اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراقچی: موگرینی هفته آینده به ایران می آید


عراقچی: پس از توافق ژنو شاهد موجی از سفرهای خارجی بودیم که پس از توافق وین دوباره شروع شده و اولین هیئت سفر موگرینی و فابیوس در هفته آینده خواهد بود. این سفرها راه را برای همکاری اقتصادی بین ایران و کشورهای دیگر خواهد بود که خود را از ایران محروم کرده بودند.

خبرگزاری فارس: سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ابتدای نشست خبری خود از حمایت‌های مقام معظم رهبری و قدردانی کرد و گفت: آنچه ما را در این کارزار سخت قدرت می‌داد نفس گرم و حمایت و محبت مقام معظم رهبری، اصول و خطوط قرمز ایشان بود که برای ما راهنمای کار و معیار عمل بود.

وی همکاری بین دیپلماسی و رسانه در یک ماه گذشته و در طول مذاکرات وین را خوب خوانده و از انعکاس واقعی مذاکرات و فضای ایجاد شده برای مردم توسط خبرنگاران تشکر کرد.

عراقچی با اشاره به حضور ظریف در مجلس و سخنان خود در شبکه تلویزیونی گفت: بهتر است به سوالات خبرنگاران پاسخ دهم.

وی ادامه داد: طول دوره بررسی شورای امنیت از نظر قطعنامه 10 سال است و اینکه اعلام شده پس از آن قصد دارند قطعنامه دیگری ارائه دهند یک خواسته است که ابراز شده و از نظر ما فاقد موضوعیت است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده بخشی از سخنان مطرح شده توسط طرف مقابل را رجز خوانی‌های پس از مذاکرات خواند و گفت: از نظر ما توافق صورت گرفته زمان مشخصی را دارد و طرفهای مختلف هم باید بر این موضوع پایبند بمانند. اینکه گفته شود 10 سال دیگر قطعنامه‌ای برای تصویب به شورای امنیت خواهند داد از نظر ما ارزش خاصی ندارد اما با این حال رفتارهای آنها را با دقت رصد خواهیم کرد.

عراقچی در خصوص بررسی توافقنامه در مجلس گفت: اگر مجلس تصمیمی در این خصوص بگیرد، این روال مربوط می‌شود به تایید یا رد کلی توافق و هیچ کشوری نمی‌تواند مفاد آن را اصلاح کند و امروز تایید یا رد کلیت توافق است.

وی با بیان اینکه وقتیکه موضوعات در توافق به سرانجام خود برسد شورای حکام هم پرونده ایران را خارج خواهد کرد، گفت: طبق توافق بعد از اجرای دوره توافق ایران نیز مانند اعضای دیگر پرونده عادی خواهد داشت.

عراقچی با اشاره به اینکه هیچگاه انتظار تغییر مواضع آمریکا بجز موضوع هسته‌ای را نداریم و طرف مقابل هم در خصوص سیاست‌های ما مانند سیاست منطقه‌ای تغییری انتظار نخواهد داشت، اظهار داشت: حل موضوع هسته‌ای تنها مدیریت یکی از موضوعات بین ایران و آمریکاست و به معنای عادی شدن روابط نیست و ادامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی طبق روال گذشته خواهد بود و طبعاً انتظار تغییر سیاست‌های آمریکا را نیز نخواهیم داشت.

وی افزود: در دوره بعد از تحریم شاهد فصل جدیدی از همکاری‌های بین ایران و سایر کشورها خواهیم بود و جمهوری آذربایجان بدلیل علقه‌های فرهنگی، سیاسی و تاریخی و نیز روابط با اروپا در سیاست خارجی آتی ایران جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه اگر تیم آمریکایی 3 بار میز مذاکره را ترک کرد ما 10 بار آن را ترک کردیم، گفت: ما به دنبال توافق خوب بودیم که خطوط قرمز ما در آن رعایت شده باشد.

