اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عباس عبدی: نه هاشمی و نه خاتمی رییس جمهور نمی شوند



عباس عبدی: نه هاشمی و نه خاتمی رییس جمهور نمی شوند

انتخابات - مثلث نوشت: عباس عبدی از تحلیلگران در اردوگاه اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود.  با وی درباره آرایش نامزد‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و جریان دولت در انتخابات ریاست جمهوری گفت‌وگو کردیم.

 

هفته نامه مثلث,عباس عیدی,انتخابات92 هاشمی

تقریبا یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده و از روز سه‌شنبه 17 اردیبهشت ثبت‌نام نامزد‌ها آغاز می‌شود؛ با فرض عدم ورود آقایان خاتمی و هاشمی به صحنه انتخابات، آرایش سیاسی در جریان اصلاحات چگونه شکل گرفته و هم‌اکنون نیرو‌های این جریان چند طیف هستند و چه سمت و سویی دارند؟

با این فرض که آقایان خاتمی و هاشمی نیایند، نکته‌ای که به‌وجود می‌آید این است که فرد نامزد‌ اهمیت اصلی را ندارد، چون جریان اصلاحات با یک هویت به نسبت غالب، بدون توجه به فرد می‌تواند به انتخابات وارد شود و این موضوع هم به همان مجموعه آقایان خاتمی، نوری و دیگران برمی‌گردد.

به عبارت دیگر اهمیت حضور یک جریان بیشتر از آن است که از چه نامزدی حمایت شود، چون تعیین مصداق نامزد اصلاحات فرع بر قضیه حرکت جریانی است. بنابراین جریان اصلاحات به فرض آنکه از آقای خاتمی یا آقای هاشمی حمایت کند، می‌تواند حضور دیگری هم در انتخابات داشته باشد ولی مطمئن نیستم به به این نقطه برسد.

در نهایت اگر نتوانند از کسی حمایت کنند - که البته کمی هم دیر شده - این اتفاق می‌افتد که بخشی از آنها سکوت می‌کنند ولی بخش قابل توجهی از آنها به ویژه بدنه‌های شهرستانی‌شان در این جریان فعال می‌شوند اما اینکه از چه کسی حمایت می‌کنند، به نظر من بر می‌گردد به پس‌زمینه‌هایی که این نامزد‌ها در آن مناطق دارند، یک بخشی به سمت آقای عارف می‌روند و یک بخش هم از آقای جهانگیری حمایت می‌کنند؛ حتی آقای قالیباف هم می‌تواند حمایت بخش‌هایی از بدنه اصلاحات را به خود جلب کند یعنی ممکن است، بنابراین ممکن است از او حمایت کنند.

در کل بدنه جریان اصلاحات به چند گروه تقسیم خواهد شد، ولی راس اصلاحات موضعگیری خاص نخواهند کرد، البته امکان دارد در سطوح بالایی این جریان هرکسی برای کمک به ستاد یکی از نامزد‌ها برود.

فارغ از احتمال حمایت برخی اصلاح‌طلبان از آقای قالیباف، هم‌اکنون در جریان اصلاحات آقای جهانگیری و روحانی نزدیک به هاشمی عمل می‌کنند و آقایان مهر‌علیزاده و عارف نیز به خاتمی تمایل هستند. به نظر شما این چهار نفر می‌تواند به یک نقطه مشترک برسند یا اینکه هر کدام از آن دو طیف برای خود نامزدی معرفی کنند؟

این چهار در بدنه اصلاحات هم‌وزن هم نیستند، آقای روحانی یک بخش خاص از تکنوکرات‌های اطراف آقای هاشمی را همراه دارد، ولی گمان نمی‌کنم بدنه اصلاحات خیلی به سمت ایشان بیاید.

این ظرفیت در جریان اصلاحات وجود دارد که روی یک نامزد به اجماع برسند؟

در اصلاحات این ظرفیت وجود دارد اما نکته آن است که آیا می‌تواند آن را فعلیت برساند؟ به نظر من موانع متعددی بر سر این راه وجود دارد و احتمال اینکه آنها به این نقطه برسند ممکن است کمتر شده باشد.

