اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عبور بخشی از جنگنده‌های عراقی از ایران


مشاور نظامی جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق گفت: بخشی از جنگنده‌های سوخوی روسی که اخیرا وارد نیروی هوایی عراق شده، از روسیه و بخش دیگر از ایران آمده است.

ایسنا: وفیق السامرائی که رییس سازمان اطلاعات نظامی عراق در دوره جنگ ایران و عراق و مشاور نظامی جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق است در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن گفت که هواپیمای سوخویی که از ایران وارد عراق شده، اصالتا عراقی است و همان هواپیماهایی است که از سال 1991 به ایران داده شده بود.
 
وی ادامه داد: صدام در سال 1991 در زمان جنگ آزادسازی کویت تعداد 143 فروند جنگنده عراقی را از ترس بمباران در اختیار تهران قرار داد در آن زمان عزت الدوری، معاون وقتش به همراه محمد حمزه الزبیدی به تهران رفته و توافقی را با مسوولان ایرانی مبنی بر به امانت گذاشتن این هواپیماها نزد ایران امضاء کردند تا بعد از جنگ این هواپیماها بازگردانده شوند.
 
السامرائی ادامه داد:‌ انواع هواپیماهایی که به امانت سپرده شده بودند، میراج f1، میگ 29 که جنگنده روسی است، میگ 25، سوخوی 25، سوخوی 22 و هواپیماهای اواکس و هواپیماهای باری بودند.
 
وی گفت: اما ایران با بازگرداندن این هواپیماها مخالفت کرد و آن‌ها را جبران بخشی از خسارت‌ها در جنگ با عراق در سال‌های بین 1980 تا 1988 عنوان کرد.
 
سامرائی افزود: تا سال 1991 نزدیک به 1700 خلبان عراقی وجود داشت و به لحاظ منطقی هر خلبان می‌تواند تا اواخر پنجاه سالگی یک جنگنده را هدایت کند. من مطمئنم که امروز در عراق نزدیک به 400 خلبان هستند که می‌توانند جنگنده‌های سوخوی را هدایت کنند.
 
به گزارش ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این بازگرداندن هواپیماهای عراقی را با استناد به اظهارات مقامات ارشد عراقی تکذیب کرده بود.


ویدیو مرتبط :
سرنگونی جنگنده Tu-16 عراقی در جنگ با ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عربستان هشدار داد:مانع از عبور جنگنده های اسرائیلی مهاجم علیه ایران می شویم



حمله اسرائیل به ایران,اخبار سیاسی جدید

عربستان از طریق امریکا به اسرائیل هشدار داد:

مانع از عبور جنگنده های اسرائیلی مهاجم علیه ایران می شویم

دولت عربستان سعودی به کابینه اسرائیل اطلاع داده است در صورتی که جنگنده های این رژیم بخواهند از طریق مرزها و آسمان عربستان سعودی وارد ایران بشوند؛ قطعا مورد هدف پدافند هوایی سعودی قرار خواهند گرفت. این پیغام مقامات ریاض از طریق مسؤولان ارشد دفتر رئیس جمهور آمریکا به طرف اسرائیلی منتقل شد.

شفاف: عربستان سعودی گفته است در صورت عبور جنگنده های اسرائیلی از آسمان این کشور برای حمله به ایران، آنها را مورد هدف قرار می دهد.

به گزارش شفاف، به نوشته سایت سلب نیوز لبنان، دولت عربستان سعودی به کابینه اسرائیل اطلاع داده است در صورتی که جنگنده های این رژیم بخواهند از طریق مرزها و آسمان عربستان سعودی وارد ایران بشوند؛ قطعا مورد هدف پدافند هوایی سعودی قرار خواهند گرفت.

به نوشته روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونت، این پیغام مقامات ریاض از طریق مسؤولان ارشد دفتر رئیس جمهور آمریکا به طرف اسرائیلی منتقل شد.

این برای دومین مرتبه در دو سال گذشته است که چنین خبری در این باره منتشر می شود.

مقامات ارشد از کاخ سفید آمریکا به تازگی با شماری از مسؤولان اسرائیلی در شهر قدس دیدار کرده بودند و انتقال این پیام ریاض، یکی از موضوعات گفتگوهای دو طرف بوده است.

روزنامه یدیعوت آحارونت اضافه کرد: پیام ارائه شده به مقامات تل آویو از طریق واشنگتن، نشان دهنده موضع منفی آمریکا در برابر طرح احتمالی اسرائیل برای حمله نظامی یکجانبه به تاسیسات هسته ای ایران است.

انتقال این پیام همچنین به نوعی نشان دهنده تلاش هایی از سوی آمریکا برای منع اسرائیل از عملی کردن تهدیدات حمله نظامی علیه ایران است./شفاف