عراقچی با اشاره به چارچوب همکاری بین ایران و آژانس در 4 سال گذشته گفت: بر اساس این چارچوب همکاری ما دنبال می‌شود. پروتکل الحاقی مربطو به آینده است و در قالب پروتکل الحاقی دسترسی‌های لازم به آژانس داده خواهد شد. هر مرکز غیر هسته‌ای در چارچوب پروتکل الحاقی و پادمان مقدور خواهد بود.

وی یادآور شد: همه اموال بلوکه شده ایران باید آزاد شود و یکی از بندهای روشن موضوع است که پس از برداشته شدن تحریم‌ها همه این پول‌ها باید آزاد شود و قابل بهره برداری خواهد بود. تا قبل از اجرای توافق، توافق ژنو دنبال می‌شود و آزاد شدن ماهانه 700 میلیون دلار در دستور کار خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: ممنوعیت تسلیحاتی در دوره گذشته جای خود را به محدودیت داده که یک تحول بزرگ است. این محدودیت هم ظرف 5 سال به اتمام خواهد رسید. نقش آژانس در این است که یکی از گزارشاتی که آژانس در طول توافق می‌تواند بدهد گزارش جامع است که جمع بندی آژانس بر اساس پروتکل الحاقی است که در آن فقدان مواد اعلام نشده را تایید می‌کند که این یک گزارش خیلی خاص و مهمی است که صادر می‌شود. در توافق برجام هیچ یک از مراحل توافق منوط به این گزارش نیست؛ اعم از دوره 5 ساله تسلیحاتی یا 10 ساله کلی اما اگر گزارش آژانس در این خصوص منتشر شود محدودیت‌ها زودتر پایان می‌یابد.

عراقچی با ذکر این نکته که تسلیحات اس 300 شامل این محدودیت نمی‌شود گفت: این موضوع خارج از حوزه اختیارات آژانس است.

وی در خصوص وزیر خارجه فرانسه به ایران اظهار داشت: پس از توافق ژنو شاهد موجی از سفرهای خارجی بودیم که پس از توافق وین دوباره شروع شده و اولین هیئت سفر موگرینی و فابیوس در هفته آینده خواهد بود. این سفرها راه را برای همکاری اقتصادی بین ایران و کشورهای دیگر خواهد بود که خود را از ایران محروم کرده بودند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص مذاکره در خصوص تحولات منطقه نظیر سوریه گفت: ما در طول مذاکرات هسته‌ای هیچ موضوع دیگری را مورد مذاکره قرار ندادیم الا بحث اتباع ایرانی و آمریکایی که به عنوان موضوع انساندوستانه در حاشیه مذاکرات به آن پرداخته شد. اینکه بعد از توافق و تعهد طرفین بر اجرای توافق و اینکه مذاکرات در سایر حوزه‌ها دنبال شود به طور بالقوه وجود دارد.

عراقچی در خصوص نقش روسیه و چین در مذاکرات گفت: آنها در طول 2 سال گذشته نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا کردند و نقش متعادل کننده را در رسیدن به یک توافق متوازن داشتند. روابط ایران با روسیه و چین مهم، سازنده، مثبت و رو به جلو است و مطمئنم پس از اجرایی شدن توافق روابط ما هر چه بیشتر شکوفا می‌شود.

وی درباره بازدید از پارچین نیز گفت: نقشه راه جدیدی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ترسیم شده به نحوی که رضایت آژانس بدست آید و مدیر کل بتواند گزارش نهایی خود مربوط به فعالیت‌های گذشته را ارائه دهد و نگرانی‌های جمهوری اسلامی نسبت به دسترسی‌ها لحاظ شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای حفظ منافع ملی کشور را مهم دانست و گفت: هر جا قطعنامه را خلاف منافع ملی بدانیم حتما بر اساس سیاست‌های خود رفتار خواهیم کرد. از نظر ما بین مفاد قطعنامه و توافق تفاوت وجود دارد و موضع ما کاملا روشن است که آنچه در قطعنامه هست و در توافق نیست عدم رعایتش با عدم رعایت مفاد توافق تفاوت وجود دارد. ما در تامین تسلیحات و حمایت از همسایگان در مقابل تروریسم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

عراقچی در خصوص حضور ظریف در مجلس نیز افزود: آقای ظریف گفت در هیچ جای توافق درباره تحریم‌های سازمان ملل از تعلیق استفاده نشده اما آنچه در خبرگزاری‌ها هم آمده صحت دارد.