چرا فقط آقای قالیباف؟

بخشی از بدنه اصلاحات در شهرستان‌ها روی تمایز‌های سیاسی زیاد تاکید نمی‌کنند و بیشتر به واقعیت‌های جامعه نگاه می‌کنند. آنها ممکن است در ستاد آقای قالیباف فعال شوند اما این به آن معنا نیست که اصلاح‌طلبان در دور اول نتوانند بین خود یک نفر را تعیین کنند، البته در دور دوم ممکن است شرایط مثل سال 84 فرق کند و آنها بین دو گزینه از خودشان نیست تصمیم بگیرند.

با ورود آقایان خاتمی یا هاشمی به انتخابات، در جریان اصلاحات چه اتفاقی می‌افتد؟

این دو با هم نمی‌آیند اما هر کدام بیایند نامزد جریان غالب اصلاحات می‌شوند و دیگر نامزد‌های این جریان کنار می‌روند.

اجماع صد درصدی روی آقایان هاشمی با خاتمی انجام می‌شود یا یک طیف ساکتی هم وجود خواهد داشت؟

اجماع یک کلمه بیهوده در میان سیاسی‌هاست، اینکه همه اصلاح‌طلبان از چنین نامزدی پشتیبانی کنند فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد، چون برخی با آمدن هر کدام از اینها مخالفند البته نه از بعد ثبوتی بلکه از جنبه اثباتی.

همین الان در ستاد آقای روحانی آدم‌هایی را می‌شناسم که به شدت با آمدن آقای هاشمی مخالفند اما قطعاً اگر بدانند هاشمی می‌اید و رئیس‌جمهور می‌شود با او مخالفت علنی نمی‌کنند بلکه مخالفت آنها از زاویه دیگری است یا در این طرف هم خیلی از تیپ‌ها با حضور آقای خاتمی مخالف هستند بنابراین اجماع به این معنا که همه حامی باشند روی آقایان هاشمی یا خاتمی اتفاق نمی‌افتد اما کسی هم مخالفت علنی نمی‌کند.

از بین آقایان هاشمی و خاتمی کدامیک آمدنشان قابل پذیرش است؟

اگر منظور از قابل پذیرش بودن، برای حکومت است حضور هیچ کدام از آنها قابل پذیرش نیست،  اما نوع برخورد با هر کدام متفاوت است.

من فکر می‌کنم پرونده مهدی هاشمی که 15 اردیبهشت وعده رسیدگی قضایی به آن داده شده پیام روشنی به آقای هاشمی داد یعنی اگر بیاید آن پرونده به جریان می‌افتد و در انتخابات باید دائم به آن قضیه پرداخت، اما اگر آقای هاشمی نیاید رسیدگی به این پرونده شاید عقب بیفتد.

آقای خاتمی هم بیاید ممکن است بحث‌های دیگری از طریق شورای نگهبان مطرح شود. من نمی‌توانم دقیق وارد این پیش‌بینی‌ها شوم که چه اتفاقی می‌افتد ولی می‌دانم که برای هر دو آقا فضا طبیعی و بهنجار جلو نخواهد رفت.

شرایط آمدن برای کدام بهتر است؟

از لحاظ عبور از شورای نگهبان و نخبگان قاعدتا فضا برای آقای هاشمی بهتر است، ولی در فضای اجتماعی ظرفیت‌های آقای خاتمی بهتر از آقای هاشمی است.

تئوری «یا خاتمی یا هاشمی» چقدر قابلیت تحقق دارد؟

در این مملکت همه چیز ممکن است ولی بحث سر این نیست که کدام یک از آنها می‌تواند بیاید بلکه باید دید چه کسی با چه شرایطی و با چه روندی می‌تواند رئیس‌جمهور شود، براین اساس معتقدم هیچ‌کدام از آقایان خاتمی و هاشمی در انتخابات 24 خرداد ماه رئیس‌جمهور نخواهد شد.

اگر آقای هاشمی در آخرین لحظات ثبت‌نام نامزد‌ها بیاید، شکل آرایش نیرو‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات چگونه می‌شود؟

نامزد‌‌‌های اصلی اصلاح‌طلبان کنار می‌روند و نمی‌مانند، اما برخی اصولگرا‌ها کنار نمی‌روند - البته آرایش انتخاباتی آنها بستگی به نامزد دولت هم دارد - ولی تعداد نامزد‌های خود را کم می‌کنند، به شکلی که امید‌شان به دور دوم باشد.

این حضور روند تحولات سیاسی در انتخابات را شدت می‌بخشد، ضمن آنکه ساخت سیاسی هم در این قضیه سکوت نخواهد کرد.

