اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عبدالوهاب: این فیلم را نمی‌توان نادیده گرفت


محسن گفت: "من از سپیده صبح بیزارم" تجربه جدیدی در سینمای ایران است.

ایسنا: کارگردان «لطفا مزاحم نشوید» در ارتباط با نمایش فیلم«من از سپیده صبح بیزارم»گفت:«خوشحالم که این فیلم ارزشمند را دیدم.برای من دیدن این فیلم تجربه جدیدی بود.برخی از سکانس‌های فیلم مرا حیرت زده کرد و دنبال فرصتی هستم تا علی کریم را ببینم تا فوت و فن گرفتن این سکانس‌ها را از او بپرسم و به من یاد بدهد.»

عبدالوهاب همچنین گفت: «طبعا به بسیاری از اطرفاینم دیدن فیلم‌های گروه هنر و تجربه و فیلم ارزشمند«من از سپیده صبح بیزارم»را توصیه کردم و با دیدن این فیلم‌ها می‌توان متوجه شد که تجربه‌های جدید و خلاقانه‌ای در سینمای ایران تولید می‌شود و می‌توانند جایگاه خوبی در سینمای ما داشته باشند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

علی کریم سازنده فیلم «سپیده از صبح بیزارم» است که روایت امیر است که به عنوان دستیار کارگردان به همراه کارگردان بابک سپهری به سمت لوکیشن فیلمبرداری می‌روند. در مسیر رسیدن به لوکیشن فیلمبرداری کارگردان متوجه می‌شود که دستیارش حال مساعدی ندارد و چیزی را از او پنهان می‌کند.


ویدیو مرتبط :
انحرافات محمدبن عبدالوهاب از نظر برادرش سلیمان بن عبدالوهاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در نوروز 92 چه فیلم هایی می توان دید؟



جشنواره فیلم فجر كه تمام می‌شود تمام حواس‌ها به این سمت می‌رود كه كدام فیلم‌ها قرار است در لیست اكران عید قرار بگیرند، كدام‌ها قرار است توقیف شوند(!)، كدام‌ها در پاییز و كدام‌ها در فصل‌ها دیگر اكران می‌شوند.
روزنامه تهران امروز: جشنواره فیلم فجر كه تمام می‌شود تمام حواس‌ها به این سمت می‌رود كه كدام فیلم‌ها قرار است در لیست اكران عید قرار بگیرند، كدام‌ها قرار است توقیف شوند(!)، كدام‌ها در پاییز و كدام‌ها در فصل‌ها دیگر اكران می‌شوند.
اتفاقی كه هر سال بعد از جشنواره فیلم فجر می‌افتد این است كه همه می‌دانند، فیلم‌هایی كه در جشنواره به نمایش درمی‌آیند قرار است خوراك سینمایی سال آینده سینماها را فراهم كنند. فیلم‌هایی كه قرار است در ژانرهای مختلف قرار بگیرند و هر قشری با هر سلیقه‌ای را به سینما بكشانند. از جشنواره فجر سی‌ویكم، سه هفته‌ای می‌گذرد و لیست اكران عید تقریبا مشخص شده است.

 فیلم های نوروز 92

 «حوض نقاشی»، «رسوایی»، «قاعده تصادف»، «تهران ۱۵۰۰» و «رژیم طلایی»، فیلم‌هایی هستند كه با اعلام شورای صنفی نمایش به‌عنوان فیلم‌های اكران عید انتخاب شده‌اند. همه این فیلم‌ها را می‌توان به نوعی در ژانر اجتماعی قرار داد. یعنی ما در اكران نوروز شاهد اكران همه ژانرها نیستیم. در این گزارش به همین موضوع پرداخته شده؛ اینكه در هر اكران قرار است چقدر به تنوع ژانر دقت شود و اصلا چیزی به نام تنوع ژانر در اكران داریم؟
آیا بسته به مناسبات مختلف، فیلم‌های مختلف در اكران‌ها گنجانده می‌شود یا نه؟ اصلا فیلم‌هایی كه در جشنواره امسال اكران شدند می‌توانند خوراك فكری مخاطب را در سال آینده فراهم كنند؟ به تمام این سوالات در گفت‌وگو با «حبیب‌الله كاوش» سخنگوی شورای صنفی نمایش و «كیوان كثیریان» منتقد پرداختیم.
همه، داستان اكران اول سال(اكران نوروز) امسال را می‌دانند. اكرانی كه با حواشی تند و بدی همراه بود و به‌تبعش دو فیلم از اكران حذف شدند و به زعم بسیاری از سینماگران، تمام كم توجهی‌ها به سینما از طرف مخاطب، به‌خاطر اتفاقات اكران نوروز بوده. اصلا اگر بخواهیم به عقب‌تر و علت اصلی این اتفاقات برسیم، همه چیز به جشنواره سال گذشته برمی‌گردد كه تم اكثر فیلم‌هایی كه در جشنواره شركت كرده بودند، «خیانت» بود كه باعث اعتراض بسیاری شد.

  فیلم های نوروز 92

  همین باعث شد كه 6 فیلم از آنها، در این یك‌سال توقیف شوند و اجازه اكران پیدا نكنند تا اینكه در آخر سال، رفع توقیف شدند ولی همچنان بدون اكران باقی مانده‌اند. اما با توجه به قول‌هایی كه شورای صنفی نمایش طی یك‌سال گذشته داده است به‌نظر می‌رسد قرار است اتفاقی كه برای اكران نوروز سال 91 افتاد، دیگر در سال 92 تكرار نشود. با تمام این حرف‌ها، جشنواره سال گذشته یكی از پربارترین جشنواره‌ها از نظر كیفیت فیلم‌ها بود.
از این موضوع كه بگذریم، می‌رسیم به جشنواره امسال و فیلم‌هایی كه در این جشنواره اكران شد. در طول جشنواره به سادگی می‌شد از میان صحبت‌های اهالی رسانه و منتقدان در جشنواره به این نتیجه رسید كه این جشنواره از تنوع ژانر برخوردار بود. فیلم‌های كمدی و ترسناك كه كلا در سینمای ما كمیاب هستند و امسال هم وجود نداشتند ولی ژانرهای دیگر از جمله اجتماعی و پلیسی و كودك و ملودرام زیاد بود و همین امر باعث شده بود تنوع ژانر در این دوره از جشنواره زیاد شود.

  فیلم های نوروز 92

   چیزی كه كیوان كثیریان به آن اذعان می‌كند و می‌گوید: «در جشنواره امسال درست است كه همه موضوعات در برگرفته نشد ولی تنوع ژانر بد نبود. گرچه فیلم كمدی نداشتیم كه كلا در این زمینه خیلی فعال نیستیم و ترسناك هم كه كلا هیچی! اما در كل تعدد ژانرها بد نبود.» بعد از جشنواره و حتی در میانه‌های راهش، به‌طور مسلم می‌شد درباره فیلم‌ها نظر داد و سطح كیفی آنها را سنجید. بعد از جشنواره بسیاری از منتقدان معتقد بودند كه درصد بالایی از فیلم‌های حاضر در جشنواره حتی ارزش اكران كردن هم ندارند، چه برسند به اینكه بخواهد مخاطب را به سینما بكشانند!
كیوان كثیریان هم درباره كیفیت فیلم‌های امسال و اینكه آیا خوراك فكری مناسبی برای سال آینده سینما هستند می‌گوید: «فیلم‌ها كه ساخته می‌شوند برای این است كه مردم آنها را ببینند ولی 70-80 درصد فیلم‌هایی كه امسال در جشنواره حضور داشتند اصلا به درد اكران نمی‌خوردند. آنقدر این فیلم‌ها سطح‌شان پایین بود كه اگر اكران شوند اصلا از طرف مخاطب توجهی به آنها نخواهد شد. البته باعث‌و بانی این اتفاق مدیریت سینماست كه از سینماگران می‌خواهد كارهایشان را سانسور كنند.
 تنوع ژانر به خودی خود بد نیست ولی جذابیت موضوع هم باید داشته باشیم. فیلم‌های این دوره از جشنواره بی‌خاصیت هستند كه نشان از انفعال مدیران تصمیم‌گیرنده‌ دارد. وقتی مدیران، سینماگران را محدود می‌كنند و دنبال سینمای بی‌دردسر هستند، نتیجه‌اش می‌شود فیلم‌هایی كه مخاطب ندارند. وقتی هم كه مخاطبی نداشته باشند اصلا خوراك فكری محسوب نمی‌شوند.»

  فیلم های نوروز 92

 اكران‌ها برچه اساسی چیده می‌شوند؟
علاوه‌بر موضوعات و ژانرهای فیلم‌ها، اینكه چیدمان اكران برچه اساسی انجام می‌شود هم مهم است. حبیب كاوش درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها برای چیدمان هر دوره از اكران‌ها می‌گوید:‌ «برای هر كاری رویایی وجود دارد. اینكه چقدر محقق شود بستگی به امكانات و توانایی‌های ما دارد. مثلا ما برای اكران عید، معیارهایی داریم كه می‌خواهیم همان‌ها را اجرا كنیم.
مثلا می‌خواهیم انتخاب‌ها بر این اساس باشد كه به حال‌و‌هوای عید هم نزدیك باشد. در روزهای عید همه مشغول خانه‌تكانی هستند، آشتی بین افراد برقرار می‌شود، همه می‌خواهند اتفاقات بدی كه در گذشته افتاده را جبران كنند. اینكه چقدر در تولید فیلم‌ها به این موضوعات فكر می‌شود و چقدر برای این موضوعات فیلم ساخته می‌شود فرق می‌كند. مثلا در تلویزیون به‌دلیل اینكه سفارش از بالا گرفته می‌شود می‌توانند سریال‌هایی با موضوعات مرتبط بسازند. اینكه چقدر خوب یا بد می‌شود مسئله دیگری است. ولی در بخش خصوصی اینطور نیست.
در این بخش هر كسی با پول خودش فیلم می‌سازد و طبعاً سراغ موضوعاتی می‌روند كه برای مخاطب جذابیت داشته باشد و مخاطب را به سینما بكشاند. گاهی ممكن است تصادفا فیلم‌هایی را پیدا كنیم كه موضوعاتش به آن چیزهایی كه ما می‌خواهیم بخورد، ولی این بستگی به فیلم‌هایی كه برای اكران داوطلب شده‌اند هم دارد. مثلا ممكن است فیلم‌هایی برای اكران داوطلب شده باشند كه موضوعات‌شان ربطی به خواسته‌های ما ندارد. البته ما حق چندانی در چیدمان نداریم. از میان فیلم‌هایی كه داوطلب می‌شوند، 5فیلم انتخاب می‌شوند و ما به موضوعات‌شان بیشتر دقت می‌كنیم.»

  فیلم های نوروز 92

   به گفته كاوش این اتفاق فقط برای اكران عید نمی‌افتد بلكه در تمام طول سال با توجه به مناسبت‌های مختلف این اتفاق می‌افتد و برای هر انتخاب، به قول خودشان، آرزوهایی دارند كه عملی‌اش می‌كنند. اما اینكه چقدر چیدمان عید مناسب حال این دوران است و چقدر توازن ژانر رعایت شده است، بحث دیگری است. كثیریان درباره این چیدمان می‌گوید: «معمولا سال‌هایی كه ده‌نمكی فیلمی آماده دارد، در اكران عید گنجانده می‌شود تا فروش را تضمین كند. به‌نظر من در اكران عید باید تنوع ژانر رعایت شود. اینكه برای نوروز، فیلم‌های كمدی انتخاب شوند، درست نیست. شاید همه نخواهند بخندند.یك وجه سینما، سرگرمی است و باید در این سرگرمی فیلمی ساخته شود كه مورد علاقه بعضی اقشار باشد.»
تكمله
جشنواره امسال هم با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش تمام شده و فیلم‌ها برای اكران در سال 92، خودشان را آماده می‌كنند. فیلم‌هایی كه قرار است خوراك فكری یكسال مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما را فراهم كنند. اما طبق گفته‌های كثیریان نباید به سینما در سال جدید امید چندانی داشت. چون هم كیفیت كارها پایین است كه ارزش اكران ندارند و هم آنقدر فیلم اكران نشده از سال گذشته وجود دارد كه باید منتظر باشیم تا آنها اكران شوند.
 گرچه چیدمان عید امسال هم به گفته كثیریان می‌توانست بهتر باشد و امید خوبی به سینماگران و مخاطبان بدهد. علاوه‌بر محتوا، چیدمان هم مهم است؛اینكه اگر چیدمان اكران‌ها، حساب شده باشند و توازن ژانرها برقرار، سینما می‌تواند به آینده درخشان امیدوار باشد!

منبع:روزنامه تهران امروز