اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراقچی: پرونده پی.ام.دی به طور کامل بسته می شود



اخبار,اخبار سیاسی,عباس عراقچی

عراقچی: پرونده پی.ام.دی به طور کامل بسته می شودسید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: قطعنامه پیشنهادی 1+5 پرونده پی.ام.دی را به صورت کامل و قاطع می بندد و دستور کار آژانس را از « نگاه به گذشته» به سمت « نگاه به آینده» تغییر خواهد داد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 را « بسیار خوب» توصیف کرد و گفت: این قطعنامه دو ویژگی دارد. ویژگی اصلی آن خاتمه دادن به موضوع پی .ام. دی است. به این ترتیب که اذعان می کند نقشه راه بین ایران و آژانس خاتمه یافته است یعنی هر همکاری که لازم بوده ایران انجام دهد ، انجام داده و بیش از این انتظاری برای همکاری ایران با آژانس نمی رود .این مولفه اول است که بسیار مهم است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: مولفه دوم این است که تمام 12 قطعنامه گذشته شورای حکام را لغو و فسخ می کند و در نتیجه آن، دستور کار آژانس و شورای حکام نسبت به ایران تغییر خواهد کرد.

وی اظهار داشت: دستور کاری که تا الان وجود داشت ، اجرای پادمان و ان. پی .تی در ایران و اجرای شش قطعنامه شورای امنیت بود. به این معنا که دستور کاری که وجود داشت نگاهش به گذشته برنامه ایران بود. با تصویب این قطعنامه این دستورکار لغو و دستورکار جدیدی جایگزین می شود که نگاهش به آینده است ؛تحت عنوان اجرای برجام .از این پس از مدیرکل آژانس انتظار می رود که نسبت به اجرای برجام قضاوت کند و گزارش دهد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: این مولفه ها با یک جمله قطعنامه تکمیل می شود که در آن شورای حکام ملحوظ می کند به این ترتیب پرونده پی ام دی بسته شده است. بنابراین قطعنامه ، قطعنامه بسیار خوبی است و پرونده پی .ام .دی را به صورت کامل و قاطع می بندد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که در هشت سال آینده چه احکامی درباره صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران اجرا خواهد شد، گفت: من نمی دانم بحث 8 سال را از کجا آمده ولی طول دوره برجام 10 سال است و در این قطعنامه هم ذکر شده که بعد از 10 سال پرونده ایران عادی خواهد شد .

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: البته گزارش ، یک جمع بندی دارد به عنوان نتیجه گسترده تر که برای بعضی کشورها ارائه داده و تایید کرده هیچ فعالیت اعلام نشده ای در این کشورها وجود ندارد. اگر بتواند این گزارش را در مورد ایران صادر کند یعنی ظرف سال های آینده همکاری با آژانس به حدی برسد که آژانس گواهی کند در ایران هیچ فعالیت اعلام نشده ای وجود ندارد ، این 10 سال برجام و 10 سال روند عادی شدن کوتاه تر می شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: به این معنا که به واسطه این جمع بندی گسترده تر پرونده ما عادی خواهد شد و خیلی از تحریم های شورای امنیت هم قبل از 10 سال خاتمه پیدا خواهد کرد ولی اگر به این گزارش هم نرسیم راس 10 سال پرونده عادی ایران خواهد شد.

عراقچی در تشریح روند کارها که به ارائه قطعنامه پیشنهادی 1+5 برای بستن پرونده مسائل گذشته و حال ایران منجر شد، گفت: طبق برجام قرار بود پس از آن که آمانو گزارش خود را در خصوص موضوع پی. ام .دی رامی دهد کشورهای 1+5 پیش نویس قطعنامه ای را با هدف بستن این پرونده به شورای حکام ارائه دهند.

وی اضافه کرد: گزارشی که آقای آمانو داد در مجموع گزارش متعادلی بود. ایشان گفته بود به دلیل پیچیدگی های بحث پی .ام. دی و اینکه به حدود 15 سال پیش بر می گردد قضاوت قطعی امکان پذیر نخواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: هرچند او خود در توصیف گزارش اش از عبارت « نه سیاه و نه سفید» استفاده کرده بود ولی وقتی منتشر شد با توجه به جمع بندی که صورت داده بود به سفید بسیار نزدیکتر بود .آن هم به دلیل عباراتی که ایشان استفاده کرده بود مبنی بر این که هیچ برنامه نظامی هسته ای در ایران نبوده است و مواد هسته ای ایران هم هیچ انحرافی درآن مشاهده نشده است ولی آژانس ارزیابی می کند که قبل از سال 2003 یکسری مطالعاتی انجام شده است که از حد مطالعه فراتر نرفته است .

