اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراقچی:تحریم‌های جدید اعمال شود عکس‌العمل مناسب خواهیم داشت



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,اختلافات اساسی ایران با ۱+۵

 

اخبار سیاست خارجی - عراقچی: اختلافات اساسی درباره موضوعات باقی است/تحریم‌های جدید اعمال شود عکس‌العمل مناسب خواهیم داشت

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت که اختلافات اساسی با ۱+۵ باقی مانده و برخی اختلافات خیلی عمیق است و درباره برخی نزدیک شده‌ایم.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای امشب -دوشنبه- در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح آخرین تحولات در زمینه مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

وی گفت: ما در پایان شش ماه دوره توافق ژنو که قرار بود به یک توافق جامع برسیم موفق نشدیم علی رغم اینکه ۱۸ روز در وین تمام تلاش‌های خود را انجام دادیم و منجر به تمدید ۴ ماهه شد.

عراقچی نگارش متن توافقنامه را کاری شکلی خواند که زمانی صورت می گیرد که درباره همه موضوعات توافق سیاسی صورت گرفته باشد.


معاون وزیر خارجه گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد متن آماده است و ۳۰ درصد در داخل پرانتز هست که درباره آن تصمیم گیری شود. اما اختلافات اساسی درباره موضوعات باقی مانده است. ما پیشرفت خوبی داشتیم و این باعث شد که تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: میزان درک و تفاهمی که از مواضع هم وجود دارد در حد خوبی است با این حال اختلافات وجود دارد که برخی خیلی عمیق است و در مورد برخی نزدیک شدیم راه‌حل‌هایی پیشنهاد شده است. امیدواریم در دور بعدی مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۸ سپتامبر تلاش جدیدی را صورت دهیم برای رسیدن به تفاهم.وی با اشاره به مذاکرات چهارجانبه‌‌ای که قرار است روز پنجشنبه در وین با سه کشور اروپایی برگزار شود، خاطرنشان کرد: آقای ظریف در حاشیه اجلاس شانگهای در دوشنبه با وزیر خارجه چین به صورت دوجانبه درباره موضوع هسته‌ای گفت‌وگو می‌کند.

معاون ظریف درباره مذاکرات دوجانبه با آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: علت اینکه با آمریکایی‌ها مذاکرات دوجانبه طولانی‌تر است، به خاطر این است که روابط دوجانبه با آمریکا نداریم.عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای عنوان کرد: در نیویورک مذاکرات دوجانبه هم خواهیم داشت. مذاکرات روز ۱۷ سپتامبر با ناهار کاری بین ظریف و اشتون شروع و بعد از آن ۱۸ سپتامبر با ۱+۵ خواهیم داشت و احتمالا جلسه‌ای با حضور وزرای خارجه ۶ کشور داشته باشیم اما تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است. وی گفت: در نیویورک اگر بتوانیم مشکلات موجود را حل کنیم تازه زمانی را نیاز داریم به جزییات و ضمایم مربوط به سند توافق بپردازیم از جمله برداشته شدن تحریم‌ها.

عراقچی تصریح کرد: ناامید نیستیم و امیدواریم تا ۲۴ نوامبر به تفاهم برسیم البته منوط به اینکه نظرات ما تامین شده باشد.وی با بیان اینکه توافقی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه درباره همه موضوعات توافق صورت گیرد، عنوان کرد: ظرفیت غنی سازی ایران بحث بسیار مهمی است که در مذاکرات اعلام کرده‌ایم غنی سازی ایران برنامه صنعتی است و باید به اهداف خود درباره نیازهای آتی کشور برسیم.

 

هرگز نباید تصور کنند غنی سازی ما در حد تحقیقاتی و سمبلیک باشد. این برنامه صنعتی است و چشم انداز صنعتی شدن باید مدنظر قرار گیرد اینکه با چه شکلی به این چشم انداز می‌رسیم در مذاکرات می‌توانیم بحث کنیم. نفس قضیه یعنی برنامه غنی سازی ایران یک برنامه صنعتی است و به حد صنعتی برسد یکی از خواسته‌های اصلی ماست و مذاکرات جدی و ریز و جزیی ادامه دارد و امیدواریم در این زمینه به تفاهم رسید.