فکر می‌کنید سرنوشت سیاسی آقای احمدی‌نژاد چه می‌‌شود؟

بخشی به نحوه بازی برمی‌گردد که او انجام می‌دهد. باخت دو جور است، یک وقت می‌بازد اما تمکین می‌کند و دوره ریاست جمهوری را به خوبی و خوشی به پایان می‌رساند، در این صورت بعید می‌دانم حکومت هم با او برخورد کند ولی باید برود و آماده این باشد که در رسانه‌ها و گوشه و کنار همه مسئولیت‌ها را به‌عهده‌اش بیندازند، بدون آنکه جای دفاعی هم داشته باشد.

حالت دوم آن است که می‌بازد اما تمکین نمی‌کند که در این صورت فکر نمی‌کنم به آخر دوره هم برسد. از طرفی معتقدم اگر احمدی‌نژاد تایید صلاحیت نامزدش را بگیرد، رای او تضمینی است چون مشایی با او لینک و جفت جدانشدنی است، در حالی که افراد دیگر دولت چنین ویژگی‌ ندارند، اما اگر نتواند تایید صلاحیت بگیرد خیلی کارش سخت می‌شود./خبرانلاین

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تیکه اکبر عبدی به رییس جمهور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از نظر هاشمی، خاتمی شانسی برای رییس جمهور شدن ندارد



کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی,کاندیداتوری سید محمد خاتمی,مجمع تشخیص مصلحت نظام

علی عسگری:

از نظر هاشمی، خاتمی شانسی برای رییس جمهور شدن ندارد

خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کاندیدا نمی شود و علی رغم گشایشی که با فرمایشات رهبری برای اصلاح طلبان حاصل شده است اما برخی از سران اصلاح طلب که در مشهد حضور داشتند به جمع بندی رسیدند که خاتمی نامزد نخواهد شد

خبرگزاری آریا-اصلاح طلبان در دیداری که با آقای هاشمی داشتند خواستار کاندیداتوری ایشان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بودند اما آقای هاشمی تاکید کردند کاندیدای شما می تواند آقای خاتمی باشد.

حجت الاسلام علی عسگری، نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم و مشاور و رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا با تاکید بر این مطلب که هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کاندیدا نمی شود، گفت:آقای هاشمی در جلسه پایان سال خود با نمایندگان ادوار مجلس تاکید کردند در انتخابات پیش رو کاندیدا نمی شوند.

وی درباره نقش هاشمی در به اجماع رساندن اصلاح طلبان بر سر یک کاندیدا افزود:فرمایشات مقام معظم رهبری در مشهد برای اصلاح طلبان گشایش حضور حاصل کرده است،اما اگر بخواهیم تحلیل واقع بینانه ای  از اصلاح طلبان داشته باشیم از آنجایی که در این مجموعه نظر خاتمی تعیین کننده است بنابراین ایشان می تواند در این خصوص پاسخگو باشد.

عسگری تاکید کرد:خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کاندیدا نمی شود و علی رغم گشایشی که با فرمایشات رهبری برای اصلاح طلبان حاصل شده است اما برخی از سران اصلاح طلب که در مشهد حضور داشتند به جمع بندی رسیدند که خاتمی نامزد نخواهد شد در واقع این طیف به دنبال دو راه حل برای حضور هستند اول اینکه از فردی مثل عارف حمایت کنند دوم اینکه فردی که سابقه اصولگرایی به شکل کارآمد دارد و اندیشه فراجناحی دارد و برای اصلاح طلبان نیز حرمت قائل است را مورد حمایت قرار دهند بنابراین اکنون قضاوت درباره تصمیم اصلاح طلبان زود است.

این فعال سیاسی ادامه داد:خاتمی در نظرسنجی ها شرایط خوبی دارد در واقع در نظرسنجی های اصولگرایان نیز هاشمی رای اول را دارد و پس از ایشان آقای خاتمی رای بالایی دارد اما از آنجایی که آقای خاتمی موانعی را پیش روی خود می بیند و با توجه به آینده نگری و شم سیاسی که ایشان دارند  شرایط را می سنجند بنابراین آقای خاتمی پیش بینی می کند با موانعی چون شورای نگهبان و یا تخریب های سازمان یافته ای که زمانی علیه آقای هاشمی صورت می گرفت مواجه خواهد شد.

