اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عربستان کلیه پروازهای خود به ایران را لغو کرد / جلسه فوق العاده اتحادیه عرب بنا به درخواست ریاض / واکنش آلمان به تصمیم عربستان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

عربستان کلیه پروازهای خود به ایران را لغو کرد

در ادامه سیاست‌های خصمانه سعودی‌ها، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد کلیه پروازهایش به ایران را لغو کرده است.

عادل الجبیر در گفت‌وگویی رسانه‌ای افزود: عربستان ضمن بستن کلیه خطوط پروازی خود به ایران روابط تجاری خود با ایران را نیز قطع خواهد کرد و از سفر شهروندان خود به ایران را ممنوع خواهد کرد.

او ادامه داد: این در حالی است که حاجیان ایرانی می‌توانند به مکه و مدینه سفر کنند.

جبیر تاکید کرد که ایران باید پیش از آن که روابط به حالت عادی بازگردد مثل یک کشور متعارف عمل کرد و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

 

----------------------------

 اتحادیه عرب بنا به درخواست عربستان جلسه فوق العاده تشکیل می‌دهد

اتحادیه عرب تصمیم گرفته است یک شنبه آتی نشست فوق العاده‌ای را بنا به درخواست عربستان سعودی برگزار کند.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، این نشست بنا به درخواست عربستان سعودی و برای بررسی تحولات اوضاع با ایران برگزار می‌شود.

وزرای خارجه عرب در این نشست درصدد هستند آنچه که احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه آن را "هتک حرمت سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد خوانده است"، محکوم کنند.

----------------------------

آلمان از سرگیری روابط ایران و عربستان را خواستار شد

دولت آلمان ضمن ابراز تاسف نسبت به تصمیم عربستان برای قطع روابطش با ایران، برقراری گفت‌وگو میان دو کشور را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، استفان سیبرت سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در واکنش به اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیکش با ایران، از سرگیری روابط میان دو کشور را خواستار شد.

وی گفت: دولت فدرال عمیقا از قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان از سوی سعودی‌ها متاسف است، ما از هر دو کشور می‌خواهیم که گفت‌وگو را آغاز کنند.

سخنگوی دولت آلمان تاکید کرد که هر دو کشور باید از هر فرصتی برای افزایش روابط دوجانبه‌شان استفاده کنند.

به گزارش اسپوتنیک، ریاض در ساعات پایانی روز یکشنبه اعلام کرد روابط خود را با ایران قطع کرده است و از دیپلمات‌های ایرانی می‌خواهد تا طی 48 ساعت خاک عربستان را ترک کنند.

عربستان پس از آن‌که تعدادی از معترضان ایرانی به اعدام شیخ باقر النمر، رهبر برجسته شیعیان عربستان در مقابل سفارت ریاض در تهران تجمع کردند، دست به این اقدام زده است.

به گزارش ایسنا، معاون عربی – آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این تصمیم ریاض گفت که عربستان نمی‌تواند با قطع رابطه با ایران بر خطای بزرگ اعدام یک چهره مذهبی سرپوش بگذارد.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
واکنش وزیر ارشاد به لغو پرواز عمره توسط عربستان: یک تصمیم ناروا و نگران‌کننده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب درباره تنش روابط ریاض و تهران/ وزیر خارجه عربستان ایران را تهدید کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

همه وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب به جزء لبنان و عراق با بیانیه پایانی ضد ایرانی این اتحادیه که درباره تنش در روابط ایران و عربستان صادر شده است، موافقت کردند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست امروز خود با صدور بیانیه‌ای ضد ایرانی که همه کشورهای عضو این اتحادیه به جزء لبنان و عراق با آن موافقت کردند، ایران را «مداخله گر» در امور منطقه خوانده و این دخالت ها را محکوم کردند.

وزیر خارجه عربستان در این بیانیه تاکید کرد که مواضع کشورهای عربی برای توقف تجاوزات ایرانی قوی و محکم است.

«عادل الجبیر» تاکید کرد که نشست امروز یک پیام روشنی که برای داشته است،‌این است که اتحادیه عرب با دخالت در امور کشورهای عضو این اتحادیه مخالف است.