وی گفت: اراک یکی از موضوعات جدی ماست. درک می کنیم نگرانی درباره راکتور آب سنگین وجود دارد. برای کسانی که تمایل رسیدن به بمب اتمی را داشتند راکتورهای آب سنگین مدنظر است ولی سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی برای ما ندارد. با طراحی‌های فناوری و تکنولوژیکی که صورت گرفته و یک راکتور آب سنگین را طراحی کنند که مذاکرات در این باره ادامه دارد.
عراقچی بحث تحریم‌ها را از جمله موارد مورد اختلاف برشمرد و افزود: وجود یک جدول زمانی برای برداشته شدن تحریم‌ها در مقابل اقداماتی که طرف مقابل ما باید انجام دهد یکی از قسمت‌های سخت مذاکراتی ما خواهد بود.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در برخی مسائل توانسته‌ایم گزینه‌هایی را پیدا کنیم راهگشایی‌هایی هم ایجاد شده است.وی درباره اقدام آمریکا در افزودن تحریم‌ها با بیان اینکه اختلاف تفسیر در توافقنامه ژنو وجود دارد، تصریح کرد: این خلاف اصل حسن نیت در اجرای توافق است و هم خلاف متن توافق است. با هر کس مذاکره کردیم این نکته را صراحتا اعلام و در مذاکرات اخیر در ژنو مجددا هم به این مسئله هم مسائل دیگر اعتراضات خیلی جدی کردیم و گفتیم در شرایط حاضر این قبیل حرکات می‌تواند مخرب باشد و ما تحمل نخواهیم کرد تکرار شود.

عراقچی در خصوص اینکه اگر دوباره چنین اقداماتی صورت گیرد، تصریح کرد: ما حتما عکس العمل نشان خواهیم داد. اگر تکرار شود این تحریم‌ها حتما عکس العمل مناسب را مدنظر قرار خواهیم داد اما اجازه نمی‌دهیم کسانی که به دنبال شکست مذاکرات هستند از این مسیر به نتیجه برسند. کسانی در آمریکا، منطقه و غرب هستند که مایل رسیدن به مذاکرات در مسیر خود نیستند از طریق اقدامات مختلف سعی دارند در مسیر مذاکراتی تخریب ایجاد کنند و ما حواسمان به این حرکت‌ها هست و با هوشیاری کامل و لازم مذاکرات را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی به همکاری ایران و آژانس اشاره کرد و افزود: ما به توافق ژنو و پادمان پایبند هستیم و اجرا کرده‌ایم. یکسری سؤالاتی را مطرح کرده‌اند و ما همواره در موضعی بودیم که با آژانس همکاری کنیم که روشنگری و شفاف سازی صورت گیرد ولی در طول چند سال گذشته که با آژانس همکاری می‌کردیم متاسفانه کسانی بودند که نمی‌خواستند این سوالات رفع شود و مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما در این مدت ۵ نفر از دانشمندانمان را از دست داده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم هر کسی از هر امکانی استفاده کند برای جاسوسی از مراکز ما و ما نسبت به سوء استفاده از وظایف آژانس به شدت حساس و مراقب هستیم و اجازه این کار را نمی‌‌دهیم ولی در عین حال همکاری با آژانس را طراحی کردیم در سفر سال گذشته آمانو چارچوب همکاری را امضا کردیم. موانعی وجود داشت که با سفر اخیر آمانو حل شد. مسیر همکاری با آژانس الان مسیر همکاری و تفاهم است آماده رفع ابهامات و حل مسائل گذشته هستیم چون به گذشته خود اطمینان داریم و برای برطرف کردن شبهه‌های موجود با آژانس همکاری داریم و انتظار داریم آژانس این همکاری‌ها را در گزارشات خود اشاره کند.وی عنوان کرد: بحث چاشنی‌های انفجاری در گزارش آمانو به صورتی که واقعا وجود داشته، منتشر نشده است.