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: البته ما این جمع بندی را قبول نداریم ولی حتی اگر هم همین پذیرفته شود نشان دهنده این است که تخلفی از سوی ایران نیست چرا که مطالعه برخلاف ان. پی. تی نیست . بنابراین گزارش آقای آمانو در مجموع گزارشی بود که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید می کرد و راه را برای بستن پرونده در شورای حکام هموار می کرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: متعاقب این گزارش مشورت های مفصلی را با کشورهای 1+5 داشتیم . آنها باید قطعنامه ای را به شورای حکام پیشنهاد می دادند چرا که ما عضو شورای حکام نیستیم. آنها قطعنامه ای را تهیه کردند و دو روز گذشته مشورت های مفصلی با آنها داشتیم. درباره بعضی قسمت ها با هم همفکری کردیم ، اصلاحاتی لازم بود صورت بگیرد. بعضی موارد لازم بود که کم یا اضافه شود. در مجموع پیش نویس نسبتا خوبی تهیه شد که روز سه شنبه توسط 1+5 در آژانس به عنوان پیشنهاد به شورای حکام به ثبت رسید.

وی که با رادیو گفت و گو مصاحبه می کرد در پاسخ به سوالی درباره احتمال سوءاستفاده از گزارش فعلی آژانس در آینده گفت: گزارشی که اکنون آژانس داده است ارزیابی نهایی آژانس نسبت به گذشته و پی. ام. دی است .خود آژانس هم گفته این ارزیابی نهایی است و نقشه راه بین ایران و آژانس تکمیل شده است . به صراحت گفته که نقشه راه جدیدی نخواهیم داشت، به اصطلاح نقشه راه 2 نخواهیم داشت .بنابراین از دید آژانس نسبت به گذشته هرکاری باید انجام می گرفته صورت گرفته است. آژانس هم ارزیابی فنی خود را هم داده و شورای حکام هم یک تصمیم سیاسی خواهد گرفت.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: هر سازمان بین المللی نهادی تصمیم گیر و یک نهاد مجری دارد. مثلا سازمان ملل نهاد تصمیم گیر شورای امنیت است و مجمع عمومی و نهاد مجری دبیرخانه و شخص دبیرکل است. در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نهاد تصمیم گیر شورای حکام است و شخص مدیرکل و دبیرخانه به عنوان مجری تصمیات شورای حکام شناخته می شود و نقشی در تصمیم گیری ندارد.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: وقتی شورای حکام قطعنامه صادر می کند یعنی تصمیم گرفته است حالا چه سیاسی و یا فنی باشد مهم نیست. مهم این است که شورای حکام به عنوان نهاد تصمیم گیر، تصمیم خودش را گرفته و این تصمیم هرچه که باشد مجری است.تصمیمی که الان شورای حکام براساس این پیش نویس گرفته این است که موضوع پی ام دی خاتمه یافته است. 

 

اخبار سیاسی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
عاقبت پرونده پی ام دی چه می شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست آمریکا برای بسته شدن پرونده «پی ام دی»/ ادعاهای وزیر خارجه ترکیه علیه ایران



اخبار,اخباربین الملل ,رسانه های بین الملل

تمایل آمریکا به بسته شدن پرونده فعالیت های هسته ای گذشته ایران، ابراز نگرانی مقامات آمریکایی از آزمایش های موشکی ایران، ادعاهای وزیر خارجه ترکیه علیه ایران، تصمیم عربستان سعودی برای راه اندازی یک شبکه فارسی زبان، درخواست روسیه برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت و احتمال استفاده روسیه از پایگاه های نظامی قبرس، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی از موافقت آمریکا با بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس از برنامه هسته ای گذشته ایران خبر داده است. بر اساس سندی که آسوشیتدپرس به نسخه ای از آن دست یافته است، امریکا که زمانی از جمله منتقدان تند فعالیت های هسته ای ایران بود، اکنون در درخواست از آژانس اتمی سازمان ملل برای بستن پرونده مربوط به بررسی ادعاها درباره جنبه های نظامی ادعایی این برنامه، در حال پیوستن به پنج قدرت دیگر جهانی است. این درخواست در پیش نویس محرمانه قطعنامه نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گنجانده شده است و روز دوشنبه بین کشورهای عضو توزیع شد. این امر نشانگر حرکت قدرت های جهانی به سوی اجرای برجام است.

