اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراقچی: موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای ناشی از عوامل درونی قدرت است



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

معاون وزیر امور خارجه گفت: موفقیت و دستاوردهای ایران در موضوع هسته ای ناشی از عوامل درونی قدرت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی عصر یکشنبه در دومین همایش بین المللی شدن و جشنواره روز بین الملل دانشگاه خوارزمی افزود: مولفه های قدرتی که باعث موفقیت مذاکرات هسته ای شد متعدد است که می توان به چهار مولفه اصلی آن اشاره کرد.

عراقچی اولین مولفه را توانمندی های نظامی و دفاعی کشور عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به چنان توانمندی دفاعی ای رسید که کسی جرات حمله به کشور را نداشت.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: مطمئن باشید اگر دشمنان می توانستند برنامه هسته ای ایران را از طریق حمله نظامی از بین ببرند و نگران عواقبش نبودند تردید نکنید که این کار را انجام می دادند. برای چه بیایند مذاکره کنند و امتیاز بدهند؛ برای چه بیایند در مذاکرات حق هسته ای ما را بپذیرند و تحریم های ما را بردارند. حمله می کردند و هر آنچه را که از آن می ترسیدند از بین می بردند.

عراقچی گفت: توانمندی های دفاعی ما به ویژه موشک های دفاعی ما در حقیقت بزرگترین توانمندی دفاعی مولفه قدرت ما بود که دشمنان را از حمله نظامی ناامید کرد. اگر ناامید نشده بودند قطعا راه مذاکره را انتخاب نمی کردند.

معاون وزیر امور خارجه با طرح این سوال که چرا آمدند پشت میز مذاکره، گفت: چون راه حل نظامی برای آنها وجود نداشت. به توانایی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خودش و برای عمل متقابل و عکس العمل در مقابل هر تهدید نظامی یقین پیدا کردند. اگر نبود، قطعا در مذاکره یا نمی آمدند یا امتیاز نمی دادند.

عراقچی در ادامه گفت: توانمندی مردم ایران برای مقاومت در برابر فشارهای اقتصادی و تحریم های اقتصادی دومین مولفه قدرت کشور بود که دشمنان ما را ناامید کرد که به وسیله تحریم ها بتوانند بر ایران فشار بیاورند.


ویدیو مرتبط :
سه هدف اصلی ایران در مذاکرات هسته ای از زبان عراقچی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت رویترز از بازگشت ایران و ۶ قدرت جهانی به مذاکرات هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,کاهش تحریم های علیه ایران


اخبار سیاست خارجی  - تحریم ها برداشته خواهد شد
روایت رویترز از بازگشت ایران و ۶ قدرت جهانی به مذاکرات هسته ای

رویترز درباره ادامه این مذاکرات نوشت: به نظر می رسد اطلاعاتی که دولت های غربی پیشتر دریافت کرده اند این امر را مشخص می کند که تحریم ها برداشته خواهد شد. یکی دیگر از موضوعات مورد بحث میزان کاهش تحریم ها علیه ایران است.

مقامات ایران و ۶ قدرت جهان دوشنبه به مذاکرات هسته ای بازمی گردند. سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این مذاکرات یک روز به طول  خواهد کشید.

به گزارش پیام نو، رویترز درباره ادامه این مذاکرات نوشت: به نظر می رسد اطلاعاتی که دولت های غربی پیشتر دریافت کرده اند این امر را مشخص می کند که تحریم ها برداشته خواهد شد. یکی دیگر از موضوعات مورد بحث میزان کاهش تحریم ها علیه ایران است. عده ای از دیپلمات های شش کشور مذاکره کننده از اجرای کامل این توافق در نیمه دوم ماه ژانویه ابراز امیدواری کرده اند.

رویترز در ادامه می نویسد: این مذاکرات در زمانی حساس صورت می گیرد. ۱۰۰ نفر از نمایندگان تندروی مجلس خواستار افزایش غنی سازی به ۶۰ درصد در صورت اعمال تحریم های جدید علیه ایران شدند. هنوز مشخص نیست این درخواست در مجلس تصویب شود در حالی که رهبر ایران “آیت الله علی خامنه ای” به طور متداوم از مذاکرات ژنو حمایت کرده اند.

تحریم های اعمالی آمریکا منجر به کاهش تولید نفت ایران و صنایع مهندسی و معدنی شده است. ایران همواره نگرانی غرب درباره فعالیت های هسته ای اش را رد کرده و تاکید دارد انرژی هسته ای را برای تحقیقات پزشکی و تولید برق نیاز دارد.

توافق هسته ای ژنو به معنی زمانی برای دستیابی به توافقی دائمی و پایان دادن به یک دهه نگرانی نسبت به احتمال جنگ در خاورمیانه بود.

اخبار سیاست خارجی - پیام نو