عراقچی درباره ابعاد احتمالی نظامی و بحث مطالعات ادعایی و واژه ارزیابی سیستمی که توسط آژانس مطرح شده، گفت: ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران مسائل مربوط به گذشته است. علاقه نداریم از این واژه استفاده کنیم چون ابعاد نظامی وجود ندارد.معاون وزیر خارجه ادامه داد: انتظار می رود وقتی این مسائل حل می‌شود آژانس ارزیابی خود را اعلام کند. اختلاف نظری وجود داشت معتقد بودیم آژانس بعد از هر موضوع ارزیابی خود را بیان کند اما آمانو معتقد است که ارزیابی نهایی انجام دهد ما با این مشکلی نداریم فقط خواسته ما این است هر موضوعی که بررسی می‌شود فایل آن بسته شود و اطمینان حاصل شود که به این فایل برنخواهند گشت.وی گفت: آژانس ارزیابی اولیه خود را درباره چاشنی‌های انفجاری مطرح و اعلام کرد پاسخ‌های ایران در راستای یک برنامه صنعتی می‌تواند جواب دهد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه در صنعت نفت از این چاشنی‌ها استفاده می‌کنیم و اسناد آن را به آژانس ارائه دادیم، خاطرنشان کرد: جمع بندی آژانس این بود که توضیحات ایران با یک کاربرد صنعتی مطابقت دارد. امیدواریم اگر حسن نیت وجود داشته باشد و دست‌هایی در خارج سعی در تخریب این مسیر نکند یک به یک این مباحث را با آژانس به سرانجام برسانیم.

وی همچنین گفت: اگر روحانی به نیویورک تشریف بیاورد ملاقات‌های دوجانبه‌ای با سران کشورها خواهد داشت و الان درخواست‌هایی از سوی کشورهای مختلف برای ملاقات با روحانی داریم. جمهوری اسلامی ایران با جدیت کامل و حسن نیت در مذاکرات حضور می‌یابد تا آخرین لحظه پای میز مذاکره خواهیم بود ولی از حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد برای هر موضوع ایده داریم. برای هر موضوع مورد اختلاف گزینه و ایده‌های مختلف داریم و طراحی کردیم و بعضا به طرف‌های مقابل ارائه دادیم و بعضا در نیویورک مطرح خواهیم کرد.

عراقچی تصریح کرد: اگر حسن نیت و جدیت در طرف مقابل باشد که تا الان معتقدیم هست رسیدن به تفاهم سخت هست ولی غیرممکن نیست. از نظر ما راه‌حل وجود دارد. اگر همه پایبند به مذاکرات باشیم رسیدن به توافق امکانپذیر است اگر کسی دنبال دستاوردهای سیاسی است ما مشکل خواهیم داشت اگر به دنبال رفع نگرانی و ایجاد اطمینان باشند رسیدن به تفاهم امکانپذیر است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره جلسات استماع کنگره آمریکا و طرح اظهارات توسط تیم مذاکره کننده آمریکایی، گفت: کنگره آمریکا به عنوان یک پارلمان وظیفه نظارتی دارد مثل مجلس ما که بعد نظارتی قوی دارد و نمایندگان دغدغه‌هایی برای تامین منافع ملی کشور دارند. از این جلسات چند ساعته در کمیسیون امنیت ملی مجلس ما هم داریم. در کنگره آمریکا لابی‌های مختلف کار می‌کنند که در صدر آن لابی صهیونیست‌ها هستند که به طور جدی کار می‌کند و حتما صهیونیست ها و دیگرانی که در منطقه و خارج منطقه هستند مذاکرات ثمربخشی که ایران حقوق خود را تامین می‌کند نمی پسندند و همه تلاش خود را برای تخریب این مذاکرات صورت میدهند از ارسال پهپاد تا تلاش برای شکست دادن مذاکرات.