مشاور پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  تاکید کرد:با توجه به اوضاع و شرایطی که به دلیل سوء مدیریت احمدی نژاد پیش آمده است آقای خاتمی شرایط را برای رییس جمهور آینده بسیار سخت و مشکل ارزیابی می کند بنابراین اگر ایشان از مرحله تایید صلاحیت و تبلیغات انتخاباتی عبور کند و رییس جمهور شود فکر می کند اولین مشکل اداره کشور آن هم در شرایط بعد از احمدی نژاد است که زیر ساخت ها تخریب شده و کارها به شکل  به افراطی ، غیر علمی و نسنجیده به انجام رسیده است همچنین برخی از نهادها و مجموعه های که ضد آقای خاتمی بودند تقویت شدند که در اقتدارگرایی خاص خودشان قرار دارند .

 

وی افزود:با توجه به نجابتی که آقای خاتمی دارند بنابراین کار خلاف اخلاق یا مقابله به مثل علیه اقدامات مخالفان خود انجام نمی دهد در نتیجه بهتر می داند که کاندیدا نشوند بنده معتقدم بهتر است اصلاح طلبان از یک کاندیدای اصولگرای اصلاح طلب حمایت کنند که در بین چهره های مطرح چنین گزینه ای وجود دارد .

این نماینده مجلس هفتم اظهار داشت:طبق فرمایشات مقام معظم رهبری رییس جمهور بعدی باید نقاط قوت احمدی نژاد را داشته باشد اما نقاط ضعف ایشان را نداشته باشد مهمترین نقطه ضعفی که در احمدی نژاد مشهود است فاصله گرفتن از برخی اصول است که از خانه نشینی 11روزه ایشان شروع شد و ادامه پیدا کرد و در حال حاضر هم این فاصله گرفتن احمدی نژاد و جریان انحرافی روبه افزایش است .

وی تصریح کرد:شرایط فعلی فرصتی است برای اصلاح طلبان که باید اوضاع و شرایط را درست تفسیر کنند .بنده معتقدم خاتمی از نظر رای آوری شرایط خوب و مناسبی دارد اما از نظر موانع پیش رو مقداری این طیف را با مشکل مواجه می کند در نتیجه ممکن است این طیف از یک کاندیدای اصولگرای اصلاح طلب حمایت کند.عسگری درباره حمایت هاشمی از کاندیداتوری خاتمی گفت:اصلاح طلبان در دیداری که با آقای هاشمی داشتند خواستار کاندیداتوری ایشان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بودند اما آقای هاشمی تاکید کردند کاندیدای شما می تواند آقای خاتمی باشد البته در این جلسه موانع پیش روی آقای خاتمی هم مورد توجه قرار گرفت درنتیجه به نظر می رسد اگر آقای هاشمی کاندیدا نشود که نخواهد شد سعی خواهند کرد افکار نخبگان و چهره های مقبول و محبوب جامعه را به نفع هاشمی جدید توجیه کند .

نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم افزود: در واقع تحلیلی که آقای هاشمی به اصلاح طلبان دادند گویای این واقعیت بود که منعی برای حضور آقای خاتمی نمی بینند اما در همین حال شانسی برای رییس جمهور شدن آقای خاتمی قائل نیستند البته همانطور که آقای هاشمی مطرح کردند ایشان یک راه کم هزینه انتخاب خواهند کرد یعنی خودشان کاندیدا نمی شوند اما برای برگزاری انتخابات شکوهمند هرتلاشی لازم باشد انجام خواهند داد بنابراین بنده اینگونه ارزیابی می کنم که آقای هاشمی در صدد خلق یک هاشمی جدید است.

وی  با تاکید بر این مطلب که هاشمی جدید از بین نخبگان و عقلا خواهد بود ،اذعان داشت:ضرورتی ندارد هاشمی جدید از بین اصلاح طلبان باشد زیرا این طیف کاندیدایی شاخص تر از خاتمی ندارد و تنها چهره شاخص اصلاح طلبان عارف است که توانمندی لازم را برای هاشمی شدن ندارد بنابراین بنده معتقدم دکتر حسن روحانی می تواند در نقش هاشمی جدید برای برون رفتن از وضع موجود و گرایش در عرصه های جهانی و بین المللی ایفای نقش کند./آریا