*****

همزمان، مقامات آمریکایی نسبت به آزمایش های موشکی ایران ابراز نگرانی و ادعاهایی را در این زمینه مطرح کرده اند. یک مقام بلندپایه آمریکایی در گفت و گو با شبکه خبری «فاکس نیوز» مدعی شده ایران با آزمایش یک موشک بالیستیک میان برد، دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است. منابع اطلاعاتی غربی می گویند این آزمایش بیست و یکم نوامبر نزدیک چابهار بندری در جنوب شرقی ایران در مجاورت مرز با پاکستان رخ داده است. این موشک با نام قدر - 110 با برد 1800 تا 2000 کیلومتر قادر به حمل کلاهک هسته ای است. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه ای بعد از این آزمایش موشکی اعلام کرد: «آمریکا به شدت درباره آزمایش موشک بالستیک اخیر ایران نگران است».

*****

ادعاهای وزیر خارجه ترکیه علیه ایران، موضوعی است که شبکه خبری «العربیه» به آن پرداخته است. بر اساس گزارش این شبکه، وزیر خارجه ترکیه سیاست خارجی ایران در منطقه را قومیت گرایانه و خطرناک توصیف کرده است. مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی که بیانگر میزان تنش بین ترکیه و ایران است گفت: «ترکیه به شدت با سیاست های قومیت گرایانه و خطرناک ایران در عراق و سوریه مخالف است». از سوی دیگر، وی با طرح این ادعا که نیروهای ترکیه ای موجود در موصل برای کمک های استشاری و آموزشی به عراق اعزام شده اند، مدعی شد حیدر العبادی، نخست وزیر عراق کسی است که از ترکیه برای کمک به عراق در مبارزه با تروریست های داعش در خواست کمک کرده است.

*****

در مطلبی دیگر درباره ایران، پایگاه خبری «العهد» لبنان از تصمیم عربستان سعودی برای راه اندازی یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان خبر داده است. به نوشته این سایت، رژیم آل سعود پس از جلوگیری از فعالیت شبکه‌های  ماهواره ای المنار و المیادین لبنان، به زودی یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان راه اندازی می کند. وزیر اطلاع رسانی عربستان ادعا کرد کشورش جلوی پخش برنامه‌های این دو شبکه را به علت حملات تبلیغاتی پیاپی علیه عربستان و شایعه سازی و دروغ پردازی در جریان عملیات «طوفان قاطعیت» (تهاجم عربستان به یمن) گرفته است. دستور به جلوگیری از فعالیت شبکه های تلویزیونی المنار و المیادین در حالی صادر شده است که وزارت اطلاع رسانی عربستان برای راه اندازی یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان و یک پایگاه اینترنتی فارسی زبان تلاش می کند.

*****

اما در میان دیگر مطالب، درخواست روسیه برای بررسی موضوع حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق در نشست شورای امنیت، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش شبکه خبری «الحدث»، منابع دیپلماتیک در نیویورک از درخواست روسیه برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت به منظور بررسی حضور نظامیان ترکیه در عراق خبر داد. روسیه از سامانتا پاور، نماینده آمریکا که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، خواست تا این شورا در نشستی در پشت درهای بسته حضور نظامیان ارتش ترکیه در عراق را بررسی کند. محمد الحکیم، نماینده عراق در سازمان ملل تاکید کرد روسیه برای طرح این درخواست از شورای امنیت هیچ تماسی با او نداشته است.

*****

در نهایت، خبرگزاری فرانسه از احتمال صدور اجازه دسترسی روسیه به پایگاه های نظامی کشور قبرس خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، قبرس روز دوشنبه اعلام کرد ممکن است به هواپیماهای جنگی روسیه که در عملیات در سوریه مشارکت دارند، اجازه دهد در موارد اضطراری از فرودگاه های قبرس استفاده کنند. ایوانیس کاسولیدس، وزیر خارجه قبرس اعلام کرد: «مذاکراتی میان مقامات روسیه و قبرس در مورد تاسیساتی که می تواند در صورت اضطرار و یا برای اهداف بشردوستانه در اختیار قرار گیرد، در جریان است». سفیر روسیه در قبرس روز دوشنبه اعلام کرد کشورش با دولت قبرس تماس گرفته است تا امکان استفاده از تاسیسات نظامی این کشور را در ارتباط با عملیات علیه گروه داعش در سوریه بررسی کند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک