اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عبدالله گل: ایران نمی تواند بر ترکیه فشار وارد کند/ به بشار اسد گفتم انتخابات زودهنگام برگزار کند



اخبار,اخبارسیاست خارجی, عبدالله گل


اخبار سیاست خارجی - عبدالله گل: ایران نمی تواند بر ترکیه فشار وارد کند/ به بشار اسد گفتم انتخابات زودهنگام برگزار کند

معاون صدام به من گفت: "آیا از قدرت عراق و مردم اش و قهرمانی های ملت اش اطلاع نداری؟" به او گفتم: "ارتش ات نمی تواند مقاومت کند."

عبدالله گل گفت: ایران در هیچ موضوعی نمی تواند به ترکیه اعمال فشار کند.

به گزارش عصرایران، عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت که در ابتدای بحران سوریه، به بشار اسد پیشنهاد کرد انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار کند.

عبدالله گل متولد 1950 میلادی دارای مدرک دکتری اقتصاد از لندن از سال 2007 تا 2014 مسؤولیت ریاست جمهوری ترکیه را برعهده داشت.

گل در پاسخ به این سؤال که ایران دشمن یا رقیب شماست؟ گفت: "ما با ایران به عنوان یک کشور همسایه تعامل می کنیم. ما ایران را بازیگر مهمی برای ثبات منطقه می دانیم."

وی درباره سوریه هم گفت: از این که پیش بینی های من درباره سوریه روی داده بسیار متاسفم. هنگامی که تصاویر شهرهای حلب یا حمص را در تلویزیون می بینم احساس می کنم خانه من خراب شده است. در اوایل بحران سوریه با وزیران و مشاوران بشار اسد به صراحت گفتگو می کردم.

گل افزود: در اوایل بحران سوریه، در نامه ای به بشار اسد رئیس جمهور این کشور نوشتم و از او خواستم انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار کند و به اصلاحات واقعی سریع دست بزند. به او گفتم که نگران نباشد در این انتخابات زودهنگام حتما پیروز خواهد شد زیرا ملت قصد تو را برای اصلاح خواهد دید.

رئیس جمهور سابق ترکیه توضیح داد: من مطمئنم که اسد با خود می گوید که ای کاش نصیحت دوستانم را عمل می کردم. من به اسد پیام ارسال کردم و به او گفتم که فردا برای اصلاح بسیار دیر خواهد شد. نصیحت کردم که قبل از آن که کشورش برای دخالت های خارجی و بیگانگان باز شود دست به اصلاحات واقعی بزند اما او این نصیحت را گوش نداد.

او تاکید کرد: از تجزیه سوریه نگرانی داریم. تجزیه سوریه هم اکنون در واقعیت روی داده است و یک حقیقت است.

گل که سابقه تصدی سمت های وزیر خارجه و نخست وزیری را در کارنامه خود دارد درباره صدام هم گفت: نامه ای را خطاب به صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق به وسیله وزیر تجارت خارجی ترکیه ارسال کردم. او آخرین وزیر خارجی بود که با صدام دیدار کرد. من برای صدام نوشتم: تو مردی هستی که تاریخ را درک می کنی و درباره تاریخ در سخنرانی هایت سخن می گوییم. اگرقطعنامه های سازمان ملل درباره عاری شدن عراق از سلاح کشتار جمعی را اجرا نکنی مغول ها به عراق برمی گردند و دوباره این کشور را تخریب می کنند.

رئیس جمهور سابق ترکیه ادامه داد: من از نابودی عراق ناراحتم. من به هنگام حمله نظامی به عراق، نخست وزیر بودم. از "طه یاسین رمضان" معاون صدام دعوت کردم به طور محرمانه به آنکارا سفر کند. رمضان به من گفت: "آیا از قدرت عراق و مردم اش و قهرمانی های ملت اش اطلاع نداری؟" به او گفتم: "ارتش ات نمی تواند مقاومت کند."
همه ما دیدیم که بعدا چه شد.

گل اظهار داشت: ناراحتم که دو رهبر قدرتمند عربی یک رفتار داشتند. یعنی صدام و اسد. مثل یکدیگر رفتار کردند. آنها را نصیحت کردیم اما نصیحت را رد کردند و پس از آن دو کشور نابود شد.

