اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عربستان به دنبال خرید اپل، گوگل و فیسبوک


به نظر می‌رسد هزینه‌ی نبرد در یمن مخارج سنگینی را به سعودی‌ها وارد کرده است، بطوریکه سران این کشور در پی خصوصی سازی آرامکو هستند. سران سعودی با عرضه‌ی عمومی سهام و به دست آوردن سرمایه‌ی ۱.۴ تریلیون دلاری قادر خواهند بود تا سه کمپانی اپل ، گوگل و فیسبوک را یکجا مال خود کنند.

زومیت: به نظر می‌رسد هزینه‌ی نبرد در یمن مخارج سنگینی را به سعودی‌ها وارد کرده است، بطوریکه سران این کشور در پی خصوصی سازی آرامکو هستند. سران سعودی با عرضه‌ی عمومی سهام و به دست آوردن سرمایه‌ی ۱.۴ تریلیون دلاری قادر خواهند بود تا سه کمپانی اپل ، گوگل و فیسبوک را یکجا مال خود کنند.

کاهش بسیار زیاد قیمت نفت باعث شده تا کشور‌های تولید و عرضه‌ کننده‌ی طلای سیاه با مشکلات زیادی روبرو شوند. عربستان سعودی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از این‌رو برای خصوصی سازی بزرگ‌ترین کمپانی نفتی جهان که در اختیار سران این کشور است، تصمیماتی اتخاذ شده است. اخبار مربوط به عرضه‌ی سهام این کمپانی از زمستان سال جاری میلادی به گوش رسیده، حال آنکه به نظر می‌رسد این موضوع در آینده‌ی نزدیک به حقیقت می‌پیوندد.

عربستان در نظر دارد تا سرمایه‌ای ۱.۴ تریلیون دلاری را به صندوق ذخیره‌ی ارزی خود اضافه کند که این مبلغ از طریق فروش سهام آرامکو محقق خواهد شد. همانطور که اشاره کردیم، کاهش قیمت نفت آل سعود را بر آن داشته تا چنین تصمیمی بگیرد. براساس اطلاعات ارائه شده این سرمایه‌ی عظیم در حوزه‌های غیر از نفت سرمایه‌گذاری خواهد شد تا از این طریق وابستگی اقتصاد عربستان به منابع و ذخایر نفتی کاهش پیدا کند.

دست اندرکاران اداره‌ی کشور در عربستان در نظر دارند تا در کنار انجام رفورم اقتصادی، مالیات را افزایش داده و همچنین هزینه‌های جاری خود را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد. اقصاددان‌ها در نظر دارند تا بودجه‌ی این کشور را به نوعی تنظیم کنند تا همواره با بتوان با نفت ۴۰ دلاری بدون مشکل به اداره‌ی کشور پرداخت.

قیمت هر بشکه نفت خام عرضه شده به بازار از ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل عرضه‌ی زیاد از تقاضا به زیر ۱۰۰ دلار کاهش یافته و با عث شده تا قیمت این محصول رو به افول گذاشته و تا مرز ۳۰ دلار نیز کاهش پیدا کند. براساس برآوردهای صورت گرفته میزان بیکاری در عربستان جزو آمار‌های بالای بیکاری در جهان است و همچنین انتظار می‌رود رشد اقتصادی این کمپانی نیز در سال جاری کمتر از ۱.۵ درصد باشد که کمترین میزان از سال ۲۰۰۹ به این سو است.

نقشه راه ارائه شده توسط مقامات سعودی نشان از این دارد که این کشور برای سه برابر کردن درآمد غیرنفتی خود تا سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده است. باید دید که آیا عربستان قادر خواهد بود به اهداف خود دست پیدا کند یا خیر؟


ویدیو مرتبط :
چگونه آمازون، فیسبوک، اپل و گوگل ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عربستان از ترس ایران، دو بمب هسته ای از پاکستان خرید!



 

 

 

عربستان از ترس ایران، دو بمب هسته ای از پاکستان خرید!

 

پایگاه خبری صهیونیستی «دبکا» که در چند سال گذشته به دروغ پردازی و جوسازی خبری همسو با سیاست های صهیونیستی در منطقه پرداخته، به تازگی در خبری مدعی شد که عربستان سعودی از ترس جمهوری اسلامی ایران و برنامه هسته ای کشورمان، تلاش دارد با همکاری پاکستان، دو عدد بمب هسته ای بسازد!

به گزارش تابناک، این پایگاه خبری صهیونیستی در ادامه خبر خود نوشت: این نگرانی عربستان از ایران موجب شده که رقابتی هسته ای با این کشور آغاز کند که این رقابت به ساخت دو بمب هسته ای توسط پاکستان برای این کشور منجر خواهد شد.

این دو بمب هسته ای در نیروگاه هسته ای پاکستان در شهر «کرما» در شمال این کشور در حال ساخته شدن است. چندی پیش، پاکستان نیز در همین راستا جدیدترین نسخه موشک «گاوری 2» را که برد آن به 3200 کیلومتر می رسد، به عربستان تحویل داد. این موشک های فرستاده شده برای سعودی در انباری بزرگ در زیرزمین در شهر «السلیل» در جنوب ریاض، پایتخت عربستان پنهان شده است.

این سایت خبری همچنین مدعی شد، هرچند دو هواپیمای باربری بزرگ عربستانی، روزی یک بار از سرزمین های سعودی به نیروگاه هسته ای پاکستان پرواز می کنند و آماده انتقال این دو بمب هسته ای هستند، قرار است به محض دستور مستقیم «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و شاهزاده «مقرن بن عبدالعزیز» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت این کشور عملیات انتقال انجام گیرد.

«دبکا» همچنین افزود: تاکنون زمان دقیق تحویل این دو بمب هسته ای مشخص نشده، ولی آنچه برای ما (دبکا) اثبات شده، صحت ساخت و انتقال آن در آینده ای نزدیک است؛ بنابراین، مقام های ارشد اطلاعاتی و امنیتی سعودی، در چند وقت اخیر، به پایتخت های غربی سفر کرده و اعلام می نمودند، دیگر نیازی به ساخت بمب هسته ای ندارند، زیرا آن را به مقدار لازم تهیه کرده اند.

گفتنی است، در هفته های اخیر، رسانه های صهیونیستی، تلاش بسیاری برای بر هم زدن آرامش منطقه و القای تیره شدن کامل روابط کشورهای عربی به ویژه عربستان با ایران دارند که متأسفانه، رفتار دوپهلوی مقامات سعودی و موضع گیری نکردن صریح آنها در برابر این اخبار، افکار عمومی منطقه را دچار سردرگمی کرده است. پس بجاست در صورت دروغ بودن این اخبار، شخصیت ها و رسانه های سعودی در برابر آن موضع روشن در پیش گرفته و فرصت سوءاستفاده صهیونیست ها و بر هم زدن آرامش منطقه را از آنان بگیرند...../تحلیل:عصرایران