وی افزود: ما به هیأت آمریکایی گفته‌ایم اگر با جناح های داخلی خود مشکل دارند حق ندارند با هزینه ما رفع کنند. هر بار سعی کردند چنین کنند ما موضع گرفتیم. چه در موضع‌گیری علنی و چه در ملاقات‌های خصوصی تذکر دادیم. مشکل آنهاست و مشکل مذاکره نیست حق ندارند این مشکلات را به هزینه مذاکرات و هزینه طرف ایرانی حل کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره اینکه اگر بعد از ۴ ماه تمدید به نتیجه رسیدید امکان تمدید مذاکرات هست؟ گفت: اجازه دهید امیدوار باشیم مذاکرات به نتیجه برسد. اما اگر به نتیجه نرسد کار به آسانی بار قبل نخواهد بود. توافق ژنو برای ما یک سال فرصت مذاکره داده که ۲۴ نوامبر پایان می‌یابد ادامه شرایط فعلی بعد از آن به شدت مشکل خواهد بود هم توافق ژنو چنین پیش بینی را ندارد هم شرایط در آمریکا و اروپا تغییر میکند. این فرصت ایجاد شده توسط توافق ژنو اگر تا ۲۴ نوامبر به نتیجه برسیم از دست خواهد رفت اما دیپلماسی هیچ وقت تمام نمی‌شود.

اخبا سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
عکس العمل اعمال ما ( تجسّم اعمال ) - آیت الله جرجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات افخم درباره تماس کری با ظریف، تحریم‌های جدید اعمال شده علیه ایران،دیدار امروز عراقچی با اشتون...



اخبار, تماس کری با ظریف



اخبار سیاست خارجی - توضیح افخم درباره تماس کری با ظریف

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفت.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرضیه افخم، درباره تماس تلفنی محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مجموعه این تماس تلفنی در خصوص تحولات در زمینه اجرای برنامه اقدام مشترک بود و وزیر امور خارجه آمریکا تماسی با وزیر امور خارجه کشورمان داشتند.

وی ادامه داد: طی این تماس تلفنی نارضایتی ایران از روند نشست کارشناسی و جزییات موجود درباره اقدام مشترک ابراز شد. وزیر امور خارجه کشورمان تماس‌هایی با کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند. این تماس‌ها عادی است و این تماس‌ها برای حفظ مذاکرات و نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک طبیعی محسوب می‌شود.

افخم با اشاره به دیدار امروز عراقچی با کاترین اشتون گفت: در این دیدار گفت‌وگو‌هایی در چارچوب مذاکرات کارشناسی و روند اجرای برنامه اقدام مشترک صورت می‌گیرد. همچنین آقای عراقچی در ادامه مذاکراتی که با هلگا اشمیت داشتند مذاکرات دیگری نیز داشتند که برای از سرگیری مذاکرات کارشناسی و نیز هماهنگی‌ها برای انجام مذاکرات در سطوح بالاتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی دیگری از نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران گفت: وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه برای شرکت در شانزدهمین نشست شورای وزیران D8 عازم اسلا‌م‌آباد می‌شود. این اجلاس به ریاست پاکستان خواهد بود که این کشور تا سال 2014 ریاست آن را بر عهده دارد. وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر گفت‌وگو با همتایان و مقامات پاکستانی با همتایان خود از کشورهای مختلف دیدار خواهد کرد.

وی ادامه داد: اجلاس D8 یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اسلامی است که به منظور تحکیم مناسبات اقتصادی جهان اسلام و همچنین حضور موثر کشورهای اسلامی در اقتصاد جهانی فعالیت می‌کند. امیدوار هستیم این سازمان منطقه‌ای در اقتصاد کشورهای اسلامی و جهان فعالیت بیشتری داشته و نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی اخیر در عراق درباره تقاضای برخی خانواده‌های شهدای برای پیدا کردن پیکر فرزندانشان و برخی دیگر که پیکرهای شهدای خانواده‌های دیگر را به جای فرزندانشان تحویل گرفته‌اند گفت: این مسئله مورد توجه وزارت خارجه و دستگاه‌های ذی ربط است و همچنین ما با مقامات عراقی در این باره گفت‌وگو داریم. برخی شناسایی‌ها انجام شده است و رایزنی هایی برای تجسس دوباره برخی مناطق در حال انجام است. همچنین در حوزه های کارشناسی برای تعیین هویت شهدا و مفقودین اقدامات لازم انجام می‌شود.

