابراین حضور بموقع و موضع گیری قاطع علمای اهل سنت نشان از این دارد كه گرو هایی همچون جیش العدل و جندالله نه تنها فاقد پایگاه اجتماعی در استان هستند بلكه به لحاظ مذهبی نیز به هیچ عنوان مورد تایید علمای طراز اول استان نیستند و بیش از آنكه به فكر ارتزاق داخلی باشند دل در گرو خارج مرزها دارند.

اخبار سیاسی - عصر ایران