این سیاستمدار باسابقه ترک درباره قذافی رهبر سابق لیبی هم گفت: قذافی کشورش را 40 سال با ترس و  آتش و آهن اداره کرد. هنگامی که کشورش را ترک کرد چه چیزی از خود بر جای گذاشت؟ لیبی را با این وضعیت تاسف بار ترک کرد. او می توانست کاری کند لیبی با توجه به جمعیت کم و ثروت نفتی بالا، لیبی ها مرفه و سعادتمند باشند.


اخبارسیاست خارجی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
دقایقی قبل بشار اسد وارد روسیه شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد عبدالله رییس جمهوری ترکیه گل از تحریم های ایران



 

 

انتقاد عبدالله رییس جمهوری ترکیه گل از تحریم های ایران

عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه  کارایی تحریم های بین المللی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران را زیر سوال برد .

گل در مصاحبه با روزنامه " وال استریت ژورنال " آمریکا با اشاره به اینکه ترکیه اساسا با گسترش سلاح های هسته ای در منطقه خاورمیانه مخالف است گفت : " ترکیه برای بازداشتن ایران از تولید سلاح های هسته ای و حل صلح آمیز بحران اتمی ایران همکاری فعالی با آمریکا و دیگران دارد ."

عبدالله گل که برای شرکت در شصت و پنجمین  اجلاس سالانه مجمع عمومی  ملل متحد به نیویورک سفر کرده است با اشاره به اینکه ترکیه به  اجرای تحریم های اعمالی علیه ایران وفادار است ، در عین حال افزود : " در مجموع تنبیه اقتصادی ایران سازنده نیست ، چرا که این تحریم ها و تنبیه ها تخم کینه و دشمنی را بین مردم می افکند .  "

گل با اشاره به اینکه کشورش از تسلیح اتمی ایران نفعی نمی برد واتفاقا به عنوان یک کشور همسایه ایران ، ترکیه در صورت مجهز شدن ایران به سلاح اتمی امنیت و ثبات منطقه را در خطر خواهد دید ، افزود : " اگر شما ثبات نداشته باشید طبیعتا نمی توانید همکاری اقتصادی ( با دنیا ) داشته باشید .

رییس جمهوری ترکیه در عین حال افزود : " ما به عنوان کشور همسایه عراق از جریان جنگ امریکا علیه عراق صدمات زیادی دیدیم و نمی خواهیم بار دیگر این صدمات با جنگ ایران و آمریکا برایمان تکرار شود .

عبدالله گل همچنین با اشاره به اینکه اقدام اسراییل در حمله به کاروان آزادی غزه و کشتن 8 شهروند ترکیه در کشتی مرمره خلاق حقوق و مقررات بین المللی بود ، افزود که تا زمانی که حکومت اسراییل بابت این اقدام عذرخواهی  نکند و به جبران صدمات وارده نپردازد ، آنکارا روابط خود با دولت تل آویو را عادی نخواهد کرد .

رییس جمهوری ترکیه در پاسخ به سوالی درباره دلیل لغو دیدار خود با شیمون پرز رییس رژیم صهیونیستی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ملل متحد و اینکه آیا لغو این دیدار به دلیل نپذیرفتن  موضوع عذرخواهی از سوی پرز بوده است یا نه ؟ با رد این موضوع گفت : من هیچ دیداری را لغو نکردم چرا که اساسا قبلا هیچ توافقی درباره انجام شدن این دیدار نشده بود .

گل با رد این مساله که کشورش روز به روز از جهان غرب دورتر و به کشورهایی چون ایران و سوریه نزدیک تر می شود ، گفت که ترکیه خواهان حفظ روابط نزدیک خود باغرب است و اصلاح قانون اساسی این کشور و دموکراتیک تر شدن این قانون اقدامی  در راستای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و برداشتن موانع موجود بر سر راه عضویت ترکیه در کلوپ اروپایی است .

گل افزود : " مسیر و جهت گیریهای ترکیه در این زمینه  کاملا  روشن است ...../تحلیل:عصرایران