افخم تاکید کرد: نگرانی خانواده شهدا قابل درک است و به طور جدی از سوی وزارت خارجه پیگیری می‌شود.

وی درباره اخباری که حاکی از ربوده شدن و سپس کشته شدن یک تبعه ایرانی در افغانستان است اظهار کرد: متاسفانه این خبر را ما هم دریافت کرده‌ایم. در این حال موضوع اتباع میان ایران و افغانستان از مشکلاتی است که به ویژه از سوی اتباع افغان برای ایران با توجه به جمعیت بالا و ورود بعضا غیرقانونی آنها به ایران برای ما همیشه مطرح بوده است.

وی گفت: وزارت خارجه در حوزه کنسولی و اداره ایرانیان مساله اتباع ایرانی در سایر کشورها را پیگیری می‌کند. متاسفانه در مواردی شاهد آسیب‌دیدن اتباع کشورمان در نقاط مختلف هستیم. ما از دولت افغانستان خواسته‌ایم تا در رابطه با تامین امنیت و ثبات در مرزها نهایت همکاری را انجام دهد و دیگر در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

افخم در خصوص دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو دو درباره سوریه گفت: طبق اخباری که به دست ما رسیده است هنوز از هیچ کشوری برای شرکت در نشست ژنو دو دعوت به عمل نیامده است. در عین حال ایران‌ بارها اعلام کرده آمادگی کمک به حل بحران سوریه در چارچوب روش‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز را دارد.

افخم گفت: اگر از ایران برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آید در چارچوب حفظ امنیت و حل بحران سوریه مشارکت می‌کنیم. اما تاکید داریم حضور ایران در هیچ برنامه تنظیم شده بین‌المللی منوط به تعیین پیش شرط نیست.

وی با اشاره به مذاکرات امروز عراقچی و اشتون تصریح کرد: این مذاکرات در رابطه با تعیین زمان مذاکرات کارشناسی بعدی به شکلی که مبتنی بر تفاهم دو طرف باشد، است. امیدواریم مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در آینده نزدیک از سر گرفته شود و در سریع‌ترین زمان برگزار و مذاکرات در سطوح بالاتر نیز هماهنگ شود.

افخم در رابطه با بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپا اظهار کرد: در این بیانیه اشاره شده است که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی که در چارچوب برنامه اقدام مشترک وجود دارد را برخواهد داشت، بنابراین ما در گام اول انتظار داریم طرفین نسبت به اجرای توافق و برداشتن گام‌ها پایبند باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روح کلی حاکم بر بیانیه اتحادیه اروپا را "مفید و سازنده" دانست و گفت: امیدواریم همانگونه که در این بیانیه از توافق ژنو استقبال شده است در حوزه عمل شاهد اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها باشیم. استقبال اروپا از توافق نشان‌دهنده آمادگی آنها برای گام برداشتن در مرحله اول توافق است.

وی درباره انفجارهای اخیر در لبنان و عراق که اتباع ایرانی مورد هدف قرار گرفتند و آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟ گفت: تروریست‌ها در هر نقطه‌ای فعالیت می‌کنند و اقداماتشان از منطق خارج شده است و نمی‌توان ارتباط مستقیمی را میان اینها دید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما نگرانی خود را درباره این اقدامات مطرح کرده‌ایم و گفته‌ایم که تروریسم محدود به یک کشور و منطقه نخواهد شد و جامعه بین‌الملل را در بر می‌گیرد و باید همه کشورها برای جلوگیری از آن و محکوم کردن این اقدامات به طور جدی وارد عمل شوند. کشورهایی که از تروریسم نیز حمایت می‌کنند باید بدانند ماهیت این پدیده ضدبشری محدود به یک کشور و منطقه نخواهند ماند.

