اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراق: تحریم آمریکا مانع از پرداخت بدهی برق به ایران می شود



 

عراق: تحریم آمریکا مانع از پرداخت بدهی برق به ایران می شود

 

یک مقام مسوول عراقی گفت که کشورش به دلیل تحریم های آمریکا،  نمی تواند بدهی های خود را بابت واردات برق از ایران بپردازد.

به نقل از رویترز، "عادل مهدی" مشاور وزیر برق عراق رقم این بدهی را "میلیون ها دلار" اعلام کرد.

وی اضافه کرد: این موضوع باعث می شود عراق نتواند به واردات برق از ایران ادامه بدهد و انرژی لازم را برای مردم عراق تهیه کند.

این در حالی است که عراق هم اکنون نیز با کمبود شدید برق رو به روست و قطعا توقف واردات برق از ایران، بر دامنه مشکلات تامین  انرژی این کشور اضافه خواهد کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا پیش از این بر سر برنامه هسته ای ایران، تحریم های مالی - بانکی را علیه تهران وضع کرده بودند. این تحریم ها در چند هفته اخیر باعث شد تا دریافت پول نفت صادراتی ایران به هند نیز با مانع روبه رو شود.

مشاور وزیر برق عراق اضافه کرد: کشورش سالانه 650 مگاوات برق از ایران وارد می کند و قصد دارد آن را در سال جاری میلادی به رقم یک هزار مگاوات برساند.

این در حالی است که بانک های خارجی انتقال حداقل 200 میلیون دلار از عراق به ایران بابت هزینه واردات برق را به دلیل تحریم های آمریکا رد کرده اند و همین موضوع باعث نگرانی مقامات بغداد از احتمال قطع صادرات برق ایران به کشورشان شده است.

رویترز برق صادراتی ایران به عراق را دارای قیمتی ارزان و حیاتی توصیف می کند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که عراق در چند ماه آینده با افزایش دمای هوا و بالا رفتن میزان نیاز به برق رو به روست.

مهدی به خبرنگاران گفت که نگران است میزان بدهی عراق به ایران برای واردات برق تا تابستان آینده به رقم نیم میلیارد دلار برسد که  در این صورت ممکن است ایران قرارداد صادرات برق به عراق را لغو کند.

وی تاکید کرد: در این صورت عراق با مشکل بزرگی رو به رو خواهد شد.

مشاور وزیر برق عراق ادامه داد که مصرف برق کشورش در سال گذشته میلادی به رقم 6500 تا 7 هزار مگاوات رسید و پیش بینی می شود این رقم در تابستان آینده که دمای هوا به بالای 50 درجه می رسد به رقم 14 هزار مگاوات افزایش یابد.

وی ادامه داد: رشد مصرف برق عراق سالانه رقمی بین 8 تا 10 درصد است و در این صورت ما در بهترین حالت توانایی تامین 50 درصد از نیاز به برق را داریم.

گفتنی است کمبود برق در تابستان گذشته منجر به اعتراضاتی در مناطق جنوبی عراق شد که در اثر آن وزیر برق وقت عراق مجبور به استعفا شد و وزیر نفت همزمان سرپرستی وزارت برق را برعهده گرفت.

با وجود گذشت هفت سال از سقوط دولت صدام در عراق به دست نظامیان آمریکایی، همچنان مردم این کشور روزانه فقط چند ساعت برق دارند و کمبود برق شکایت نخست عراقی هاست...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ ایران به این تحریم‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحریم‌ها مانع پرداخت چندمیلیارد دلار بدهی هند به ایران؟



اخبار,اخباراقتصادی, بدهی هند به  ایران

یک مقام رسمی هند گفت: تحریم های غرب باعث شده دهلی نتواند بدهی 5.9 میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت کند.

چندی پیش «نیرمالا سیتهارامان» وزیر بازرگانی هند درگفت وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود دهلی نو بیش از8.8 میلیارد دلار بابت واردات نفت به ایران بدهکار است.


یک مقام رسمی هند گفت: تحریم های غرب باعث شده دهلی نتواند بدهی 5.9 میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت کند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری پی تی آی هند روز سه شنبه بدون نام بردن از این مقام رسمی هند به نقل از وی اضافه کرد: تحریم های اعمال شده علیه ایران انجام معاملات بانکی را به ارزهای بین المللی چون یورو و دلار با شرکت های ایرانی برای کشورهایی همچون هند دشوار کرده است.

قرار بود هند این مبلغ را که بابت خرید نفت خام ایران در بانک های این کشور ذخیره شده است تا 28 فوریه (9 اسفند)پرداخت کند.این کشور در 14 مارس 2015 (23 اسفند) 2.8 میلیارد دلار از بدهی خود به ایران را پرداخت کرد.

این مقام رسمی هند گفت که اگر دولت ایران روی دریافت طلب خود به ارز دلار پافشاری کند هند باید آن را پرداخت کند اما علایمی وجود دارد که ایران خواهان ادامه روش کنونی حداقل به مدت 6 ماه است.

چندی پیش «نیرمالا سیتهارامان» وزیر بازرگانی هند درگفت وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود دهلی نو بیش از8.8 میلیارد دلار بابت واردات نفت به ایران بدهکار است.

پالایشگاه های هند 45 درصد بدهی نفتی خود به ایران را از طریق افتتاح حساب با روپیه در بانک های تجاری تهران، تسویه کرده اند و 55 درصد این بدهی پرداخت نشده است. ایران از منابع مالی این صندوق برای واردات کالا از هند استفاده می کند.

شرکت های پالایشگاهی هند معمولا زمانی 55 درصد بدهی باقیمانده را به ایران پرداخت می کنند که غرب اجازه دسترسی ایران به منابع مالی بلوکه شده خود در کشورهای خارجی را بدهد.

هند یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران به شمار می رود.


 اخبار اقتصادی  -  ایرنا