اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراق برای دومین بار یک هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را بازرسی کرد



بازرسی هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه

عراق برای دومین بار یک هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را بازرسی کرد

مقام های عراقی برای دومین بار طی دو روز گذشته هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را به فرود در فرودگاه بینالمللی بغداد مجبور به فرود کردند.

به گزارش نامه به نقل از روزنامه الحیات، در دومین روز متوالی «علی الموسوی» سخنگوی نخست وزیر عراق، اعلام کرد که مقامات عراقی یک هواپیمای ایرانی عازم سوریه را امروز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، وادار به فرود کرده و مورد بازرسی قرار دادند.

وی افزود: «این هواپیما متعلق به شرکت ماهان ایر بود که مقامات عراقی آن را بازرسی کردند، اما تنها چیزی که در جست‌وجوها پیدا شد، کالاها و کمک‌های بشردوستانه بود.»

عراق روز دوشنبه نیز یک هواپیمای ایرانی را مجبور به فرود و مورد جست‌وجو قرار داد و اعلام کرد که این هواپیما تنها حامل تجهیزات پزشکی بوده است.

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بغداد را متهم کرد که در قبال هواپیماهای ایرانی به مقصد سوریه اقدامات لازم را انجام نمی دهد.

واشینگتن ادعا می کند که این هواپیماها حامل تسلیحات نظامی هستند که ایران برای حمایت از حکومت سوریه می‌فرستد، اما مقامات عراق بارها تاکید کرده‌اند که از مسیر عراق هیچ سلاحی به سوریه ارسال نمی‌شود./نامه نیوز

 

 


ویدیو مرتبط :
لحظه انفجار انتحاری داعش در ایست و بازرسی عراق - سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراق: هر زمان بخواهیم هواپیماهای ایرانی را بازرسی می کنیم / نماینده آیت الله سیستانی: پذیرای آوارگان سوریه باشید



عراق: هر زمان بخواهیم هواپیماهای ایرانی را بازرسی می کنیم / نماینده آیت الله سیستانی: پذیرای آوارگان سوریه باشید

مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق گفت: با وجود درخواست های متعدد دولت عراق از آمریکا برای دریافت مدارک و شواهد ادعای انتقال سلاح از ایران به سوریه از طریق آسمان عراق، اما تاکنون پاسخی در این زمینه دریافت نشده است.دولت بغداد اعلام کرد به یک فروند هواپیمای کره شمالی که به مقصد سوریه در حرکت بود اجازه نداد از آسمان عراق عبور کند.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش عصر ایران ، رویترز نوشت: این هواپیمای کره شمالی قرار بود امروز شنبه با عبور از آسمان عراق وارد سوریه شود.دلیل این اقدام، مشکوک بودن این هواپیما به حمل سلاح برای سوریه است.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که دولت عراق بارها از سوی مقامات آمریکایی به همکاری با تهران در انتقال هوایی سلاح از ایران به سوریه متهم شده است. گرچه بغداد بارها این اتهامات را رد کرده است.

آمریکا برپایه همین اتهام نیز در هفته گذشته 117 فروند هواپیمای غیرنظامی ایران را مشمول تحریم قرار داد. این هواپیماها متعلق به شرکت های ایران ایر (هما)، ماهان و یاس ایر هستند.

در همین ارتباط برخی مقامات آمریکایی و در راس آنها جان کری سناتور برجسته جمهوری خواه خواستار توقف کمک های واشنگتن به عراق به دلیل همکاری این کشور با عبور سلاح از ایران به سوریه شد.

علی موسوی مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق در این باره به رویترز گفت: در چارچوب سیاست های مقابله با انتقال سلاح از طریق خاک و آسمان عراق به سوریه، مقامات بغداد مانع از عبور یک فروند هواپیمای کره شمالی از آسمان عراق به سمت سوریه شدند زیرا این هواپیما مشکوک به انتقال سلاح برای دمشق بود.وی افزود: خط سیر این هواپیما ، شک و تردیدها را درباره احتمال انتقال سلاح توسط این هواپیما افزایش داد.

موسوی ادامه داد: با وجود درخواست های متعدد دولت عراق از آمریکا برای دریافت مدارک و شواهد ادعای انتقال سلاح از ایران به سوریه از طریق آسمان عراق، اما تاکنون پاسخی در این زمینه دریافت نشده است.

مشاور رسانه ای نوری مالکی تصریح کرد: عراق به دولت ایران اعلام کرده است در هر زمانی که لازم شود هواپیماهای ایرانی را بازرسی خواهد کرد و هر گاه دولت بغداد به دلایلی دست یابد که این هواپیماها حامل سلاح هستند، به صورت فوری از عبور آنها از آسمان عراق جلوگیری خواهد شد.

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز درباره انتقال سلاح از طریق عراق به سوریه با نوری مالکی گفتگو  کرد.دفتر نخست وزیر عراق با اعلام این خبر اعلام کرد مالکی به بایدن اطمینان داد این کشور مخالف استفاده از خاک و آسمان عراق برای انتقال سلاح به هر یک از طرف های درگیر در سوریه است.سوریه و عراق حدود 680 کیلومتر مرزی زمینی دارند.

مالکی برخلاف برخی از کشورهای عربی و غربی مخالفت حکومت سوریه، تاکنون به صراحت خواستار کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت نشده است.سوریه از 18 ماه پیش تاکنون با موجی از ناآرامی ها و خشونت ها روبه رو است. این کشور هم اکنون شاهد جنگ داخلی شدیدی میان نیروهای ارتش و مخالفان مسلح است.

چند ماه قبل از این هم مخالفان مسلح در سوریه توانستند گذرگاه مرزی بوکمال در مرز با عراق را به تصرف خود درآورند.

جلال طالبانی رئیس جمهور و نوری مالکی نخست وزیر فعلی عراق قبل از حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 ، به عنوان نیروهای مخالف صدام در سوریه زندگی می کردند.

از سوی دیگر نماینده آیت الله سیستانی از مراجع بزرگ شیعه در نجف از دولت و ملت عراق خواست به عنوان یک وظیفه انسانی، پذیرای همه آوارگان و پناهجویان سوریه باشند.

این سخنان را عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در نماز جمعه کربلا مطرح کرد و گفت: به عنوان یک وظیفه انسانی و حق همسایگی، دولت و ملت عراق باید موضع شایسته ای را در برابر آوارگان و پناهجویانی که از سوریه وارد عراق می شوند داشته باشند. باید از این افراد حمایت شود و برای آنها سرپناه و حداقل شرایط زندگی فراهم شود.

اظهارات نماینده آیت الله سیستانی در واکنش به اقدامات دولت عراق در بستن مرزهای مشترک با سوریه و جلوگیری از ورود آوارگان و پناهجویان سوری مطرح می شود. مقامات عراقی در چند ماه اخیر بارها مرزهای خود را با سوریه بستند و مانع از ورود آوارگان به خاک عراق شدند با این حال آوارگان سوری برای فرار از  درگیری های شدید و جنگ داخلی توانستند در چند مرحله وارد خاک عراق شوند.

هم اکنون شمار زیادی از مردم سوریه برای در امان ماندن از درگیری

های داخلی به کشورهای همسایه لبنان، ترکیه، عراق و اردن فرار کرده اند./عصرایران