افخم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران ارتکاب به چه اقدامی به معنای نقض توافق ژنو است، تصریح کرد: موضوع کلیدی مبادرت به تحریم‌های جدید است ما اعلام کرده‌ایم هرگونه تحریم جدید به منزله مرگ توافق است و امیدواریم طرف‌ها نسبت به پایبندی به توافق جدی باشند و با حسن نیت روح کلی حاکم بر توافق را حفظ کنند.

وی درباره ادعای آمریکایی‌ها برای کمک ایران در پیدا کردن لوینسون گفت: همانطور که وزیر خارجه کشورمان اعلام کردند چنین فردی در ایران نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه کاظم جلالی اعلام کرده است ما به وزارت خارجه اعلام کرده‌ بودیم که نباید دیداری بین هیات پارلمانی اروپا و دو تن از فعالان سیاسی ایران صورت گیرد گفت: وزارت خارجه بنا به وظیفه خود تنظیم‌کننده برنامه‌های رسمی است و در رابطه با سفر هیات پارلمانی اروپا این برنامه‌ریزی با همکاری مجلس شورای اسلامی انجام و اجرا شد و درباره بخش غیررسمی سفر این هیات اقدامی صورت نگرفته است و اساسا وظیفه ما نبوده است. آنچه که در باره سفر هیات پارلمان اروپا انجام شد مشارکت و تبادل نظر میان وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی در چارچوب برنامه‌های رسمی بود. بحث‌های دیگر جای بررسی دارد.

وی ادامه داد: من متن کامل صحبت‌های آقای جلالی را ندیده‌ام اما در این باره می‌توان تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را تحریم‌های جدید می‌دانید یا خیر؟ گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قبلا اعلام شده است و واکنش‌هایی را به آن شاهد بودیم. ما اعلام کردیم تحریم‌هایی از این جنس اقدامی خلاف روح توافق و غیرسازنده است. نباید اقداماتی صورت گیرد که توافق ژنو را از مسیر خود خارج کند و در این مسیر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها باید مورد توجه باشد. مذاکراتی که آقای ظریف داشتند و گفت‌وگو‌های آقای عراقچی با مقامات اروپایی در این مسیر است که باید بحث اجرای توافق به طور جدی و دقیق و بدون برداشت و تفسیر موردی باشد و ما هم بر این نکته تاکید داریم که وضع و اجرای هرگونه تحریم بر هم‌زننده مسیر مذاکرات است و دو طرف باید ثابت کنند که می توان با اطمینان گام اعتمادساز اول را برداشت.

وی تاکید کرد: سفر آقای عراقچی به اروپا و دیدارش با خانم اشتون تاکید مجددی بر اجرای دقیق و درست برنامه اقدام مشترک است.

افخم در پاسخ به اینکه هدف آمریکایی‌ها از تماس با ایران چه بوده است با بیان اینکه این را باید از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن بپرسید، اظهار کرد: آمریکایی‌ها تحریم‌هایی علیه ایران اجرا کردند که در مذاکرات قبلی اعلام کرده بودند که می‌خواهند آنها را اجرا کنند اما این اقدام با نارضایتی طرف ایران مواجه شد و اگر توضیحی بوده باشد در چارچوب چرایی انجام این اقدام بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرنوشت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن و اخبار تایید نشده‌ای حاکی از کشته شدن این فرد، اظهار کرد: وزارت خارجه به طور جدی این موضوع را پیگیری کرده و کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شده است که به زودی سفر دیگری را به یمن خواهد داشت. همچنین آقای ظریف روز دوشنبه با همتای یمنی خود در این باره گفت‌وگو کردند و بر مسوولیت دولت یمن در راستای حفظ جان دیپلمات ایرانی تاکید کردند و خواستار آن شدند که این دیپلمات صحیح و سالم به کشورمان بازگردانده شود.

افخم ادامه داد: همچنین در همین راستا کاردار یمن احضار و مراتب نگرانی ایران ابراز شد و بر لزوم همکاری و پیگیری دولت یمن تاکید شد.

