اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراقچی: آمادگی تمدید مذاکرات را داریم


مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره اعداد و ارقامی که درباره توافق هسته‌ای ایران در برخی محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود گفت: هنوز هیچ چیزی توافق نشده، حتی مواردی که مورد توافق قرار گرفته است مورد توافق نهایی نیست.

ایسنا: عباس عراقچی درباره آخرین روند مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس گفت: ما این اصل را از روز اول گفته‌ایم که هیچ چیزی توافق نمی‌شود مگر اینکه درباره همه چیز توافق شود.

وی با تأکید بر اینکه اعداد و ارقامی که گفته می‌شود گمانه‌زنی‌ است تصریح کرد: به هیچ یک از این اعداد و رقم‌ها نباید اهمیت داد تا اینکه به مجموعه‌ای از توافقات دست یابیم.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا گفتگوها 29 اسفند تمام می‌شود یا تمدید خواهد شد گفت: ما این آمادگی را داریم که اگر لازم باشد گفتگوها را تمدید کنیم اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

*هنوز در وضعی که به حضور همه وزرای 1+5 نیاز باشد قرار نداریم

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره حضور همه وزرای کشورهای 5+1 در لوزان سوئیس گفت: اگر آنها خودشان بخواهند به گفتگوها ملحق شوند مشکلی نیست، اما از نظر اینکه به جلسه نهایی با همه وزرا برسیم، هنوز در آن موقعیت قرار نداریم. هنوز در موقعیتی قرار نداریم که بگویم به نقطه پایانی رسیده‌ایم و لازم است وزرای دیگر هم بیایند.

وی اضافه کرد: اکنون آمریکا در سطح وزیر و سایر کشورها نیز در سطح معاون وزیر حضور دارند.

مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به سؤالی درباره مهلتی که برای توافق نهایی تعیین شده است گفت: خودمان را به هیچ تاریخی مقید نمی‌کنیم. یک تاریخ هفت ماهه تا دهم تیر در نظر گرفته شده است و تا آخر ماه مارس (11 تیر) هم زمان گذاشته‌ایم تا بتوانیم راه‌حل‌های اولیه را پیدا کنیم.

عراقچی تصریح کرد: به نظر من، با توجه به پیشرفت‌هایی که در دو دوره قبلی و بعضا در این دور از گفتگوها به دست آمده، بهتر است روی مذاکرات فعلی و راه‌هایی که به آن خواهیم رسید متمرکز باشیم.


ویدیو مرتبط :
مدرس مذاکرات - تمرین و تکرار در مذاکرات آمادگی قبل از جلسه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمادگی آمریکا برای تمدید مذاکرات با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی, توافق نهایی ایران


 اخبار سیاست خارجی -  المانتیور گزارش داد
آمادگی آمریکا برای تمدید مذاکرات با ایران

پایگاه خبری المانتیور به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد آمریکا آماده است تا مذاکرات هسته‌ای با ایران را تمدید کند.

به گزارش ایسنا یک مقام بلندپایه دولت آمریکا در گفت‌وگو با المانتیور گفت که در خصوص دستیابی به توافق نهایی با ایران تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه بدبین است.

این منبع دیپلماتیک در پاسخ به این سوال که آیا دولت خواستار تمدید این مذاکرات است گفت: ما هنوز به اینجا نرسیده‌ایم. آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که آیا ایران در مورد اینکه نتیجه در اینجا چه خواهد بود ذهنیتی دارد یا خیر؟

این پایگاه خبری در ادامه به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکایی و ایرانی نوشت در حالی که کمتر از دو ماه به پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه باقی مانده است مقامات ایران و آمریکا هنوز نشست‌های دوجانبه‌ای را برای کم کردن اختلافات در خصوص یک توافق نهایی برگزار نکرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین اختلافات در این میان ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران است که انتظار می‌رفت در دور اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین پایتخت اتریش توافقی در مورد آن حاصل شود.

کارشناسان ایران و گروه 1+5 قرار است در حاشیه نشست شورای حکام با یکدیگر دیدار کنند. این کشورها همچنین قرار است در روزهای 16 تا 20 ژوئن در وین دور بعدی مذاکرات خود را برگزار کنند.

رابرت اینهورن یکی از مشاوران سابق دولت آمریکا در حوزه ایران روز یکشنبه در این باره گفت: بسیار مشکل است که قدرت‌های جهانی تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه با ایران به توافق نهایی برسند.

وی ادامه داد: دور اخیر مذاکرات ایران و 1+5 انتظارات مورد نظر را برآورده نکرد. این امیدواری وجود داشت که برخی مسائل اصلی از جمله راکتور اراک حل شود اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

اینهورن همچنین گفت: من حدس می‌زنم که وقتی با گزینه دیگری همچون پایان مذاکرات روبه‌رو هستیم هر دو طرف ترجیح می دهند که مدت زمان آنرا تمدید کنند.

همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گذشته گفت که برای اولین بار در طول یک دهه گذشته ما با یک شانس واقعی برای دستیابی به توافق با ایران روبه‌رو هستیم. اما هنوز اختلافاتی وجود دارد.

این منابع دیپلماتیک علاوه بر این به المانتیور گفتند که آمریکا ممکن است به دنبال نشست‌های دوجانبه با ایران باشد اما هنوز در سال جاری خارج از مذاکراتی که میان ایران و گروه 1+5 برگزار شده چنین اقدامی نکرده است.
اخبار سیاست  خارجی - ایسنا