ویدیو مرتبط :
صحبت های عباس عراقچی در تلویزیون ایران!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موگرینی هفته آینده به ایران سفر می‌کند



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی , موگینی

وزیر خارجه استونی در نشست بامحمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از سفر هفته آینده موگرینی به ایران خبر داد و گفت: در این سفر روابط میان اتحادیه اروپا و ایران تقویت خواهد یافت.

 مارینا کالجوراند وزیر خارجه استونی که صبح امروز یکشنبه به ایران سفر کرده است در نشست مشترک با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: برای من مایه افتخار است که به جمهوری اسلامی سفر داشتم و امیدوارم که در آینده بتوانیم به همکاری های خود ادامه دهیم. مارینا کالجوراند با بیان اینکه استونی نامزد عضو غیردائم شورای امنیت است، توضیح داد: ما به عنوان عضو اتحادیه اروپا دارای روابط خوبی با ایران هستیم و تشکر می کنم از آقای وزیر برای اعلام آمادگی‌شان جهت همکاری بیشتر.

وزیر خارجه استونی با اشاره به سابقه روابط میان دو کشور گفت: به دلیل دشواری های سیاسی که وجود داشت نتوانستیم روابط خود را افزایش دهیم. اکنون این زمینه برای همکاری ها وجود دارد.

وی  از سفر هفته آینده موگرینی به ایران خبر داد و گفت: در این سفر روابط میان اتحادیه اروپا و ایران تقویت خواهد یافت.وزیر خارجه استونی ادامه داد: خوشحال هستم که همراه با هیات اقتصادی استونی در ایران حضور دارم و ملاقاتی نیز با اتاق بازرگانی ایران خواهم داشت. اسلونی یک کشور پیشرو در خصوص IT هست و زمینه های بسیاری برای همکاری میان دو کشور وجود دارد. مارینا کالجوراند با بیان اینکه پارلمان استونی در سال گذشته ایجاد شد، اظهار داشت: امیدوارم گروه های دوستی و پارلمانی ایران و استونی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه کمتر از یک روز است که در ایران حضور دارم، ادامه داد: در همین مدت کوتاه از روابط گرم و دوستانه خوشحال شدم و  بسیار خورسندم که در ایران حضور دارم و از جناب وزیر تشکر می‌کنم. مارینا کالجوراند وزیر خارجه استونی گفت: فضای بسیار خوبی برای بهبود روابط اقتصادی میان ایران و استونی وجود دارد. ایران یکی از اولویت های اصلی استونی در حوزه تجارت قرار گرفته است.

وی افزود: ما یکی از اعضای اتحادیه اروپا هستیم. ما در زمینه مسائل سایبری و ITC پتانسیل های بسیار بالایی را در زمینه همکاری با ایران داریم. استونی اولین کشوری است که انتخابات اینترنتی را برگزار کرد و خدمات اینترنتی بسیار بالایی را به مردم خودمان ارائه می کنیم و بسیار خوشحال خواهیم شد که تجارب خود را با ایران تبادل کنیم.

کالجوراند تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که حوزه مسائل ITC می تواند یکی از زمینه های همکاری ما با ایران باشد. همچنین موضوع حمل و نقل می تواند یکی از زمینه های همکاری تجاری دو کشور باشد و امروز و فردا در ایران ملاقات هایی را خواهیم داشت و امیدواریم که بتوانیم رویکردهای خوبی را برای افزایش همکاری ها داشته باشیم.


 اخبار سیاست  خارجی  - باشگاه خبرنگاران