وی افزود: عربستان به درگیری‌های طایفه‌ای اعتقادی ندارد و فرقی بین سنی و شیعه قائل نیست و آنچه که ما انجام داده ایم، واکنشی به رفتارهای ایران است.

الجبیر تاکید کرد که اختلافات مذهبی از زمان انقلاب ایران آغاز شده است، این در حالی است که عربستان اعتقادی به درگیری‎های مذهبی و طایفی ندارد.

وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد که عربستان هیچ ایرانی را به خدمت نگرفته که داخل ایران علیه مردم و دولتش فعالیت کند، عربستان شبه‌نظامیانی به خدمت نگرفته که داخل ایران فعالیت کنند، حال آنکه ایران این کار را کرده است.

وی گفت: ایران را متقاعد کنیم که کشوری باشد که روابطش را بر اساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران تنظیم کند.

عادل الجبیر افزود: باید برای مقابله با سیاست های خصمانه ایران متحد عمل کنیم و مشکلات را به صورت مسالمت آمیز حل کنیم.

به گزارش العربیه،‌ وزیر خارجه عربستان گفت: اقدامات اتحادیه عرب علیه ایران در دست بررسی است و  اگر ایران به اصول پایبند باشد در منطقه زندگی خواهد کرد، وگرنه پاسخ خود را دریافت می‌کند.

«عبد الله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات در نشست خبری پس از اجلاس اتحادیه عرب با اشاره به اینکه اعضای این اتحادیه از عربستان در برابر ایران حمایت می‌کنند، گفت: ایران قوانین بین المللی را نقض کرده است.

نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب نیز در این کنفرانس خبری که به اتهام زنی صرف علیه ایران تبدیل شده است، تاکید کرد که همه کشورهای عربی از موضع عربستان در قبال ایران حمایت کردند، اما عراق و لبنان موضعی دیگر دارند.

شیخ زاید با متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه تصریح کرد که سیاست‌های ایران بی نتیجه است و باید این سیاست‌ها تغییر کند.

وی در ادامه تاکید کرد که اتحادیه عرب از اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان این کشور حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه امارات تاکید کرد که همه کشورها با بیانیه صادر شده حمایت کردند و تصریح کرد که میانجی‌گری در کار نخواهد بود.

«بن زاید» وزیر خارجه امارات گفت: همه مسائلی که بین ایران و کشورهای عربی است، تلاش کردیم آن را امروز بررسی کنیم، چه موضوعی که مربوط به امارات، سوریه، بحرین یا دخالت‌ها در عراق یا لبنان هست. درست است که ایران در نهایت همسایه ماست ، اما ما نمی‌توانیم هویت این همسایه را معین کنیم.

وزیر خارجه امارات با تاکید بر اینکه ایران باید تعیین کند که همسایه‌ای خوب است یا همسایه‌ای تنش‌زا، افزود: اگر ایران همان تلاشی را که برای رفع تحریم‌ها و رفع اختلاف با غرب به کار برد، برای رفع اختلاف با کشورهای عربی به کار گیرد، موفق خواهد شد.

بن زاید آل نهیان اعلام کرد که ما تاکنون فقط از طرف ایرانی حرف شنیده‌ایم و نه عمل و این ایران است گکه باید حسن نیت خود را نشان بدهد.

 --------------------------

امارات: علیه ایران با هم متحدیم/میانجی‌گری در کار نخواهد بود

وزیر امور خارجه امارات تاکید کرد که کشورش در کنار دیگر اعضای اتحادیه عرب از اقدامات ریاض علیه تهران حمایت می کنند.

«عبد الله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات در نشست خبری پس از اجلاس اتحادیه عرب با اشاره به اینکه اعضای این اتحادیه از عربستان در برابر ایران حمایت می‌کنند، گفت: ایران قوانین بین المللی را نقض کرده است.

شیخ زاید با متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه تصریح کرد که سیاست‌های ایران بی نتیجه است و باید این سیاست‌ها تغییر کند.

وی در ادامه تاکید کرد که اتحادیه عرب از اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان این کشور حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه امارات تاکید کرد که همه کشورها با بیانیه صادر شده حمایت کردند و تصریح کرد که میانجی‌گری در کار نخواهد بود.

اخبار سیاست خارجی - فارس