وی گفت: اخبار منتشر شده درباره کشته شدن این دیپلمات ایرانی ملاک ما نیست و ما منتظر اقدامات دولت یمن که مسوولیت قانونی در این زمینه دارند هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر درباره فعالیت گروه‌های شیعی در مالزی و برخی اقدامات علیه این گروه‌ها از سوی دولت این کشور گفت: بخش زیادی از سوال شما مربوط به مسائل داخلی مالزی است در عین حال ما وضعیت همه مسلمانان به ویژه شیعیان در نقاط مختلف دنیا را مورد توجه داریم و همزمان از دخالت در امور داخلی کشورها پرهیز می‌کنیم. ما معتقدیم حقوق شهروندی در هر کشوری باید رعایت شود به ویژه درباره اقلیت‌ها و حتما این توجه از سوی دولت مالزی بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهد داشت.

افخم در رابطه با اظهارات سخنگوی کاخ سفید مبنی بر تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا در خصوص لوینسون گفت: ما همواره نسبت به وضعیت زندانیان ایرانی در نقاط مختلف دنیا و زندانی‌ها و اتباع ایرانی که ناشی از قوانین آمریکا در کشورهای دیگر زندانی هستند و نیز اتباع کشورهای دیگر در رایزنی با مقامات آمریکایی صحبت کرده‌ایم و در مکالمه‌ای که شما از آن صحبت کردید (مکالمه تلفنی اوباما و روحانی) این مسائل بحث شد.

وی در رابطه با نگرانی‌های ایران از پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا تصریح کرد: ما اعلام کرده‌ایم هر چند این پیمان از مسئله داخلی افغانستان است اما برای مصالح دراز مدت افغانستان آن را مفید نمی‌دانیم و آثار سوئی نیز برای منطقه خواهد داشت و امیدواریم مقامات افغانستان نسبت به ملاحظات و نگرانی‌های منطقه‌ای توجه داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اخبار حاکی از توافق پشت پرده درباره سه جزیره ایرانی است، با بیان اینکه این خبرسازی‌ها هدف‌مند و برای به انحراف کشاندن اقدامات دولت است، گفت: ما این مطالب را خبرسازی می‌دانیم و تایید نمی‌کنیم. حاکمیت و تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست و تغییر در مواضع صریح ما صورت نگرفته است و امیدواریم رسانه‌ها در انتشار چنین اخباری با دقت عمل کنند.

وی تاکید کرد: حاکمیت ایران بر این جزایر بلامنازع است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با شکل مذاکرات آتی ایران و 1+5 در سطح کارشناسی و سطوح بالاتر گفت: جدول‌زمان‌بندی مشخصی برای مذاکرات تا الان وجود ندارد آنچه مشخص است اینکه در طی دوره شش ماه مذاکرات متعددی در سطح کارشناسی خواهیم داشت و مذاکرات در سطوح بالاتری به توافق طرفین صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه بیانیه اتحادیه اروپا اشاره کرده است که اجرای تعهدات مربوط به اتحادیه در لغو تحریم‌ها پس از اجرای تعهدات ایران در بحث هسته‌ای و تایید آژانس صورت می‌گیرد آیا این برداشت اروپایی‌ها خلاف متن توافق ژنو نیست؟ موضع ایران در خصوص این برداشت اروپایی‌ها از اجرای تعهدات چیست؟ گفت: وقتی می‌گویم مذاکرات هسته‌ای دشوار،‌ پیچیده و سخت است منظور همین است. اینها مواردی است که باید میان دو طرف بحث و تفاهم صورت گیرد. این مسائل نشان می‌دهد که نزدیک شدن دو طرف به هم دشوار است و پیش‌بینی ما از سخت بودن مذاکرات مربوط به همین مسائل است.

وی ادامه داد: اما نباید با طرح چنین مسائلی متن اصلی توافق ژنو و مذاکرات زیر سوال رود. این مسائل بخشی از مذاکرات کارشناسی بوده است و یکی از موضوعات مطرح در مذاکرات نیز درباره زمان‌بندی اجرای توافق است.

