اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عبور 7 کلانشهر کشور از وضعیت قرمز آب


قائم مقام وزیر نیرو با تشریح جدیدترین وضعیت آبرسانی به کلانشهرها از خروج 7 شهر بزرگ کشور از وضعیت ناپایدار آبی خبر داد و گفت: درباره آبرسانی به تهران در پاییز امسال نگرانی وجود دارد و اصفهان و کرمان نیز هم اکنون در وضعیت قرمز قرار دارند.

خبرگزاری مهر: ستار محمودی درباره آخرین وضعیت آبرسانی به کلانشهرهای کشور و وضعیت ناپایدار منابع آبی در برخی استان ها گفت: امسال یک سال خاصی به لحاظ درجه حرارت و بارندگی بوده و بارندگی ها تقریبا 8 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: در حال حاضر از بیش از 1200 شهر کشور که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است، حدود 500 شهر در وضعیت سر به سر به لحاظ منابع آبی قرار دارند که با خشکسالی و گرمای هوا نیازمند مراقبیت بیشتری است.

محمودی ادامه داد: در بین این شهرها 12 کلانشهر از حساسیت بیشتری برخوردار هستند؛ به این دلیل که حدود 23 میلیون نفر از جمعیت شهرهای کشور در این مناطق ساکن هستند. از جمله این شهرها اصفهان، کرمان، قزوین، همدان، کرج، تبریز و ... است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی هایی برای این منظور از ابتدای امسال در دو جهت انجام دادیم. اولا اینکه به ظرفیت تولید آب حتی به صورت موضعی مانند انتقال آب در داخل شهرها استفاده کنیم. یک بخش دیگر کار مدیریت مصرف و درخواست از مردم برای کنترل مصرف بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: در بین تمامی کارهایی که انجام شد، 7 کلانشهر با توجه به مجموعه اقدامات به یک حالت پایداری رسیدند و می توان گفت از نوساناتی که پیش می آید، عبور کرده اند.

به گفته محمودی، در برخی دیگر شهرها نیز در حال مدیریت هستیم اما در این میان شهرهایی را نیز داریم که از حالت تنش بیرون نرفته اند. وی با تاکید ویژه نسبت به وضعیت آبی اصفهان و کرمان گفت: برای تامین آب این شهرها برنامه های وجود دارد.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به اینکه پیش بینی می شود تا نیمه شهریورماه وضعیت هوا تا حدودی بهتر شود، این دو شهر نیز به حالت بهتری به لحاظ منابع آبی خواهند رسید.

وی بیان داشت: برای تهران در پاییز امسال نگرانی ها پابرجاست. منابع آبی تهران به لحاظ ورودی آب سدها در پاییز کمتر می شود و مصارف گرچه نسبت به تابستان کاهش دارد اما این کاهش مصرف آنقدر زیاد نخواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در حوزه شرق پایتخت مراقبت ها و مجموعه کارهایی که در تابستان در حال انجام است باید از سوی مسئولان این حوزه همچنان دنبال شود.

محمودی اظهارداشت: خواهش ما از مردم این است که تصور نشود با کاهش چند درجه ای درجه حرارت هوا احتمالا منابع آب بهبود خواهد یافت؛ بنابراین با اقداماتی که از تابستان به سمت پاییز و تابستان سال آینده در دست پیگیری داریم و امیدواری نسبت به بهبود وضعیت بارندگی ها، در سال آبی آینده شرایط پایدارتری را داشته باشیم.

وی مراقبت از منابع آب در شهرها را مانند باغی دانست که باید مرتبا از سوی باغبان مورد رسیدگی قرار گیرد. از مردم نیز خواهش می شود تلاش بیشتری را در کنترل مصرف آب انجام دهند.


ویدیو مرتبط :
عبور از خط قرمز یا عبور نکردن از آن.با دیدن این کلیپ ..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وضعیت قرمز آب 5 کلانشهر کشور


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از وضعیت قرمز منابع آبی 5 کلانشهر کشور در تابستان آینده خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از وضعیت قرمز منابع آبی 5 کلانشهر کشور در تابستان آینده خبر داد.

رحیم میدانی اظهار داشت: پیش از این 6 کلانشهر کشور دارای وضعیت تنش آبی بودند که با توجه به بارش‌های اخیر شهر بندرعباس از تنش آبی خارج شد.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های خیلی خوب اخیر در حوضه سد شمیل و نیان و سد میناب حدود 40 میلیون مترمکعب آب به منابع آب این سدها افزوده شد که مشکلات تامین آب تابستان بندرعباس را تا حدودی برطرف کرد.

وی با بیان اینکه شهرهای کرمان، بوشهر، شیراز، مشهد و همدان همچنان در وضعیت تنش منابع آبی هستند، گفت: در کوتاه‌مدت طرح‌های بزرگی برای رفع مشکلات این شهرها نمی‌توان اجرا کرد، ولی همه تلاش‌ها و اقدام‌های اضطراری در حال انجام است تا مردم این شهرها با مشکلات جدی مواجهه نشوند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص اولویت‌های این بخش در سال 95 گفت: طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آبی کشور کماکان در راس برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد تا ما این وضعیت نابه‌سامان منابع آب زیرزمینی را ساماندهی کنیم.

وی اظهار داشت: اگر این موفقیت نصیبمان شود تحولی در روش‌های مدیریت منابع آب کشور است و بقیه برنامه‌های ما در قالب برنامه های میان‌مدت و بلندمدت طراحی شده است.

میدانی یکی از برنامه‌های مهم طرح تعادل‌بخشی منابع آب را برنامه‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: ما برای این موضوع در سطح ملی یک مشاور انتخاب کردیم تا با روش‌های علمی نسبت به ارتقای آگاهی عمومی و مدیریت مصرف بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه ششم به صورت ویژه به موضوع آب پرداخته شده است، افزود: این موضوع برای ما اهمیت دارد و از سوی دیگر مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از مردم خواست که با همکاری یکدیگر بهره‌وری آب را افزایش داده و در مصرف صحیح آب تلاش کنیم.