افخم تاکید کرد: براساس برنامه اقدام مشترک ایران انتظار دارد یک روز مشخص برای اجرای توافق تعیین شود و آن روز مبنای اجرای تعهدات از سوی همه طرف‌ها باشد و طرف‌ها نسبت به اجرای تعهداتشان مبادرت کنند، این برداشت ما است که یک روز خاص برای شروع کار در گام اول تعیین شود. اگر چنین رویکردی اتخاذ شود نگرانی‌ها برطرف می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است آقای اوباما و روحانی تماس تلفنی درباره لوینسون داشتند آیا اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تماس تلفنی روسای جمهور ایران و‌آمریکا در شهریورماه گذشته است یا تماس تلفنی جدید صورت گرفته گفت: آقای روحانی یک مکالمه تلفنی (با اوباما) داشتند.آمریکایی‌ها در رابطه با تبعه خود مطالبی را مطرح کردند و ما متقابلا در این تماس نگرانی خود از وضعیت ایرانیانی که در آمریکا زندانی هستند و ایرانیانی به خاطر قوانین آمریکا در کشورهای دیگر زندانی هستند اعلام کردیم.

وی در رابطه تاثیر توافق ژنو بر موضوعات سیاست خارجی و منطقه‌ای دیگر گفت: اینها برداشت رسانه‌ای است و به نظر ما سعی می‌شود با این برداشت‌ها مسیر اصلی تفاهم ژنو خدشه‌دار شود و جایگاه ایران را متزلزل کند.تفاهم ژنو ارتباطی به مسائل دیگر ندارد.

افخم در رابطه با خبر انفجار در نزدیکی یکی از مقرهای حزب‌الله در لبنان گفت: طبق اخبار اولیه این انفجار خسارت و آسیبی نداشته است و البته هنوز ابعاد آن مشخص نیست. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم ضمن آنکه هر نوع اقدامی که تلاش کند لبنان را به بی‌ثباتی بکشاند را محکوم می‌کنیم. کسانی که به دنبال این اقدامات هستند مشغول پیاده کردن مواضع اسراییل هستند اما ناکام خواهند بود.

وی در رابطه با رایزنی‌ها بر سر تشکیل دولت لبنان و رایزنی‌های معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در این باره گفت: آقای امیر عبداللهیان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در گینه با مقامات کشورها ازجمله لبنان دیدار داشتند. ما نسبت به وحدت ملی لبنان توجه ویژه داریم و در رایزنی‌ها و مذاکرات تاکید شد تشکیل یک دولت قوی متشکل از طوایف مختلف که حقوق ملت لبنان را حفظ کند مورد توجه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با کمیسیون مشترک مرزی ایران و آذربایجان تصریح کرد: در این کمیسیون تردد‌ها و امنیت مرزی و اقدامات متقابل مورد بحث قرار گرفت.

افخم در خصوص تنش‌زدایی از موضوع حقوق بشر ایران گفت: حقوق بشر دغدغه ایران است و در دولت جدید گفت‌وگو‌ها با مسوولان اروپایی که از قبل وجود داشته است ادامه می‌یابد. ما بر پرهیز از سیاسی کردن موضوع حقوق بشر و اعمال معیارهای دوگانه از سوی غرب تاکید داریم. ما اتخاذ رویکرد جدید برای گفت‌وگو با غرب در رابطه با حقوق بشر را تشویق می‌کنیم به شرطی که غرب نیز رویکرد غیرسیاسی و خلاف رویه‌های گذشته و سازنده را با ایران را در پیش گیرد و در این صورت امکان همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله حقوق بشر فراهم می‌شود.

وی در رابطه با دعوت ایران برای شرکت در اجلاس ژنو دو یادآور شد: هیچگونه دعوت‌نامه‌ای از سوی ایران دریافت نشده است در عین حال زمان تعیین شده برای برگزاری این نشست به قوت خود باقی است.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا